Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Parasol, de meeste katten zijn gek op de geur van chloor, dus misschien is het een optie om de kattenbakken goed schoon te maken met chloor voordat je ze in gebruik neemt.
Het zal waarschijnlijk door de verhuizing komen maar vreemd plasgedrag kan ook komen door blaasproblemen. Als een kat anders gaat plassen moet je altijd eerst naar de dierenarts. In dit geval zal het wel niet omdat ze net verhuisd zijn en het allebei doen. Maar blaasproblemen worden vaak niet herkend en zijn voor de kat erg vervelend ( bij katers moet je op blaasgruis letten, is dus dat ze niet kunnen plassen).
Een vraagje aan de kattenkenners hier: ik heb een nestje kittens en vind dat helemaal geweldig. Van een eerdere keer dat ik een nestje had, herinner ik me dat 1 ding niet zo leuk was, en dat was dat de kittens, toen ze eenmaal gingen lopen en uit de kraammand kwamen, o v e r a l hun behoefte deden. Achter het TV-meubel bleek een fijne verzameling kattendrollen te liggen, nodeloos te zeggen dat dat stonk als de hel.

Heeft iemand tips om kittens zindelijk te maken? Ik weet dat de moederpoes daarin het goede voorbeeld moet geven, dus dat zit wel snor want onze poes is goed zindelijk; verder is de kattenbak hier altijd goed schoon en zal ik er straks, als de kittens groter worden, nog een kattenbak bij kopen, maar wat kan ik nog meer doen?
.
Hier ben ik weer, maar ik zit ook zo vol met vragen. Zoals ik al eerder had geschreven hebben ze beiden niesziekte gehad. Maar 1 heeft nog echt een verstopte neus en ademt hierdoor zwaar. Asiel gebeld en zij zeiden dat ik het maar in de gaten moest houden en dat als ik groen snot zou zien dat ik dan weer terug moest komen. Maar ik vind het zo zielig als ik haar zo hoor hijgen. Omdat dit mijn eerste katten zijn ben ik overal onzeker over nu:( Ze heeft geen vieze/tranende ogen en er loopt ook geen snot uit haar neus, neus lijkt wel verstopt af en toe maar ze ademt ook niet de hele tijd zwaar....en af en toe niest ze dus nog. Asiel zegt dat dit ook nog de na-weeen kunnen zijn van de ziekte. Moet ik nog ergens meer op letten of toch gewoon naar de dierenarts?

Overigens hou ik ze als een havik in de gaten wb kattenbak-perikelen maar ze liggen al de hele dag te tukken.
Als het mijn kat was zou ik er even mee naar de dierenarts gaan. Gewoon voor de zekerheid. Dan ben je ook gerustgesteld. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de dierenarts waar je zelf bij wilt gaan en niet naar die van het asiel.
Ik moet nog een goede dierenarts uitzoeken. Iemand nog ervaringen met dierenartsen in Rotterdam? Maar ik ga idd maar gewoon even langs, dat lijkt me het beste voor die beestjes:)
Hoi Parasol, het lijkt alsof je ene kat nog niet helemaal genezen is van de niesziekte. De dierenarts is toch wel een goed idee denk ik. Ik weet geen dierenarts in R'dam want ik woon in Zwolle...

Succes hoor!
Ik heb besloten om de katten als we weg zijn en er geen toezicht op kunnen houden dat we ze dan in de keuken doen (met bak uiteraard). Op die manier blijft de 'schade' in huis beperkt. Maar het lijkt alsof de dame bang is van de kattenbak. Toen ze er vanochtend uitgelaten werd spurtte ze onmiddellijk naar een hoekje van de kamer waar ze nog niet eerder geplast had om een mooie plas achter te laten op het luchtbed van onze logee. Het lekke wel alsof ze het de hele nacht had opgehouden. Ik probeer haar te laten wennen door bv na het eten haar in de bak te zetten maar dan jumpt ze er net zo snel weer uit. Als ik haar blijf aaien dan gaat het 3 tellen en dan wil ze eruit. Uiteraard laat ik haar dan gewoon gaan. Nog tips hiervoor?
Parasol, heb je geprobeerd een kattenbak te nemen zonder dak of klepje? Dus alleen een platte bak. Zo niet, doe dat dan en kijk of ze dat wel durft.

Je moet haar niet op de bak zetten. Als je haar dwingt wordt ze alleen angstig, ze zal er uit zichzelf op moeten gaan.

Niet opgeven hoor, kan goed komen maar het kost even tijd. En zoals gezegd, voordat je haar in de kamer laat eerst spullen van de vloer halen zoals het luchtbed zodat ze daar niet op plast.
Hoi Annetd, de bakken zijn momenteel zonder kap, idd om het zo laagdrempelig te maken. Iemand zei hier nog dat ook katten uit vervuilde huizen vaak wel zindelijk zijn in de zin van dat ze op 1 plaats hun behoefte doen, maar zij doet het werkelijk waar overal. En soms lees ik verhalen over katten die het overal blijven doen. Gewoon geduld hebben:) maar van zulke verhalen word ik niet blij.

Jij vangt zwerfkatten op toch, of katten waarvan gedacht wordt dat ze niet te plaatsen zijn? Kan onzindelijkheid ook bij iets oudere katten afgeleerd worden?
Ja dat kan afgeleerd worden. Ik begin altijd met overal kattenbakken neer te zetten, dus echt in elke kamer. Verschillende bakken, met en zonder dak. Verschillende korrels en je kunt ook proberen of een bak met gewoon zand helpt. Het liefst op plaatsen waar ze plassen. Ik zorg dat er geen uitdagingen zijn zoals matjes e.d op de grond. Bakken meteen schoonmaken. Het is niet verkeerd om ze in een kleinere ruimte te houden als je weggaat. Natuurlijk is het dan wel belangrijk om die ruimte prettig te maken, dus zorg daar voor mandjes en dekentjes e.d. Het moet geen straf worden.

En dan een beetje geduld hebben.... het is een vervelende kwaal maar het kan echt overgaan.

Ik heb zelf wel een poes gehad die in huis plaste. Zij deed dit altijd in de gang, bij de voordeur ( lekker als de post er lag en ze plaste erop!). Daar legde ik al een krant neer zodat het niet zo in de vloerbedekking liep. Dit gedrag was op een gegeven moment bijna weg. Maar toen ze ouder werd begon het weer. Toen bleek ze een blaasontsteking te hebben. Ze heeft dit niet meer helemaal afgeleerd en is vrij snel daarna overleden. Ze was al op leeftijd. Het kwam dus terug door de blaasontsteking.

Ik heb ook verschillende onzindelijke kittens gehad, die geen moeder meer hadden en werkelijk alles onder poepten en plasten. Ik heb ze allemaal alsnog zindelijk gekregen.
We hebben een doorbraak!!!! Vanochtend lag er nog wel een drol naast, maar ik zie de kleine dame nu net op de bak zitten!!!! Wat fijn:)

Overigens hebben ze in de keuken idd dan ook hun mandje en een aantal speeltjes. Ze kunnen ook op verschillende dingen klimmen, dus het is geen straf voor ze.
Het is hier helemaal goed gekomen. Beide katten doen nu alles op de bak en ze mogen dus gewoon vrij in huis lopen, ook als we er niet zijn. Ik ga vrijdag voor de zekerheid nog even langs de dierenarts ivm de neus die af en toe verstopt is. Ze beginnen zich hier al een beetje thuis te voelen en spelen ook veel meer. Heel fijn:)
Wat een goed bericht! Geniet van je katten.
Lieve kattenliefhebbers,

Voor mn kittens ben ik opzoek naar het Whiskas Cat bed.

Je weet wel de kattenmand in de vorm van een kattenkoppie..

(kan geen foto invoegen :()

Wie o wie heeft hem thuis staan, en wilt hem kwijt??

Alvast bedankt,

Liefs,

Fishie

(zie ook topic Whiskas Cat bed)
He Parasol, wat fijn dat het nu goed gaat met je katten!

Laat je even weten wat de dierenarts zegt van die verstopte neus?

Hier is alles wat rustiger, d.w.z. het gemis is er nog wel maar het is minder heftig geworden. Ik heb al op de website van het asiel gekeken en het kriebelt al weer.... maar ik denk dat ik pas na mijn vakantie in aug. een nieuwe kat ga halen. Het (enige) nadeel van vakantie is namelijk dat ik mijn kat altijd erg mis. En het voelt nu nog niet goed om zo snel een andere kat te nemen.

@Goldfishie, ik heb niet het mandje dat je bedoelt. Is hij niet te bestellen bij Whiskas?
quote:Mariannanas schreef op 05 juni 2009 @ 14:21:

Heeft iemand tips om kittens zindelijk te maken? Ik weet dat de moederpoes daarin het goede voorbeeld moet geven, dus dat zit wel snor want onze poes is goed zindelijk; verder is de kattenbak hier altijd goed schoon en zal ik er straks, als de kittens groter worden, nog een kattenbak bij kopen, maar wat kan ik nog meer doen?

Wij kregen 2 kittens van mijn zwager van de boerderij. Die hadden echter nog nooit een kattenbak gezien, omdat mamapoes ook gewoon buiten haar behoefte deed.

We hebben ze vanaf het begin gewoon tig keer op de bak gezet en na 2 dagen hadden ze het door.

Wel eerst de kap eraf, zodat het een open bak was. Daarna kap erop, maar klepje eruit en weer heel vaak erinzetten.

En uiteindelijk klepje ook erin en ze daar gewoon tig keer doorheen gewud en dan zelf weer naar buiten laten komen.
hoi!

heb niet alles gelezen dus misschien stel ik een dubbele vraag:

Ik ben al weken op zoek naar een Feliway-navulling. Klopt het dat deze niet meer geleverd kunnen worden? Dat hebben ze me al bij 5 zaken verteld .... Ik bedoel dus de verdamper.

Weten jullie misschien een alternatief?

groetjes,

hinde
Ben vanmiddag toch nog maar even langs de DA geweest en die heeft nog een kuurtje gegeven voor de neus. Ze heeft geen koorts en is heel levendig, eet en drinkt goed maar ja, die neus moet gewoon niet verstopt zitten. Hopen dat het dus over een week al een stuk minder is. Ze deed bijzonder dramatisch toen ze in het reismandje moest hahaha.
Hai allemaal!

Ik heb hier ooit wel eens een vraag gepost over een bijterige kitten, dat is helemaal goed gekomen! We hebben nu een superlieve aanhankelijke kater, helemaal blij mee!

Ik maak me alleen een beetje zorgen, sinds ongeveer 2 weken doet hij raar, hij eet heel weinig, (liep in het begin wel vaak naar zijn bakje, maar nu niet meer), geeft vaak over (je ziet de brokjes nog helemaal zitten), is erg sloom en lusteloos. Ik riep m net, en rammelde met de kattensnoepjes, normaal weet ie niet hoe snel ie naar me toe moet sprinten maar nu was t stapje voor stapje. Twee likjes aan t snoepje, bijna beetpakken en laten vallen, toch opeten en 3 minuten later overgeven. Katten slapen natuurlijk altijd veel, maar dit is echt extreem, hij komt amper van zn plek .

Hij heeft 2 1/2 week geleden zijn prik tegen niesziekte gehad, en de week daarvoor de wormen en vlooien middeltjes. Hij komt niet buiten (behalve een soms in de dakgoot lekker zonnen). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Herkent iemand dit?
@AnneAnna: snel mee naar de dierenarts gaan. Lusteloos en overgeven klinkt alsof hij ziek is. 2 weken aankijken vind ik zelf al erg lang, hoor. Zo snel mogelijk gaan.
Dankjewel voor je reactie

ik heb er even mee gewacht omdat ik eerst dacht dat hij misschien even een reactie had op de niesziekte injectie, daarna was t even wat minder met overgeven (nog wel beetje) en nu weer meer, t is niet dat ik me er niet om bekommert heb hoor!
Okee, dan snap ik het. Hopelijk valt het allemaal mee bij de dierenarts. Succes!
Dankjewel! Echt naar als je kat niet lekker is, soms zou ik willen dat ie dan even kon praten, gewoon zeggen wat er is, dan weet ik tenminste of ie gewoon even niet zo in zijn hum is, of dat ie een 'griep' heeft oid...
Nou, met katten is het meestal zo dat ze pas wat laten zien als ze al best beroerd zijn. Het zijn natuurlijk van oorsprong solitaire dieren die zichzelf niet de "luxe" van ziek zijn kunnen veroorloven, omdat er niemand dan voor ze zorgt.

Mijn oude kater was dit voorjaar wat krakkemikkig (aanhoudende blaasontsteking, uiteindelijk 5 keer mee naar de dierenarts geweest...) en dat is inderdaad zo zielig. Ben blij dat hij weer helemaal gezond is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven