Werk & Studie alle pijlers

Ziek voelen op het werk

09-08-2021 12:53 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik corona heb gehad heb ik regelmatig het gevoel van flauwvallen/overgeven als ik op mijn werk ben (privé ook vaak, maar als ik ga liggen in een prikkelvrije ruimte wordt het minder) Dit komt puur door vermoeidheid/zwakte en niet omdat ik iets verkeerds eet.

Vaak voel ik al aan het begin van de ochtend dat ik te vermoeid ben om iets te doen en dan word ik misselijk. Dat wordt steeds erger, word ook licht in mijn hoofd etc. Daardoor heb ik nu ook nog een angststoornis ontwikkeld omdat ik bang ben ziek te worden waar mijn collega’s bij zijn. Mijn team weet van mijn klachten af, maar maken mij achter mn rug om belachelijk omdat het al zolang duurt en ze het niet geloven.

Ik heb het hier ook met mijn psycholoog over (en bedrijfsarts weet het ook), maar de uren op het werk zijn echt een hel. Ook als ik even naar buiten loop of op de wc ga zitten trekt het niet weg. Mijn psych zegt dat ik mijn angst niet moet voeden, maar het is echt niet vol te houden zo.
Ik ben echt blij met mijn keuze voor volledige ziekmelding. Nu ik extra rust neem wordt het me nog duidelijker hoe toegetakeld mijn lichaam eraan toe was. Bedankt dat jullie me dat extra hebben laten inzien!

Ik heb echter nog niet mijn leidinggevende hierover ingelicht omdat die op vakantie is. Ik heb wel al een mail gestuurd naar HR met leidinggevende in de CC, maar die gaf aan tijdens de vakantie geen mail te lezen. Voel me ook een beetje bezwaard een appje te sturen terwijl lg nog een week weg is. Wat zouden jullie daarmee doen? Mijn psych zegt leidinggevende pas berichten als die terug is van vakantie. Alleen grote kans dat die dan erg kwaad wordt. Ik ben nogal een piekeraar hierin, werk eraan 😅
LuckyLud schreef:
13-08-2021 18:44
Ik ben echt blij met mijn keuze voor volledige ziekmelding. Nu ik extra rust neem wordt het me nog duidelijker hoe toegetakeld mijn lichaam eraan toe was. Bedankt dat jullie me dat extra hebben laten inzien!

Ik heb echter nog niet mijn leidinggevende hierover ingelicht omdat die op vakantie is. Ik heb wel al een mail gestuurd naar HR met leidinggevende in de CC, maar die gaf aan tijdens de vakantie geen mail te lezen. Voel me ook een beetje bezwaard een appje te sturen terwijl lg nog een week weg is. Wat zouden jullie daarmee doen? Mijn psych zegt leidinggevende pas berichten als die terug is van vakantie. Alleen grote kans dat die dan erg kwaad wordt. Ik ben nogal een piekeraar hierin, werk eraan 😅
Is er dan geen vervanger aangewezen? Of een ziekmeldprotocol? Zo niet, dan toch afwachten voor nu denk ik als je HR ook al hebt geïnformeerd.
En je ziektemelding is niet persoonlijk, waarom zou LG boos worden?
Gizmoreturns schreef:
13-08-2021 18:50
En je ziektemelding is niet persoonlijk, waarom zou LG boos worden?
Eerdere opmerkingen toen ik me ziek meldde waren ‘ik kan zo geen afdeling runnen’ ‘meld je je ziek omdat je geen zin hebt om te werken?’ ‘Waarom kom je het niet gewoon proberen?’ ‘Ik ga iemand anders aannemen die wel wil werken’. En dan ook op boze toon allemaal.

Normaal is het protocol om leidinggevende, hr en bedrijf dat ziekmeldingen reguleert in te lichten. Die laatste 2 heb ik gedaan. Leidinggevende zei voor de vakantie wel dat als er iets is wij als collega’s contact op mogen nemen.
LuckyLud schreef:
13-08-2021 19:01
Eerdere opmerkingen toen ik me ziek meldde waren ‘ik kan zo geen afdeling runnen’ ‘meld je je ziek omdat je geen zin hebt om te werken?’ ‘Waarom kom je het niet gewoon proberen?’ ‘Ik ga iemand anders aannemen die wel wil werken’. En dan ook op boze toon allemaal.
Mocht dit nu weer gezegd worden, negeren en aangeven dat je je ziekte graag bespreekt met de bedrijfsarts.
Gizmoreturns schreef:
13-08-2021 19:13
Mocht dit nu weer gezegd worden, negeren en aangeven dat je je ziekte graag bespreekt met de bedrijfsarts.
Of oefen een mantra, mocht deze lamzak weer van zulke opmerkingen maken: ik kan en wil op deze opmerking(en) niet ingaan en verwijs je door naar de bedrijfsarts of mijn huisarts. Zeikt hij door dan kun je melden dat dit soort opmerkingen niks toevoegen en je herstel in de weg staan en dat je het op prijs stelt dat hij zich op een professionele en volwassen manier gedraagt. En daarna dikke doei. Is hij nou helemaal gek geworden. Je kunt er ook voor kiezen niet te reageren en hem doorverwijzen. Je hebt hem en je collega's al teveel macht in handen laten hebben. Blijf jij thuis, hou contact met de psych, de BA en je HA en zeg desnoods tegen hen dat je manager dit soort opmerkingen maakt en je je daardoor nog vervelender voelt. Ik zou ook alle opmerkingen etc documenteren. Wie heeft wat wanneer tegen je gezegd.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Eens met psych

en nu rust , probeer het los te laten
Echt schandalig dit om zo te lezen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Als ik dit allemaal zo lees denk ik niet dat je hier de rest van je leven wilt blijven werken of wel? Jouw werkgever schiet enorm tekort bij zijn zorgplicht naar jou als zieke werknemer toe. Een werkgever heeft verplichtingen t.a.v. de begeleiding, lees maar eens op: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... bij-ziekte

Hij is hier op aan te spreken en als hij de oorzaak is van het stagneren van jouw herstel kan het hem zelfs geld gaan kosten! Het is schadelijk voor je wat hier gebeurt en dit is ook goed aan te tonen bij de rechter, aangezien er geweigerd werd om weer een afspraak te maken bij de BA en je gepusht werd meer te werken dan geadviseerd. Ik hoop dat je het meeste zwart op wit hebt!

Ik zeg niet dat je meteen een advocaat moet inschakelen maar wees wel bewust wat jouw rechten zijn en wat de verplichtingen van jouw werkgever zijn. En ze erop wijzen dat ze zich hieraan moeten houden kan ook geen kwaad!

Sterkte joh. Goed dat je nu thuis bent want in die situatie ga je alleen maar verder achteruit. Sneu van het gedrag van je collega's ook, echt wat een nare werkomgeving zeg...
LuckyLud schreef:
13-08-2021 19:01

Normaal is het protocol om leidinggevende, hr en bedrijf dat ziekmeldingen reguleert in te lichten. Die laatste 2 heb ik gedaan. Leidinggevende zei voor de vakantie wel dat als er iets is wij als collega’s contact op mogen nemen.
Ik doe de aanname dat HR dit niet weet?
Ik zou hier persoonlijk een klacht over indienen. Dat zal de verhoudingen misschien nog verder verzieken, maar die opmerkingen zijn echt onacceptabel. Of je LG deze opmerkingen maakt uit boosheid, ergenis, machteloosheid of wat voor reden dan ook, doet niet ter zake. Zo geef je geen leiding aan een team.
Dank voor jullie reacties!

@Mieremuis nee, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering. En ik besef me de laatste tijd inderdaad dat ik hier niet wil blijven werken. Er zijn meer mensen ontevreden binnen de organisatie die zijn gaan lopen, dus het ligt ook niet aan mij. Veel opmerkingen zijn via de telefoon gemaakt, maar dat er een keer is geweigerd om afspraak te maken met BA en leidinggevende zelf opbouw uren heeft beslist zonder overleg met mij, staat wel zwart op wit. Dat heb ik allemaal gedocumenteerd.

@Dolfine nee HR weet dit niet. Heb daar deze week een gesprek mee dus dan ga ik eens open kaart spelen.

Leidinggevende en collega’s geloven niet dat ik al 7-8 maanden ziek kan zijn van corona (omdat ik jong ben en zij zelf niet ziek ervan waren) en vragen continu of het niet iets anders is, dan denk ik ‘lezen jullie wel het nieuws het afgelopen jaar’.
Wat vervelend Luckylud! Ik zit in een soort gelijke situatie. Goed dat je voor jezelf bent opgekomen en je ziek hebt gemeld.

Ik weet hoe lastig het is als je werkomgeving tegen stribbelt en je herstel in de weg staat.

Denk aan jezelf! :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven