Contact met moeder

03-09-2021 13:45 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop inmiddels behoorlijk vast in de relatie met mijn moeder. Het is niet dat ik wil dat het stroef loopt maar elk normaal gesprek eindigt binnen 10 zinnen in een zin waarbij zij zich beledigd, geschoffeerd of diep geraakt voelt door de manier waarop ik met haar omga.
Dan wel dat ze als een bulldozer over me heen walst.
En ik weet het gewoon niet meer en ik ben me vaak van geen kwaad bewust.

Ik heb vriendinnen al meer dan eens app gesprekken laten lezen. En die zien niks verkeerds in wat ik schrijf of zeg.

Zo voelt ze zich bijvoorbeeld de oppas voor mijn zoon. Niet zijn oma? Wij wonen zelf 1,5 uur rijden bij ze vandaan. Ze komen hooguit twee keer per jaar mijn kant op en de rest van het jaar ga ik altijd naar hen. Om het voor hun gemakkelijker te maken. Maar in plaats van dat ze daar blij mee zijn ben ik de prinses die 6 keer per jaar haar kind een weekend of midweek bij opa en oma dumpt.

Mijn zoon is gelukkig wel dol op oma. Dus dat is wel heel fijn. Hij gaat er met veel plezier naartoe en vraagt ook regelmatig of hij mag komen logeren.

Ik zou eigenlijk gewoon op zoek willen gaan naar een manier van communiceren die werkt. Heeft iemand hier toevallig ervaring met mediation vormen voor het contact met een ouder te verbeteren?
Het kan niet anders of dit is altijd al zo geweest.
Jij die op eieren loopt en je moeder die zich te pas en te onpas in haar wiek geschoten voelt.

De enige manier om hiermee om te gaan is je grenzen stellen.
"Mam, ik zeg alles met de beste intenties. Ik val je niet aan, je bent mijn moeder. Het idee dat jij je nu beledigd voelt komt uit je eigen hoofd en niet uit mijn mond. Wil je hier nu overheen stappen? Als je dat lukt, dan praten we rustig verder. Lukt het niet, dan stap ik weer eens op.'
Ga je nu 6x per jaar naar haar toe, of breng en haal je 6x per jaar jouw zoon voor een weekend oma?
Als zij het heeft over dumpen, zou ik de volgende keer heel duidelijk vragen, vinden jullie het leuk als Pietje komt logeren?
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
03-09-2021 13:56
Als zij het heeft over dumpen, zou ik de volgende keer heel duidelijk vragen, vinden jullie het leuk als Pietje komt logeren?
Het stomme is dat ze het dus meestal aan mijn zoon vraagt of hij komt logeren.
Doreia* schreef:
03-09-2021 13:51
Het kan niet anders of dit is altijd al zo geweest.
Jij die op eieren loopt en je moeder die zich te pas en te onpas in haar wiek geschoten voelt.

De enige manier om hiermee om te gaan is je grenzen stellen.
"Mam, ik zeg alles met de beste intenties. Ik val je niet aan, je bent mijn moeder. Het idee dat jij je nu beledigd voelt komt uit je eigen hoofd en niet uit mijn mond. Wil je hier nu overheen stappen? Als je dat lukt, dan praten we rustig verder. Lukt het niet, dan stap ik weer eens op.'
Dit vind ik een hele goede. En je hebt gelijk. Op deze manier gaat het heel mijn leven al. :(
Gaat ze alleen met jou zo om, of doet zij dat bij meer mensen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hebt het over app gesprekken, zou het niet beter zijn om elkaar (vaker) te bellen?
Gesprekken via tekst kunnen erg makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden.
Zeker als jij wat zakelijke bewoordingen gebruikt kan zij dat zomaar heel verkeerd opvatten. Je vriendinnen lezen het bericht met waarschijnlijk daarbij jouw toelichting en zijn dus eigenlijk al bevooroordeeld.
We're a close family, always within punching distance
DS1971 schreef:
03-09-2021 13:52
Ga je nu 6x per jaar naar haar toe, of breng en haal je 6x per jaar jouw zoon voor een weekend oma?
Ik ga daar naartoe. Ik blijf dan een middag of ochtend daar. En help haar ook wel een op de moestuin.
Soms logeer ik een nachtje mee met mijn zoontje.

Ik heb ook echt wel mn nukken. Zoon heeft daar op mijn verzoek in de zomer 11 dagen gelogeerd. Wel in overleg met zoon uiteraard. Zodat vriend (niet de vader van mijn kind) en ik na twee behoorlijk pittige jaren er even samen tussenuit konden. Ze zal daar misschien toch niet zo blij mee zijn geweest ondanks dat het afgelopen winter al helemaal besproken was.
Trien30 schreef:
03-09-2021 14:00
Dit vind ik een hele goede. En je hebt gelijk. Op deze manier gaat het heel mijn leven al. :(
Dus moet jij in feite je eigen omgang met je moeder veranderen.
Want je moeder gaat niet meer veranderen.
Zij is wie zij is.
Ik zou iemand zoeken die je kan helpen weerbaar worden naar je moeder. Dat jij je bij haar in de volwassen rol blijft en niet in de kindrol schiet en haar wil plezieren zoals kinderen doen. Maar dat je haar als gelijke kunt benaderen, ook als ze op de dochter-knopjes drukt.
Trien30 schreef:
03-09-2021 14:03

Ik heb ook echt wel mn nukken. Zoon heeft daar op mijn verzoek in de zomer 11 dagen gelogeerd. Wel in overleg met zoon uiteraard. Zodat vriend (niet de vader van mijn kind) en ik na twee behoorlijk pittige jaren er even samen tussenuit konden. Ze zal daar misschien toch niet zo blij mee zijn geweest ondanks dat het afgelopen winter al helemaal besproken was.
Je hebt met je zoon overlegd, maar met je moeder heb je het besproken...overleg je niet met je moeder? Is er ruimte om nee te zeggen?

Bewaakt je moeder haar eigen grenzen niet goed?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
"zeg mama (ga haar bij de voornaam noemen, dat werk nog beter), kleine HenkJan wil graag weer eens bij jullie logeren, maar ik begrijp, dat het je te veel wordt. Vindt je het leuk, of liever niet? Je kunt met mij alle kanten op"
AdaShelby schreef:
03-09-2021 14:02
Je hebt het over app gesprekken, zou het niet beter zijn om elkaar (vaker) te bellen?
Gesprekken via tekst kunnen erg makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden.
Zeker als jij wat zakelijke bewoordingen gebruikt kan zij dat zomaar heel verkeerd opvatten. Je vriendinnen lezen het bericht met waarschijnlijk daarbij jouw toelichting en zijn dus eigenlijk al bevooroordeeld.
Nee, dat werkt eigenlijk helemaal niet. Ik moet vreselijk oppassen mezelf niet aldoor alleen maar te verdedigen terwijl ik voor een vuurpeloton zit.
Ik heb heel wat therapie moeten volgen in mn jonge jaren om te weten dat ik niet gek ben en niet in een waanwereld leef.
Heel eerlijk als ik nu je laatste post lees heb je voorbij gelopen aan wat je moeder voor je heeft opgevangen. En het misschien als vanzelfsprekend genomen. Probeer het uit te praten.
lilalinda schreef:
03-09-2021 14:05
"zeg mama (ga haar bij de voornaam noemen, dat werk nog beter), kleine HenkJan wil graag weer eens bij jullie logeren, maar ik begrijp, dat het je te veel wordt. Vindt je het leuk, of liever niet? Je kunt met mij alle kanten op"
Een hotel bespreek je of reserveer met je moeder overleg je.

Ik zou het niet meer doen, zo lang logeren.

Dan maar mee of bij een vriendje of op kamp.

Is je moeder wel leuk met je kind of krijgt hij dezelfde zaken over zich heen als jij als kind hebt gehad?
Draait dat 'vastlopen' enkel bij discussies over het (bijhouden) van je kind, of zijn er nog andere meningsverschillen die je hier niet hebt benoemd?

Want als het enkel over het kind gaat, dan denk ik dat de zaak snel kan opgelost worden: je gaat bij hen op bezoek met je zoon en neemt die bij het vertrek gewoon weer mee terug naar huis. En als er toch een oppas moet gevonden worden, dan neem ik aan dat iemand van je vriendinnen of uit je omgeving je wel wil helpen.
Trien30 schreef:
03-09-2021 14:07
Nee, dat werkt eigenlijk helemaal niet. Ik moet vreselijk oppassen mezelf niet aldoor alleen maar te verdedigen terwijl ik voor een vuurpeloton zit.
Ik heb heel wat therapie moeten volgen in mn jonge jaren om te weten dat ik niet gek ben en niet in een waanwereld leef.
Terug erheen.
Want het klinkt nu alsof jullie tot elkaar veroordeeld zijn vanwege je zoon.
En dat is natuurlijk nu helemaal niet.
Je bent niet afhankelijk van haar. Zij is niet de enige bij wie zoon kan logeren natuurlijk. En als je zonder kind op vakantie wilt, kun je ook overwegen alléén weg te gaan. Of korter met je partner, maar dan een ander zoeken voor de opvang van je kind.

Echt, er zijn echt waar mogelijkheden. Maar jij laat je vangen in dit web, terwijl dit een heel zwak web blijkt te zijn als jij kiest het zo te zien. Je geeft je moeder teveel macht. En dat is niet meer nodig. Je bent ruim volwassen inmiddels.
mammezel schreef:
03-09-2021 14:10
Draait dat 'vastlopen' enkel bij discussies over het (bijhouden) van je kind, of zijn er nog andere meningsverschillen die je hier niet hebt benoemd?

Want als het enkel over het kind gaat, dan denk ik dat de zaak snel kan opgelost worden: je gaat bij hen op bezoek met je zoon en neemt die bij het vertrek gewoon weer mee terug naar huis. En als er toch een oppas moet gevonden worden, dan neem ik aan dat iemand van je vriendinnen of uit je omgeving je wel wil helpen.
Ik heb gewoon een betaalde oppas. ;)
Trien30 schreef:
03-09-2021 14:03
Ik ga daar naartoe. Ik blijf dan een middag of ochtend daar. En help haar ook wel een op de moestuin.
Soms logeer ik een nachtje mee met mijn zoontje.

Dat zou inderdaad zomaar eens kunnen. En dan is de vraag waar het in de communicatie foutgaat.

Want als zij zich overvraagt voelt ten aanzien van het logeren en ze dat niet tegen jou kan zeggen (ongeacht of dat nu komt omdat jij niet receptief bent daarvoor of dat zij dat niet kan aangeven), dan worden dat irritaties die er dan op een passief agressieve manier uitkomen.

Je hebt alleen maar invloed op je eigen gedrag, dus daar zul je de oplossing moeten zoeken.
Trien30 schreef:
03-09-2021 14:12
Ik heb gewoon een betaalde oppas. ;)
Vast niet één die zegt drop hem maar 11 dagen.
beau30 schreef:
03-09-2021 14:08
Heel eerlijk als ik nu je laatste post lees heb je voorbij gelopen aan wat je moeder voor je heeft opgevangen. En het misschien als vanzelfsprekend genomen. Probeer het uit te praten.
Ik heb haar echt 100 keer bedankt en een mooi groot cadeau voor haar gekocht. Ervoor gezorgd dat zoon geld had voor leuke dingen te kunnen ondernemen indien nodig. Ze hadden mij auto tot hun beschikking (die van hen heeft kuren) Ik heb het niet als vanzelfsprekend ervaren en dit ook totaal niet zo laten blijken.

Maar goed ze baalde wel dat ik haar mijn huisje van de KLM niet wilde geven. Het was voor mij de eerste keer in mn leven dat ik business class heb gevlogen. En vind een huisje best een bijzonder aandenken aan een een mooie reis. Die wilde ik graag zelf houden.
Trien30 schreef:
03-09-2021 14:17
Ik heb haar echt 100 keer bedankt en een mooi groot cadeau voor haar gekocht. Ervoor gezorgd dat zoon geld had voor leuke dingen te kunnen ondernemen indien nodig. Ze hadden mij auto tot hun beschikking (die van hen heeft kuren) Ik heb het niet als vanzelfsprekend ervaren en dit ook totaal niet zo laten blijken.

Maar goed ze baalde wel dat ik haar mijn huisje van de KLM niet wilde geven. Het was voor mij de eerste keer in mn leven dat ik business class heb gevlogen. En vind een huisje best een bijzonder aandenken aan een een mooie reis. Die wilde ik graag zelf houden.
Gaat het nou echt om dat huisje, denk je?
Doreia* schreef:
03-09-2021 14:04
Dus moet jij in feite je eigen omgang met je moeder veranderen.
Want je moeder gaat niet meer veranderen.
Zij is wie zij is.
Ik zou iemand zoeken die je kan helpen weerbaar worden naar je moeder. Dat jij je bij haar in de volwassen rol blijft en niet in de kindrol schiet en haar wil plezieren zoals kinderen doen. Maar dat je haar als gelijke kunt benaderen, ook als ze op de dochter-knopjes drukt.
Dat is ook wat mijn vriend zegt. Dat ik te makkelijk in een kindsrol schiet.
Ik ben het nadenken en bedenken een beetje moe geworden. Dus denk dat ik wel hulp van buitenaf nodig heb om dit goed te krijgen.
Wat bedoelt jouw vriend concreet met dat je in de kindsrol schier, heb je daar een voorbeeld van?
viva-amber schreef:
03-09-2021 14:18
Gaat het nou echt om dat huisje, denk je?
Ik mag toch hopen van niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven