Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel uur werken als moeder

18-07-2021 23:21 416 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment werk ik 28 uur per week. En ik zit een beetje op mij heen te kijken voor een andere baan. Nu heb ik een leuke en uitdagende vacature gezien, maar deze vacature is dus voor 32 uur. Ik heb dit voorgelegd aan mijn man, maar die vindt dit eigenlijk teveel.

Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.

Financieel gezien hoef ik niet te werken, maar ik vind het toch ook wel belangrijk zelf te werken, en mocht er wat gebeuren om wat voor reden dan ook, dat ik dan Financieel onafhankelijk ben.

Aan de ene kant snap ik hem wel, maar aan de andere kant werkt hij ook heel veel en dat is wel normaal.

We hebben 1 dochter van bijna 3.

En ik vroeg me hierdoor af hoeveel uur werken jullie met kinderen?

Hoeveel uur werken jullie met kinderen

Totaal aantal stemmen: 489

Niet (5%)
1 t/m 16 uur (3%)
17 t/m 24 uur (17%)
25 t/m 32 uur (29%)
32 + (46%)
Alle reacties Link kopieren
Als hij zo nodig wil dat er iemand thuis is gaat hij zelf maar minder werken.

Helemaal niks mis met 28 of 32u werken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-07-2021 23:23
Als hij zo nodig wil dat er iemand thuis is gaat hij zelf maar minder werken.

Helemaal niks mis met 28 of 32u werken.
Dat dus!
Alle reacties Link kopieren
Je moet doen waar jij gelukkig van wordt. Anders gaat hij maar minder werken.
Alle reacties Link kopieren
:facepalm:
Je hebt t voorgelegd aan je man? Hij vindt zelfs dat je teveel werkt?
Pffff.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Welkom in de jaren vijftig.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
De jaren 70 belden.... die zijn je man kwijt.
De vraag zou moeten zijn: hoe verdelen wij als ouders de zorg over ons kind en huis? Wie werkt hoeveel uur? Wie doet wat thuis? Wie is wanneer thuis met ons kind?

Echt, wat een achterhaalde vraag zeg.
Calimero88 schreef:
18-07-2021 23:21
Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.
Hoeveel uur werkt hij zelf?
Alle reacties Link kopieren
Wtf. Die kon mij echt de boom in. Wat denkt zo’n vent wel niet?!

Gewoon lekker doen wat jij wilt, TO!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al jaren fulltime. Alleenstaande moeder. Gaat prima.
Ik krijg er een punthoofd van!
Ik zou lekker gaan solliciteren als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 32 uur op papier, maar in drukke weken vaak wat meer. Ik werkte voor de geboorte van dochter al 32 uur en ben nooit minder gaan werken. Vind mijn werk veel te leuk en moet er niet aan denken om meer thuis te zitten.

Dochter is inmiddels bijna 8 en het gaat nog steeds prima, ook met puberstiefzoon erbij die inmiddels fulltime bij ons woont (en sinds de eerste lockdown ook studerende stiefdochter).

Man werkt sinds de jongste naar school gaat wel weer fulltime, maar kan zijn rooster zo plannen dat hij haar een middag in de week na school kan opvangen ( ik doe ook een middag, de overige drie gaat ze naar de bso).

Maar als jij niet minder wil werken, kan je man niet 28 of 16 uur gaan werken? Hoeveel uur werkt hij nu? En waarom wil hij dat jij minder gaat werken?
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
18-07-2021 23:29
Hoeveel uur werkt hij zelf?
Hij is nooit thuis, altijd aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vreemd "fulltime" geen optie is bij te te selecteren antwoorden. Je gaat er impliciet vanuit dat fulltime geen optie is?
Alle reacties Link kopieren
De vraag is natuurlijk, maakt het uit wat anderen veel vinden?

Ik werk 40u en mijn man 36. Dus ik vind 32 niet per se veel. Financieel kan ik stoppen met werken, of mijn man. Maarja dat wil ik niet want wij hebben bepaalde wensen waar ik heel graag voor werk. Anderen hebben dat wellicht niet of richten hun leven anders in. Helemaal prima. Wij doen het zo en onze kinderen zijn blije, gelukkige kinderen die niks in aandacht tekort komen.

Voor mijn baan is 16u niet haalbaar, dus dat zou voor mij het overwegen niet zijn. Wellicht voor andere banen wel. De vraag is, word je gelukkig van die baan van 32? Zo ja, dan kun je daar op het thuisfront echt wel een draai aan geven denk ik.

En voor ik het vergeet: je man is ook vader en kan dus zijn rol nemen in de opvoeding van jullie dochter wanneer jij werkt. Wij hebben bijv altijd haal-brengwissel. De een brengt, de ander haalt of andersom. Daar is nooit discussie over. En als jij 32u werkt, dan kan hij ook dingen in het huishouden doen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn met de juiste instelling van beide partners
nieuwsbrief wijzigde dit bericht op 18-07-2021 23:36
21.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vlinder2001 schreef:
18-07-2021 23:33
Ik vind het vreemd "fulltime" geen optie is bij te te selecteren antwoorden. Je gaat er impliciet vanuit dat fulltime geen optie is?
Ik neem aan dat dat onder 32+ valt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ik zou echt boos worden. Je werkt ook aan je eigen ontwikkeling. Het gaat niet alleen om geld. Daarnaast, waarom mag hij er iets van vinden als hij ook zoveel werkt ? Als mijn man zoiets zou zeggen zou ik hem de wedervraag stellen wat hij er aan zou gaan doen. Met zo'n opmerking zou hij je de kans ontnemen op deze mooie functie. Daarnaast hebben jullie maar 1 kind.
Ik heb er 3 en we werken beiden 32 uur. Dat gaat prima. Allebei een vrije dag met de kinderen en de rest ook samen onderverdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Waarom werkt hij zoveel als hij blijkbaar waarde hecht aan ouders die (meer) thuis zijn?

Ik heb een contract voor 36 uur en werk in pieken tot 50 uur per week. Wel thuis en flexibel. Ik heb nooit minder dan 32 uur gewerkt (in de zwemles en kinderfeestjes tijd)
Alle reacties Link kopieren
Ingevuld niet werkend, maar ben nu aan het omscholen dus het is een beetje voor peper en zout.

Ik zou zeggen: minder werken. Dat is mijn ervaring en is geweldig bevallen. Waarom gaat iedereen altijd van het ergste uit dat ze alleen komen te staan en financieel onafhankelijk moeten zijn. Je weet zelf toch wel of je relatie stabiel is en mocht er wat gebeuren, dan is er voor alles een oplossing te vinden. Leef en ga niet altijd uit van alle doemscenario’s.
Alle reacties Link kopieren
Loohala schreef:
18-07-2021 23:35
Ingevuld niet werkend, maar ben nu aan het omscholen dus het is een beetje voor peper en zout.

Ik zou zeggen: minder werken. Dat is mijn ervaring en is geweldig bevallen. Waarom gaat iedereen altijd van het ergste uit dat ze alleen komen te staan en financieel onafhankelijk moeten zijn. Je weet zelf toch wel of je relatie stabiel is en mocht er wat gebeuren, dan is er voor alles een oplossing te vinden. Leef en ga niet altijd uit van alle doemscenario’s.
Net bij een kerel die zo'n beetje eist dat ik huisvrouw wordt (of een klein baantje neem) zou ik zoveel mogelijk blijven werken.

Het zou misschien nog anders liggen als er 4 kinderen zijn, maar in opstartster haar geval is er sprake van 1 kind.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Waarom worden zulke vragen eigenlijk zelden aan vaders gevraagd?

Heeft je man ooit overlegd over hoeveel uren hij werkt?
Of ofdat hij zou solliciteren op een andere job "want het zijn wel x aantal uren"?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Loohala schreef:
18-07-2021 23:35
Waarom gaat iedereen altijd van het ergste uit dat ze alleen komen te staan en financieel onafhankelijk moeten zijn.
Er was tot nu toe niemand die het hier over had.
Edit: Alsof er geen andere redenen zouden zijn om te willen werken.
Edit: O, excuus! Ik zie nu dat TO in de OP noemt dat ze financieel onafhankelijk wil zijn.
anoniem_64d8b3a64b8a0 wijzigde dit bericht op 19-07-2021 00:08
24.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 24 uur en dat vind ik goed te combineren met de kinderen en hun sport enz. Maar ik heb er 4. Zeker als ze straks op school zit vind ik 4 dagen wel heel veel. Dan zal.ze altijd naar de BSO moeten, speelafspraakjes worden lastiger en sporten moeilijker te plannen.

Ik ben het met de andere eens dan man ook minder zou kunnen gaan werken, dit hebben wij ook een tijd zo gedaan. Maar voor mij werkte 24 uur beter, een goede balans met thuis en werk.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo snap je hem wel?

Waarom is jouw carrière minder belangrijk? Wat voor goede functie kan je in 16 uur doen?

Ik snap er in ieder geval niets van..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven