Vriend helemaal van de leg

14-09-2021 16:37 190 berichten
Hallo ladies,

Komende week vertrek ik voor een paar daagjes ontspanning naar het zuiden van Europa. Lekker even de warmte opzoeken, omgeving bekijken en relaxen. Samen met een vriendinnetje.

Sinds dat mijn vriend weet dat we met het vliegtuig gaan is hij helemaal van slag, hij staat doodsangsten uit dat mij wat overkomt. Die angst heeft hij al lang, maar naar eigen zeggen heeft hij dat nog niet eerder mee hoeven maken met iemand waar hij van houdt. Hij is inderdaad ook echt compleet overstuur, heeft de hele middag tegen me aan zitten huilen. Hij kan het niet verklaren, alleen dat hij zo irrationeel bang is. Ik snap irrationele angst voor iets, en weet ook dat ik niks kan zeggen of doen wat het beter maakt (behalve niet gaan natuurlijk).

Ik word hier zelf ook heel verdrietig van, maar dat vind ik nog niet het vervelendste. Hij gaf aan dat hij wel afstand zou nemen om mijn plezier niet te vergallen, en later ook voor het geval dat mij iets mocht overkomen. Ook merk ik dat hij nu al afstandelijker doet dan normaal. Ik voel dat mijn grens daarmee langzaam wel een beetje bereikt gaat worden.
Ik begrijp bijna alles, maar vind wel dat je gewoon in gesprek moet blijven met elkaar en lief tegen elkaar kan blijven doen - ook al ben je ergens ontzettend bang voor. Ik heb nog liever dat hij elke dag tegen me aan komt huilen en deelt wat hem dwarszit, dan dat hij niks zegt en me uit de weg gaat totdat ik veilig terug ben. Dit heb ik ook zo gezegd, maar ik denk niet dat hij het met me eens is. Maar ik ben er ook nog, vind ik, en niet alleen hij.

Ik heb uit boosheid toen gezegd dat ik er op de manier waarop hij het aanpakt geen zin meer in heb en dat ik het waardeloos vond dat hij het stuk liet lopen op iets debiels als een vakantie. Hij gaf toen aan dat hij juist zo bang is omdat hij me niet kwijt wil. Dat is heel mooi, maar juist door dit afstandelijke gedrag raakt hij me kwijt...

Ik heb het gevoel dat ik hem amper kan bereiken - hij wil er ook niet echt over praten geeft hij aan. Wat kan ik nog doen?
Alle reacties Link kopieren
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 18:09
Omdat een relatie niet iets is waar je in inklokt en uitklokt wanneer jij er zin in hebt, zo kijk ik er tegenaan. Wat iemand hierboven ook al typte; er wordt dus pas weer in mij geinvesteerd wanneer ik veilig terugben, zo werkt het voor mij niet. Dat voelt ten eerste afschuwelijk, en ten tweede duurt mij dat ook te lang.
Ik zie het niet als inklokken en uitklokken als je er zin in hebt. Sowieso is het voor hem geen kwestie van 'er zin in hebben' maar blijkbaar is hij gewoon even niet in staat om op een normale, evenwichtige manier hierop te reageren. Het door jou gewenste gesprek kan hij al helemaal niet voeren. Er anders mee omgaan realiseer je toch niet in een paar dagen. Ik zou hem niet dwingen om de confrontatie aan te gaan maar wel verwachten dat hij hulp zoekt. Nu blijven en je de hele tijd kapot ergeren of eisen dat hij zich anders gedraagt lijkt me niks opleveren en meer een principezaak dan dat je nog een paar leuke dagen hebt samen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 18:09
Omdat een relatie niet iets is waar je in inklokt en uitklokt wanneer jij er zin in hebt, zo kijk ik er tegenaan. Wat iemand hierboven ook al typte; er wordt dus pas weer in mij geinvesteerd wanneer ik veilig terugben, zo werkt het voor mij niet. Dat voelt ten eerste afschuwelijk, en ten tweede duurt mij dat ook te lang.
Gewoon uitklokken.
Wow, wat een theatrale figuur, zeg! Angst, oké. Maar een beetje goed figuur had het bij zichzelf gehouden zonder het bij jou te dumpen en jouw reisplezier te vergallen. Uren tegen je aan lopen huilen?? Really!? Pure manipulatie, daar lijkt het meer op. Laat je niet piepelen door deze manipulatieve huilebalk.
Jufjoke schreef:
14-09-2021 18:14
Wow, wat een theatrale figuur, zeg! Angst, oké. Maar een beetje goed figuur had het bij zichzelf gehouden zonder het bij jou te dumpen en jouw reisplezier te vergallen. Uren tegen je aan lopen huilen?? Really!? Pure manipulatie, daar lijkt het meer op. Laat je niet piepelen door deze manipulatieve huilebalk.
:shout: Ja!
Hoe lang zijn jullie samen? Als dat minder dan een jaar is zou ik er helemaal niet in mee gaan maar echt duidelijk maken dat het zijn probleem is.

Ik heb namelijk echt meerdere keren gezien dat iemand in het eerste jaar zich opeens heel raar gaat gedragen om een bepaalde reden. Dat begint dan klein maar als de partner er in mee gaat komen er steeds meer dingen bij (ik vind het eng dat je 's avonds op straat bent of ik ben bang dat je iets overkomt als je alleen met je vriendinnen weg gaat). En als het alleen om de angst zou gaan zou ik dat niet denken maar dat afstand nemen laat bij mij echt alle alarmbellen afgaan.

En het meegaan in de angst is ook helemaal niet helpend voor hem. Het geeft hem alleen maar een manier om meer aan zijn angst toe te geven. Hij zal het aan moeten gaan als hij een normaal leven wil. Hoe moeilijk ook. Waarschijnlijk heeft hij er hulp bij nodig maar zijn angst beperkt nu jou.
Ik zou hem lekker afstand laten nemen en dat zelf ook doen. Er zijn leukere mannen op de wereld.
Mocht ik me zo opstellen dat hoop ik toch, dat mijn partner me ook een hartelijk "nu is het klaar" toeroept
Hahahaha, niet toch?
Mannen die hun eigen neuroses en onzekerheden op jou gaan projecteren en daar dan een heel drama van maken vind ik echt mega onaantrekkelijk. Ik zou hier echt geen enkel geduld voor hebben en vind het knap dat je je nog zo redelijk opstelt.
Moet je vliegen om op plaats van bestemming te komen?
Ze gaat naar Zuid-Europa en ze gaat maar een paar dagen, als ze met de trein of met de auto gaat dan is ze langer onderweg dan ze daadwerkelijk daar is. Dat geeft extra reiskosten, want dat vliegticket is al geboekt en dit komt er dan nog bovenop, plus waarschijnlijk extra vakantiedagen en ze moet alleen reizen, tenzij haar vriendinnen ook bereid zijn extra geld en extra vakantiedagen op te offeren.
Susan schreef:
14-09-2021 19:18
Ze gaat naar Zuid-Europa en ze gaat maar een paar dagen, als ze met de trein of met de auto gaat dan is ze langer onderweg dan ze daadwerkelijk daar is. Dat geeft extra reiskosten, want dat vliegticket is al geboekt en dit komt er dan nog bovenop, plus waarschijnlijk extra vakantiedagen en ze moet alleen reizen, tenzij haar vriendinnen ook bereid zijn extra geld en extra vakantiedagen op te offeren.
Idd daarom... Het vliegprobleem is niet meer op te lossen.
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 19:29
Idd daarom... Het vliegprobleem is niet meer op te lossen.
Er is helemaal geen vliegprobleem. Het enige probleem is dat haar vriend een manipulatieve huilstruik is.
Eva-020 schreef:
14-09-2021 19:31
Er is helemaal geen vliegprobleem. Het enige probleem is dat haar vriend een manipulatieve huilstruik is.
Day dus. Dan mensen nog serieus overwegen om hieraan te geven zeg... dat moet je echt nooit doen. Hij heeft een irrationele angst. Daar moet hij wat aan doen. Niet zijn vriendin medeverantwoordelijk maken voor het ontwijken van die angst. Iets met zachte heelmeesters...
Iedereen weet hier meteen zeker dat het een manipulatieve huilebalk is. Zullen we er ook rekening mee houden dat hij misschien wel een serieus psychisch probleem heeft? En dat dat waarschijnlijk voort komt uit een nare ervaring? Laat hem gewoon deze week met rust en praat erover als je terug bent. En bespreek dan dat hij hulp moet zoeken.
Kim1986 schreef:
14-09-2021 19:38
Iedereen weet hier meteen zeker dat het een manipulatieve huilebalk is. Zullen we er ook rekening mee houden dat hij misschien wel een serieus psychisch probleem heeft? En dat dat waarschijnlijk voort komt uit een nare ervaring? Laat hem gewoon deze week met rust en praat erover als je terug bent. En bespreek dan dat hij hulp moet zoeken.
Noemen we hem eens geen lul of hufter is het weer niet goed.
Ik heb een andere mening dan jij. Ik wist niet dat dat niet mocht hier.
En je zegt nu al: als ik dit had geweten, had ik geen vliegreis geboekt.
Zo manipuleert hij je. De volgende keer wil je een weekje in een huisje op de Veluwe met een vriendin, kan hij weer dagen janken.
Tis een klein kind, eerst janken en als hij merkt dat dat niet helpt, gaat hij mokken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Manipulatief betekent niet per se dat hij doortrapt is of een verborgen agenda heeft, in mijn ogen is het gewoon dat je hoopt dat je iets kunt bereiken met je gedrag zonder dat je er gericht om hoeft te vragen, met name als je weet dat het eigenlijk iets is wat die ander liever niet wil doen. In zijn geval komt het voort uit angst en denkt hij daadwerkelijk dat zij beschermd moet worden, maar ik denk wel degelijk dat hij diep in zijn hart hoopt dat ze overstag gaat door hoe hij zich gedraagt.
Tja lastig.
Ikzelf ben echt onredelijk bang voor vogels of nou ja eigenlijk alle dieren die vliegen. Ja zelfs een parkiet vind ik vreselijk.
Maar toch als dierbaren naar de avifauna gaan probeer ik ze niet tegen te houden. Ik kan me echt met de beste wil niet voorstellen waarom je vrijwilliger naar die horrordieren gaat en ben blij als ze weer fijn thuis zijn maar zo heftig reageren dat vind ik wel echt zorgelijk en iets waar hulp voor gezocht moet worden.
Als dat niet gebeurd dan blijft dit zo en uiteindelijk geef je het op en vlieg jij niet meer om vriend te ontzien.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Kim1986 schreef:
14-09-2021 19:38
Ja, maar als iemand een manipulatieve huilebalk is met een serieus psychisch probleem, dan is die persoon hoe dan ook toch gewoon nog steeds een manipulatieve huilebalk? Of moeten we hem dan in eerste instantie als patiënt gaan zien in plaats van als een manipulatieve huilebalk?
Ik zou direct een volgende vliegvakantie boeken voor in november of december, al is het maar een weekendje Londen. En misschien zou ik bereid zijn die vliegvakantie te annuleren op voorwaarde dat hij vóór die tijd hulp zoekt.
Klopt.
Kliko schreef:
14-09-2021 19:16
Moet je vliegen om op plaats van bestemming te komen?
Vast niet maar boeit dat?
Kim1986 schreef:
14-09-2021 19:41
Ik heb een andere mening dan jij. Ik wist niet dat dat niet mocht hier.
Mag hoor. Net als dat zij weer een andere mening dan jij mag hebben. Vervelend he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven