Nieuwe baan?
donderdag 23 september 2021 om 20:15
Hoi allemaal,
Misschien is er iemand met advies. Ik ben op sollicitatiegesprek geweest, maar het bedrijf bestaat uit 1 persoon, ik zou dan de tweede zijn en dat is het.. maar nu ben ik benieuwd. Wat zijn voor en nadelen? Geen sparringspartners, geen bedrijfsuitjes, maar ook geen gezeur van die altyd zieke collega, je eigen taken toe eigenen …nog meer?
Misschien is er iemand met advies. Ik ben op sollicitatiegesprek geweest, maar het bedrijf bestaat uit 1 persoon, ik zou dan de tweede zijn en dat is het.. maar nu ben ik benieuwd. Wat zijn voor en nadelen? Geen sparringspartners, geen bedrijfsuitjes, maar ook geen gezeur van die altyd zieke collega, je eigen taken toe eigenen …nog meer?
donderdag 23 september 2021 om 20:24
Heel erg je grenzen bewaken inzake overwerk.
Heel erg je loonstrookje in de gaten houden, want er is geen achtervang van een personeelsdienst.
En vooral héél erg zorgen dat het klikt met die éne, want er is niemand anders om tegen te spreken.
Heel erg je loonstrookje in de gaten houden, want er is geen achtervang van een personeelsdienst.
En vooral héél erg zorgen dat het klikt met die éne, want er is niemand anders om tegen te spreken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 23 september 2021 om 20:50
donderdag 23 september 2021 om 20:55
Ervaringsdeskundige hier. Ik heb een behoorlijke tijd voor een bedrijf gewerkt met de baas en ik als medewerker. Voordeel was dat ik veel te zien kreeg, en veel dingen redelijk zelfstandig mocht doen wat ik nu in m'n nieuwe baan niet meer kan. Wat me opbrak was dat je altijd met z'n 2een bent. En dat er dingen zijn waar ik me aan ging ergeren, maar waar ik niets van kon zeggen omdat diegene de baas is.
donderdag 23 september 2021 om 21:05
Ik heb het 10 jaar gedaan en het beviel me prima.
Tuurlijk heb ik ooit wel gedacht: nu zou het leuk zijn om eens met iemand te kunnen babbelen. Anderzijds, soms vertel je tegen collega's zaken waar je later spijt van krijgt.
De loonadministratie werd door een extern bureau gedaan en is altijd tot op de eurocent correct en op tijd betaald geweest.
Als ik eens een scheet moest laten, dan hoefde ik mij niet in te houden.
Mijn baas is altijd correct geweest, heeft mij niet werk in mijn nek geduwd dat niet voor mij bestemd was. Soms werd er gevraagd: wil je dit, kun je dat. Anderzijds, als ik om één of andere reden een uur vroeger weg moest of iets aan de hand had waardoor ik pas later kon beginnen: mijn baas heeft het me nooit geweigerd.
Ik heb hier losweg enkele punten opgesomd die mij voordelen lijken als je op een (heel) klein bedrijf werkt. Het enige nadeel kan het gemis aan contact met collega's zijn. Maar dat went. Moet wel toegeven dat ik op het kantoor in contact kwam met klanten. Niet ononderbroken mensen over de vloer maar geregeld. Dat scheelt ook.
En tot slot: het is niet omdat het een klein bedrijf is dat het wereldvreemd, schimmig, frauduleus of op de rand van het faillissement is.
Tuurlijk heb ik ooit wel gedacht: nu zou het leuk zijn om eens met iemand te kunnen babbelen. Anderzijds, soms vertel je tegen collega's zaken waar je later spijt van krijgt.
De loonadministratie werd door een extern bureau gedaan en is altijd tot op de eurocent correct en op tijd betaald geweest.
Als ik eens een scheet moest laten, dan hoefde ik mij niet in te houden.
Mijn baas is altijd correct geweest, heeft mij niet werk in mijn nek geduwd dat niet voor mij bestemd was. Soms werd er gevraagd: wil je dit, kun je dat. Anderzijds, als ik om één of andere reden een uur vroeger weg moest of iets aan de hand had waardoor ik pas later kon beginnen: mijn baas heeft het me nooit geweigerd.
Ik heb hier losweg enkele punten opgesomd die mij voordelen lijken als je op een (heel) klein bedrijf werkt. Het enige nadeel kan het gemis aan contact met collega's zijn. Maar dat went. Moet wel toegeven dat ik op het kantoor in contact kwam met klanten. Niet ononderbroken mensen over de vloer maar geregeld. Dat scheelt ook.
En tot slot: het is niet omdat het een klein bedrijf is dat het wereldvreemd, schimmig, frauduleus of op de rand van het faillissement is.
vrijdag 24 september 2021 om 07:59
Waar is het bedrijf gevestigd?
Ik werkte ooit in een winkel. De eigenaar had twee dames in dienst voor de winkel. Maar hij woonde boven/achter de winkel. Zijn vrouw en kinderen bemoeiden zich overal mee.
Vrouw en hij bespraken tijdens de lunch over problemen van de kinderen. Etc.
Echt nooit meer dat ik ergens ga werken waar dat niet gescheiden wordt gehouden.
Ik werkte ooit in een winkel. De eigenaar had twee dames in dienst voor de winkel. Maar hij woonde boven/achter de winkel. Zijn vrouw en kinderen bemoeiden zich overal mee.
Vrouw en hij bespraken tijdens de lunch over problemen van de kinderen. Etc.
Echt nooit meer dat ik ergens ga werken waar dat niet gescheiden wordt gehouden.
vrijdag 24 september 2021 om 11:05
sneeuwvrouw schreef: ↑23-09-2021 21:10Superbedankt voor de tips dusver!!ik ga er even goed over nadenken. Het lijkt me ook wel fijn geen vervelende collegas
Maar misschien is die enige collega wel heel vervelend.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 24 september 2021 om 11:19
Ik denk dat iedereen op den duur vervelend wordt als je de hele dag op elkaars lip zit. Ik vind het zelf altijd wel fijn om voor grotere bedrijven te werken, waar je ook mensen spreekt waar je werkinhoudelijk niets mee te maken hebt.
Maar goed, ik ben echt geen type voor kleine bedrijven. Ik houd ervan als dingen lekker geregeld zijn, doet je laptop het niet, IT regelt het. Valt je telefoon stuk, hop, een nieuwe. Heb ooit bij een klein bedrijf gewerkt, en dan sta je dus ook post te frankeren en boekjes in te binden enzo. Nee, niks voor mij.
Maar goed, ik ben echt geen type voor kleine bedrijven. Ik houd ervan als dingen lekker geregeld zijn, doet je laptop het niet, IT regelt het. Valt je telefoon stuk, hop, een nieuwe. Heb ooit bij een klein bedrijf gewerkt, en dan sta je dus ook post te frankeren en boekjes in te binden enzo. Nee, niks voor mij.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 25-09-2021 11:25
0.36% gewijzigd
vrijdag 24 september 2021 om 11:37
Ik zou dit nooit doen. Hou er rekening mee dat je een hele goede klik met die enige persoon moet hebben en daarnaast is het de baas. Dat betekent dat je altijd op kantoor moet zitten met een houding alsof je zojuist de Staatsloterij gewonnen hebt anders vindt hij/zij je waarschijnlijk niet gemotiveerd genoeg.
Met één 'gewone' collega lijkt me al vreselijk, maar als die ene collega ook nog eens je baas is lijkt het me helemaal een gruwel.
Met één 'gewone' collega lijkt me al vreselijk, maar als die ene collega ook nog eens je baas is lijkt het me helemaal een gruwel.
zaterdag 25 september 2021 om 09:17
Oh ja dit.
Ik heb het 2 keer gehad.
1 keer dat de eigenaar elke dag letterlijk uren zat te praten over zijn kindje (het bedrijf dus). Leuk voor een keer maar op een gegeven moment werd het irritant.
2e keer waren met 4 personen (eigenaar en 3 anderen). Eigenaar dacht zich als een soort tiran te kunnen opstellen want 'mijn toko'. Pensioen enzo was niet geregeld. Nou ja, kan er een heel boekwerk over schrijven.
Elk bedrijf heeft voor- en nadelen maar ik vind een iets groter bedrijf waar zaken als HR enzo gewoon geregeld zijn door een echte afdeling, toch fijner.
zaterdag 25 september 2021 om 09:19
Dit ook ja.meisje22 schreef: ↑24-09-2021 11:37Ik zou dit nooit doen. Hou er rekening mee dat je een hele goede klik met die enige persoon moet hebben en daarnaast is het de baas. Dat betekent dat je altijd op kantoor moet zitten met een houding alsof je zojuist de Staatsloterij gewonnen hebt anders vindt hij/zij je waarschijnlijk niet gemotiveerd genoeg.
Als je met 1 ander persoon opgescheept zit kan het al snel teveel worden.
Als je meerdere collega's hebt is die balans veel beter.
zaterdag 25 september 2021 om 10:50
Heb hierboven mijn ervaring geschreven met 'alleen voor de baas werken'. Baas was ook dikwijls op de baan, dus zat dan echt alleen. Baas (tweede generatie) was - ondanks dat hij jonger was dan ik - minder enthousiast dan ik. Ik kwam ooit met nieuwe ideeën die hij niet meer de moeite vond om nog in zijn bedrijfje te implementeren. Beetje uitgeblust zeg maar. Ik heb er de tijd van mijn leven gehad: werk indelen zoals ik wou (als het maar gedaan was), soms dingen naar mijn hand zetten (wat wel een kenmerk van mij is), vrij zijn. Werd ook op handen gedragen vanwege mijn inzet. Werd altijd gevraagd: als je tijd hebt, kun je dan dit of wil je dan dat. Terwijl het gewoon bij mijn werk hoorde, maar baas heeft mij nooit dingen 'droogweg' opgedragen.
Anderzijds heb ik ook in grote bedrijven gewerkt. En da's ook tof. Collega's met wie je kan roddelen en die - als het eens niet goed gaat - je een hart onder de riem steken. Onder de middag eens samen een hapje gaan eten. Kunnen vragen als je iets van computer niet snapt, hoe iemand anders dat probleem oplost. Noem maar op.
Het is gewoon wat je als leuk werk ervaart wat op plaats nr 1 komt. En voor de rest, is het overal 'werken', want daar kom je voor.
Voor mij is er echt niet een kordate ja of neen te zeggen op het feit of je in een (super)klein bedrijf wil werken. Hangt van vele omstandigheden af. En zelfs als je denkt, dat of dat is niks voor mij, dan kan het nog meevallen. Of als je denkt, da's helemaal iets voor mij, dan kan het weer tegenvallen.
Anderzijds heb ik ook in grote bedrijven gewerkt. En da's ook tof. Collega's met wie je kan roddelen en die - als het eens niet goed gaat - je een hart onder de riem steken. Onder de middag eens samen een hapje gaan eten. Kunnen vragen als je iets van computer niet snapt, hoe iemand anders dat probleem oplost. Noem maar op.
Het is gewoon wat je als leuk werk ervaart wat op plaats nr 1 komt. En voor de rest, is het overal 'werken', want daar kom je voor.
Voor mij is er echt niet een kordate ja of neen te zeggen op het feit of je in een (super)klein bedrijf wil werken. Hangt van vele omstandigheden af. En zelfs als je denkt, dat of dat is niks voor mij, dan kan het nog meevallen. Of als je denkt, da's helemaal iets voor mij, dan kan het weer tegenvallen.
zaterdag 25 september 2021 om 11:47
Ik heb zelf een keer voor een klein bedrijf gewerkt en dat is niet goed bevallen. Mijn salaris was steevast te laat. Bij een liquiditeitsprobleem, te laat betalende klanten, was het altijd mijn salaris wat een weekje moest wachten. Met alleen een werkgever en geen echte collega’s lijkt me erg eenzaam en er is nooit sprake van gelijkwaardigheid. Faciliteiten, ziekmeldingen, overige bijzonderheden, komt altijd rechtstreeks uit de zak van je werkgever en je moet het altijd in je eentje bevechten. Ik zie eigenlijk geen voordelen.
Een vriendin van mij werkt bij een bedrijf waar ze eerst medewerker 3 was en wat nu groeiend is. Zij krijgt meer verantwoordelijkheden en ziet de directe bijdrage die zij aan de groei van het bedrijf levert. Ook haar salaris was in het begin vaak te laat, dus nu doet ze zelf de administratie.
Een vriendin van mij werkt bij een bedrijf waar ze eerst medewerker 3 was en wat nu groeiend is. Zij krijgt meer verantwoordelijkheden en ziet de directe bijdrage die zij aan de groei van het bedrijf levert. Ook haar salaris was in het begin vaak te laat, dus nu doet ze zelf de administratie.