Hoeveel uur werken als moeder
zondag 18 juli 2021 om 23:21
Op dit moment werk ik 28 uur per week. En ik zit een beetje op mij heen te kijken voor een andere baan. Nu heb ik een leuke en uitdagende vacature gezien, maar deze vacature is dus voor 32 uur. Ik heb dit voorgelegd aan mijn man, maar die vindt dit eigenlijk teveel.
Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.
Financieel gezien hoef ik niet te werken, maar ik vind het toch ook wel belangrijk zelf te werken, en mocht er wat gebeuren om wat voor reden dan ook, dat ik dan Financieel onafhankelijk ben.
Aan de ene kant snap ik hem wel, maar aan de andere kant werkt hij ook heel veel en dat is wel normaal.
We hebben 1 dochter van bijna 3.
En ik vroeg me hierdoor af hoeveel uur werken jullie met kinderen?
Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.
Financieel gezien hoef ik niet te werken, maar ik vind het toch ook wel belangrijk zelf te werken, en mocht er wat gebeuren om wat voor reden dan ook, dat ik dan Financieel onafhankelijk ben.
Aan de ene kant snap ik hem wel, maar aan de andere kant werkt hij ook heel veel en dat is wel normaal.
We hebben 1 dochter van bijna 3.
En ik vroeg me hierdoor af hoeveel uur werken jullie met kinderen?
maandag 26 juli 2021 om 08:50
Ik denk dat mannen nog te vaak de strijd met hun werkgever niet aan gaan om parttime te gaan werken. 'Kan niet in functie X' geloof ik gewoon helemaal niets van. Alsof alle mannen van NL op topposities zitten. Ik denk dat veel mannen zich af laten schepen omdat ze 1) het eigenlijk wel lekker vinden dat de werkgever zegt dat het niet kan en dus partner alles op kan knappen
2) of omdat ze het niet bespreekbaar durven te maken. Bijv op een plek waar je op dit moment nog de enige man bent. Iemand moet de eerste durven zijn....
3) bang zijn voor hun carrièrepad of reacties van collega's.
Volgens mij is op dit terrein nog enorm veel te winnen!
2) of omdat ze het niet bespreekbaar durven te maken. Bijv op een plek waar je op dit moment nog de enige man bent. Iemand moet de eerste durven zijn....
maandag 26 juli 2021 om 08:59
Ik denk dat mannen ook veel meer de strijd aan moeten gaan dan vrouwen. Net zoals vrouwen soms tegen de klippen in moeten vechten als ze meer dan de modus werken.Marlin2007 schreef: ↑26-07-2021 08:50Ik denk dat mannen nog te vaak de strijd met hun werkgever niet aan gaan om parttime te gaan werken. 'Kan niet in functie X' geloof ik gewoon helemaal niets van. Alsof alle mannen van NL op topposities zitten. Ik denk dat veel mannen zich af laten schepen omdat ze 1) het eigenlijk wel lekker vinden dat de werkgever zegt dat het niet kan en dus partner alles op kan knappen
maandag 26 juli 2021 om 09:04
Ik ben het met je eens.Marlin2007 schreef: ↑26-07-2021 08:50Ik denk dat mannen nog te vaak de strijd met hun werkgever niet aan gaan om parttime te gaan werken. 'Kan niet in functie X' geloof ik gewoon helemaal niets van. Alsof alle mannen van NL op topposities zitten. Ik denk dat veel mannen zich af laten schepen omdat ze 1) het eigenlijk wel lekker vinden dat de werkgever zegt dat het niet kan en dus partner alles op kan knappen
Ik heb vantevoren tegen mijn man gezegd dat ik geen interesse had in een weekendvader. Dan kwamen er geen kinderen.
Man was ook terughoudend om het aan te kaarten op werk, met oog op promoties etc. Heeft het uiteindelijk toch gewoon gedaan, want vond gezin belangrijker dan carrière. Werkt nu 4 dagen en gaat dalijk over op 3 dagen. Is werk ook in z'n algeheel minder belangrijk gaan vinden dan gezin. Fijne ontwikkeling vind ik, mits financieel mogelijk.
-

maandag 26 juli 2021 om 09:05
Ja, dat is natuurlijk onzin dat mannen niet parttime zouden kunnen werken.Marlin2007 schreef: ↑26-07-2021 08:50Ik denk dat mannen nog te vaak de strijd met hun werkgever niet aan gaan om parttime te gaan werken. 'Kan niet in functie X' geloof ik gewoon helemaal niets van. Alsof alle mannen van NL op topposities zitten.
Eigenlijk is het om te huilen: "Vrouw en kinderen, zie maar hoe jullie alles geregeld krijgen thuis, want op het werk hebben ze mij heel hard nodig en ze vinden het daar niet fijn als ik niet minstens 40 uur per week beschikbaar ben."
maandag 26 juli 2021 om 09:11
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑26-07-2021 08:39Ik vind een werkende vrouw ook niet perse geëmancipeerd (als betekenis), ik vind een vrouw die haar eigen keuzes maakt, emancipatie. En of dat nu werken, is, fulltime, part-time, of niet, doet er niet toe, als het maar een eigen keuze is. Een gelijkwaardige relatie hebben, waar ieders mening telt, dát vind ik emancipatie.
Ben ik het ook met je eens, maar zolang er in de maatschappij van jongs af aan een boodschap aan meisjes én jongens gegeven wordt, dat de kinderen eigenlijk een vrouwenzaak is, geloof ik niet 100% in die vrije keuze. En dat voorbeeld begint dus al heel jong, overal om je heen, ook als beide ouders alles 50-50 verdeeld hebben. Je ziet het in films, series, boeken, reclames.. bij buren, familie..
Enja, dat verandert, maar toch zie je ook hier op viva, zoals in dit topic, dat de kinderopvang toch een 'probleem' van de vrouw is. Meer uren? Hoe ga JIJ dat redden, niet hoe doen WIJ dat.
Later is nu

maandag 26 juli 2021 om 09:26
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑26-07-2021 08:39Ik vind een werkende vrouw ook niet perse geëmancipeerd (als betekenis), ik vind een vrouw die haar eigen keuzes maakt, emancipatie. En of dat nu werken, is, fulltime, part-time, of niet, doet er niet toe, als het maar een eigen keuze is. Een gelijkwaardige relatie hebben, waar ieders mening telt, dát vind ik emancipatie.
Emancipatie zit zeker niet alleen in relaties. Juist economisch op eigen benen staan heeft een zeer emanciperend effect. Sowieso vind ik het heel raar om je te laten onderhouden door partner of overheid, als je in staat bent om zelf in je levensonderhoud te voorzien. Waarom zou een ander voor jou moeten werken?
maandag 26 juli 2021 om 09:58
Precies dit! Mijn man werkt met bijna alleen maar mannen en heeft destijds echt moeten drammen om minder uren te mogen werken. Want “dat kan hier niet”. Onzin.Marlin2007 schreef: ↑26-07-2021 08:50Ik denk dat mannen nog te vaak de strijd met hun werkgever niet aan gaan om parttime te gaan werken. 'Kan niet in functie X' geloof ik gewoon helemaal niets van.
Hij werkt nu 36 uur en ik 40, maar we hebben in de loop der jaren verschillende combinaties gehad. Nooit iemand die hem vroeg waarom hij zo veel of zo weinig werkte. Die vragen werden alleen aan mij gesteld.
maandag 26 juli 2021 om 10:01
Dat mannen moeten drammen en vrouwen niet is natuurlijk het grote probleem, niet dat mannen niet durven of willen drammen.Phalange schreef: ↑26-07-2021 09:58Precies dit! Mijn man werkt met bijna alleen maar mannen en heeft destijds echt moeten drammen om minder uren te mogen werken. Want “dat kan hier niet”. Onzin.
Hij werkt nu 36 uur en ik 40, maar we hebben in de loop der jaren verschillende combinaties gehad. Nooit iemand die hem vroeg waarom hij zo veel of zo weinig werkte. Die vragen werden alleen aan mij gesteld.

maandag 26 juli 2021 om 10:30
Lillybit schreef: ↑
26-07-2021 09:15
De man van TO is niet thuis door de week, dus wat voor keuze heeft ze verder nog?
Hij werkt. (punt)
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑
26-07-2021 08:39
Ik vind een werkende vrouw ook niet perse geëmancipeerd (als betekenis), ik vind een vrouw die haar eigen keuzes maakt, emancipatie. En of dat nu werken, is, fulltime, part-time, of niet, doet er niet toe, als het maar een eigen keuze is. Een gelijkwaardige relatie hebben, waar ieders mening telt, dát vind ik emancipatie.
De man van TO is niet thuis door de week, dus wat voor keuze heeft ze verder nog?
Hij werkt. (punt)
Ik had moeten quoten, het ging om deze.
Ik vind een werkende vrouw ook niet perse geëmancipeerd (als betekenis), ik vind een vrouw die haar eigen keuzes maakt, emancipatie. En of dat nu werken, is, fulltime, part-time, of niet, doet er niet toe, als het maar een eigen keuze is. Een gelijkwaardige relatie hebben, waar ieders mening telt, dát vind ik emancipatie.
maandag 26 juli 2021 om 10:38
Dan snap ik het nog niet geloof ik.Lillybit schreef: ↑26-07-2021 10:30Lillybit schreef: ↑
Hij werkt. (punt)
Ik had moeten quoten, het ging om deze.
maandag 26 juli 2021 om 10:41
Bij ons werken er 2 mannen en 1 vrouw uit de board part time (32 uur).Marlin2007 schreef: ↑26-07-2021 08:50Ik denk dat mannen nog te vaak de strijd met hun werkgever niet aan gaan om parttime te gaan werken. 'Kan niet in functie X' geloof ik gewoon helemaal niets van. Alsof alle mannen van NL op topposities zitten. Ik denk dat veel mannen zich af laten schepen omdat ze 1) het eigenlijk wel lekker vinden dat de werkgever zegt dat het niet kan en dus partner alles op kan knappen
En dat is de board van een internationaal bedrijf met zo’n 600 medewerkers.
Nou zullen ze uiteindelijk wel meer uren maken dan dat maar ze zijn dus wel 1 dag per week niet bereikbaar.
Ik geloof dus ook niet zo in: ik kan geen carrière maken met parttime.
16/20 uur is natuurlijk een ander verhaal.
maandag 26 juli 2021 om 11:06
Ik denk dat ze bedoelt dat je als vrouw maar zo geëmancipeerd kunt zijn als je partner is. Er zit een grens aan vrouwelijke emancipatie en die grens is de geemancipeerdheid van haar partner: als die fulltime werkt en niet zorgt, moet de vrouw dat dus doen en dat beperkt haar in het ontplooien van andere activiteiten.
maandag 26 juli 2021 om 11:09
Je mag het raar vinden, hoor, maar waarom niet? Als ik was blijven werken, had mijn man niet kunnen doen wat hij doet, want dat valt niet te combineren met kleine kinderen. Dan hadden we met zijn tweeën een stuk minder verdiend dan hij alleen. Met mijn deel van ons geld kan ik prima in ons levensonderhoud voorzien mochten we uit elkaar gaan, dus wat is dan het probleem?Lauren schreef: ↑26-07-2021 09:26Emancipatie zit zeker niet alleen in relaties. Juist economisch op eigen benen staan heeft een zeer emanciperend effect. Sowieso vind ik het heel raar om je te laten onderhouden door partner of overheid, als je in staat bent om zelf in je levensonderhoud te voorzien. Waarom zou een ander voor jou moeten werken?
maandag 26 juli 2021 om 11:20
CHL schreef: ↑26-07-2021 11:09Je mag het raar vinden, hoor, maar waarom niet? Als ik was blijven werken, had mijn man niet kunnen doen wat hij doet, want dat valt niet te combineren met kleine kinderen. Dan hadden we met zijn tweeën een stuk minder verdiend dan hij alleen. Met mijn deel van ons geld kan ik prima in ons levensonderhoud voorzien mochten we uit elkaar gaan, dus wat is dan het probleem?
Er is geen probleem, want jij vindt dit prima.
Het probleem voor mij zou zijn dat ik me dan laat onderhouden door een ander. Daar zou ik alleen mee kunnen leven als ik niet kon werken.
Het probleem voor mijn man zou zijn dat hij minder tijd doorbrengt met de kinderen dan hij wenselijk vindt.
maandag 26 juli 2021 om 11:23
CHL schreef: ↑26-07-2021 11:09Je mag het raar vinden, hoor, maar waarom niet? Als ik was blijven werken, had mijn man niet kunnen doen wat hij doet, want dat valt niet te combineren met kleine kinderen. Dan hadden we met zijn tweeën een stuk minder verdiend dan hij alleen. Met mijn deel van ons geld kan ik prima in ons levensonderhoud voorzien mochten we uit elkaar gaan, dus wat is dan het probleem?
Dan sta jij toch economisch op eigen benen?
Later is nu

maandag 26 juli 2021 om 12:00
Verdiend heb je het wel, vind ik, je hebt voor de kinderen gezorgd die van jullie allebei zijn en daarmee heb je je man gefaciliteerd.
maandag 26 juli 2021 om 12:03
Dat hangt denk ik echt van de omstandigheden af. Juist doordat ik niet werk, kan mijn man meer tijd dan gemiddeld doorbrengen met de kinderen. Dat is natuurlijk heel anders als je gewoon vaste werktijden van maandag tot vrijdag hebt.Lauren schreef: ↑26-07-2021 11:20Er is geen probleem, want jij vindt dit prima.
Het probleem voor mij zou zijn dat ik me dan laat onderhouden door een ander. Daar zou ik alleen mee kunnen leven als ik niet kon werken.
Het probleem voor mijn man zou zijn dat hij minder tijd doorbrengt met de kinderen dan hij wenselijk vindt.
Ik heb er zelf totaal geen moeite mee om me door hem te laten onderhouden, ik denk mede doordat het ook jarenlang andersom is geweest, toen hij niet kon werken.
maandag 26 juli 2021 om 12:17
Mwoah, zo kan ik dat niet echt zien. Maar dat doet er verder ook niet toe, vind ik dan, want we hebben het gewoon samen zo geregeld. En het risico lopen we dus ook samen.
Wat ik wel moeilijk/lastig vind, is dat ik in mijn ogen niet ineens een ander persoon ben geworden dan toen ik nog fulltime werkte of kostwinner was. Maar anderen kijken daar dan wel heel anders tegenaan, nou ja, IRL niet (of ik merk het niet), maar online wordt behoorlijk hard geoordeeld.

maandag 26 juli 2021 om 13:18
Dat dus, dank jeThalas schreef: ↑26-07-2021 11:06Ik denk dat ze bedoelt dat je als vrouw maar zo geëmancipeerd kunt zijn als je partner is. Er zit een grens aan vrouwelijke emancipatie en die grens is de geemancipeerdheid van haar partner: als die fulltime werkt en niet zorgt, moet de vrouw dat dus doen en dat beperkt haar in het ontplooien van andere activiteiten.

Hij is er gewoon niet door de week, kun je ook niks samen doen.
maandag 26 juli 2021 om 14:05
Je kan op zich samen fulltime werken, als dat tijdens kantooruren is, kun je ook samen de opvang regelen. Het punt is denk ik dat veel mannen geen probleem vinden, en vrouwen wel.
De maatschappij is alleen niet ingericht op mensen met een onregelmatige baan. Je zal maar alleenstaand zijn en in de zorg werken bijvoorbeeld, dan zul je het toch in je eigen netwerk op moeten lossen of een andere baan zoeken waarin je minder verdient.