vraag over veranderen peetoom/peettant

03-06-2009 20:09 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende. mijn 3 kinderen zijn alle 3 gedoopt maar de keus van de peetoom/tante was redelijk opgedrongen.

de meeste die dit hadden aanvaard hebben zich terug getrokken.

kan ik dit ook wijzigen en iemand anders hiervoor vragen?

weet iemand hoe dit gaat als je kids gedoopt zijn? of kan er iets anders van worden gemaakt?

bedankt alvast!
Het lijkt me dat je voor deze vraag het beste contact op kunt nemen met je kerk...
The time is now
nee je kan peetoom/peettante officieel niet wijzigen.

Pastor bij ons gaf aan dat je het moest zien als getuige bij je huwelijk en dat kan je ook niet meer wijzigen.
dus zou je zelf "een soort ceremonie" kunnen organiseren om voor het gevoel van de kids dit wel te veranderen? vind iemand dit een idee?
Peettante en Peetoom is toch sowieso een symbolisch iets? Tegenwoordig kun je toch prima zelf (al dan niet met hulp van mensen die je daar geschikt voor vind) je kind een religie leren? Ik vind het net zoiets als een verlovingsring, dopen en de naam van je echtgenoot aannemen. Grappige overblijfselen die geen werkelijk nut kennen.
is inderdaad ook ietwat ouderwets maar vond het belangrijk dat de kids een vertrouwenspersoon hebben, iemand bij wie ze terecht kunnen als ze dat niet kunnen if willen bij papa en mama maar ook iemand die er voor ze is wanneer er iets met een van ons gebeurd...
Ik neem aan dat je bedoeld wie je als voogd wilt hebben over je kinderen mocht er iets gebeuren?

Doopnamen blijven in stand. Die kun je niet zo een twee drie veranderen.

Sommige mensen denken dat je bij het kiezen van een peetoom of tante daarmee ook een voogd aanwijst.

Dat is dus helemaal niet zo!

Een voogd kun je alleen per testament (bij een notaris dus) aanwijzen!!!

Een testament kun je zo vaak veranderen als je wilt (met betaling van de nota van de notaris natuurlijk).

Veel succes.
Je zou kunnen overwegen om een voogd voor jullie kinderen vast te laten leggen voor als jullie iets overkomt. Dit doe je bij de notaris. Een peetoom of peettante heeft geen wettelijke rechten en plichten.
anoniem_84983 wijzigde dit bericht op 03-06-2009 21:05
Reden: spelfout
% gewijzigd
Voogdij en een vertrouwenspersoon voor de kids zijn (gelukkig!) iets heel anders dan Peetfamilie! Het eerste kun je bij de notaris vastleggen (je voorkeur dan) het tweede is slechts een goed gesprek met je kinderen en de beoogde vertrouwenspersonen in kwestie.
En ervoor zorgen dat je kind het geloof mee krijgt mocht er iets met pa en moe gebeuren.
je kan peetoom en peettante niet officieel veranderen maar voor de vorm/gevoel kan je natuurlijk iemand anders vragen. Misschien inderdaad diegene die je als voogd zou willen hebben.

Je kan het alleen niet officieel bij de kerk aanpassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven