2 weken in je eentje binnen Europa, inspiratie?

16-08-2021 08:54 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha medeforummers,

In september heb ik twee weken vrij en heb geen idee wat ik ermee wil doen, behalve dat ik dan graag even minimaal 1,5 week eruit wil. Ik ben alleen en zal ook alleen reizen. Spanje en Italië heb ik de afgelopen jaren al bezocht en ik wil graag eens een andere kant op, maar waarheen? En wat is leuk om in je eentje te bezoeken? Inspiratie, tips en ervaringen zijn meer dan welkom!

Liefs Via
zazu_ schreef:
16-08-2021 09:44
Hmm, ik reis bijna altijd alleen. Eens zien; IJsland is heel vet voor 1.5 weken. Past ook mooi in die tijd. Kroatië (eilanden en/of Dubrovnik) is altijd super, Schotland of Engeland, Noorwegen of Zweden, maar die laatste 2 zou ik zelf niet in het najaar doen. Dat was denk ik wel wat ik binnen Europa heb gedaan buiten Italië (Sardinië vond ik echt heel chill ook) en Spanje dus en buiten stedentrips.

Ik zou naar Ijsland gaan als je graag actief wilt zijn in wat meer koelte. Dagje Reykjavik en Blue Lagoon, auto huren en dan rondrit eiland. Of naar Kroatië als je even helemaal wilt chillen in de zon en een beetje hiken langs de coastal trails.

Ik zou persoonlijk (wat ik hier vaak zie langskomen) juist weer niet helemaal alleen de bergen/Alpen in gaan. Gewoon omdat je geen enkele vorm van backup hebt, zelfs als je je enkel maar goed zou verstuiken ergens midden in de bergen. Tenzij je gewoon op grote heel populaire paden/wegen blijft, dan kan het wel.

@ iedereen, super bedankt al voor deze mooie tips!! Ik krijg nog keuzestress zo ;)

@ zazu, Ijsland spreekt me onwijs aan, ik had er zelf alleen echt nog niet aan gedacht. Maar heb je daar niet hetzelfde risico als in de alpen? Het is ook daar veel uitgestrekte natuur waar je niemand ziet.. en hoe is het voor een vrouw om daar alleen te reizen?
viamia schreef:
16-08-2021 10:53
@ zazu, Ijsland spreekt me onwijs aan, ik had er zelf alleen echt nog niet aan gedacht. Maar heb je daar niet hetzelfde risico als in de alpen? Het is ook daar veel uitgestrekte natuur waar je niemand ziet.. en hoe is het voor een vrouw om daar alleen te reizen?
Ja nou, misschien eigenlijk wel... Misschien zijn al m'n keuzes niet 100% rationeel haha. Ik heb me in Ijsland nooit onveilig gevoeld. De 'attracties' zijn natuurlijk echt best wel veel mensen. Dus de meeste geisers enzo. De golden circle etc. Ik heb een gletcher beklommen met een gids, dus (uiteraard denk ik) wel begeleiding, maar inderdaad ook wel fantastische hikes gemaakt in de natuur waarbij je lang niemand tegen komt.

Ik heb wel altijd een pad gevolgd en daar komen altijd mensen. Soms een kwartier niet, maar altijd wel weer. Bij de Alpen heb ik altijd het idee dat je dan lekker ruig de bergen gaat beklimmen, maar als je daar op de trails blijft is het waarschijnlijk precies hetzelfde ja haha.

En er is een weg om een rondrit rond het eiland te maken met de auto. Dus dat is goed te doen, Met soms dan een uitstapje naar de lava (en trollen) velden etc.

Ik denk dat het uitstekend kan, maar ik ben wel gewend om alleen te reizen. Ook bijv. naar Zuid Afrika, Cuba een jaar naar ZO Azië, etc. Dus plaats het wel in perspectief.

Wat echt sowieso kan is naar Reykjavik gaan en vanuit daar met een auto blue lagoon en golden circle doen en niet de hele rondrit. Dat is allemaal toeristisch (maar nog steeds supermooi). En wat 'standaard' (niet als in suf, maar met een pad en dus met meer mensen) wandelingen naar de lavavelden en nog meer lava en maanlandschap en geisers en watervallen en watervallen en watervallen en watervallen ;-)

Edit: je moet ook wel sowieso naar dat ijsmeer gaan!! Waar een toffe James Bond opgenomen is ook. Liggen nog wel wat aston martin's in het water haha. Maar dat ijsmeer is geweldig. Toch maar rondrit :hyper:
Op zeer toeristische stukken (in Zwitserland) kwamen wij ook wel andere mensen tegen (we gingen meestal met het treintje omhoog en dan terugwandelen), maar het is niet zo dat je daar veel mensen tegenkomt. Dus mocht je uitglijden, dan ben je dus wel op jezelf aangewezen. Zou ik niet zo snel doen in m’n eentje. Maar ik heb daar ook nooit specifiek naar gezocht. Misschien zijn er wel wandelingen geschikt voor individuen.
Ik kwam in Zwitserland overal wel mensen tegen. En op de mooiste wandelingen (uiteraard) gewoon echt heel veel.

Je zou je voor de voorzichtigheid even kunnen verdiepen in wie je moet bellen als je echt alleen in de afgrond ligt. Maar die kans lijkt me behoorlijk klein.

Maar goed, ik ben sowieso een voorstander van op de geijkte paden blijven, als je alleen reist.
zazu_ schreef:
16-08-2021 11:14
Ja nou, misschien eigenlijk wel... Misschien zijn al m'n keuzes niet 100% rationeel haha. Ik heb me in Ijsland nooit onveilig gevoeld. De 'attracties' zijn natuurlijk echt best wel veel mensen. Dus de meeste geisers enzo. De golden circle etc. Ik heb een gletcher beklommen met een gids, dus (uiteraard denk ik) wel begeleiding, maar inderdaad ook wel fantastische hikes gemaakt in de natuur waarbij je lang niemand tegen komt.

Ik heb wel altijd een pad gevolgd en daar komen altijd mensen. Soms een kwartier niet, maar altijd wel weer. Bij de Alpen heb ik altijd het idee dat je dan lekker ruig de bergen gaat beklimmen, maar als je daar op de trails blijft is het waarschijnlijk precies hetzelfde ja haha.

En er is een weg om een rondrit rond het eiland te maken met de auto. Dus dat is goed te doen, Met soms dan een uitstapje naar de lava (en trollen) velden etc.

Ik denk dat het uitstekend kan, maar ik ben wel gewend om alleen te reizen. Ook bijv. naar Zuid Afrika, Cuba een jaar naar ZO Azië, etc. Dus plaats het wel in perspectief.

Wat echt sowieso kan is naar Reykjavik gaan en vanuit daar met een auto blue lagoon en golden circle doen en niet de hele rondrit. Dat is allemaal toeristisch (maar nog steeds supermooi). En wat 'standaard' (niet als in suf, maar met een pad en dus met meer mensen) wandelingen naar de lavavelden en nog meer lava en maanlandschap en geisers en watervallen en watervallen en watervallen en watervallen ;-)

Edit: je moet ook wel sowieso naar dat ijsmeer gaan!! Waar een toffe James Bond opgenomen is ook. Liggen nog wel wat aston martin's in het water haha. Maar dat ijsmeer is geweldig. Toch maar rondrit :hyper:

Hm naja ik heb zelf in een niet nader te noemen Afrikaans land gewoond, waar denk ik misschien ook wel meer risico's zijn dan in Ijsland. Maar daar ging ik dan ook niet in m'n eentje de jungle in. Laatste soloreis was vorig jaar een citytrip dus dat is ook wel weer wat minder avontuurlijk dan een roadtrip in je eentje.

Toch is Ijsland van alle mooie opties die hier genoemd worden degene die me het meeste aanspreekt! En dat had ik helemaal niet verwacht, nooit ook echt dit als serieuze reisoptie gezien haha. Dus mocht je nog meer tips hebben......
Daad bij het woord gevoegd; mijn reis naar IJsland is geboekt :) Bedankt voor het meedenken!
Veel plezier.
Veel plezier!

Wellicht voor iemand anders of voor een volgende keer:

Ik kom net terug van een solo reis naar Kyiv (Kiev) en Chernobyl in De Oekraïne.
Ik heb me er uitstekend vermaakt... En ontzettend kleurrijke en charmante stad met veel prachtige kathedralen en mooie parken, zeer vriendelijke prijzen (uit eten voor minder dan 10 euro, colaatje op terras voor 1 euro, etc.) en in alle opzichten gewoon modern want ik kon praktisch overal terecht met mijn pinpas en creditcard. Er hangt een fijne ontspannen sfeer.

De 2 daagse excursie naar Chernobyl was onbeschrijfelijk (er zijn ook dagexcursies).

Ik heb me er er super veilig gevoeld als vrouw alleen. Engels kon een uitdaging zijn en het cyrillische schrift ziet er voor mij uit als Chinees maar gelukkig is er Google translate :lol: ...

Je schijnt met de slaaptrein of bus ook makkelijk af te kunnen reizen naar Odessa aan de zwarte Zee...Lviv aan de Poolse grens schijnt ook een aanrader te zijn. Die 2 staan nog op mijn lijstje.
Live long and prosper
IJsland is te gek!! Heel veel plezier!
Thanks!

En wat tof janena! Ik heb ook goede verhalen gehoord over Oekraïne, dit onthoud ik zeker
janena schreef:
19-08-2021 09:36
Veel plezier!

Wellicht voor iemand anders of voor een volgende keer:

Ik kom net terug van een solo reis naar Kyiv (Kiev) en Chernobyl in De Oekraïne.
Ik heb me er uitstekend vermaakt... En ontzettend kleurrijke en charmante stad met veel prachtige kathedralen en mooie parken, zeer vriendelijke prijzen (uit eten voor minder dan 10 euro, colaatje op terras voor 1 euro, etc.) en in alle opzichten gewoon modern want ik kon praktisch overal terecht met mijn pinpas en creditcard. Er hangt een fijne ontspannen sfeer.

De 2 daagse excursie naar Chernobyl was onbeschrijfelijk (er zijn ook dagexcursies).

Ik heb me er er super veilig gevoeld als vrouw alleen. Engels kon een uitdaging zijn en het cyrillische schrift ziet er voor mij uit als Chinees maar gelukkig is er Google translate :lol: ...

Je schijnt met de slaaptrein of bus ook makkelijk af te kunnen reizen naar Odessa aan de zwarte Zee...Lviv aan de Poolse grens schijnt ook een aanrader te zijn. Die 2 staan nog op mijn lijstje.
Sinds de film Hostel spreekt die hoek mij toch minder aan..
Flamingo schreef:
16-08-2021 09:58
Ik heb veel alleen gereisd, ,aar ben nog nooit met de internationale trein gegaan. Dat lijkt me echt heel leuk!
Dat is ook echt heel leuk! Het kost wat meer tijd, maar met een paar extra dagen gaat het prima en voelt het ook heel chill. Ook leuk is Parijs paar dagen en van daar zijn veel plaatsen overland goed bereikbaar. Bordeaux, San Sebastian in 2-4 uur. Maar ook Geneve (3uur) of de Zuidfranse kust (Montpellier, 3 uur).

Nu scheelt het dat ik in Amsterdam woon, dus als ik van Bordeaux naar NL terugreis stap ik om 11.30 in met lunch, ben rond 13.40 in Parijs, stap over en arriveer voor zessen thuis.
Krulliebollie73 schreef:
20-08-2021 10:05
Sinds de film Hostel spreekt die hoek mij toch minder aan..
Haha ja, ik ken de film.
Moet zeggen dat ik in steden als Berlijn, San Fransisco en Parijs Maar ook wel in oost Europese steden als Praag meer ongure types tegenkom.

Afgezien van wat Roma's ben ik in Kyiv geen zwervers of Harrie in de warries tegengekomen, dat in tegenstelling tot Berlijn in juli van dit jaar waar het van de 6 avonden 4 x 'raak' was.

Ben van nature niet zo bang aangelegd alhoewel ik landen als Iran, Noord Korea, etc tegenwoordig wel liever oversla. De taal niet spreken vind ik vaak nog het vervelendste van alles.
janena wijzigde dit bericht op 20-08-2021 20:58
0.15% gewijzigd
Live long and prosper
Eind September is het alternatief Oktoberfest in München, heel leuk!
Flamingo schreef:
16-08-2021 11:23
Op zeer toeristische stukken (in Zwitserland) kwamen wij ook wel andere mensen tegen (we gingen meestal met het treintje omhoog en dan terugwandelen), maar het is niet zo dat je daar veel mensen tegenkomt. Dus mocht je uitglijden, dan ben je dus wel op jezelf aangewezen. Zou ik niet zo snel doen in m’n eentje. Maar ik heb daar ook nooit specifiek naar gezocht. Misschien zijn er wel wandelingen geschikt voor individuen.
Behalve uitglijden kan je in Zwitserland ook overvallen worden door acute weersomslagen. Ben je vertrokken met het zonnetje op je bolletje en een aangename 30 gr met een briesje, komt er opeens een onweerbui met hagel voorbij.
viamia schreef:
19-08-2021 07:50
Daad bij het woord gevoegd; mijn reis naar IJsland is geboekt :) Bedankt voor het meedenken!
Supergave reis. Let wel op de coronamaatregelen. Ze zijn enorm aan het verstrakken ivm toenemende besmettingen.
zazu_ schreef:
16-08-2021 11:14
. Bij de Alpen heb ik altijd het idee dat je dan lekker ruig de bergen gaat beklimmen, maar als je daar op de trails blijft is het waarschijnlijk precies hetzelfde ja haha.
Ruig idee heb jij bij de alpen :-) Ik was al blij als ik 5 minuten niemand tegenkwam in Oostenrijk. Wij wandelen met kinderen natuurlijk wel de bekende routes, midden in de zomervakantie, misschien dat het anders is voor een getrainde volwassene. Maar de meeste wandelgebieden in de alpen zijn behoorlijk druk bezocht.
zazu_ schreef:
Hmm, ik reis bijna altijd alleen. Eens zien; IJsland is heel vet voor 1.5 weken. Past ook mooi in die tijd. Kroatië (eilanden en/of Dubrovnik) is altijd super, Schotland of Engeland, Noorwegen of Zweden, maar die laatste 2 zou ik zelf niet in het najaar doen. Dat was denk ik wel wat ik binnen Europa heb gedaan buiten Italië (Sardinië vond ik echt heel chill ook) en Spanje dus en buiten stedentrips.

Ik zou naar Ijsland gaan als je graag actief wilt zijn in wat meer koelte. Dagje Reykjavik en Blue Lagoon, auto huren en dan rondrit eiland. Of naar Kroatië als je even helemaal wilt chillen in de zon en een beetje hiken langs de coastal trails.
Dit dus! Heerlijk lijkt me deze trip!
Zodra bij mij alles in een rustiger vaarwater is, is dit sowieso een van mijn eerste trips die ik ga maken. Al is het maar een weekend!

Veel plezier to!
Ik vind het Harzgebergte heerlijk voor in je eentje. Mooie wandelingen maken (er zijn zat drukbezochte paden waar je dus echt niet in gevaar bent ofzo), leuke oude stadjes bekijken met veel vakwerkhuizen (bijvoorbeeld met zo'n gids mee die veel vertelt), kastelen bezoeken, stoomtreintje, rommelmarkten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Boogschutter10 schreef:
16-08-2021 09:33
Ja Griekenland natuurlijk. Vlieg bijv. naar Athene en van daaruit kun je alle kanten uit reizen.
Nu misschien niet heel lekker na al die bosbranden rondom Athene?
zazu_ schreef:
Ik zou persoonlijk (wat ik hier vaak zie langskomen) juist weer niet helemaal alleen de bergen/Alpen in gaan. Gewoon omdat je geen enkele vorm van backup hebt, zelfs als je je enkel maar goed zou verstuiken ergens midden in de bergen. Tenzij je gewoon op grote heel populaire paden/wegen blijft, dan kan het wel.
1. Ligt eraan waar in de Alpen. Ik heb wel eens vanuit Oberammergau in de Duitse Alpen (vlakbij Garmisch-Partenkirchen) het liftje naar boven genomen en daar op die hoogvlakte rondgewandeld, daar was het gewoon heel druk met andere wandelaars en gezinnetjes met kinderen. Daar ben je dan in je eentje niet méér de klos als je door je enkel gaat, dan wanneer je met een reisgenoot bent. (Dan ben je net zo goed de klos.)

Ik heb inderdaad ook wel eens in Zwitserland gewandeld, een route op advies van een oude hoteleigenaar, die bleek wel iets te pittig voor mij en ook kwam ik daar maar weinig mensen tegen onderweg. Maar ik had wel bereik met mijn mobiel en die man wist waar ik was. Maar dat is wel waarom ik nu kies voor optie 2:

2. Ik heb toevallig voor september een vakantie in Oostenrijk in de planning en daar stikt het van de 'wanderhotels' die ook begeleide hikes aanbieden, met een gids dus. En ook sommige toeristenbureautjes van dorpen bieden dat gratis aan, bijvoorbeeld in Fiss / Serfau / Ladis. Daar ben ik achter gekomen na wat google-tips in een topic dat ik ervoor had geopend: reizen/vaste-uitvalsbasis-alpen-met-geg ... p=33175232
feow schreef:
Als je alles wel leuk vindt zou ik er nu gebruik van maken dat het op veel plaatsen nu niet stampvol is. Musea waar je anders voor in de rij moet, straten waar je je anders in de cultuur der lichaamsgeuren van uw medemens moet wringen…
Venetië is nu na het hoogseizoen denk ik wel weer rustiger. Ik hoefde er nooit zo nodig heen maar het is echt prachtig, het ademt overal die superlange geschiedenis. Het is wel moeilijk om restaurantjes te vinden die NIET supertoeristisch zijn.

Leuk weetje: er is een directe trein van 10 uren dwars door de Alpen, van München naar Venetië. En ook diverse veerboten van Venetië naar Istrië in Kroatië (ongeveer 4 uren). En je zou dan bijvoorbeeld vanuit Kroatië naar huis kunnen vliegen.

Al zou ik zelf op dit moment niet lang in een trein willen zitten met mondkapje. En meerdere landen combineren maakt het ook wat tricky voor wat betreft corona en veranderende regels. Maar ik zou zeggen, onthoud de combi voor ooit. ;-)
Flamingo schreef:
Ik heb veel alleen gereisd, ,aar ben nog nooit met de internationale trein gegaan. Dat lijkt me echt heel leuk!
Is ook heel leuk. Bijvoorbeeld naar Parijs of Berlijn. Er is nu ook weer een nachttrein naar Wenen!
Maar ik zou nu niet lang in een trein willen zitten met mondkapje 6 uur lang op, of nog langer.

Nog een tip: als je bijvoorbeeld in / van / naar Duitsland een lange treinreis maakt (zoals die 10 uren van München naar Venetië die ik eerder noemde, prachtige rit!), dan kost het maar ongeveer €30 meer om 1e klas te zitten en dan heb je bediening aan je stoel, dan kan je daar dus eten en drinken bestellen in plaats van dat je zelf naar de restaurantwagen moet. (Je betaalt uiteraard wel voor wat je bestelt.) Ook heb je dan de keus uit echt een solo stoel zonder iemand naast je, want langs de ene kant van het gangpad staat dan steeds maar 1 stoel in plaats van 2. Dan hoef je niet over iemand heen te klimmen als je moet plassen, of voor iemand langs uit het raam te kijken). En je hebt superveel beenruimte.
viamia schreef:
16-08-2021 10:53
@ iedereen, super bedankt al voor deze mooie tips!! Ik krijg nog keuzestress zo ;)

Ik heb ook in mijn eentje door IJsland gereisd, een keer in april na een sporttoernooi. Met de auto die hele cirkel gereden. Soms zat ik in mijn eentje in the middle of nowhere in een huis of een hostel dat verder helemaal leeg was, en dat de eigenaren in een huis verderop woonden. Wel spannend en prachtige natuur, ik voelde me niet onveilig. Maar meestal zat ik in hostels waar ook andere toeristen waren, soms had ik dan een eigen slaapzaaltje omdat het zo rustig was, soms deelde ik een slaapzaaltje. De mensen die IJsland bezoeken zijn leuke, rustige natuurliefhebbers en staan open voor praatjes. (Even als contrast met bijvoorbeeld in je eentje in een badplaats in Spanje zitten, waar iedereen alleen maar met z'n eigen gezelschap bezig is.)

Voordat ik ging wandelen zei ik altijd tegen degene van het hostel waar ik heen ging en hoe laat ik terug verwachtte te zijn en of ze daar op wilden letten. En na de wandeling meldde ik me altijd weer. (In de Alpen doe ik dat ook zo trouwens.) Een keer was een wandeling wel tricky. De vrouw van het hostel had gezegd dat ik "gewoon even" een stroompje over moest springen en dan naar een gletsjer kon wandelen. Maar die sprong was via een grote stap over een natte steen en ik durfde niet, en ben een andere kant op gegaan. Daar stak ik een vrij smal stuk aarde over met aan weerszijden een afgrondje. Op de terugweg durfde ik daar opeens bijna niet meer overheen en heb ik 10 minuten staan dralen. Maar ja ik moest wel. :-)

Ook met de auto reed ik me (op andere wegen dan die ringweg) soms klem tegen een berg sneeuw van 3 meter hoog op de weg, dus keren en terugrijden maar. Het weer kan ook heftig omslaan dus ik informeerde me elke ochtend over het weer. Vergeet niet dat het een piepklein eiland is in een héle grote oceaan, waar "nieuw weer" opeens binnen een uurtje kan komen aanwaaien. En dat is niet zo van 'hè wat een rotweer' maar je kan er echt door in de levensgevaarlijke problemen komen (vooral buiten de zomermaanden), vorig jaar moesten IJslandse reddingswerkers ook weer toeristen met auto en al uit de sneeuw graven, met gevaar voor eigen leven omdat de sneeuwstorm nog steeds bezig was. Dus een kwestie van elke dag goed de weerberichten checken en advies vragen aan de locals.

Maar verder inderdaad op veel plekken druk genoeg met andere toeristen, of dat je gewoon van die huisjes met grasdaken of paarden of een waterval gaat bekijken, niks gevaarlijks aan. En je kan er natuurlijk voor kiezen om allerlei tourtjes te boeken zodat je met een gids en andere toeristen op pad gaat, bijvoorbeeld sneeuwscooteren, ijsklimmen, noorderlicht zoeken of wat dan ook.

Ik vond zelf april een geweldige tijd om daar te zijn al kan ik het niet vergelijken. Ik heb noorderlicht gezien, maar ook veel zon gehad, en je hebt veel half bevroren watervallen die beginnen te smelten, supermooi.
viamia schreef:
19-08-2021 07:50
Veel plezier, IJsland is prachtig. Bereid je wel goed voor, want in IJsland kan het weer gigantisch snel omslaan en het is echt een heel leeg land. Ik vind dat je hikes niet alleen moet maken, maar als je dat wel gaat doen, zorg dat je voldoende kleding hebt, weet wat je moet doen als het weer omslaat, kijk of je bereik hebt en hoe je hulpdiensten kunt bereiken, zorg dat je voldoende eten en drinken bij je hebt. In september is de zomer er echt voorbij, zijn er weinig toeristen en er zijn sowieso niet veel IJslanders, dus je moet echt voor jezelf kunnen zorgen als er iets gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven