Miskraam en werk...

zondag 22 augustus 2021 om 21:11
Zoals jullie in een ander topic kunnen lezen heb ik (vermoedelijk) een miskraam. Ik bloed op en af, variërend van 1,5 dag niks tot in ene weer een half verbandje vol.
Ik zou morgen 6+3 zijn dus ga morgen gelijk de verloskundige bellen en hopelijk een echo zodat er (hopelijk) meer duidelijk wordt.
Zojuist even overleg met mijn teammanager die was heel meelevend, ik moet morgen even terugbellen voor overleg.
Maar het feit wil dat ik in het onderwijs werk en de introductie week (Di tot vrijdag) zo'n beetje de belangrijkste week van het jaar is. Nieuwe 1ste jaars klas en ik ben hun mentor (mbo). Zou echt heel vervelend zijn als een collega - die niet hun mentor is- die week moet overnemen.
En zoals gezegd, de 'klachten' gaan op en af. Nauwelijks krampen maar ik vrees dat bloedverlies, ik zie mij al staan voor de klas als de sluizen opengaan...
Hoe hebben anderen dit gedaan in een vergelijkbare situatie?
Of maak ik mij nu gewoon druk om niks...
Ik zou morgen 6+3 zijn dus ga morgen gelijk de verloskundige bellen en hopelijk een echo zodat er (hopelijk) meer duidelijk wordt.
Zojuist even overleg met mijn teammanager die was heel meelevend, ik moet morgen even terugbellen voor overleg.
Maar het feit wil dat ik in het onderwijs werk en de introductie week (Di tot vrijdag) zo'n beetje de belangrijkste week van het jaar is. Nieuwe 1ste jaars klas en ik ben hun mentor (mbo). Zou echt heel vervelend zijn als een collega - die niet hun mentor is- die week moet overnemen.
En zoals gezegd, de 'klachten' gaan op en af. Nauwelijks krampen maar ik vrees dat bloedverlies, ik zie mij al staan voor de klas als de sluizen opengaan...
Hoe hebben anderen dit gedaan in een vergelijkbare situatie?
Of maak ik mij nu gewoon druk om niks...

zondag 22 augustus 2021 om 22:44
Gatinmijnsok schreef: ↑22-08-2021 22:37Ik mocht daar voor kiezen op het moment dat vastgesteld werd dat er geen hartslag was. Ik heb het toen afgewacht, maar dat was een drama.
Er werd letterlijk gezegd: Je kan het afwachten of we plannen een curettage in. Wat wil je?
Misschien is dat inmiddels anders, maar toen werd het aangeboden.
De voorkeur gaat, tot een week of 9 a 10, meestal uit naar medicatie. Maar de keuze wordt vaker aan de vrouw gelaten hoor. De arts vertelt uitgebreid over de opties (medicatie, wachten, curettage) en de vrouw kiest.
Het syndroom van Asherman waar Suzy op doelt ontstaat idd vaker na een curettage dan na een spontane of opgewekte miskraam, maar niet zó vaak dat je de keuze niet krijgt (1/1000). De kans op Asherman wordt groter bij herhaalde curettages.
Na 10 weken ongeveer, zie je dat er toch vaker een spoedcurettage nodig is doordat het bloedverlies te ruim is. Dat kun je meenemen in je initiële beslissing.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 22-08-2021 22:57
10.00% gewijzigd
zondag 22 augustus 2021 om 22:54
Ik wilde sowieso afwachten, maar de gyn vond 2 weken afwachten het maximum.Gatinmijnsok schreef: ↑22-08-2021 22:37Ik mocht daar voor kiezen op het moment dat vastgesteld werd dat er geen hartslag was. Ik heb het toen afgewacht, maar dat was een drama.
Er werd letterlijk gezegd: Je kan het afwachten of we plannen een curettage in. Wat wil je?
Misschien is dat inmiddels anders, maar toen werd het aangeboden.
Gelukkig kwam de miskraam op dag 13 van het wachten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 22 augustus 2021 om 23:38
Die VK kan nu toch verder ook niets doen? TO is bang voor een verergering van het bloedverlies die er nu nog niet is en die er als je de ervaringen hier leest waarschijnlijk ook niet gaat komen, maar dat valt niet te garanderen.
Als de tests echt positief blijven is het zeker fijn om te weten of TO toch nog zwanger is, maar die echo kan je beter wat later doen zodat er eventueel ook echt een hartje te zien is.

zondag 22 augustus 2021 om 23:41
zondag 22 augustus 2021 om 23:47
Overigens kún je ook zwanger zijn. Ik dacht dat ik gewoon ongesteld was geweest, net zo veel bloed, en bedacht pas met (achteraf) 10 weken dat ik misschien zwanger kon zijn. En ik dacht dat ik dus niet meer dan 6 weken zwanger kon zijn of zo. En dat was bij kind 3, dus ik had toch al twee zwangerschappen tot t eind meegemaakt, onwetend was ik niet. Maar ik had het door het bloeden wel helemaal gemist.
Een zebra is geen paard met strepen

zondag 22 augustus 2021 om 23:49
Ik ga inderdaad sowieso de verloskundige even bellen voor advies en hoop heel erg op mogen langskomen. 6+3, hoop dat er mogelijk (n) iets te zien is. Het zou mij geruststellen als er iets meer duidelijk word, hetzij het embryo leeft (ik heb dat zelf al wel opgegeven hoor, misschien om de klap wat te verzachten en mijzelf in te dekken) of dat het niet meer leeft/vruchtzakje leeg/baarmoeder misschien al leeg....
Mocht dat niet zo zijn dan heeft curettage wel de voorkeur, als je Google aanslingert op die medicatie mag je echt wel een paar dagen thuisblijven naast de wc in 8 van de 10 verhalen, men.... Weeën/bladbad, vrouwen die in het ziekenhuis belanden.
Anyways. Grrrrr.
Ik ben gewoon even aan het balen.
Sorry voor mijn gemiep en dan voor jullie adviezen en eigen ervaringen, werkt toch een soort van troostend!
Mocht dat niet zo zijn dan heeft curettage wel de voorkeur, als je Google aanslingert op die medicatie mag je echt wel een paar dagen thuisblijven naast de wc in 8 van de 10 verhalen, men.... Weeën/bladbad, vrouwen die in het ziekenhuis belanden.
Anyways. Grrrrr.
Sorry voor mijn gemiep en dan voor jullie adviezen en eigen ervaringen, werkt toch een soort van troostend!
maandag 23 augustus 2021 om 06:56
maandag 23 augustus 2021 om 08:02
Die onzekerheid is ook gewoon naar TO!
Als je een echo inplant kan je ongeveer drie dingen verwachten: een vruchtje met een goed kloppend hartje, er is niets te zien (waarschijnlijk is de miskraam dan al geweest, maar voor de zekerheid idd kokoro’s adviezen opvolgen), of er is wel een vruchtje te zien, maar geen hartslag en/of kleiner dan verwacht. In dat laatste geval willen ze vaak nog een week afwachten of je niet gewoon wat minder ver bent, of dat je inderdaad een miskraam krijgt. Het kan dus ook dat je na de echo nog geen duidelijkheid hebt helaas. In alle drie de gevallen lijkt mij nu nadenken over een curettage wat voorbarig.
En je kunt veel bloedverlies hebben bij een miskraam, maar het kan ook gewoon meevallen. Bij vijf weken was het bij mij een normale (in mijn geval heel lichte) menstruatie, bij 10,5 week wel heviger maar ook geen door-maandverband-heen-lekkend bloedbad (ik kan ook nog wel positieve verhalen over die medicatie delen als je wilt
Als je het zelf ziet zitten en vandaag niet meer bloedverlies hebt, kan je denk ik morgen wel gewoon gaan. Zeker als je leidinggevende er al vanaf weet en eventueel je klas kan opvangen als je onverhoopt toch weg wilt.
Sterkte!
Als je een echo inplant kan je ongeveer drie dingen verwachten: een vruchtje met een goed kloppend hartje, er is niets te zien (waarschijnlijk is de miskraam dan al geweest, maar voor de zekerheid idd kokoro’s adviezen opvolgen), of er is wel een vruchtje te zien, maar geen hartslag en/of kleiner dan verwacht. In dat laatste geval willen ze vaak nog een week afwachten of je niet gewoon wat minder ver bent, of dat je inderdaad een miskraam krijgt. Het kan dus ook dat je na de echo nog geen duidelijkheid hebt helaas. In alle drie de gevallen lijkt mij nu nadenken over een curettage wat voorbarig.
En je kunt veel bloedverlies hebben bij een miskraam, maar het kan ook gewoon meevallen. Bij vijf weken was het bij mij een normale (in mijn geval heel lichte) menstruatie, bij 10,5 week wel heviger maar ook geen door-maandverband-heen-lekkend bloedbad (ik kan ook nog wel positieve verhalen over die medicatie delen als je wilt

Als je het zelf ziet zitten en vandaag niet meer bloedverlies hebt, kan je denk ik morgen wel gewoon gaan. Zeker als je leidinggevende er al vanaf weet en eventueel je klas kan opvangen als je onverhoopt toch weg wilt.
Sterkte!
maandag 23 augustus 2021 om 08:27
Bel de verloskundige voor overleg. Die zijn daar echt goed in. Ik was ooit met ongeveer zeven weken onzeker, het bleek inderdaad een miskraam. Het was maar een klein bolletje, zo groot als een bes. Ik had gewerkt en ik verloor het pas tien ik thuis kwam en ontspande. Dag heel erg gebloed en daarna was het een normale menstruatie.
Ik was vooral blij dat de selectie goed werkte.
Ik zou nog niet aan de drank en filet gaan, je zou de tweede van een tweeling verloren kunnen hebben.
En met alle hormonen vrouwenzaken: probeer te ontspannen. Bij mij levert dat het beste resultaat.
Ik was vooral blij dat de selectie goed werkte.
Ik zou nog niet aan de drank en filet gaan, je zou de tweede van een tweeling verloren kunnen hebben.
En met alle hormonen vrouwenzaken: probeer te ontspannen. Bij mij levert dat het beste resultaat.

maandag 23 augustus 2021 om 09:09
Wat is dit dan voor een rare reactie. Waarom zo'n oordeel verpakt als vraag erin, blech.jojojanneke schreef: ↑22-08-2021 21:29Poeh ik vind het nog al wat. Ben je niet verdrietig dat het misschien mis gaat?
Je klinkt nogal nuchter.

maandag 23 augustus 2021 om 09:11
Welk gemiep? Geen sorry zeggen hoor!ClaireSophie schreef: ↑22-08-2021 23:49Ik ga inderdaad sowieso de verloskundige even bellen voor advies en hoop heel erg op mogen langskomen. 6+3, hoop dat er mogelijk (n) iets te zien is. Het zou mij geruststellen als er iets meer duidelijk word, hetzij het embryo leeft (ik heb dat zelf al wel opgegeven hoor, misschien om de klap wat te verzachten en mijzelf in te dekken) of dat het niet meer leeft/vruchtzakje leeg/baarmoeder misschien al leeg....
Anyways. Grrrrr.
Ik hoop dat de verloskundige je meer kan vertellen en als jij een curettage wil dat je die krijgt.

anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 23-08-2021 11:00
0.10% gewijzigd

maandag 23 augustus 2021 om 10:46
Mijn miskraam ging gepaard zonder noemenswaardig veel bloedverlies. Ik bleef wel uiteindelijk zes weken vloeien maar fysiek heb ik er helemaal geen last van gehad. Het was niet eens meer dan met een normale menstruatie. Ik was ongeveer vijf weken zwanger. Als je je verder fysiek goed voelt en wilt gaan werken, dan kan dat wat mij betreft gerust. Neem desnoods extra maandverband/kleding mee voor het geval het toch onverhoopt helemaal mis gaat. Mocht het misgaan, kan je altijd nog weg toch? Trouwens, een zwangerschapstest meet alleen hCG en kan je niet vertellen hoe het in de buik gaat. Dat kan alleen een echo dus zorg dat je snel een echo krijgt. Voor hetzelfde is er helemaal geen sprake van een miskraam.
maandag 23 augustus 2021 om 12:58
Dat is fijn. Hopelijk heeft deze verloskundige echo-apparatuur zodat hij/zij kan kijken hoe het ervoor staat. Sterkte vanmiddag!ClaireSophie schreef: ↑23-08-2021 09:44Ik kan vanmiddag terecht, verloskundige vond het goed dat ik belde! Vannacht en vanmorgen weer niets.
Ik hou jullie op de hoogte!
maandag 23 augustus 2021 om 14:26
Sterkte ClaireSophie... dit soort zorgen kun je er niet bij hebben. Dat er net een introductieweek is, is dan overmacht lijkt mij. Maar ik hoop vooral dat het loos alarm is. Ik heb bij mijn beide kinderen een flinke bloeding gehad met bijbehorende kramp, maar toch zat het vruchtje er nog, zo bleek op de echo. Ik duim voor je!

maandag 23 augustus 2021 om 16:54
Update:
Het was even zoeken maar er was een embryo waarneembaar met hartslag!
klein maar dat hoorde bij dit termijn aldus de verloskundige. Ze zag daar geen bijzonderheden.
Er zit helaas wel een flinke hematoom wat het bloedverlies (kan) verklaard. Het was groot en nog gevuld dus het kan alle kanten op...
Ik mag over 1,5 week terug om te kijken hoe het er dan voor staat. Het blijft spannend.
Ik heb het advies gekregen om zwaar sporten te vermijden.
Blijft nog spannend dus!
Het was even zoeken maar er was een embryo waarneembaar met hartslag!

Er zit helaas wel een flinke hematoom wat het bloedverlies (kan) verklaard. Het was groot en nog gevuld dus het kan alle kanten op...
Ik mag over 1,5 week terug om te kijken hoe het er dan voor staat. Het blijft spannend.
Blijft nog spannend dus!
maandag 23 augustus 2021 om 16:58
Wel goed nieuws dat er een intacte zwangerschap te zien was.
Bij mijn derde zwangerschap heb ik ontzettend veel bloedverlies gehad, ook een fors hematoom in de baarmoeder. Heeft een week of 8 geduurd voordat dat er allemaal uit was.
Kind is net 23 geworden.
Hopelijk bij jou ook zo'n goede afloop.
Bij mijn derde zwangerschap heb ik ontzettend veel bloedverlies gehad, ook een fors hematoom in de baarmoeder. Heeft een week of 8 geduurd voordat dat er allemaal uit was.
Kind is net 23 geworden.
Hopelijk bij jou ook zo'n goede afloop.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 23 augustus 2021 om 17:04
Dat was vast schrikken, en wat een geweldig nieuws! Dat had je misschien niet meer verwacht. Ik ben heel blij voor je. Ik heb dit zelf ook meegemaakt… nu houdt de onzekerheid nog even aan. Het vruchtje moet gaan groeien en de hematoom slinken. Heel spannend. Ik heb zelf 2 weken veel bloedverlies gehad. Zo om de dag. En toen stopte het. Wat heb je afgesproken met de gyn? Moet je rust houden of kun je toch werken? SterkteClaireSophie schreef: ↑23-08-2021 16:54Update:
Het was even zoeken maar er was een embryo waarneembaar met hartslag!klein maar dat hoorde bij dit termijn aldus de verloskundige. Ze zag daar geen bijzonderheden.
Blijft nog spannend dus!

maandag 23 augustus 2021 om 17:12
Dames, er wordt veel gezegd en geschreven over het viva forum maar ik waardeer jullie woorden zo! Zo lief dat jullie de tijd nemen even te reageren!
Ook omdat bijna niemand het weet en ik het graag even kwijt wil. Onbewust toch wat spanning vandaag, komt er nu allemaal uit, ben er doodmoe van!
Ik mocht/mag gewoon werken maar zware sporten, gekke bewegingen even niet.
Ook omdat bijna niemand het weet en ik het graag even kwijt wil. Onbewust toch wat spanning vandaag, komt er nu allemaal uit, ben er doodmoe van!
Ik mocht/mag gewoon werken maar zware sporten, gekke bewegingen even niet.