Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel uur werken als moeder

18-07-2021 23:21 416 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment werk ik 28 uur per week. En ik zit een beetje op mij heen te kijken voor een andere baan. Nu heb ik een leuke en uitdagende vacature gezien, maar deze vacature is dus voor 32 uur. Ik heb dit voorgelegd aan mijn man, maar die vindt dit eigenlijk teveel.

Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.

Financieel gezien hoef ik niet te werken, maar ik vind het toch ook wel belangrijk zelf te werken, en mocht er wat gebeuren om wat voor reden dan ook, dat ik dan Financieel onafhankelijk ben.

Aan de ene kant snap ik hem wel, maar aan de andere kant werkt hij ook heel veel en dat is wel normaal.

We hebben 1 dochter van bijna 3.

En ik vroeg me hierdoor af hoeveel uur werken jullie met kinderen?

Hoeveel uur werken jullie met kinderen

Totaal aantal stemmen: 489

Niet (5%)
1 t/m 16 uur (3%)
17 t/m 24 uur (17%)
25 t/m 32 uur (29%)
32 + (46%)
Lauren schreef:
23-07-2021 14:12
Je sneer laat ik even voor wat die is, maar dat het in lijn is met de landelijke trend vind ik dus juist vreemd. Omdat hier bovengemiddeld geëmancipeerde vrouwen rondlopen, zou je (ik) denken dat dit zich ook in de praktijk uitbetaalt in gelijkwaardige financiële verhoudingen.

Dat schrijf jij nou wel en het zou best kunnen dat over het geheel genomen er meer hoger opgeleide vrouwen een account hebben op dit forum, maar ik zie juist bovengemiddeld vaak ongeëmancipeerde teksten op dit forum. Kan zijn dat dat dan de opvallende veelschrijvers zijn, maar ik vind het forum vrij tuttig en ongeëmancipeerd vergeleken met mijn sociale omgeving.
Parella schreef:
23-07-2021 15:37
Dat schrijf jij nou wel en het zou best kunnen dat over het geheel genomen er meer hoger opgeleide vrouwen een account hebben op dit forum, maar ik zie juist bovengemiddeld vaak ongeëmancipeerde teksten op dit forum. Kan zijn dat dat dan de opvallende veelschrijvers zijn, maar ik vind het forum vrij tuttig en ongeëmancipeerd vergeleken met mijn sociale omgeving.
Ik ook.
Lauren schreef:
23-07-2021 12:48
Ik heb het altijd al opvallend gevonden dat zo veel vrouwen die op Viva schrijven een aanzienlijk lager uurloon hebben dan hun mannelijke partner. Dan plaats je jezelf bij een bepaald type man al snel in een underdogpositie.

Waarom in godsnaam. Ben je als minstverdienende gelijk de underdog? Wie betaalt bepaalt? Wat sneu!
Wij werken ongeveer evenveel en ik breng een stuk minder in. Dat maakt mij geen underdog hoor. Dat zou wat zijn.
Later is nu
Lauren schreef:
23-07-2021 14:20
Maar dat is een heel andere situatie dan wat je hier vaak leest: de vrouw gaat minder werken omdat de man een hoger uurloon heeft. Mijn man heeft ook een lager uurloon en werkt evenveel als ik. Ik zou dat nooit als argument gebruiken om zelf meer te werken en mijn man minder. Maar andersom gebeurt dat wel. Het zou dan aan te raden zijn voor een vrouw om het risico om in een laagbetaalde baan terecht te komen, zo klein mogelijk te maken. Dat lijkt mij heel emanciperend.

ja, dat snap ik ook nooit

Maar ik heb ook voor een man gekozen, die het logisch vindt dat hij net als ik voor kinderen en huishouden zorgt. Dat ik geen prototype huisvrouw ben, was hem echt wel duidelijk voordat we samen gingen wonen. En we vinden beide huishouden doen niet leuk. We vonden beide de kinderen wel leuk.
Later is nu
Dreamer schreef:
23-07-2021 17:32
Waarom in godsnaam. Ben je als minstverdienende gelijk de underdog? Wie betaalt bepaalt? Wat sneu!
Wij werken ongeveer evenveel en ik breng een stuk minder in. Dat maakt mij geen underdog hoor. Dat zou wat zijn.
Nee, als dat de reden zou zijn dat jij dan daarom maar minder moet gaat werken.
Altea schreef:
22-07-2021 21:59
Ik ben nieuwsgierig waar deze opmerking gemaakt werd. Ik verwacht dat het niet in de Randstad was.
Zeker wel in de Randstad. Helaas.
Altea schreef:
22-07-2021 21:59
Ik ben nieuwsgierig waar deze opmerking gemaakt werd. Ik verwacht dat het niet in de Randstad was.
Ons bureau zit in de randstad, en ik kreeg de opmerking (nadat ik antwoord had gegeven op de werk/zorgverdeling) "vertrouw je je man met je pasgeboren baby? Het is toch anders als moeder zijnde"

Ik heb gezegd dat dít nu
uitgerekend de reden was waarom wij alleen voor de prikken kwamen (dit was notabene bij de eerste prik, waar ik uit beleefdheid wat vragen over ons privéleven beantwoordde. Nodeloos te zeggen dat dat ook gelijk de laatste keer was....)
Met 1 kind zou ik lekker (zoveel als je wilt) gaan werken. Ik heb er inmiddels 3 en werk nu weer langzaamaan. Toen ik er nog maar 1 had heb ik zoveel mogelijk gewerkt, dat kwam toen neer op ongeveer 32 uur.
Ik heb het altijd heerlijk gevonden, maar na baby 2 vond ik het moeilijker te combineren. Man heeft sowieso een baan waarbij parttime werken geen optie is voor hem.

Bij baby nr 3 ben ik langer gestopt met werken en zit ik inmiddels al 1,5 jaar thuis met de kids.
Ik begin binnenkort weer voor twee dagen per week, qua uren is het weinig want zijn halve dagen maar het begin is er.

Mijn man vind het ook wel lekker zo, nu “hoeft” hij zelf minder te doen thuis omdat ik alles al regel, en met 3 kinderen op school / bso / opvang is het een hoop geregel waar hij ook aan moet deelnemen. Maar jammer dan, ik leef ook nog een leven.
TO is afgehaakt na pagina 5 :-D
Mocht je nog meelezen, heb je al iets op je sollicitatie gehoord?
Parella schreef:
23-07-2021 15:37
Idem!
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Maar waarom is het tegenwoordig zo verplicht om geëmancipeerd te zijn? Hele dag thuis blijven met kinderen lijkt me heerlijk. En ik ben hoogopgeleid. Maar financieel kunnen we dan niet meer comfortabel leven. Overigens, mijn vriend doet meer in het huishouden dan ik terwijl hij meer werkt dan ik. Maar dat zal wel zeer uitzonderlijk zijn ?
MevrouwFreckles schreef:
19-07-2021 22:54
Ik heb niet alle reacties gelezen maar het lijkt mij echt heel fijn als ik niet "hoef" te werken voor de inkomsten. Ik zou dan zelf kiezen voor 12 uurtjes, 2 x 6 uur, zodat ik de kinderen kan brengen en halen naar de opvang en er ben als ze thuis zijn. Ik zou de kinderen wel 2 dagen in de week naar de opvang brengen, voor hun ontwikkeling, omdat ik denk dat het belangrijk voor ze is om ook even niet thuis zijn, in een andere omgeving. En ik heb dan even tijd voor mezelf en die tijd zou ik dan deels gebruiken om te werken. Ik had dit eerder ook nooit van mezelf verwacht, maar het gaat zo snel, ze worden zo snel groot, en mijn werk vind ik momenteel gewoon minder belangrijk. Tja... Dan maar ouderwets. Ik teken ervoor hoor!
Man en ik werken allebei fulltime. 8 van de 10 keer halen/brengen we ze zelf van en naar school. Het is dan niet perse nodig om 12 uur te werken. Twee dagen per week hebben we oppas aan huis na school. Rest doen we zelf. Kan ook helemaal prima als je meer werkt dan 12 uur. Wel hebben wij minder tijd voor onszelf. Vraag voor mij is wel, hoeveel heb je nodig?
Persoonlijk vond ik de fijnste verdeling allebei 32 uur werken. Nu werk ik minder (24) en hij (36) omdat hij niet minder kon werken en we omdat moment even niks te kiezen hadden maar in toekomst zou ik wel weer terug willen naar 32 uur. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel je samen werken in combinatie met hoe je gezinssituatie is? Toen mijn jongste dochter meer ( medische ) hulp nodig had en man en ik per toerbeurt minder gewerkt en op dit moment heeft oudste wat meer zorg nodig waardoor er tijdelijk wat minder ruimte is in ons hoofd om extra te werken.
slushpups schreef:
24-07-2021 21:31
Maar waarom is het tegenwoordig zo verplicht om geëmancipeerd te zijn? Hele dag thuis blijven met kinderen lijkt me heerlijk. En ik ben hoogopgeleid. Maar financieel kunnen we dan niet meer comfortabel leven. Overigens, mijn vriend doet meer in het huishouden dan ik terwijl hij meer werkt dan ik. Maar dat zal wel zeer uitzonderlijk zijn ?

Persoonlijk vind ik dat je er beide op verliest, als 1 van beide thuisblijft. Vooral degene die werkt, die echt wel dingen van de kinderen mist. Aan de andere kant doet die vooral leuke dingen met de kinderen, waarschijnlijk. Dat klinkt dat ook nog wel goed.
Later is nu
slushpups schreef:

Als je niet werkt, mis je de voldoening die werken kan geven. De dagelijkse sociale contacten die op jouw niveau zijn. De ontwikkeling en groei in je werk. Dat kun je allemaal ook bereiken als je niet werkt maar dat vraagt een heel active houding. Cursussen doen etc.

Degene die niet thuis is mist veel van de kinderen en heel belangrijk de kinderen zijn dan vooral gericht op de ouder die er veel is. Ook dat kun je oplossen door dat heel actief in te sturen.

Ik ben thuis geweest en vond het vreselijk, elke dag weer dat huishouden, elke dag op tijd bij school, elke dag koken. Ik was daarnaast heel actief in een bestuursfunctie maar dat verving niet hetgeen ik nu vind in een baan.

En vooral, daar is die weer, de derde shift. Vreselijk.
slushpups schreef:
Maar waarom is het tegenwoordig zo verplicht om geëmancipeerd te zijn?
Ik vind niets geëmancipeerd aan een vrouw die werkt. Het stadium dat het geëmancipeerd is als een vrouw werkt zijn we echt al lang voorbij.
Altea schreef:
25-07-2021 14:23
Ik vind niets geëmancipeerd aan een vrouw die werkt. Het stadium dat het geëmancipeerd is als een vrouw werkt zijn we echt al lang voorbij.
Een hele serieuze vraag. Wat is voor jouw emancipatie dan en hoe verhoudt zich dat tot werken?
Altea schreef:
Een hele serieuze vraag. Wat is voor jouw emancipatie dan en hoe verhoudt zich dat tot werken?
Altea schreef:
Dat kan
Ik vind het niets geëmancipeerd als een vrouw zich door haar man laat onderhouden. Dus we verschillen van mening. Gelukkig mag dat.

En dat houdt dus niet in dat ik mensen veroordeel, die deze keuze maken. Mag je allemaal zelf weten, als het jullie gelukkig maakt. Maar ik vind het beslist niet geëmancipeerd.
Later is nu
PLUKKIE78 schreef:
25-07-2021 19:30
Ik vind het erg dat vrouwen minder verdienen dan mannen als ze hetzelfde werk doen. En ik vind het stom als vrouwen van alles aan hun uiterlijk doen om maar vooral aantrekkelijk voor mannen te zijn.
Dreamer schreef:
25-07-2021 21:10
Dat kan
Ik vind het niets geëmancipeerd als een vrouw zich door haar man laat onderhouden. Dus we verschillen van mening. Gelukkig mag dat.
Volgens mij hebben we wel dezelfde mening. Ik bedoelde dat ik het niet geëmancipeerd vind als een vrouw werkt, omdat dat volgens mij al lang heel gewoon is en dus niets bijzonders.
Vergeleken 50 jaar terug is dan natuurlijk wel degelijk geëmancipeerd.
justagirly schreef:
25-07-2021 22:11
Vergeleken 50 jaar terug is dan natuurlijk wel degelijk geëmancipeerd.
Ja, dat wel, maar dat is toch lang geleden?
Altea schreef:
25-07-2021 21:32
Volgens mij hebben we wel dezelfde mening. Ik bedoelde dat ik het niet geëmancipeerd vind als een vrouw werkt, omdat dat volgens mij al lang heel gewoon is en dus niets bijzonders.

Ah, maar het was dus wel dé emancipatie van de vrouw, die ervoor zorgde dat het normaal werd

En door heel veel mensen wordt het nog steeds als normaal gezien dat de vrouw niet of in elk geval minder werkt, als er kinderen zijn. Dus dan kan werken wel normaler zijn geworden, het idee over de verdeling werk en privé nog zeker niet.
Later is nu
Ik vind een werkende vrouw ook niet perse geëmancipeerd (als betekenis), ik vind een vrouw die haar eigen keuzes maakt, emancipatie. En of dat nu werken, is, fulltime, part-time, of niet, doet er niet toe, als het maar een eigen keuze is. Een gelijkwaardige relatie hebben, waar ieders mening telt, dát vind ik emancipatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven