Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Doggie, succes hoop dat t je snel hlpt, bij mij was t vlot daarna stukken beterder !

Frans je bent goed bezig ! nog even doorbijten en dan is t zo weer in orde !
Go Frans!

Ik ben aan het clusterkolven geslagen, van 9 tot 11 elke 20 minuten. Ik las dat je eigenlijk dubbelzijdig moet clusterkolven, maar dat gaat niet lukken met één handkolf (ok, ik heb ook een elektrische enkelzijdige maar daar lukt momenteel niets meer mee). Dus als alternatief doe ik nu om de beurt een kant, elke 20 minuten een kant dus. Eens kijken of dat effect heeft in een paar dagen.
Pfff Frans en Wen! Jullie zijn goed bezig! Vraag me wel even af als ik jullie verhalen lees waarom ik ook al weer zo graag borstvoeding wil geven Succes in elk geval.

Lijkt hier goed te gaan. Geef voornamelijk borstvoeding. Zoon plast goed, ziet er net zo tevreden uit als hiervoor en slaapt goed. Hij drinkt als hij wil, zo om de twee a drie uur. Soms wat vaker. Af en toe krijgt ie een flesje kunstvoeding (vandaag 1 keer) en dan kolf ik. Kolfopbrengst gaat rustig aan omhoog.

Soms is ie echter wat onrustig aan de borst. Loslaten, druk met zijn hoofd heen en weer en weer willen aan happen maar daar niet de tijd voor nemen. Gaat het hem dan niet snel genoeg? De voeding daarna drinkt ie dan meestel wel weer rustig.
goed bezig ronja !
Aha ik ben ongesteld geworden vannacht. Dat is vast de reden dat mijn productie ineens zo gekelderd is. Vannacht 3 keer gevoederd en nu slaapt ie al vanaf 6 uur! Borsten voelen weer voller aan, dus het gaat goed!

Ronja, goed man! Enne als je je afvraagt waarom je ook al weer bv wilde geven, geef het een paar dagen als je het dan weer weet ga je door, als je het nog steeds niet weet, ga je afbouwen

Wen, ik hoop voor je dat het helpt. Ik heb dat zaterdagavond gedaan (althans ieder uur beide borsten kolven), maar bij mij hielp het niet zo goed.

Yamuna, hoe gaat het kolven bij jou nu eigenlijk met die neusspray?
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Ik vind het nog wel leuk ook hoor, dat clusterkolven! Ik maak er een soort spelletje van, gokken hoeveel er komt enzo. Of ben ik nu heel raar?

Petje af Ronja!
@ FleurtjeFee, ik heb in de kraamweek meer dan eens bijgevoed. Mini is in die hete juli-maand van vorig jaar geboren en heeft een nogal ongeduldig en opvliegend karakter (van wie zou ze dat toch hebben?). Ze vond het vaak wat te lang duren voor er eens melk kwam en werd dan driftig. Echt kwalijk kan ik het haar niet nemen, want ik was totaal onfit na de bevalling. Na het eerste hongersignaal hees ik mijn vertiefte lijf omhoog, installeerde me met kussens en Smolman hielp me daarna met aanleggen. Intussen was de honger dus flink geworden en werd ze zo pissig dat het hele aanleggen niet meer wilde lukken. Zeker in de nacht hadden wij dan standaard een flesje (koude) kv klaarstaan en dan gaven we haar met een spuitje wat cc's kv. De allerergste dorst was dan gestild en ze wist dat er dan wat aankwam en dan was er weer rust om goed aangelegd te worden.

@ Doggie, mijn lactatiekundige vertelde me dat het niet nodig is om de miconazolcreme van je tepels te wassen voor een voeding. Heb je ook iets gekregen om je kindje te behandelen? Bijv orale gel van Daktarin?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
@ Wen, je bent hasske raar! Nee hoor, juist goed toch, zo maak je het kolven tot iets leuks.
Meiden, hier ook een extreem onrustig drinkende baby, ik word er knettergek van!

Mijn zoon is bijna 15 weken, ruim 8 kilo, een enorme spekkont dus. Hij drinkt nog 7 a 8 keer per dag, vooral ook omdat hij maar heel kort slaapt tussen de voedingen (30 min. ofzo) en dan 3 uur na een voeding echt wel weer trek heeft. Geen probleem zover.

Maar de laatste dagen (weken?) drinkt hij steeds onrustiger. Schudt enorm met zijn hoofd tijdens het drinken, laat elke keer na 3 slokken ofzo al los, bijt als ik niet uitkijk heel hard op mijn tepel, hapt dan weer fanatiek aan. Soms gaat hij ook even vertwijfeld op zijn rug naar het plafond staren om dan weer als een hongerig wolfje aan te happen. Om na een paar slokken weer los te laten, en mij dan breed toe te lachen, om weer fanatiek aan te happen etc. etc. Handen klauwen in mijn borsten en buik, benen maaien in het rond, kortom: rust is ver te zoeken. Hij drinkt zo niet veel langer dan 3-5 minuten. Het punt is: er is genoeg melk volgens mij. En ik wissel inmiddels vrij snel van borst, zodat hij door kan drinken. Maar dat lijkt het niet te zijn. De enige manier om hem rustig te laten drinken overdag is wiegend met hem rond te lopen. En dat is na een paar minuten haast niet meer te doen ivm zijn gewicht. Voeden in een draagdoek is mij nog niet goed gelukt met zo'n groot kind.

Nou is mijn vraag: kan dit ook met spruw te maken hebben? Ik heb nog steeds spruw, miconazol slaat niet echt aan (kan ook komen doordat ik niet heel trouw smeerde na elke voeding, ik ben sinds 2 dagen wel mijn best aan het doen). Hij is niet behandeld, want geen stippen op zijn tong. Ik heb al aan 2 huisartsen gevraagd om hem toch Daktarin voor te schrijven, maar dat willen ze niet als er geen symptomen zijn. Maar is dit loslaten (na een klakkend geluid, wel symptoom toch?) misschien ook aan spruw te wijten? Of hoort het bij de leeftijd?

's Nachts drinkt hij wel lang en rustig. Dus het zal misschien toch geen pijn aan zijn tong zijn? Want dat zou hij 's nachts dan toch ook voelen?

Respect trouwens voor alle dapper doorvoedende en -kolvende vrouwen!
quote:Supersmollie1 schreef op 01 juni 2009 @ 12:48:

@ Doggie, mijn lactatiekundige vertelde me dat het niet nodig is om de miconazolcreme van je tepels te wassen voor een voeding. Heb je ook iets gekregen om je kindje te behandelen? Bijv orale gel van Daktarin?

Ja de daktarin mondgel voor de kleine. Na iedere voeding doe ik een erwtje ong in zijn mondje. Op de tong, het gehemelte en de binnenkant van de wangen.

Ok, want op de bijsluiter van de miconazolcreme staat dat je het niet binnen mag krijgen en dat indien wel gebeurt je een arts moet bellen, vandaar dat ik dacht dat je het van je tepels moest wassen. Bedankt voor al jullie tips!!!
Oh dat klinkt heel herkenbaar MM! Hier was het een fase...

(en nu lijkt het er weer een klein beetje op bij die avondvoeding)

Wel raar dat ze hem niet behandelen voor spruw, dat kan toch ook zonder symptomen en je wilt toch zeker weten dat jullie er allebei vanaf zijn?

(wordt het nog wat met onze moedermelkoppasservice voor kroegtijgers?)
MissMara, mijn zoon heeft ook geen witte puntjes in zijn mond gehad, maar wel dat klakkende geluid, continu loslaten en heel wild met zijn hoofd schudden. Ook had ik continu pijn (steken) na het voeden en pijn in de tepels tijdens het voeden. Dus spruw kan wel voorkomen bij een kindje als hij geen witte puntjes heeft. Mijn lactatiekundige zei dat niet ieder kind witte puntjes hoeft te hebben bij spruw. Jammer dat je huisarts geen dakatarin mondgel wil voorschrijven. Misschien even je "oude" vk bellen of zij het wel voor elkaar krijgt bij de huisarts?
Ha Wen, als je de komende dagen doorgaat met het gecluster mag je hier een Avent-handkolf komen halen! Ik kan er niets mee. Moet je het wel zien zitten natuurlijk, kolf van een ander. Er is nooit melk doorheen gegaan. Poging bij schoonzusje mislukte voordat er melk te zien was (baby ging toen meteen aan de kv) en ik kan het alleen elektrisch, heb 't ding na 1 keer vruchteloos pompen zonder dat er melk uitkwam niet meer aangeraakt. Ben dinsdagmiddag, woensdag en donderdag veel thuis en de avonden ook. Je weet me wel te bereiken.

Hier trouwens een vreselijke regeldag, haha. Iedere 1,5 uur en dan voedingen van steeds 3 a 4 borsten (ehh... jullie snappen wel wat ik bedoel he ). Ze is nu 3,5 maand en het was al lang geleden dat ze de laatste regeldag had. Gelukkig is de slaapkamer koel en hadden wij voor vandaag toch geen plannen. Tussen de voedingen door is ze trouwens heel vrolijk, terwijl ze de laatste dagen wat humeurig was.
Frans het kolven gaat onwijs goed met de spray en het lukt nu soms ook zelfs zonder spray .

MM hier was t ook ene fase, ze heb t bij tijd en wijlen nog effies.
Lou, bedankt voor het aanbod! Ik ga het eerst zo proberen, maar als het niet lukt kom ik graag even langs

Bij mij lukte de eerste keer trouwens ook niet met de handkolf, maar nu komt er bij mij meer uit dan met de elektrische. Die heb ik dus ook nog liggen, maar dat kan ik alleen met twee handen, en da's niet handig als je twee kanten wilt kolven.
@ MissMara, hier was het rond de 16 weken ook bud met voeden. Zo ongeveer alles wat je omschrijft... Hier was het gewoon alles ontdekken en om zich heen kijken. Maaaar, het lijkt mij dat het zeker ook spruw zou kunnen zijn ja. Mijn Mini had een brandschoon mondje, in de woorden van de LK, maar toch was er spruw.

Overigens was (en is) het drinken overdag altijd veel onrustiger en rommeliger dan 's nachts en dat is een beetje rond die tijd ontstaan.
Wen, ik hoor het wel! En als jij 'm niet nodig hebt ga ik er maar eens een keer goed voor zitten, lijkt me toch wel handig als ik het ook met de hand kan.

Ik kan trouwens dubbelzijdig elektrisch kolven met 1 hand
Heb je zo'n bustier gekocht Lou, of ben je gewoon enorm lenig in je vingers dat je er twee tegelijk vast kunt houden? Petje af in ieder geval

Maar bij mij was het met een paar keer oefenen een stuk beter met de handkolf.
Ik kolf ook dubbelzijdig electrisch met 1 hand. Ik zet de linker borstschelp op zijn plek, doe er dan mijn bh schuin overheen en hou mijn arm eronder zodat het recht zit en met links houd ik dan rechts vast. Met mijn rechterhand kan ik dan de kolf bedienen en mijn muis . Lekker forummen in the mean time dus.
quote:FleurtjeFee schreef op 31 mei 2009 @ 11:22:

Laatst las ik dat iemand al binnen 48 uur aan bijvoeden was, omdat de bv niet op gang kwam. Toen dacht ik; nu is het helemaaaaal verpest als je dát nu al gaat doen.

Dat moet je toch nooit doen? Bijvoeden? Alvast een flesje geven?

Mijn borstvoeding kwam pas op dag 6 op gang (minieme stuwing), wat vrij uitzonderlijk is. Ik was achteraf blij dat ik naar mn gevoel heb geluisterd en hem de eerste dagen heb bijgevoed. Mijn zoon is meer dan 10% afgevallen, dat was dus inclusief bijvoeding. Ik gaf het met een lepeltje, ongeveer 10 tot 20 cc per keer.

Daarna kwam de bv goed op gang en kon ik stoppen met de bijvoeding.
Happen loslaten happen loslaten heb ik hier ook gehad MM. Inderdaad een fase, ging vanzelf weer over.

Heb geen spruw ervaring, kan daar dus niets zinnigs over zeggen.
Wen, ik haal ongeveer dezelfde capriolen uit als supersmollie, maar dan zonder bh. Wel eerst zorgen dat t vacuum zit.

Heb je enig idee of het helpt?
Heb even steun nodig. Het ging de afgelopen dagen goed. Met mezelf en de bv. Net een terugvalletje en ik heb na wat gepieker een pil genomen. Blijft toch lastig. Weer vier dagen geen bv. Zo voelt het op het moment. Als falen.

Maar he! Ik heb juist de goede keuze gemaakt. De keuze om er voor te zorgen dat ik zo goed mogelijk in mijn vel zit. En daardoor de beste keuze voor mijn kindjes.

Ik kolf de komende dagen dus vrolijk met jullie mee. Zo lang ik het nog trek en de moeite waard vind. Want die borstvoeding is op het moment een mooi extraatje. Als het gaat prima, en anders is het jammer.

Moet wel opletten dat ik zoon niet per ongeluk aanleg. 't voelde weer zo logisch de afgelopen dagen.
Ronja, het is al geweldig dat je zoontje de afgelopen dagen wel gewoon heeft kunnen drinken. Je faalt absoluut niet, je doet juist wat het beste is voor jullie allebei. Maar je hebt er nu weer even aan kunnen ruiken he, dat maakt het vast extra moeilijk.

Je doet het hartstikke goed!

Lou, geen idee nog of het helpt, ik heb nu twee avonden geclusterkolft (?), dus ik hoop dat het vanavond allemaal beter gaat.
Dat maakt 't inderdaad wel even moeilijk.

Maar zoon heeft al weer twee keer een flesje gedronken en ik heb gekolfd. Mijn opbrengst is tot nu toe ongeveer gelijk aan wat hij drinkt. Dus dat is heel fijn.

Nog tips om dat de komende dagen zo te houden? Gewoon door gaan met kolven elke keer als hij drinkt, of kan ik nog iets extra's doen?

Succes vanavond Wen. Ik hoop dat je inspanningen succes hebben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven