Hoe vertellen dat ik niet wil dat mijn kind bij buren speelt

19-09-2021 17:15 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje lang verhaal, dus hier de samenvatting: ik wil niet dat mijn dochter (2) bij het buurmeisje (4) speelt omdat ik de ouders niet goed op ze vindt letten. Hoe vertel ik dit?

En het lange verhaal:

Ik heb een dochter van 2,5 en haar buurmeisje van net 4 is haar "beste vriendin", ze spelen regelmatig buiten of bij ons. Hartstikke leuk meisje en ze spelen ook leuk samen, so far so good.

Maar het probleem is dat de ouders van het buurmeisje haar al heel vrij laten. Bijv: hun kinderen van 4 en 1 (!) zonder toezicht buiten laten spelen. We wonen in een hofje dus autovrij, maar wel met veel water in de buurt en de straat is ongeveer 25 meter lopen. Ik vind ze daar nog veel te klein voor. Ik heb de oudste ook al 2 keer aan de waterkant zonder toezicht aangetroffen, ik vind dat doodeng en heb haar beide keren naar huis gebracht, haar ouders zagen het probleem niet. Ander voorbeeld: ze doen niet aan traphekjes en hebben een open trap en een tegelvloer. De buren begrijpen niet dat ik niet wil dat mijn dochter daar boven speelt en hebben zelfs 1 keer haar naar boven laten gaan terwijl ik had gezegd dat dit niet mocht. Nog een voorbeeld: de schoonmaakspullen staan open op een plankje naast de box, tussen het speelgoed. Ik kan zo nog wel even doorgaan met voorbeelden die mij geen enkel vertrouwen geven.

Al dit soort dingen maken dat ik niet wil dat mijn dochtertje daar speelt zonder dat mijn man of ik daarbij zijn. Maar de buren blijven het maar vragen en mijn dochtertje wil daar ook graag een keer gaan spelen. Wat dus voorlopig echt niet gaat gebeuren. Maar hoe kan ik dat nou op een vriendelijke doch duidelijke manier aangeven?

De buren zien echt het probleem niet en ik wil ze wel graag te vriend houden, want het zijn vriendelijke mensen en de meisjes spelen graag samen. Ik heb bijvoorbeeld al aangegeven dat ik onze dochter nog te klein vind om alleen daar te spelen, maar dan zeggen de buren dat hun dochter nog jonger was toen ze bij ons kwam spelen en dat het voor hen geen probleem is. Ze blijven het maar vragen dus ik wil nu echt duidelijk zijn, zonder ruzie te krijgen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
gioia82 wijzigde dit bericht op 19-09-2021 17:17
4.96% gewijzigd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
.
“Ik heb liever dat buurmeisje hier komt spelen, omdat ik jullie huis minder kindvriendelijk vind en mijn kind kan daar nog niet zo goed mee omgaan.”
"Ik vind haar nog te jong om bij anderen te spelen"
Hoe komt je dochter daar alleen in huis, wanneer jullie wel zo goed opletten?

Gewoon elke keer iets aangeven: nee we gaan zo ... doen en dochter moet mee. Nee, ze is moe of moet verschoond...zeg elke keer nee met een reden. Op een gegeven moment houdt men wel op met vragen of je kind is zo oud dat zij er zelf mee om kan gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Farah86 schreef:
19-09-2021 17:18
“Ik heb liever dat buurmeisje hier komt spelen, omdat ik jullie huis minder kindvriendelijk vind en mijn kind kan daar nog niet zo goed mee omgaan.”
Ik kan je wel vertellen dat dit een discussie wordt en waarschijnlijk ruzie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
lilalinda schreef:
19-09-2021 17:19
Dit vind ik wel een goede, daarmee houd je het volledig bij jezelf.
Farah86 schreef:
19-09-2021 17:18
Hm ja, misschien maak ik het wel veel te moeilijk. Maar is het niet heel vreemd om tegen anders ouders te zeggen dat hun huis niet genoeg kindvriendelijk is? Hun jongste is een jaar jonger dan mijn eigen kind. Ik vind het vooral lastig omdat zij het dus echt niet begrijpen, dus ik denk dat zij dan gaan zeggen dat zij er toch bij zijn? En wat zeg ik dan, ja dat weet ik maar je let niet op?
lilalinda schreef:
Ja dat heb ik dus precies zo gezegd, en toch blijven ze het maar vragen. Maar misschien moet ik dit maar blijven zeggen.
Redenen die ik andere ouders hoor geven: mijn kind vind het nog te eng om bij anderen te spelen, mijn kind raakt overprikkeld als het bij anderen gaat spelen of mijn kind wordt te moe als het bij anderen gaat spelen. Lijkt altijd prima te werken.
Ze kennen je standpunt maar willen het niet begrijpen? Prima, maar dan gewoon spelen bij jullie. Niet weer de discussie aan maar gewoon aangeven dat hun dochter altijd welkom is bij jullie.
gioia82 schreef:
19-09-2021 17:23
Ja dat heb ik dus precies zo gezegd, en toch blijven ze het maar vragen. Maar misschien moet ik dit maar blijven zeggen.
Jep
En dat zij andere keuzes maakten, mag
Maar jullie doen het zo
viva-amber schreef:
19-09-2021 17:20
Hoe komt je dochter daar alleen in huis, wanneer jullie wel zo goed opletten?

Gewoon elke keer iets aangeven: nee we gaan zo ... doen en dochter moet mee. Nee, ze is moe of moet verschoond...zeg elke keer nee met een reden. Op een gegeven moment houdt men wel op met vragen of je kind is zo oud dat zij er zelf mee om kan gaan.
Die keer dat zij boven aan de trap stond, stond ik bij hen in de achtertuin en was de buurman thuis. Hij zei dat hij op ze zou letten, ik zei prima als de dames beneden blijven, en 5 minuten later ging ik naar binnen en zaten ze toch boven.

Die smoesjes en zo gebruik ik nu ook steeds, maar ik wil liever duidelijk zijn nu omdat ik merk dat ik het hofje ontwijk als zij thuis zijn om maar niet steeds in ongemakkelijke situaties te komen.
Ik heb dit gehad met een vriendinnetje van dochter die thuis een hoog risico hond hadden. Daar mocht ze dus niet spelen. Vonden ze maar stom en raar en dochter vond het ook niet leuk maar dat is dan even het vervelende van moeder zijn maar ik hou wel voet bij stuk. Ik ben verantwoordelijk voor haar veiligheid. Dus gewoon uitleggen en niks aantrekken van wat zij ervan vinden, het is je goed recht.
I wanna live my life with the volume full!
Thalas schreef:
19-09-2021 17:24
Redenen die ik andere ouders hoor geven: mijn kind vind het nog te eng om bij anderen te spelen, mijn kind raakt overprikkeld als het bij anderen gaat spelen of mijn kind wordt te moe als het bij anderen gaat spelen. Lijkt altijd prima te werken.
Alleen is mijn kind totaal niet zo'n kind dat moe of overprikkeld raakt bij anderen, ze speelt juist heel graag met anderen en zegt dat ook vaak. Ik denk dat ik toch maar blijf zeggen dat ik haar te jong vind, punt.
En gewoon zeggen waarom je vindt dat ze nog niet bij hun kan spelen?
Je kan het zonder ruzie te krijgen brengen en als ze wel boos worden, pech. Ik zou voor de veiligheid van mijn kind wel een ruzie over hebben.

Waarom heb je het gevoel dat je je moet verantwoorden? Nee is gewoon nee, ook voor de volwassen buurvrouw.

Duidelijk je grens aangeven. Geen oordeel hebben dat je haar kind bij de slootkant hebt gevonden, dat is haar ding. (En natuurlijk wel haar kind uit het water halen mocht ze erin vallen, maar dan kind drijfnat inleveren en denken bij jezelf: rest my case.) Jij mag zelf bepalen waar je kind komt tot die 18 is. (Zou het wel in overleg met kind gaan doen op gegeven moment :biggrin: ).

Mocht je toch wat willen zeggen, omdat je nee niet duidelijk genoeg is:
"Jullie manier van je kind op jonge leeftijd al erg vrij laten, is niet mijn manier. Heel knap dat Truus al zo zelfstandig kon spelen op die leeftijd, maar dat wil ik voor mijn Miep niet. Ik ben bang dat er iets gebeurd en zou niet op mijn gemak zijn. Dit is mijn keuze en iedereen is vrij om op te voeden hoe hij/zij wil."
Nope
gioia82 schreef:
19-09-2021 17:27
Die smoesjes en zo gebruik ik nu ook steeds, maar ik wil liever duidelijk zijn nu omdat ik merk dat ik het hofje ontwijk als zij thuis zijn om maar niet steeds in ongemakkelijke situaties te komen.
Dan denk ik dat er niks anders op zit dan echt eerlijk zijn: je vindt het voor jouw kind niet veilig genoeg bij hen thuis. Het zou kunnen dat ze dan beledigd zijn of dat het contact bekoelt. Dat weet je gewoon niet van tevoren.
lilalinda schreef:
Dit en dit steeds blijven herhalen tot je haar niet meer te jong vindt.
Je zal wel vaker consequent moeten zijn in het leven van je kind om haar te beschermen. Blijven herhalen, sommige mensen snappen het pas wanneer zij hetzelfde vaak hebben gehoord.
Hoezo moet een peuter van 2.5 jaar ergens binnen bij een ander spelen?
Toch nog veel te jong?

En als ze écht blijven doorzeuren kan je hen nog altijd vertellen dat je de combinatie van jouw 2.5-jarige + hun huis niet ziet goedkomen. En dat je liever "better safe than sorry" hanteert.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
lilalinda schreef:
Prima antwoord.
gioia82 schreef:
19-09-2021 17:30
Alleen is mijn kind totaal niet zo'n kind dat moe of overprikkeld raakt bij anderen, ze speelt juist heel graag met anderen en zegt dat ook vaak. Ik denk dat ik toch maar blijf zeggen dat ik haar te jong vind, punt.

Ik denk dat dat voor die andere kinderen soms ook geldt, maar dat dit acceptabele smoezen worden geworden.
Ik denk dat je bezig blijft als je eenmaal smoesjes gaat verzinnen. Gewoon zeggen dat je haar er nog te klein voor vindt. Kunnen ze het er niet mee eens zijn, maar dat verandert niets aan de zaak. Je bent het ze niet verplicht om verdere uitleg te geven.
Eidde schreef:
19-09-2021 17:27
Ik heb dit gehad met een vriendinnetje van dochter die thuis een hoog risico hond hadden. Daar mocht ze dus niet spelen. Vonden ze maar stom en raar en dochter vond het ook niet leuk maar dat is dan even het vervelende van moeder zijn maar ik hou wel voet bij stuk. Ik ben verantwoordelijk voor haar veiligheid. Dus gewoon uitleggen en niks aantrekken van wat zij ervan vinden, het is je goed recht.
Ja precies, ik ben verantwoordelijk voor haar veiligheid en maak mijn eigen keuzes daarin. Ik hou totaal niet van discussies of moeilijk dus ik vind dit soort situaties wel lastig, maar het moet maar.
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
19-09-2021 17:31
En gewoon zeggen waarom je vindt dat ze nog niet bij hun kan spelen?
Je kan het zonder ruzie te krijgen brengen en als ze wel boos worden, pech. Ik zou voor de veiligheid van mijn kind wel een ruzie over hebben.

Waarom heb je het gevoel dat je je moet verantwoorden? Nee is gewoon nee, ook voor de volwassen buurvrouw.

Duidelijk je grens aangeven. Geen oordeel hebben dat je haar kind bij de slootkant hebt gevonden, dat is haar ding. (En natuurlijk wel haar kind uit het water halen mocht ze erin vallen, maar dan kind drijfnat inleveren en denken bij jezelf: rest my case.) Jij mag zelf bepalen waar je kind komt tot die 18 is. (Zou het wel in overleg met kind gaan doen op gegeven moment :biggrin: ).

Mocht je toch wat willen zeggen, omdat je nee niet duidelijk genoeg is:
"Jullie manier van je kind op jonge leeftijd al erg vrij laten, is niet mijn manier. Heel knap dat Truus al zo zelfstandig kon spelen op die leeftijd, maar dat wil ik voor mijn Miep niet. Ik ben bang dat er iets gebeurd en zou niet op mijn gemak zijn. Dit is mijn keuze en iedereen is vrij om op te voeden hoe hij/zij wil."
Dit vind ik ook wel een mooie, die kan ik gebruiken als ze toch maar door blijven vragen als ik al gezegd heb dat ik haar nog te jong vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven