Viva kattenvraagbaak deel 6
woensdag 27 mei 2009 om 11:03
@Annedaisymay, bedankt voor je reactie. Wat naar dat je kat is overleden!
Mijn poes heeft bronchitis volgens de DA en daar krijgt ze medicijnen voor. Het bloedonderzoek was goed. Ik hoop dat ze wat opknapt zodat ze weer gaat eten.
Ze blijkt daarnaast een tumor te hebben. Een collega van mijn DA heeft me een half jaar geleden gezegd (bij de inenting) dat dat een paar zwevende ribben waren. Dit gezwel heeft niets met de bronchitis te maken maar ze gaan nu een punctie doen om de cellen te onderzoeken. De uitslag is over een week binnen. Als het kwaadaardig is, dan denk ik niet dat ik laat opereren want ze is al 14. Dan komt laten inslapen als optie in beeld....
Wat een narigheid, ik heb er buikpijn van.
Mijn poes heeft bronchitis volgens de DA en daar krijgt ze medicijnen voor. Het bloedonderzoek was goed. Ik hoop dat ze wat opknapt zodat ze weer gaat eten.
Ze blijkt daarnaast een tumor te hebben. Een collega van mijn DA heeft me een half jaar geleden gezegd (bij de inenting) dat dat een paar zwevende ribben waren. Dit gezwel heeft niets met de bronchitis te maken maar ze gaan nu een punctie doen om de cellen te onderzoeken. De uitslag is over een week binnen. Als het kwaadaardig is, dan denk ik niet dat ik laat opereren want ze is al 14. Dan komt laten inslapen als optie in beeld....
Wat een narigheid, ik heb er buikpijn van.
anoniem_23765 wijzigde dit bericht op 27-05-2009 13:58
Reden: update n.a.v. gesprek met dierenarts
Reden: update n.a.v. gesprek met dierenarts
% gewijzigd
woensdag 27 mei 2009 om 16:41
Wereldmeid 14 jaar is niet enorm oud hoor. Mijn poes is met 16 jaar nog geopereerd aan een schilkliertumor. Ik dacht dat ze veel te oud was voor een operatie maar dat bleek niet het geval. Het andere alternatief was toen dagelijks pillen geven en dat zag ik niet zo zit, elke dag weer de strijd met het geven van zo'n pil. Ik heb vooraf wel heel duidelijk gevraagd of ze helemaal op zou knappen. En dat bleek het geval. Ze heeft daarna nog 3 prachtige jaren gehad.
Ik hoop dat het allemaal gaat meevallen!
Ik hoop dat het allemaal gaat meevallen!
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
woensdag 27 mei 2009 om 16:45
Tangarine is zal eens kijken of achter de naam kan komen. Ik heb na het overlijden van haar alles weg gedaan.
Wel vervelend dat het kammen zo'n gevecht is! Mijn vorige poes moest ik toen ze oud was waardoor ze zelf haar vacht niet goed meer kon onderhouden ook dagelijks kammen. In het begin een drama maar ik heb het stug volgehouden en elke dag weer gedaan. In het begin niet te lang en zo langzaam uitgebreid. En ik moet zeggen dat het op een gegeven moment veel makkelijker ging. Maarja het blijven katten hé, met een eigen wil
Wel vervelend dat het kammen zo'n gevecht is! Mijn vorige poes moest ik toen ze oud was waardoor ze zelf haar vacht niet goed meer kon onderhouden ook dagelijks kammen. In het begin een drama maar ik heb het stug volgehouden en elke dag weer gedaan. In het begin niet te lang en zo langzaam uitgebreid. En ik moet zeggen dat het op een gegeven moment veel makkelijker ging. Maarja het blijven katten hé, met een eigen wil
donderdag 28 mei 2009 om 23:53
Gisteren aan het eind van de middag mocht mijn poes weer naar huis. Ze is sindsdien nog steeds lusteloos en kortademig. Ik ben gestart met de tabletjes. Ze biedt weinig weerstand.
Het breekt mijn hart om haar zo te zien. Ze is op dit moment een schim van de vrolijke poes die ze vijf dagen geleden nog was.
Ze heeft nu al 3 dagen niet meer gegeten en drinken doet ze nauwelijks, alleen als ik het voor haar neus zet. Ze komt de hele dag niet van haar kussen af. Het gaat me te ver om (vloeibaar) voedsel door haar strot te duwen. Ik heb er een hard hoofd in of ze nog opknapt.
De uitslag van de punctie zal eind volgende week binnen zijn.
Ik hoop dat ze dan nog leeft.
Het breekt mijn hart om haar zo te zien. Ze is op dit moment een schim van de vrolijke poes die ze vijf dagen geleden nog was.
Ze heeft nu al 3 dagen niet meer gegeten en drinken doet ze nauwelijks, alleen als ik het voor haar neus zet. Ze komt de hele dag niet van haar kussen af. Het gaat me te ver om (vloeibaar) voedsel door haar strot te duwen. Ik heb er een hard hoofd in of ze nog opknapt.
De uitslag van de punctie zal eind volgende week binnen zijn.
Ik hoop dat ze dan nog leeft.
vrijdag 29 mei 2009 om 00:15
Allereerst, Sterkte wereldmeid. Ik hoop dat er snel verbetering in de toestand van je poes zal optreden. Heel naar altijd, als je dieren ziek zijn en je niet goed weet wat je kan doen.
Vervolgens heb ik ook een vraag. Een vriendin van mij heeft 2 katers. De jongste kater is net 1 geworden (kater 2 is ruim 5) en als die bij je in bed ligt dan gaat ie je armen, handen en benen likken. Niet zomaar een paar halen maar als je niks doet kan dit echt zo een kwartier doorgaan. Is iemand hier mee bekend? Is dit normaal? Ik zat zelf te denken dat de kater misschien bepaalde stoffen mist en dit op deze manier compenseert maar ik zou niet weten wat. Daarbij krijgt hij goede voeding (maw ik bedoel niet het goedkoopste van het goedkoopste maar bv maaltijdzakjes van gourmet). Of is dit aangeleerd gedrag waar nooit iets tegen gedaan is en waardoor het nu een gewoonte is? Voor zover ik weet zijn de katers niet te vroeg bij de moederpoes oid weggehaald en komen zij van betrouwbare mensen. Kortom ik heb geen idee en als ik probeer te googelen op poezen en likken kom ik op hele andere sites terecht Wie kan mij helpen?
Liefs, Eli
Vervolgens heb ik ook een vraag. Een vriendin van mij heeft 2 katers. De jongste kater is net 1 geworden (kater 2 is ruim 5) en als die bij je in bed ligt dan gaat ie je armen, handen en benen likken. Niet zomaar een paar halen maar als je niks doet kan dit echt zo een kwartier doorgaan. Is iemand hier mee bekend? Is dit normaal? Ik zat zelf te denken dat de kater misschien bepaalde stoffen mist en dit op deze manier compenseert maar ik zou niet weten wat. Daarbij krijgt hij goede voeding (maw ik bedoel niet het goedkoopste van het goedkoopste maar bv maaltijdzakjes van gourmet). Of is dit aangeleerd gedrag waar nooit iets tegen gedaan is en waardoor het nu een gewoonte is? Voor zover ik weet zijn de katers niet te vroeg bij de moederpoes oid weggehaald en komen zij van betrouwbare mensen. Kortom ik heb geen idee en als ik probeer te googelen op poezen en likken kom ik op hele andere sites terecht Wie kan mij helpen?
Liefs, Eli
vrijdag 29 mei 2009 om 11:42
Wereldmeid ik leef met je mee. Door de benauwdheid kunnen en willen ze niet eten. Bij de dierenarts hebben ze speciaalvoer wat ze erg lekker vinden en wat vol met voedingstoffen zitten. Misschien is dat wat voor haar?
Heel veel sterkte!
Heel veel sterkte!
zondag 31 mei 2009 om 21:26
Beetje stomme vraag misschien, maar kunnen katten verbranden in de zon? Met name hun oren? En worden die dan ook rood, net als de huid van mensen? De oren van mijn poezel zien er sinds zonet uit alsof ze zonder zonnebrandcrème heeft liggen bakken Ze kan de hele dag vrij in en uit lopen en ligt graag in de zon, maar als het zo warm is als vandaag komt ze toch meestal wel naar binnen. Voordat ik me zorgen ga maken... is het überhaupt mogelijk?
zondag 31 mei 2009 om 23:32
@Yoels de oren van een kat (maar ook andere dieren) kunnen inderdaad verbranden. Vooral als je kat een lichte vacht heeft. Je kunt het voorkomen door ze in te smeren met zonnebrand.
Maar je kat kan ook iets anders onder de leden hebben. Mijn poes heeft een keer een soort schimmelinfectie opgelopen. De dierenarts waarschuwde mij toen ook voor verbranden. Ze vroeg me nog of ik haar uit de zon kon houden. Maar helaas was poes net zo'n zonne-aanbidster als haar baasje
Ik zou als ik jou was even langs de dierenarts gaan.
Maar je kat kan ook iets anders onder de leden hebben. Mijn poes heeft een keer een soort schimmelinfectie opgelopen. De dierenarts waarschuwde mij toen ook voor verbranden. Ze vroeg me nog of ik haar uit de zon kon houden. Maar helaas was poes net zo'n zonne-aanbidster als haar baasje
Ik zou als ik jou was even langs de dierenarts gaan.
maandag 1 juni 2009 om 00:49
Lijkt me in ieder geval geen spoed toch? Dan wacht ik even tot dinsdag om te zien of het wegtrekt. Ze heeft een donkere vacht, het zijn ook alleen de randjes (die "flubbertjes" ) van haar oren waar geen haar op zit. Ik zal morgen eens met zonnebrandcrème aan de slag gaan, maar ik vrees dat ze dat er sneller aflikt dan ik kan smeren.
Zou aftersun ook helpen?
Zou aftersun ook helpen?
maandag 1 juni 2009 om 10:15
Hi.. hi... wie weet!
Maar als ze verder gewoon fris en fruitig rondloopt dan is het idd geen spoed. Maar mijn poes liet me gewoon begaan met insmeren, al vond ze het niet echt je van het. Wel een tip: smeer het dun in dan voelen ze het niet meer. Volgens mij vergat ze gewoon dat het er zat want ze liet haar oren met rust.
Maar als ze verder gewoon fris en fruitig rondloopt dan is het idd geen spoed. Maar mijn poes liet me gewoon begaan met insmeren, al vond ze het niet echt je van het. Wel een tip: smeer het dun in dan voelen ze het niet meer. Volgens mij vergat ze gewoon dat het er zat want ze liet haar oren met rust.
maandag 1 juni 2009 om 11:26
Hoi Annedaisymay, het gaat hier moeizaam met de poes.
De medicijnen lijken aan te slaan want ze is niet meer zo kortademig, maar verder is ze nog steeds lusteloos en ze heeft weinig energie. De laatste 2 dagen heeft ze achter de bank gezeten. Ze is nu al een stuk magerder geworden. Ik ben toch maar begonnen met vloeibaar voedsel te geven, in een spuit zonder naald. Ze vindt dat niet zo leuk natuurlijk, maar ik wil graag dat ze een beetje opknapt.
Ik weet nl. niet of het door de medicijnen komt of door de bronchitis dat ze nog steeds niet zelf wil eten. Ik doe wat ik kan maar als ze zelf niet meer wil dan houdt het op.
De medicijnen lijken aan te slaan want ze is niet meer zo kortademig, maar verder is ze nog steeds lusteloos en ze heeft weinig energie. De laatste 2 dagen heeft ze achter de bank gezeten. Ze is nu al een stuk magerder geworden. Ik ben toch maar begonnen met vloeibaar voedsel te geven, in een spuit zonder naald. Ze vindt dat niet zo leuk natuurlijk, maar ik wil graag dat ze een beetje opknapt.
Ik weet nl. niet of het door de medicijnen komt of door de bronchitis dat ze nog steeds niet zelf wil eten. Ik doe wat ik kan maar als ze zelf niet meer wil dan houdt het op.
maandag 1 juni 2009 om 12:54
Wereldmeid fijn dat haar benauwdheid minder wordt. Maar ik kan me voorstellen dat je nog wel erg bezorgd bent omdat ze zo lusteloos is. Ik zou morgen gewoon even langs de dierenarts gaan. Ze hebben daar speciaal voor katten die niet goed eten Royal Canin Convalescence support of Hills a/d. Dit zijn zeer hoogwaardige voedingen. Dit wordt gebruikt bij katten die moeten aansterken na/bij ziekte of operatie. De meeste katten vinden dit voer erg lekker. Zelfs mijn kieskeurige kat vindt het heerlijk!
maandag 1 juni 2009 om 12:56
Wereldmeid, wat vervelend om je kat zo lusteloos en ziek te zien. Mijn kat is ooit van het balkon gevallen met een hersenschudding/kneuzing en een gebroken bovenkaak/spleet in haar gehemelte tot gevolg. Wilde natuurlijk ook niet eten, kon ook niet gewoon, en toen heb ik van de dierenarts een soort krachtvoer gekregen... Even zoeken, volgens mij heb ik nog een restje.
Ja, gevonden! Het heet convalescence support instant diet, van Royal Canin. Dat zijn zakjes poeder die je met water aanmaakt tot een soort papje. Mijn poezel vond het zo lekker dat ze zich toch maar over pijn en alles heenzette om het op te slobberen, maar je kan het ook heel makkelijk in spuitjes doen en haar dan dwang voederen.
Misschien kan je bij je dierenarts er naar vragen? Het heeft Poes hier de eerste twee weken doorgeholpen tot ze weer een beetje normaal kon eten.
ADM, bedankt voor je tip! D'r oren zagen er vanmorgen weer normaal uit en zonet heb ik er zonnebrandcrème opgesmeerd. Wonderbaarlijk genoeg liet ze dat gewoon toe en heeft ze zelfs niets aan mijn bank of zo gesmeerd, dus dit komt vast goed.
Ja, gevonden! Het heet convalescence support instant diet, van Royal Canin. Dat zijn zakjes poeder die je met water aanmaakt tot een soort papje. Mijn poezel vond het zo lekker dat ze zich toch maar over pijn en alles heenzette om het op te slobberen, maar je kan het ook heel makkelijk in spuitjes doen en haar dan dwang voederen.
Misschien kan je bij je dierenarts er naar vragen? Het heeft Poes hier de eerste twee weken doorgeholpen tot ze weer een beetje normaal kon eten.
ADM, bedankt voor je tip! D'r oren zagen er vanmorgen weer normaal uit en zonet heb ik er zonnebrandcrème opgesmeerd. Wonderbaarlijk genoeg liet ze dat gewoon toe en heeft ze zelfs niets aan mijn bank of zo gesmeerd, dus dit komt vast goed.
maandag 1 juni 2009 om 18:16
Hoi meiden, ik heb ook speciaal krachtvoer van de dierenarts geprobeerd. Ze heeft vrijdag een soort 'astronautenvoer' gehad, het leek wel caramel, uit een flesje. Ze heeft er 1x wat van opgelikt, maar de tweede keer wou ze niet meer dus heb ik het in een spuitje gedaan. Verder heb ik het hele weekend hersteldieet gegeven (Hills a/d), dat wil ze ook niet uit zichzelf eten. Dus ook dat spul heb ik verdund en via een spuitje in de bek gegoten. Ze mag hiervan een blikje per dag. Ik heb hem nu na 3 dagen nog niet leeg. Ze wil gewoon niet meer eten. 1x per dag drinkt ze een beetje water.
Verder ligt ze achter de bank. Ik begin de hoop te verliezen.
Ik bel morgen de dierenarts.
Verder ligt ze achter de bank. Ik begin de hoop te verliezen.
Ik bel morgen de dierenarts.
maandag 1 juni 2009 om 19:20
dinsdag 2 juni 2009 om 10:02
Ik kom net terug van de dierenarts.
Ik heb mijn poes laten inslapen. Ze was vanmorgen zo kortademig en apatisch dat ik geen andere optie meer zag. Ik had dit hele weekend toch al het idee dat ik haar leven aan het rekken was.
De uitslag van de punctie (tumor) was nog niet binnen, maar ik vond het onmenselijk om haar nog een dag langer te laten lijden. De dierenarts had haar misschien kunnen 'oplappen' met sondevoeding maar dat wilde ik haar ook niet aandoen.
Mijn broer kon gelukkig mee, anders had ik er alleen naartoe gemoeten.
Ik ben erg verdrietig omdat ik haar erg mis maar ik weet dat ze nu geen pijn meer hoeft te lijden. We hebben 5,5 jaar veel plezier gehad samen en ze is zo'n troost voor me geweest in moeilijke tijden.
Ik zal altijd van haar houden.
Ik heb mijn poes laten inslapen. Ze was vanmorgen zo kortademig en apatisch dat ik geen andere optie meer zag. Ik had dit hele weekend toch al het idee dat ik haar leven aan het rekken was.
De uitslag van de punctie (tumor) was nog niet binnen, maar ik vond het onmenselijk om haar nog een dag langer te laten lijden. De dierenarts had haar misschien kunnen 'oplappen' met sondevoeding maar dat wilde ik haar ook niet aandoen.
Mijn broer kon gelukkig mee, anders had ik er alleen naartoe gemoeten.
Ik ben erg verdrietig omdat ik haar erg mis maar ik weet dat ze nu geen pijn meer hoeft te lijden. We hebben 5,5 jaar veel plezier gehad samen en ze is zo'n troost voor me geweest in moeilijke tijden.
Ik zal altijd van haar houden.

dinsdag 2 juni 2009 om 10:23
Och, wat vind ik dit naar om te lezen. Ik ben vanochtend begonnen met lezen van dit topic... Ik heb de tranen in mn ogen... Wereldmeid, rouw om je kat, en neem er de tijd voor.
Binnenkort sta ik helaas ook voor de keuze om mijn poes van bijna 15 in te moeten laten slapen. Mijn eerstgeborene. Ze heeft ernstig nierfalen en ze heeft t aan dr lever. Ze valt af, is altijd een beetje een dikke poemel geweest, dat is ze nu niet meer. Verder is nog net zo lief, vervelend en zeurderig en aanhalerig als altijd. Wil nog steeds naar buiten. Gisteren maar ff niet gedaan gezien de warmte, dat leek me niet goed.
En de andere poes is 16 en heeft een overactieve schildklier, daar krijgt ze pillen voor die ik door Gourmet mousse prak. Zij weegt nog maar 2 kilo. Die pillen werken gelukkig wel. Maar aankomen doet ze niet meer, helaas.
Binnenkort sta ik helaas ook voor de keuze om mijn poes van bijna 15 in te moeten laten slapen. Mijn eerstgeborene. Ze heeft ernstig nierfalen en ze heeft t aan dr lever. Ze valt af, is altijd een beetje een dikke poemel geweest, dat is ze nu niet meer. Verder is nog net zo lief, vervelend en zeurderig en aanhalerig als altijd. Wil nog steeds naar buiten. Gisteren maar ff niet gedaan gezien de warmte, dat leek me niet goed.
En de andere poes is 16 en heeft een overactieve schildklier, daar krijgt ze pillen voor die ik door Gourmet mousse prak. Zij weegt nog maar 2 kilo. Die pillen werken gelukkig wel. Maar aankomen doet ze niet meer, helaas.