Werk & Studie alle pijlers

Ziek voelen op het werk

09-08-2021 12:53 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik corona heb gehad heb ik regelmatig het gevoel van flauwvallen/overgeven als ik op mijn werk ben (privé ook vaak, maar als ik ga liggen in een prikkelvrije ruimte wordt het minder) Dit komt puur door vermoeidheid/zwakte en niet omdat ik iets verkeerds eet.

Vaak voel ik al aan het begin van de ochtend dat ik te vermoeid ben om iets te doen en dan word ik misselijk. Dat wordt steeds erger, word ook licht in mijn hoofd etc. Daardoor heb ik nu ook nog een angststoornis ontwikkeld omdat ik bang ben ziek te worden waar mijn collega’s bij zijn. Mijn team weet van mijn klachten af, maar maken mij achter mn rug om belachelijk omdat het al zolang duurt en ze het niet geloven.

Ik heb het hier ook met mijn psycholoog over (en bedrijfsarts weet het ook), maar de uren op het werk zijn echt een hel. Ook als ik even naar buiten loop of op de wc ga zitten trekt het niet weg. Mijn psych zegt dat ik mijn angst niet moet voeden, maar het is echt niet vol te houden zo.
Bespreek het met je behandelend psycholoog? Die zal het echt beter in kunnen schatten dan wij hier.
ach wat klinkt dit sneu TO
wat een lullige reactie van je collega's
covid is nieuw en je kunt je er erg ziek van voelen
ik zou mij toch ziek melden en naar de bedrijfsarts/ huisarts gaan
ook angst klachten zijn gewoon een officiële ziekte
sterkte , kies voor jezelf
ClumsyNinja schreef:
09-08-2021 12:59
Bespreek het met je behandelend psycholoog? Die zal het echt beter in kunnen schatten dan wij hier.
Ik heb het hier over gehad met mijn psycholoog, zelfs kalmerende tabletjes gekregen maar die helpen niet.

Ik heb nooit de kans gehad om écht goed uit te zieken. Na 2 weken quarantaine werd ik gepusht om weer naar kantoor te komen en de vermoeidheid stapelt zich alleen maar meer op. Mijn bedrijfsarts neemt covid ook niet serieus.
cafe-lungo schreef:
09-08-2021 12:59
ach wat klinkt dit sneu TO
wat een lullige reactie van je collega's
covid is nieuw en je kunt je er erg ziek van voelen
ik zou mij toch ziek melden en naar de bedrijfsarts/ huisarts gaan
ook angst klachten zijn gewoon een officiële ziekte
sterkte , kies voor jezelf
Dankjewel!

Ik voel me na maanden inderdaad nog hartstikke beroerd. En dan zou ik het ook nog gênant vinden als ik ziek word bij collega’s terwijl ze me belachelijk maken. Weet dat deze angst ook niet realistisch is, maar kan er niks aan doen. Had in mijn tienerjaren emetofobie en nu voelt dat weer zo.
LuckyLud schreef:
09-08-2021 13:02
Ik heb het hier over gehad met mijn psycholoog, zelfs kalmerende tabletjes gekregen maar die helpen niet.

Ik heb nooit de kans gehad om écht goed uit te zieken. Na 2 weken quarantaine werd ik gepusht om weer naar kantoor te komen en de vermoeidheid stapelt zich alleen maar meer op. Mijn bedrijfsarts neemt covid ook niet serieus.
Naar de huisarts.
mijn collega's krijgen alle ruimte en revalidatie
LuckyLud schreef:

Maar dat is echt raar, ik zou ook naar de huisarts gaan en toch weer ziekmelden.
Wat ontzettend naar TO.
Dit klinkt als corona restklachten, overprikkeling en vermoeidheid komen daarbij veel voor. Als je steeds te veel doet, is dat schadelijk voor je herstel.

Ik zou zeker naar de huisarts gaan. Als je langer dan 3 maanden geleden positief bent getest kun je je ook aanmelden bij c-support. Er is een wachtlijst van een maand schat ik, maar zij zetten zich o.a. bij problemen door onbegrip op het werk.

Heel veel sterkte TO, want restklachten en long/langdurige covid is echt heel kut. Als je er dan nog onbegrip bij krijgt, is het nog veel zwaarder.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Wat klote TO, knuffel :hug:
LuckyLud schreef:
09-08-2021 13:04
Dankjewel!

Ik voel me na maanden inderdaad nog hartstikke beroerd. En dan zou ik het ook nog gênant vinden als ik ziek word bij collega’s terwijl ze me belachelijk maken. Weet dat deze angst ook niet realistisch is, maar kan er niks aan doen. Had in mijn tienerjaren emetofobie en nu voelt dat weer zo.

Als je collega's je daadwerkelijk belachelijk maken (dat weet je zeker?) dan is die angst op zich wel realistisch. Het klinkt gewoon niet als een gezonde omgeving voor je, dit houdt je herstel tegen lijkt me. Wat zijn de afspraken met de BA? Is er de afspraak dat als jij beroerd wordt je je even rustig terug kan trekken tot het weer goed gaat? Als jij je veilig zou voelen bij je collega's en jouw beroerd voelen er mag zijn en je op die momenten (of zsm) rust kunt nemen, zou het werken dan nog steeds een hel voor je zijn?
Wat zegt de psycholoog er van? Want daar loop je vast ook niet voor niks, dus er is meer aan de hand dan alleen covid gehad hebben.
Iedereen kan namelijk wel roepen dat die bedrijfsarts en je collega’s eikels zijn, dat je alle rust moet krijgen etc. Maar als er ook een angst/paniek component speelt, is het helemaal niet altijd beter om alles maar uit de weg te gaan.

Ik heb ook wel van die ‘aanvallen’ gehad. En het is wel echt lichamelijk (koude zweet, duizelig, misselijk), maar daarom hoeft het nog geen (volledige) lichamelijke oorzaak te hebben. Dat maakt het overigens ook niet minder echt of ‘aanstellen’ of zo, dat bedoel ik echt niet. Maar de oplossing is wel anders. In mijn geval ben ik zo veel mogelijk wel blijven doen, en dan met als idee ‘wat kan ik doen om het voor mij draaglijker te maken?’. Zo had ik bv altijd een waterdicht zakje bij me in het OV, dan had ik het gevoel dat als ik toch misselijk zou worden, ik in elk geval een uitweg had, en niet over alles en iedereen heen hoefde te spugen. Dat gaf al rust, waardoor ik dus helemaal niet kever hoefde te geven.
En wat is het ergste dat kan gebeuren? Stel dat je echt moet overgeven of flauw valt? Dat is vervelend, maar ook weer niet het einde van de wereld. Juist door te beseffen dat je dat ook wel zou overleven, maar je het minder heftig.
LuckyLud schreef:

en je huisarts?
Het lastige ervan is, is dat elk mens anders reageert op Corona. Hierdoor willen degenen die Corona hebben gehad en daar vrij weinig last van hebben gehad, nogal eens denken dat anderen zich aanstellen.

Ik vind het een kwalijke zaak dat de bedrijfsarts Corona, en dus ook jou, niet serieus neemt. Je kunt vragen om een second opinion. Dat recht heb je. Maar ik zou eerst even langs de huisarts gaan, en hem of haar om advies vragen. Het is mij in elk geval duidelijk dat jij de komende tijd rustiger aan moet doen. En dan bedoel ik niet af en toe een momentje rust tussen het werken door, nee. Ik bedoel: Minder werken. In elk geval niet meer dan waar jij de energie voor hebt.
S-Groot schreef:
09-08-2021 13:15
Als je collega's je daadwerkelijk belachelijk maken (dat weet je zeker?) dan is die angst op zich wel realistisch. Het klinkt gewoon niet als een gezonde omgeving voor je, dit houdt je herstel tegen lijkt me. Wat zijn de afspraken met de BA? Is er de afspraak dat als jij beroerd wordt je je even rustig terug kan trekken tot het weer goed gaat? Als jij je veilig zou voelen bij je collega's en jouw beroerd voelen er mag zijn en je op die momenten (of zsm) rust kunt nemen, zou het werken dan nog steeds een hel voor je zijn?
Ja, een collega waar ik een goede band mee heb vertelt me dit. En toen zij thuis zat met covid maakte ze haar ook belachelijk, dus ik geloof dat wel. Ziek melden wordt op de afdeling niet geaccepteerd.

Ik mag apart zitten en doe dit ook dagelijks, maar dan nog voel ik mij slecht en niet op mijn gemak. Ik ben eigenlijk al maanden niet in staat om te werken, want iets simpels als voor mezelf zorgen of huishouden etc lukt me niet. Maar ik werk nu al een paar maanden weer 6 uur en heb het idee dat ik niet meer terug kan. Want als ik me helemaal ziek meld komt er weer vervelendheid.
LuckyLud schreef:
09-08-2021 13:56
Ja, een collega waar ik een goede band mee heb vertelt me dit. En toen zij thuis zat met covid maakte ze haar ook belachelijk, dus ik geloof dat wel. Ziek melden wordt op de afdeling niet geaccepteerd.

Ik mag apart zitten en doe dit ook dagelijks, maar dan nog voel ik mij slecht en niet op mijn gemak. Ik ben eigenlijk al maanden niet in staat om te werken, want iets simpels als voor mezelf zorgen of huishouden etc lukt me niet. Maar ik werk nu al een paar maanden weer 6 uur en heb het idee dat ik niet meer terug kan. Want als ik me helemaal ziek meld komt er weer vervelendheid.
wat zou jij willen? wat zou jou helpen?

en, kun je niet even een week (of 2) vrij nemen?
Minkx schreef:
09-08-2021 13:48
Het lastige ervan is, is dat elk mens anders reageert op Corona. Hierdoor willen degenen die Corona hebben gehad en daar vrij weinig last van hebben gehad, nogal eens denken dat anderen zich aanstellen.

Ik vind het een kwalijke zaak dat de bedrijfsarts Corona, en dus ook jou, niet serieus neemt. Je kunt vragen om een second opinion. Dat recht heb je. Maar ik zou eerst even langs de huisarts gaan, en hem of haar om advies vragen. Het is mij in elk geval duidelijk dat jij de komende tijd rustiger aan moet doen. En dan bedoel ik niet af en toe een momentje rust tussen het werken door, nee. Ik bedoel: Minder werken. In elk geval niet meer dan waar jij de energie voor hebt.
Dat is jou duidelijk. Maar de psycholoog die TO behandelt en kent denkt daar blijkbaar toch iets anders over.

Ik ken meerdere mensen met hele vergelijkbare klachten. Twee hebben Corona gehad, de rest niet. Het aantal mensen met angst en paniekklachten so enorm toegenomen de afgelopen anderhalf jaar. Niet heel gek, want de wereld was nogal angstig en onvoorspelbaar. Als je daar dan gevoelig voor bent, kan dat net te veel zijn.
Het kán dus nog met de Corona te maken hebben, maar dat hoeft helemaal niet. Daarom vroeg ik ook waarom TO bij een psycholoog kwam. Als ze al bekend was met dergelijke klachten voordat ze ziek werd, kan het best zijn dat het helemaal geen goed idee is om (veel) minder te gaan werken.
@nausica: ik loop pas 3 maanden bij de psycholoog en ben al veel langer ziek. Mede omdat ik op het werk me continu opgejaagd voelde en de werkdruk hoog is. Als je dan iets lichamelijks erbij krijgt en door de werkdruk gepusht wordt om toch te komen werken, heeft dat ook effect gekregen op mijn geestelijke gesteldheid.
lilalinda schreef:
09-08-2021 13:58
wat zou jij willen? wat zou jou helpen?

en, kun je niet even een week (of 2) vrij nemen?
Ik wil mij echt even volledig kunnen focussen op mijn revalidatie en mn batterij weer opladen. Ik heb weer een flinke stap terug moeten zetten bij de fysio omdat het niet te doen was. Terwijl het juist de bedoeling is om op te bouwen.
LuckyLud schreef:
09-08-2021 14:16
Ik wil mij echt even volledig kunnen focussen op mijn revalidatie en mn batterij weer opladen. Ik heb weer een flinke stap terug moeten zetten bij de fysio omdat het niet te doen was. Terwijl het juist de bedoeling is om op te bouwen.
Dan meld je je ziek
Wat vervelend TO, ik heb ook een aantal mensen om me heen met restklachten, een aantal geven aan dat ze niet volledig tot rust zijn gekomen toen ze positief getest waren.
Neem echt rust, wellicht kan je nu ook niet helemaal ontspannen omdat je ook last hebt van het gedrag van je collega's. Ontzettend kinderachtig trouwens en kan me goed voorstellen dat je daar last van hebt.
Een psycholoog en een bedrijfsarts horen je heel serieus te nemen en ook deze klachten serieus op te vatten.

Pak je rust, kan je je niet even ziek melden een week of 2 en kijken hoe het dan gaat? Eventueel kijken naar een andere baan?
Denk dat je eerst helemaal tot rust moet komen en dan pas kunt denken aan revalidatie en batterij opladen..
LuckyLud schreef:
09-08-2021 14:16
dan neem je vrij
of je meldt je (gedeeltelijk) ziek
of zoek een baan die beter bij je past
Ik heb eind september 3 weken vakantie. Eerder kan ik helaas niet opnemen ivm een nieuw project.

Ik voel mij inderdaad niet veilig bij mijn collega’s wat ook veel spanning geeft. Mijn psycholoog en revalidatie artsen nemen mij wel serieus gelukkig en zien ook aan mij dat ik zwaar vermoeid ben. Ze vinden mijn huidige uren veel en hebben medische info opgestuurd naar de bedrijfsarts. Ik heb al om een second opinion gevraagd, maar de casemanager van de BA zei dat ik eerst moet proberen een uur per dag minder te werken. Dat doe ik nu al 2 weken, maar alsnog gaat het niet.

Ik schaam me zelfs om dit te zeggen, maar sinds een week ga ik tijdens mijn pauze plat liggen in mijn auto omdat ik de uitputting niet meer trek. Dat is de enige manier waardoor ik weer een klein beetje kan opladen. Eerst ging ik een rondje wandelen om m’n hoofd leeg te maken, maar zelfs dat is te veel.
Ziek melden en naar de huisarts.
Wat doe je voor werk? Kun je makkelijk ergens anders werken? Ik zou me ziek melden, naar de huisarts en dan thuisblijven totdat je hersteld bent. En in de tussentijd ander werk zoeken. Woon je op jezelf? Zou je tijdelijk naar je ouders kunnen? Heb je steun om je heen?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
11-08-2021 11:59
Wat doe je voor werk? Kun je makkelijk ergens anders werken? Ik zou me ziek melden, naar de huisarts en dan thuisblijven totdat je hersteld bent. En in de tussentijd ander werk zoeken. Woon je op jezelf? Zou je tijdelijk naar je ouders kunnen? Heb je steun om je heen?
Ik heb een kantoorbaan. Ik zou een nieuwe baan kunnen krijgen bij een ander bedrijf, maar vind dat lastig nu in mijn situatie.

Ik woon op mezelf, maar mijn moeder doet mijn boodschappen en huishouden 1x per week. Ik krijg van mijn ouders en 2 goede vriendinnen wel veel steun gelukkig, maar zij weten ook niet wat ze nog meer voor mij kunnen betekenen.

Ik weet dat (nog meer of zelfs volledig) ziek melden even (tijdelijk) de beste optie zou zijn, maar dat zorgt weer voor conflicten met leidinggevende waar ik de energie niet voor heb. Daarom blijf ik steeds gaan, maar dat werkt uiteraard ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven