Viva’s hondenveldje the sequel

24-05-2021 15:47 3374 berichten
Alle reacties Link kopieren
En welkom terug allemaal. Op verzoek van de mod een nieuw topic voor ons virtuele hondenveldje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Die voortdurend weglopende hond is een gevaar voor de omgeving.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je dat wil voor je eigen huisdier.
Alle reacties Link kopieren
@nummerzoveel: ik heb net zolang gejengeld (na die lauwe opmerking ‘Dit is blikschade, gewoon een verzekeringskwestie’) bij de door mij gebelde politie dat ze mijn dashcambeelden hebben bekeken (voor en achter een camera dus je ziet ze heel goed elkaar break checken en afsnijden, over drie banen heen door het overige verkeer). Toen belde de agente met een officier en mochten de ‘heren’ hun rijbewijs inleveren. Na die lauwe reactie (geen sorry, niet vragen hoe het met de kinderen ging) besloot ik te raken waar ik ze raken kon binnen de mogelijkheden. Zonder kinderen was ik ze aangevlogen. Maar dit is beter, dit is maanden gezeik met justitie èn verzekeraar. Want hell yes dat ik die filmpjes heb opgestuurd naar de verzekeraar die contact opnam over de schade.

@Veranderling: wat goed! Iedere overwinning is er weer eentje op weg naar boven.

@Ttroeteltje: wanneer beginnen jullie bij de nieuwe Hondenschool? Misschien is het ook een idee om alvast een paar 1 op 1 trainingen te doen met Blij Ei?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Hoewel ik dit topic al kende, heb ik hier niet eerder geschreven. Speciaal een nieuwe nick aangemaakt om jullie iets te vragen. Ik zal proberen het verhaal kort te houden.

Sinds we zeker zijn van het door ons geliefde ras, zijn we actief gaan zoeken naar een goede fokker. Fokker 1 viel af. Fokker 2 had zo veel aanvragen dat we niet in aanmerking kwamen. Bij fokker 3 een voorlopige plek op de wachtlijst gekregen voor het volgende nest.

En nu komt de twist.

We zijn daarna getipt door fokker 2 dat een collega nog een pup overheeft vanwege een afzegging. Mede vanwege de onzekerheid qua tijdlijn bij fokker 3, hebben we contact gezocht met fokker 4 en na het invullen van de vragenlijst en kennismaking kunnen we deze pup krijgen.

Fokker 3 zegt; even goede vrienden, daar ben je zeker van een pup en bij mij is het afwachten. Misschien nog wel een jaar.

Maarrrr ... het contact met de andere fokker is ok, maar niet geweldig. Wat ervoor zorgt dat ik twijfel of ik wel op de fokker kan rekenen op het moment dat het nodig zou zijn. Fokker staat overigens goed bekend. Maar dat onderbuikgevoel blijft.

Wat zouden jullie doen? Gaan voor deze pup? Of toch nog langer wachten op een pup van de fokker 3?
Lemoos, die tip van een aantal privélessen vind ik een hele goede! Ik ga eens navragen hoe het daarmee zit. Lijkt me namelijk hoe dan ook heel goed. Een op een tijd. De hondenschool heeft een wachtlijst, vermoedelijk niet al te lang, maar daar kan ik niet meteen terecht.

Critical_mess, wat maakt dat je twijfelt? Je buikgevoel en de angst dat je niet op fokker kunt reken op moment dat het nodig zou zijn. Wat voor momenten bedoel je precies?
Kun je recensies vinden over deze fokker? Is deze aangesloten bij een rasvereniging?
Buikgevoel is in mijn optiek een heel belangrijke raadgever. Ik weet dat mijn “6e zintuig” sterk ontwikkeld is en ik gebruik dat zintuig daarom graag als aanvullende, soms zelfs als hoofdzakelijke, graadmeter bij belangrijke beslissingen.
Troeteltje, stel dat het hondje in het eerste jaar ziek wordt of dat er toch qua gedrag iets aan de hand zou zijn. Ik denk dat het dan een moeilijk verhaal wordt.

Anderen zeggen, och de fokker heb je toch niet meer nodig als je de hond eenmaal hebt.
Een fokker bepaald de omstandigheden waarin een hondje ontstaat en opgroeit de eerste weken.
Nadat hondje naar jullie zal verhuizen is goed contact met een fokker heel fijn bij vragen of bij problemen. Er zijn fokkers die een hond bijvoorbeeld overnemen wanneer zou blijken dat jullie de hond toch niet kunnen bieden wat deze nodig heeft. Een fokker met hart voor het dier en het ras wil dat zijn hondjes goed terecht komen en ze niets tekort komen. Herplaatsen in geval van problemen hoort daar ook bij.

Het is wat je zelf belangrijk vind. Bij een herplaatser via asiel of anderszins heb je geen contact met een fokker.

Ikzelf zou willen zien hoe het er bij de fokker aan toe gaat. Hoe gaat hij om met de honden, volwassen en pups. Wat verteld deze over de honden en hoe ziet de leefomgeving van de honden er uit.
Ben je al eens gaan kijken?
Is het geen broodfokker of opkoper? Dat laatste zou voor mij absolute voorwaarde zijn.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 20-09-2021 09:09
0.27% gewijzigd
Iones, knuffel aan Sokkie.
Ttroeteltje schreef:
20-09-2021 08:17

Ben je al eens gaan kijken?
Is het geen broodfokker of opkoper? Dat laatste zou voor mij absolute voorwaarde zijn.
Ja, voor mij ook. Is absoluut geen opkoper of broodfokker, al zal er best een aardige cent worden overgehouden als er gemiddeld 3 nestjes per jaar zijn. Bij fokker 3 was dat overigens ook zo.

Volwassen honden zagen er goed uit, leven ook in huis. Daar was heel duidelijk dat het leven van deze fokker om de honden draait. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Het is echt puur het verschil in communicatie wat voor mijn twijfel zorgt. Fokker 3 is altijd bereikbaar en begripvol geweest en heeft de lat denk ik erg hoog gelegd. Deze fokker heeft een andere stijl van communiceren. Is wel ook meteen benoemd, dat je daar tegen moet kunnen. Het zou ook aan mijn eigen onzekerheid kunnen liggen dat ik daar niet tegen kan.
Ieder mens is anders, communicatie is iets wat je kunt leren, maar het moet ook in je zitten.

Je hebt mensen die helemaal into het dier/de hond zijn en die minder met de mens hebben. Die mensen kunnen dan hartstikke goed voor het dier zijn en minder communicatief tav de medemens.

Bij de fokker waar wij Blijerd vandaan hebben waren ook ontzettend veel geïnteresseerden. Wij als voltallig gezin zijn langs een behoorlijke lat gelegd door de “selectiecommissie” die ons wilde zien, vragen werden gesteld en men wilde weten wat wij ons voorstellen bij het hebben van een hond en wat wij de hond kunnen bieden.

Wij zijn in het voortraject tot aan het daadwerkelijk afhalen met 8 weken, regelmatig bij onze aanstaande pup geweest. We volgden de ontwikkeling en we leerden fokker, het gezin en de ouderhonden (beiden aanwezig) en de broers en zussen van de hond kennen.
Voor deze fokker was een goed gevoel bij ons als aanstaande hondeneigenaren heel belangrijk en naarmate we vaker contact hadden groeide dat gevoel nog meer.

In jullie geval is er een hondje “over” nav omstandigheden waarvoor het hondje en ook de fokker niet koos en waar beiden niets aan kunnen doen. Jij komt cold turkey terecht bij een fokker, dat voelt denk ik ook al anders.

Ik vind het moeilijk te adviseren in deze.

Ik zou inderdaad toch kijken of ik ervaringen kan vinden over de persoon, de fokker. Zoek eens op Google of je iets kunt vinden.
Je gevoel bij de fokker die jullie tipte kan misschien ook van waarde zijn. Wat is dat voor fokker, kun je daar iets over vinden? Iemand die echt goede dingen doet en van plan is zal voor mijn gevoel geen fokker aanraden die slechte dingen doet. Maar……..zeker weten doe je het nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zo, daar ben ik weer. We zijn een week weg geweest naar Italie. Een vriendin kwam in huis om op te passen op onze dieren, samen met haar hondje Sep.
Terwijl onze Sokkie vooruitgang boekte dank zij de medicatie, en nu weer haar oude hongerige zelve is, boekte haar Seppie zware achteruitgang. Hij bleek de ziekte PLE te hebben. Dat is een darmziekte waardoor het niet meer mogelijk is om eiwitten uit het voedsel op te nemen. Daarom werd hij magerder en raakte hij bespiering kwijt.
Hij kwam op een dieet te zitten dat eiwitrijk is. Het is een aflopende zaak echter, het is niet te genezen. Maar intussen kreeg hij er een darminfectie bij. Veel diarree met bloed, hond helemaal slap, ze dachten dat ze hem af moesten geven. Maar de dierenarts gaf gelukkig niet op en probeerde antibiotica en daar knapte hij goed van op.

Maar ook Pietertje heeft gisteren een paar jaar van mijn leven gekost.
We waren op de hooizolder bezig met de balen met vlas die aangevreten zijn door de muizen. Die balen liggen vooraan bij de reling om het de muizen moeilijk te maken er aan de achterkant weg te glippen. Pietertje zat tussen die balen te zoeken naar muizen, en toen ineens zag ik tot mijn ontzetting haar de diepte in verdwijnen. Een hoogte van 3.10m, op de betonnen vloer. Ik schreeuwde hysterisch en keek over de reling naar beneden. Daar lag ze op haar zij, roerloos. Ik dacht 'die is dood". Ik rende naar beneden naar haar toe en knielde bij haar neer. Ze hapte naar lucht, haar ogen stonden wagen wijd open. Ik dacht dat ze zo onder mijn neus dood ging. Mijn man kwam op mijn geschreeuw naar buiten gerend en zag mij bij haar zitten. Ze bewoog eerst haar staartje en toen kwam er beweging in de rest, ze ging overeind zitten. Ze bleek ook nog te kunnen staan en we zijn als een gek met haar naar de dierenarts gegaan. Die constateerde dat ze geen bloedingen had, en er was niets gebroken. EEN WONDER!

Pietertje is ooit eerder van de hooizolder afgevallen. Ze kwam toen terecht op haar pootjes maar haar rug had toen wel een klap gemaakt. Ze is als een kat met 9 levens, maar mijn leven duurt hierdoor eerder korter.....


Ik lees hier over broodfok en gewone fok. Ik sluit me aan bij Troeteltje, je moet er heen en met eigen ogen zien hoe het er aan toe gaat. Hoe is de interactie tussen de fokker en de hond. Zijn beide ouders er? Hoeveel nestjes? Waar bevinden de pups zich? Word je gescreend?

En inderdaad, zeker weten doe je nooit. Onder de fokkers bevindt zich gewoon maffia. In de honden is er net zoveel geld te verdienen als in drugs.
Alle reacties Link kopieren
Oei Iones, dat was schrikken.

Wat betreft de pup sluit ik me ook aan bij wat er al gezegd is.

Op Facebook zijn groepen voor verschillende rassen honden
Daar zou je ook gaan kijken en rond vragen.
Zie regelmatig zulk soort dingen voorbij komen in de groepen waar wij in zitten.
Gewoon de vraag: wie heeft een hond van Fokker x uit y, wat zijn jullie ervaringen met deze Fokker?
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Critical_mess schreef:
20-09-2021 07:51
Troeteltje, stel dat het hondje in het eerste jaar ziek wordt of dat er toch qua gedrag iets aan de hand zou zijn. Ik denk dat het dan een moeilijk verhaal wordt.

Anderen zeggen, och de fokker heb je toch niet meer nodig als je de hond eenmaal hebt.

Je bent door een andere fokker getipt en je weet dat deze fokker goed bekend staat. Misschien is hij/zij communicatief iets minder vaardig of spreekt je als persoon minder aan, maar in principe gaat het om het hondje natuurlijk. Als dat je wel aanspreekt zou ik het geloof ik doen.

Nu komt onze hond ook uit een per ongeluk nestje aan de andere kant van het land, dus wij hebben eigenlijk nooit meer contact gehad met die mensen. Het is wel mijn 5e hond van hetzelfde ras (deze dan half, want kruising), dus dat scheelt misschien wel...

Als het hondje ziek zou worden heb je in principe garantie (neem aan dat eea met een koopcontract gaat). En qua gedrag denk ik dat je meer hebt aan een goede hondenschool..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
20-09-2021 09:58


Maar ook Pietertje heeft gisteren een paar jaar van mijn leven gekost.
We waren op de hooizolder bezig met de balen met vlas die aangevreten zijn door de muizen. Die balen liggen vooraan bij de reling om het de muizen moeilijk te maken er aan de achterkant weg te glippen. Pietertje zat tussen die balen te zoeken naar muizen, en toen ineens zag ik tot mijn ontzetting haar de diepte in verdwijnen. Een hoogte van 3.10m, op de betonnen vloer. Ik schreeuwde hysterisch en keek over de reling naar beneden. Daar lag ze op haar zij, roerloos. Ik dacht 'die is dood". Ik rende naar beneden naar haar toe en knielde bij haar neer. Ze hapte naar lucht, haar ogen stonden wagen wijd open. Ik dacht dat ze zo onder mijn neus dood ging. Mijn man kwam op mijn geschreeuw naar buiten gerend en zag mij bij haar zitten. Ze bewoog eerst haar staartje en toen kwam er beweging in de rest, ze ging overeind zitten. Ze bleek ook nog te kunnen staan en we zijn als een gek met haar naar de dierenarts gegaan. Die constateerde dat ze geen bloedingen had, en er was niets gebroken. EEN WONDER!

Wat een schrik Iones, fijn dat ze er niets aan over gehouden heeft! Volgende keer Pietertje maar in een harnas aan een riem ofzo..dit gaat vast geen 2x goed..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Pietertje heeft een beschermengeltje, dat is zeker. Oh man ik zou ook alles bijeen krijsen als ik dat zag gebeuren. Wel fijn dat Sokkie is opgekrabbeld en de cocktail aan begint te slaan Iones!
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heftig hoor Iones, gelukkig is het goed afgelopen.
Nee toch Iones! Sokkie is back in business! Jippieeeeeeeeeee!

En Pietertje is wel een waaghals(zin) zeg. Die dacht misschien…ik laat vrouwtje even weten dat ik er ook nog ben. Wat een schrik.
Ze deed een mummiedansje en kwam weer tot leven.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-09-2021 19:40
@nummerzoveel: ik heb net zolang gejengeld (na die lauwe opmerking ‘Dit is blikschade, gewoon een verzekeringskwestie’) bij de door mij gebelde politie dat ze mijn dashcambeelden hebben bekeken (voor en achter een camera dus je ziet ze heel goed elkaar break checken en afsnijden, over drie banen heen door het overige verkeer). Toen belde de agente met een officier en mochten de ‘heren’ hun rijbewijs inleveren. Na die lauwe reactie (geen sorry, niet vragen hoe het met de kinderen ging) besloot ik te raken waar ik ze raken kon binnen de mogelijkheden. Zonder kinderen was ik ze aangevlogen. Maar dit is beter, dit is maanden gezeik met justitie èn verzekeraar. Want hell yes dat ik die filmpjes heb opgestuurd naar de verzekeraar die contact opnam over de schade.

Goed bezig lemoos! Met een beetje mazzel mogen ze zo’n dure zelfbetaalde cursus gaan volgen voor ze hun rijbewijs terug krijgen.
Heb ook eens 2 van die gekkies voor me gehad; die gingen doodleuk stilstaan op de A15 (linker- en rechterrijstrook) om met z’n tweeën te gaan racen..doodeng!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan, Lemoos. Dat ze maar flink last van de naweeën mogen hebben!

@citical_mess
Ik zou het denk ik wel aandurven. Zodra ik een hond mee naar huis neem, ga ik er 100% voor, en ga ik er vanuit de fokker nergens meer voor nodig te hebben.

Iones, jemig wat een schrik!


Ik dacht dat ik gister ook dat ik een rolberoerte kreeg. Man had het hek niet goed gesloten, en Puberpup was er zonder toezicht vanuit de tuin heengelopen. Stom toeval dat ik het zag toen ik nèt op dat moment het afval buiten wilde gooien.

Ik kreeg meteen een flashback naar de keer dat ik met mijn vorige hond in dezelfde situatie belandde, en die besloot toen dat het wel een goed moment was voor een spelletje tikkertje. Elke keer als ik hem riep kwam hij naar me toe, maar zodra ik hem aan wilde lijnen sprong hij snel weer weg. En zo sprongen we dus samen richting de 50km-weg die 50 meter van mijn huis ligt, en waar ik hem uiteindelijk echt nog nèt voor een auto weg kon duwen die met 80 km/uur voorbij raasde.

Godzijdank is Puberpup een held op sokken, dus die bleef keurig aan de goede kant van het open hek lopen, en kwam ook meteen weer vrolijk terug gehuppeld toen ik hem bij me riep. Ik maakte me dus druk om helemaal niets (pfieuwwww), maar ik heb nog wel een half uurtje flink de stress in mijn lijf gehad van die flashback. (En daarna ben ik nog een poos flink kwaad geweest op Mr Zoveel, die leeft met het motto “ik ga me niet druk maken om problemen die er niet zijn”. Zijn enige reactie was dus een zeer onverschillig “oh”, toen ik hem woest kwam vertellen dat hij het hek open had laten staan en dat de hond erbij liep :facepalm: ).
Alle reacties Link kopieren
Met een fokker alleen te maken gehad bij herderinnetje. En dat is zo’n hele proactieve fokker die ook jaren later nog graag foto’s wil en reünies van nestjes organiseert. Mijn ouders (nu moeder) ‘bestelden’ daar altijd de herdertjesduo’s. Echte Duitse Duitse Herders :lol:.
Alle overige honden zijn andermans afdankertjes en dat zijn altijd hele lieve honden geweest met wat TLC en investering. Dus garanties op ‘karakter’ zegt mij helemaal niets. Het is wel handig als er zaken zijn afgesproken over gezondheidsgaranties (ivm kosten), eventuele opvang/herplaatsing. Dus eigenlijk de backup.

@schorpioentje28: hoop ook dat ze die dure cursus moeten doen 8-)

@nummerzoveel: irritant die houding van meneer ZV. Herken het wel van hier. Dat ik dan zo’n ‘Maar er IS niets gebeurd’ opmerking krijg. Kan ik ook zo kwaad om worden. Net als jongedame los te laten lopen langs de provinciale weg (‘Maar ze is nog nooit weggelopen!). Gewoon niet denken aan die ene keer dat ze zou schrikken van een kikker of haar eigen schaduw. Of aan die automobilist die ineens een hondje dichtbij de weg ziet, schrikt en vol in de ankers gaat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
20-09-2021 21:00
@nummerzoveel: irritant die houding van meneer ZV. Herken het wel van hier. Dat ik dan zo’n ‘Maar er IS niets gebeurd’ opmerking krijg. Kan ik ook zo kwaad om worden. Net als jongedame los te laten lopen langs de provinciale weg (‘Maar ze is nog nooit weggelopen!). Gewoon niet denken aan die ene keer dat ze zou schrikken van een kikker of haar eigen schaduw. Of aan die automobilist die ineens een hondje dichtbij de weg ziet, schrikt en vol in de ankers gaat.

Ja, precies dat dus! De hond van mijn vriendin is echt de allerbraafste en die kun je op de middenstreep van de weg nog los laten lopen bij wijze van spreken. Maar geen haar op mijn hoofd die er over piekert dat ooit te doen. Het blijft toch jouw verantwoordelijkheid om zo’n beestje veilig te houden.
Alle reacties Link kopieren
Jemig Lemoos, wat zul je geschrokken zijn! Wat een eikels zeg :evil:
Goed dat je ze zo aan laat pakken!

Ttroeteltje, wat goed van Blijerd, hier is de bench nog echt nodig. Trekken doet mijn monstertje dan weer niet, behalve als hij achter een auto of fiets aan wil, en dan gelukkig nog steeds niet heel hard.

Bladora, die losloophond snap ik echt niet. Die hond kan wel wie weet wat overkomen of veroorzaken en dan hebben ze echt een probleem, waarom negeren ze dat in vredesnaam?

Iones, wat een schrik, en fijn dat alles in orde bleek te zijn met Pietertje *pfoei*

Nummer*Zoveel, gelukkig dat Puberpup zo goed luistert! (Nou ja, gelukkig.... Goede opvoeding is waarschijnlijker denk ik).
Alle reacties Link kopieren
Moondream schreef:
20-09-2021 21:53
Nummer*Zoveel, gelukkig dat Puberpup zo goed luistert! (Nou ja, gelukkig.... Goede opvoeding is waarschijnlijker denk ik).

Nou, het is denk ik meer dat het zo’n angsthaas is, en dat hij gewoon blij en opgelucht was omdat hij niet meer alleen bij dat enge open hek stond.

Vanochtend liep hij door de tuin en kreeg hij een bol touw in de smiezen, en toen hij dat eenmaal te pakken had speelde hij dus wel tikkertje. ;-D En dat pak ik dan zelf ook helemaal verkeerd aan hoor, want ik moet daar dan zo vreselijk om lachen. :rofl: Je ziet dan al helemaal aan hun kop en hun huppeltje dat ze op rottigheid uit zijn, en als ze het dan te pakken hebben, dan hebben ze zo’n lol en gaan ze er heel triomfantelijk mee aan de haal. Ik kan dan echt niet meer boos worden of corrigeren, want ik vind dat zo grappig om te zien. :$
Dankjewel voor alle reacties. Waarschijnlijk is het inderdaad een geval 'beter met honden dan met mensen'. Ik ben er 100% van overtuigd dat de fokker liefde heeft voor dit ras en het beste voor de honden wil. Inmiddels ook contact gehad met de rasvereniging en de bevestiging gekregen dat het om een weliswaar 'aparte' maar bonafide fokker gaat. Dus de knoop is doorgehakt!

Als ik tussen de pup perikelen door hier kan schrijven, ga ik dat zeker doen. Jullie lijken me een fijn clubje :)
Alle reacties Link kopieren
Critical_mess schreef:
20-09-2021 22:54
Dankjewel voor alle reacties. Waarschijnlijk is het inderdaad een geval 'beter met honden dan met mensen'. Ik ben er 100% van overtuigd dat de fokker liefde heeft voor dit ras en het beste voor de honden wil. Inmiddels ook contact gehad met de rasvereniging en de bevestiging gekregen dat het om een weliswaar 'aparte' maar bonafide fokker gaat. Dus de knoop is doorgehakt!

Als ik tussen de pup perikelen door hier kan schrijven, ga ik dat zeker doen. Jullie lijken me een fijn clubje :)

Ahh, leuk om te lezen! Enne..wil je dan misschien ook een fotootje doen als de aanwinst er is?? :puppy:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Critical_mess fijn om te lezen.
Die fok vereniging was inderdaad de kortste lijn om te horen hoe en wat.

Hier een witje die loops is.
En af en toe meent dat ze heel zielig is.
Aan de andere kant heeft ze ook haar gekke buien.
En ook ik kan niet altijd boos zijn als ze zo bezig is.

Ik heb het idee dat ze ook veel beter luisterd.
Bij haar vorige loopsheid ging ze, als ze maar de kans zag, er van door.
Maar nu blijft ze bij ons en als we zeggen dat ze terug moet, loopt ze ook terug

Ik laat haar met een lange sleeplijn uit en ze loopt 9 van de 10 keer met die lijn achter haar aan zonder dat ik haar vast heb.

Afbeelding
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven