Vriend heel groot liegbeest?

01-08-2021 12:14 195 berichten
Hoi forummers,

Graag wil ik even ventileren. Ik ben 27 en woon inmiddels een aantal jaar samen met mijn vriend.

Een aantal keer eerder heb ik hem betrapt op leugens:
- M.b.t. blowen, zeggen dat hij het niet doet/gaat doen en hem vervolgens stiekem op het balkon zien staan. Als ik daarna vraag of hij gerookt heeft, niet toegeven tot ik hem confronteer met het feit dat ik hem net heb zien staan. Dit is een paar keer gebeurd.
- Een grote leugen. Ik kan hier qua inhoud niet teveel over uitweiden, maar zijn ouders hadden hem gevraagd iets te doen (en het was iets enigszins in de frauduleuze sfeer) en ik had gevraagd of hij het alsjeblieft niet wilde doen, omdat ik bang was dat het invloed zou hebben op mijn werk omdat we immers samenwonen. Hij had beloofd het echt niet te doen. Echter, ik heb een app op mijn telefoon waarmee ik foto's zie van de post die binnenkomt en wat bleek nu; het was wel gebeurd. Hij werd eerst heel boos, toen begon hij een soort acteren over dat zijn ouders het stiekem hadden gedaan, hij geen idee had hoe dit was gebeurd en de brief ging afwachten om zijn ouders mee te confronteren. Pas een dag later kwam de aap uit de mouw, na heel veel acteren verder zeg maar. Hij is toen een week bij z'n ouders verbleven en ik heb hem vergeven.

Nu is het volgende aan de hand. Hij heeft een onstabiele baan die redelijk op ontploffen staat (zaak kan wel eens failliet gaan) bovendien zijn de arbeidsvoorwaarden slecht. Met het oog op een toekomst (huis, kindjes) hebben we een studie besproken en is hij vol goede moed aan de slag gegaan. Het betreft een thuisstudie van de LOI, de PABO. Voor de PABO moet je sowieso drie toetsen maken (geschiedenis, natuur en techniek en aardrijkskunde). Hij is daarmee begonnen, om te kijken of het niveau iets voor hem was (geen vooropleiding). HIJ heeft alle drie de toetsen gehaald, met rond de 8! De 21+ toets na drie keer proberen helaas niet..

En dat is waarom hij met een verkorte HBO opleiding begonnen is. Dat is een opleiding van drie maanden die tevens toegang geeft tot de PABO. Top! Boeken waren binnen en hij had elke laatste vrijdag van de maand thuis een examen. Ik ging dan elders werken, zodat hij het huis voor zich alleen had om zich te concentreren. Hij heeft vorige twee maanden zijn toetsen gehaald!

Maar in aanloop naar de laatste toets kreeg ik opeens een raar onderbuikgevoel. Ik vond zijn laptop al wel een tijdje op dezelfde plek liggen, hij was leeg en ik kon nergens een oplader vinden. Toen bedacht ik me ook dat hij me nooit een foto heeft laten zien van de uitslag, of een andere e-mail o.i.d. toen ik eens goed ging zoeken op de website van de LOI, bleek de laatste toets te worden getentamineerd aan de hand van een 'inzendopgave', maar huh dat was vreemd.. ik zei dat tegen mijn vriend en hij zei 'oh ja, het zijn inderdaad open vragen!' Na de toets vroeg ik hem hoe het gegaan was en hij zei dat hij gevlamd had en waarschijnlijk in september met de echte PABO kan beginnen. Maandag zou hij de uitslag krijgen van het examen. Toen ik vroeg waarom hij nooit een foto maakt van de uitslag ofzo zei hij 'ja die uitslag verdwijnt heel snel van beeld' en toen ik zei dat staat toch in je account praatte hij eroverheen..

Toen ben ik gaan spitten, ik heb stiekem zijn inloggegevens van de LOI campus gevonden. Wat bleek nu; er was nog nooit ingelogd of iets aangeklikt. De status staat op 0%. Er staat geen 1 uitslag van een toets en als klap op de vuurpijl worden twee van de toetsen afgenomen op een externe locatie, waarvan 1 open vragen en 1 MC (volgens hem allebei thuisgemaakt en allebei MC vragen waarvan direct de uitslag). De laatste toets, van afgelopen vrijdag, werd getentamineerd middels een inzendopgave en een contactdag. Er stond niets over een tentamen met open vragen.

Ik heb hem vervolgens geconfronteerd en hij werd heel erg boos, dat ik dingen achter zijn rug om had gedaan. Hij pakte zijn laptop om mij het tegendeel te bewijzen, maar trok dat terug onder het mom van 'jij zit fout en je moet me maar gewoon vertrouwen'. Na zijn woede-aanval ging hij terug naar een andere tactiek; heel lief doen en zeggen dat het goed komt, hij echt niet liegt en hij maandag het tegendeel bewijzen. De volgende ochtend was hij weer heel erg kwaad en met deuren slaan etc.

Hij blijft tot nu volhouden dat het een fout is van de LOI, hoe hij hierover had kunnen liegen want hij wil immers in september starten met de opleiding etc.. hij gaat me echt morgen, als ze open zijn, het tegendeel bewijzen! En wat zal ik dan een spijt hebben.. hierdoor ga ik twijfelen aan mijn bevindingen, want hij is heel erg stellig dat hij echt niet gelogen heeft en er fouten zijn gemaakt door de LOI. Ik weet daardoor niet of ik op mezelf kan vertrouwen. Ik kan het me ook niet voorstellen! Wat schiet hij hiermee op? Het komt toch vroeg of laat uit? Ik snap hier helemaal niks van.

Overigens heb ik ook stiekem op zijn e-mail gekeken en vond daar ook geen uitslagen, brekingsbevestigingen van examens etc. Ik heb 1 boekingsbevestiging gevonden van de toets geschiedenis en daarna een e-mail dat deze automatisch geannuleerd was wegens het niet betalen van de toets. De toets zou zijn op 29 februari en hij heeft mij op 29 februari ook geappt dat hij een 8,5 had.. verder een e-mail met een betalingsherinnering van de opleiding; een achterstand van 800 euro. Maar dit zou ook een fout zijn volgens hem.

Ik wil morgen afwachten en ben heel erg benieuwd en kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit recht te praten valt, want er is niets van een contra-indicatie. Maar als het geen goed verhaal is, dan is het klaar. Dan vervolgens wordt het waarschijnlijk nog een heel intens gevecht over wie hier blijft wonen (we wonen vrije sector), maar goed dat is voor latere zorg..

Wat vinden jullie van dit verhaal?! Is er enige mogelijkheid dat er ergens fouten ingeslopen zijn, of liegt hij al een jaar tegen me over het maken en halen van toetsen?
Alle reacties Link kopieren
HP2021 schreef:
01-08-2021 13:05
Ik vind jouw gedrag ook best akelig eerlijk gezegd, je gedraagt je alsof je zijn moeder bent. Jullie halen duidelijk niet bepaald het beste in elkaar naar boven.

Kijk, het is nu al jouw schuld. Het hebben van een relatie met een leugenaar is een catch22: als je hem gelooft lijd je onder zijn leugens, als je hem niet gelooft ben je zijn moeder. Je verliest sowieso.
En zn ouders zijn dus ook niet te vertrouwen. Iets met een appel en een boom.
ik geef mn bek ook maar een douw
Hij liegt dat hij barst, maar jij wil hem heel graag geloven. Waarom ga je spitten als je geen consequenties aan zijn leugens wil verbinden? Hij gaat niet ineens stoppen. Als je samen woont moet je uitkijken dat zijn schulden niet ineens ook jouw schulden worden.
Dit zijn nu alleen de leugens waarop je hem hebt betrapt. Er is ongetwijfeld meer. Je weet alleen niet wat. Niet echt een basis voor een stabiele relatie of gezin.
Kijk goed af bij hem:

Lieg tegen jezelf dat je een mooie relatie gehad hebt.

En pak dan je spullen en ga wat maken van je leven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ben je zijn moeder?
Nou. Ik vind dat je je ook als een moeder gedraagt. In z’n laptop en inlog van de LOI kijken? Wtf.

En zijn gedrag is helemaal sneu.

Ik zou ermee stoppen, TO!
Op zich wel goed dat ie niet studeert. Je kind zal zo'n waailap toch als leerkracht hebben zeg.
Dankjullie! Ondanks dat ik zelf diep van binnen ook wel weet dat het niet klopt, raak ik ergens toch overtuigd van zijn vasthoudendheid dat hij morgen het tegendeel kan bewijzen..

We komen inderdaad uit een ander 'milieu'. Niet dat ik uit een rijk gezin kom, in tegendeel, maar wel hard gewerkt voor mijn WO-studie en nu een goede baan. Hij kom uit een gezin waarbij hij nooit gestimuleerd is om te studeren en dus ook geen opleiding heeft. We hebben het er samen over gehad en hij wilde het wel heel graag proberen. Achteraf gezien denk ik inderdaad dat hij mij wilde pleasen en daarom dit circus heeft opgetuigd. Neemt niet weg dat het wel een volwassen vent van 31 is en ook gewoon kan zeggen dat het hem toch niet bevalt.. of hij het niet aankan.. of er geen zin in heeft.

Ik vind het heel lastig om er een punt achter te zetten, omdat ik bang ben voor zijn reactie en het gedoe wat het teweeg gaat brengen met wie in het huis blijft wonen en de spullen etc. daarnaast vind ik het moeilijk om afscheid te nemen van de gewenning en het comfortabele wat ik bij hem gewend ben. Is een stukje onzekerheid denk ik. Maar dit alles is geen reden om er een eind aan te maken.
Yep, hij is een liegbeest en manipuleert. Uiteindelijk draait hij alles ook nog zo dat het jouw schuld is. Wat moet je met zo iemand. Wegwezen voordat hoi jou nog schade berokkent of ergens mee opzadelt.
'Heel groot liegbeest', really...? Alsof het een kleuter is.
Jouw vertrouwen in hem is helemaal foetsie, dat blijkt wel uit dat bent gaan Sherlocken.
Ik zou me afvragen waar ie nog meer over liegt want kennelijk gaat hem dat nogal makkelijk af. Zou ik geen zin meer in hebben.

Heeft ie wel eens gezegd, nadat ie niet meer verder kon met een leugen, waaróm hij überhaupt liegt?
There is always something happening, and it's usually right now
Ysje schreef:
01-08-2021 13:47
'Heel groot liegbeest', really...? Alsof het een kleuter is.
Nou het gedrag is nou ook niet bepaald volwassen...
Jij vind jezelf beter dan hem, en hij moet zich voegen naar jouw standaarden. Dat wordt nooit een gelijkwaardige relatie. Zelfs als hij wel “braaf” z’n cursus zou volgen.

Op zijn beurt zou hij daar wel weer volwassener mee om mogen gaan dan hij nu doet. Hij geeft ook geen grenzen aan.

Ik praat zijn gedrag niet goed en jij bent niet schuldig aan of verantwoordelijk voor zijn gedrag. Maar je hebt wel degelijk aandeel in de dynamiek tussen jullie. Als je je daar bewust van leert zijn gaat je dat helpen om hierna een partner te vinden die beter bij je past.
Octopus_1994 schreef:
01-08-2021 13:45
Dankjullie! Ondanks dat ik zelf diep van binnen ook wel weet dat het niet klopt, raak ik ergens toch overtuigd van zijn vasthoudendheid dat hij morgen het tegendeel kan bewijzen..

We komen inderdaad uit een ander 'milieu'. Niet dat ik uit een rijk gezin kom, in tegendeel, maar wel hard gewerkt voor mijn WO-studie en nu een goede baan. Hij kom uit een gezin waarbij hij nooit gestimuleerd is om te studeren en dus ook geen opleiding heeft. We hebben het er samen over gehad en hij wilde het wel heel graag proberen. Achteraf gezien denk ik inderdaad dat hij mij wilde pleasen en daarom dit circus heeft opgetuigd. Neemt niet weg dat het wel een volwassen vent van 31 is en ook gewoon kan zeggen dat het hem toch niet bevalt.. of hij het niet aankan.. of er geen zin in heeft.

Ik vind het heel lastig om er een punt achter te zetten, omdat ik bang ben voor zijn reactie en het gedoe wat het teweeg gaat brengen met wie in het huis blijft wonen en de spullen etc. daarnaast vind ik het moeilijk om afscheid te nemen van de gewenning en het comfortabele wat ik bij hem gewend ben. Is een stukje onzekerheid denk ik. Maar dit alles is geen reden om er een eind aan te maken.
Nee, gewenning en comfortabel voelen is idd een reden om bij elkaar te blijven en kinderen te krijgen! Misschien moet jij accepteren dat hij niet meer gaat/ wil studeren, dat hij schulden heeft en dat jij die betaalt en dat zijn familie uit een ander milieu komt. Zodra je kinderen krijgt is het ook zijn en hun familie en dan kom je helemaal niet meer snel los. Bovendien, ga je op hem kunnen bouwen dan? Ik snap dat je graag dat gezinnetje wil maar jullie basis is alles behalve solide.
Er komt nooit een hele duidelijke verklaring uit waarom hij liegt.. nou ja, behalve dan 'bang voor mijn reactie'

Maar het ergste vind ik nog wel het hele circus eromheen, het pontificaal zijn laptop klaarzetten, het gaan zitten met een boek in zijn handen om te leren, het achteraf (oppervlakkig) vertellen over de inhoud van zijn tentamen, zijn cijfer trots appen naar mijn moeder (!), het trots vertellen dat hij de hele dag heeft gestudeerd.

Zelfs mij naar zijn werk laten komen met zijn studeerspullen omdat het heel erg rustig was en hij graag nog even wilde voorbereiden.. en noem maar zo op.

Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat je zo bent, daarom gewoon bang dat ik fout zit. En zo ontzettend benieuwd naar zijn verklaring morgen.
Hij geeft je een heel duidelijke verklaring, alleen dat is niet de verklaring die jij wil horen.
In hoeverre heeft hij bij jou mogen zijn wie hij is? Kennelijk geef je hem de indruk dat hij moet voldoen aan jouw plaatje. Jij accepteert zijn onzekere status op werkgebied niet. En dus moet hij veranderen.

Kijk, dat hij er over liegt is een absolute no-go. Dat je geraakt bent in je vertrouwen én je respect naar hem is navenant. Zou ook zeker stoppen met de relatie.

Misschien is het ook goed om (naderhand) naar je eigen aandeel te kijken. In hoeverre ben je zelf al uit de gelijkwaardigheid in de relatie gestapt door je eigen beeld van hoe jij vindt dat de gezamenlijke toekomst zou moeten zijn? En heeft statusgevoeligheid en financieel gemak als norm voor jou je uit het oog doen verliezen wat je partner kan en wil en wat bij hem past?

Je partner kan niet samenwerken. Hij heeft nooit eerlijk kunnen communiceren, is vermijdend, acteert zijn rol van loi'er, praat mee met hoe jij het wil zien en handelt vervolgens niet. Dat is onvolwassen gedrag wat echt niet ok is. Ook zijn ouders vragen dingen die niet kunnen, al met al een manier van in het leven staan die jij niet gewend bent en ook niet naar wil leven. Wat ik heel goed snap.

Ds basis ontbreekt in jullie relatie.
hanke321 wijzigde dit bericht op 01-08-2021 14:08
3.34% gewijzigd
Octopus_1994 schreef:
01-08-2021 13:56
Er komt nooit een hele duidelijke verklaring uit waarom hij liegt.. nou ja, behalve dan 'bang voor mijn reactie'

Maar het ergste vind ik nog wel het hele circus eromheen, het pontificaal zijn laptop klaarzetten, het gaan zitten met een boek in zijn handen om te leren, het achteraf (oppervlakkig) vertellen over de inhoud van zijn tentamen, zijn cijfer trots appen naar mijn moeder (!), het trots vertellen dat hij de hele dag heeft gestudeerd.

Zelfs mij naar zijn werk laten komen met zijn studeerspullen omdat het heel erg rustig was en hij graag nog even wilde voorbereiden.. en noem maar zo op.

Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat je zo bent, daarom gewoon bang dat ik fout zit. En zo ontzettend benieuwd naar zijn verklaring morgen.

Maar je vertrouwen in hem is al blijvend weg. Denk je dat dit een goede basis is om verder te gaan?

Of eerst trouwen en kinderen en dan uit elkaar?

Hij kan niet aan jou verwachtingen / eisen voldoen en gaat daarom liegen.
Totale mismatch zijn jullie en ik hoop dat je in:
Maar dit alles is geen reden om er een eind aan te maken.
met het woordje geen bedoeld dat dit dus allemaal wel redenen zijn om het stop te zetten.

Hij is jouw niet verschuldigd wat van zijn leven te maken, omdat het een slappe/onzekere/whatever zak is liegt hij en jouw moederen/projecteren van levensplan maakt het nog schever dan het al is. Dat hopen op de magische omslag is een sprookje en dat benieuwd zijn naar zijn verklaring ook want je zegt zelf hij heeft nooit eerder de openheid gegeven.

Het huis en de spullen dat is geen basis voor een relatie helemaal omdat er geen kinderen de meewegen. En je partner een heel groot liegbeest noemen is gewoon gênant jullie hebben nul respect voor elkaar.
lillian_ wijzigde dit bericht op 01-08-2021 14:09
Reden: add on
7.89% gewijzigd
Octopus_1994 schreef:

Morgen wordt het 1 groot huilfeest waarin hij de verantwoordelijkheid voor zijn liegen subtiel bij jou legt, zich onder druk gezet voelde om die studie te doen maar er bij de eerste les achter kwam dat het niets voor hem was maar jou niet teleur wilde stellen en er al zo diep in zat dat hij wel moest liegen op de manier die hij deed.

En jij gaat hem vast weer vergeven.
julius schreef:
01-08-2021 14:06
Morgen wordt het 1 groot huilfeest waarin hij de verantwoordelijkheid voor zijn liegen subtiel bij jou legt, zich onder druk gezet voelde om die studie te doen maar er bij de eerste les achter kwam dat het niets voor hem was maar jou niet teleur wilde stellen en er al zo diep in zat dat hij wel moest liegen op de manier die hij deed.

En jij gaat hem vast weer vergeven.
Lees dit en paar keer door en bedenk dat je i.p.v. iets van zijn leven proberen te maken die energie in jezelf kan steken en er 100x beter uit kan komen.
Octopus_1994 schreef:
Dit is geen 'gewoon' liegen meer. Dit valt niet in de categorie: zeggen dat je gestudeerd hebt maar in werkelijkheid een filmpje op Netflix hebt zitten kijken. Dit is echt ziekelijk, psychisch. En dit kun en ga jij niet oplossen voor hem. En let op dat hij zich niet achter een mogelijke diagnose gaat verschuilen. Voor jou is het echt beter om letterlijk afstand te nemen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Hij liegt. En hij zorgt er voor dat jij vanuit wantrouwen dingen doet die begrijpelijk maar ook niet echt heel netjes zijn. Dat lijkt me geen fijne relatie meer.
HP2021 schreef:
01-08-2021 13:05
Ik vind jouw gedrag ook best akelig eerlijk gezegd, je gedraagt je alsof je zijn moeder bent. Jullie halen duidelijk niet bepaald het beste in elkaar naar boven.
Helemaal mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven