kind attenderen op kindermisbruikers? En op welke manier?
donderdag 4 juni 2009 om 15:06
Wat ik mij afvraag is, op welke leeftijd kan je kinderen daar op wijzen? Mijn kind is nu 7 jaar en tuurlijk heb ik hem wel meegegeven al dat hij geen snoepjes zomaar moet aannemen, en eerst aan mij moet vragen etc....... Maar je hoort ook zoveel dat een kind bijv misbruikt wordt door een buurman, kennis, familie, leraren, oudere kinderen etc....! Dus ik vraag mij af hoe ik mijn kind daarop moet attenderen, want hij is verder helemaal niet met sexualiteit bezig ofzo qua gedachte dat hij zich dingen afvraagt, maar ik wil hem er wel voor waarschuwen, want je weet nooit waar die smeerlappen man of vrouw? zich schuilhouden en op school worden kinderen hier ook niet over ingelicht.... wat ik eigenlijk liever wel had gezien in een bepaalde mate, want dan trekken kindjes die het bijv wel overkomt misschien ook eerder hun mond open over het gebeuren........ i.p.v. op de middelbare school waar ze wel sexuele voorlichting krijgen en dan pas vaak tot de conclusie komen dat hetgeen wat gebeurd is niet goed was of niet hoorde. Dus nu ligt het aan de ouders, en juist omdat het zo veel jonge kinderen wel overkomt, denk ik dat het ter sprake brengen wel bij de ouders wordt gelegd, dus wil iets in de trant zeggen dat er nooit iemand aan zijn geslachtsdelen mag zitten of erom mag vragen om dat te laten zien, of dat het een geheimpje is (wat niet zo is, want dan zou ik graag zien dat hij het wel tegen mama zegt), want zo pakken de misbruikers het meestal aan als ik over zoiets hoor, of dat ze niks tegen mama mogen zeggen omdat er anders iets heel ergs gebeurd, of dat mijn kind zich bijv. speciaal voelt door een of ander........tja hoe kan ik dit soort dingen het beste brengen? Want denk dat als ouders dit soort (eigenlijk belangrijke informatie met hun kind delen dat dit soort dingen wel in een grote mate afnemen als het kind een goede vertrouwensband met bijv de ouders heeft en t gevoel heeft dat erover gepraat/voorkomen kan worden, want vind t echt onbegrijpelijk dat soort van dergelijke dingen ongestoord jaren kan voortduren, zonder dat t opgemerkt wordt, hier ben je toch al een stapje mee voor in hoevere dat te voorkomen is? En ja tuurlijk heb ik liever dat mijn kind zo lang mogelijk kind mag blijven, maar je weet nooit wie je kan treffen in t leven toch? Beter zoveel mogelijk zien te voorkomen dan genezen.......en een gewaarschuwd kind telt voor 2 toch!
Bedankt voor de reacties alvast
Bedankt voor de reacties alvast

donderdag 4 juni 2009 om 15:13
Niet moeilijk over doen, gewoon vertellen. Heb mijn driejarige ook verteld dat er niemand behalve papa, mama, opa, oma en de juffen op school aan haar plasser mogen komen en dan alleen om af te vegen als het haar zelf niet lukt of om er crème op te doen. Enige nuance volgt later wel, want ze is nog vrij klein natuurlijk.
Vind jouw kind aan de oude kant eerlijk gezegd.
Vind jouw kind aan de oude kant eerlijk gezegd.
donderdag 4 juni 2009 om 15:17
Mijn zoontje van 4 is behoorlijk 'piemelig', dus ik heb hem van de week ook verteld dat er verder niemand aan zijn piemel mag komen, en dat hij ook niet aan iemands plasser of piemel mag komen.
Aangezien mijn zus en broer als peuter/kleuter allebei sexueel zijn misbruikt door hun eigen vader ben ik daar nogal oplettend in...
Aangezien mijn zus en broer als peuter/kleuter allebei sexueel zijn misbruikt door hun eigen vader ben ik daar nogal oplettend in...
donderdag 4 juni 2009 om 15:18
Is dit misschien iets voor je? http://www.ggdijsselland. ... me=Kan-uw-kind-nee-zeggen?!

donderdag 4 juni 2009 om 15:19
quote:sunshine1982 schreef op 04 juni 2009 @ 15:17:
heb ook wel vroeger gezegd dat er niemand aan zijn plasser mag zitten, maar heb nu wel zoiets dat ik nu wel meer zou moeten vertellen dan alleen dat en voornamelijk de trucs die veel kennelijk veel misbruikers gebruikenJe zou eens een boekje kunnen halen over seksuele voorlichting.
heb ook wel vroeger gezegd dat er niemand aan zijn plasser mag zitten, maar heb nu wel zoiets dat ik nu wel meer zou moeten vertellen dan alleen dat en voornamelijk de trucs die veel kennelijk veel misbruikers gebruikenJe zou eens een boekje kunnen halen over seksuele voorlichting.

donderdag 4 juni 2009 om 15:34
Ik heb mijn dochter (5) ook al verteld dat er nooit iemand aan haar lijfje mag komen als ze dat niet wil en dat ze altijd tegen papa, mama, gastouder of juf moet vertellen als zoiets gebeurd. En ook dat ze nooooit zomaar met iemand mee mag gaan, ook niet als die persoon allerlei leuke dingen belooft (snoep, jonge poesjes, weetikveel) en dat ze altijd naar mij moet komen dan.
Ze pakte dat heel praktisch op; natuurlijk ga je niet mee met iemand die je niet kent want hoe weet je dan hoe die heet? Van lieverlee vertel ik dan wel meer maar ik wilde dat ze die dingen wist toen ze steeds meer alleen buiten ging spelen.
Ze pakte dat heel praktisch op; natuurlijk ga je niet mee met iemand die je niet kent want hoe weet je dan hoe die heet? Van lieverlee vertel ik dan wel meer maar ik wilde dat ze die dingen wist toen ze steeds meer alleen buiten ging spelen.

donderdag 4 juni 2009 om 16:18
Ja, dat weet ik. Daarom heb ik ook verteld dat er nooit iemand aan haar lijfje mag komen (ook niet iemand die ze kent). Als haar broertje aan haar zit mag dat ook niet, en andersom ook niet. Dit was zo'n gesprekje, zo'n momentje dat het kon. Maar ik ga echt niet alles in één keer vertellen en veel dingen gaan 'spelenderwijs' omdat het toevallig aan de orde komt. Het lijkt me weinig zinvol om haar meteen van alle gevaren op de hoogte te stellen.
donderdag 4 juni 2009 om 16:19
Ja Yamuna, dat heb ik ook geleerd. Eng idee is dat. Mijn kinderen gaan ook vaak bij vriendinnetjes spelen en je weet dus niet wat daar allemaal over de vloer komt, en waar ze overal spelen. Je moet ze loslaten maar het is wel heel moeilijk vind ik.
Ik heb mijn oudste en middelste wel verteld dat ze nooit met iemand mogen meegaan, geen snoep aannemen en nooit in een auto mogen stappen bij iemand. Verder ook dat niemand aan ze mag zitten op een seksuele manier. Dus van plassers blijven anderen af en zij doen dat ook niet bij anderen.
Moeilijk blijft het.
Ik heb mijn oudste en middelste wel verteld dat ze nooit met iemand mogen meegaan, geen snoep aannemen en nooit in een auto mogen stappen bij iemand. Verder ook dat niemand aan ze mag zitten op een seksuele manier. Dus van plassers blijven anderen af en zij doen dat ook niet bij anderen.
Moeilijk blijft het.
donderdag 4 juni 2009 om 17:16
Helaas is er hier iemand in de buurt die het op kinderen heeft voorzien.
Dit schijnt een man tussen de 15 en de 18 jaar te zijn, hij heeft 2 kinderen die van school naar huis gingen aangerand en is een sporthal binnen gegaan en heeft daar zijn "mannelijkheid" getoond.
Mijn kind heb ik verteld wat er gebeurd is met deze kinderen, deze man (kind) lokt kinderen mee door te vertellen dat hij zijn hondje kwijt is.
Maak het niet erger als het is wordt er geadviseerd, praat er gewoon over als je kind vragen heeft.
Dit schijnt een man tussen de 15 en de 18 jaar te zijn, hij heeft 2 kinderen die van school naar huis gingen aangerand en is een sporthal binnen gegaan en heeft daar zijn "mannelijkheid" getoond.
Mijn kind heb ik verteld wat er gebeurd is met deze kinderen, deze man (kind) lokt kinderen mee door te vertellen dat hij zijn hondje kwijt is.
Maak het niet erger als het is wordt er geadviseerd, praat er gewoon over als je kind vragen heeft.
donderdag 4 juni 2009 om 17:22
Ik vind het een lastig issue. Mijn kinderen zijn wat angstig geworden door de verhalen over enge mannen. Dat is nu ook weer niet de bedoeling, de meeste mensen zijn oke.
Ze weten wel dat de inhoud van hun onderbroek alleen van hen is, en een beetje over de tactieken van rotmensen. Dat ze liever niet alleen maar samen ergens onderweg zijn.
Ik ga zelf maar eens lezen op die site.
Ze weten wel dat de inhoud van hun onderbroek alleen van hen is, en een beetje over de tactieken van rotmensen. Dat ze liever niet alleen maar samen ergens onderweg zijn.
Ik ga zelf maar eens lezen op die site.

donderdag 4 juni 2009 om 17:27
Ik heb Zoon verteld dat hij met niemand mee mag zonder het mij te vertellen, dus ook niet met mensen die hij kent. Ook niet als ze hem van alles beloven of zeggen dat het van mij mag. Hij moet dus altijd eerst bij mij komen om het te zeggen/vragen.
Hij wilde weten waarom niet en ik heb hem uitgelegd dat er mensen (dus mannen én vrouwen) zijn die kinderen pijn doen. En dat ik niet wil dat iemand hem pijn doet.
Verder heb ik hem uitgelegd dat zijn lichaam van hem is en dat hij zelf mag bepalen wie hem aanraakt en hoe (en dat heb ik er van jongs af aan al ingestampt )
Zoon is vijf.
Hij wilde weten waarom niet en ik heb hem uitgelegd dat er mensen (dus mannen én vrouwen) zijn die kinderen pijn doen. En dat ik niet wil dat iemand hem pijn doet.
Verder heb ik hem uitgelegd dat zijn lichaam van hem is en dat hij zelf mag bepalen wie hem aanraakt en hoe (en dat heb ik er van jongs af aan al ingestampt )
Zoon is vijf.

donderdag 4 juni 2009 om 17:31
quote:Pammie schreef op 04 juni 2009 @ 16:18:
Ja, dat weet ik. Daarom heb ik ook verteld dat er nooit iemand aan haar lijfje mag komen (ook niet iemand die ze kent). Als haar broertje aan haar zit mag dat ook niet, en andersom ook niet. Dit was zo'n gesprekje, zo'n momentje dat het kon. Maar ik ga echt niet alles in één keer vertellen en veel dingen gaan 'spelenderwijs' omdat het toevallig aan de orde komt. Het lijkt me weinig zinvol om haar meteen van alle gevaren op de hoogte te stellen.Precies, dat schreef ik ook al. Enige nuance komt later wel, voor nu volstaat dit.
Ja, dat weet ik. Daarom heb ik ook verteld dat er nooit iemand aan haar lijfje mag komen (ook niet iemand die ze kent). Als haar broertje aan haar zit mag dat ook niet, en andersom ook niet. Dit was zo'n gesprekje, zo'n momentje dat het kon. Maar ik ga echt niet alles in één keer vertellen en veel dingen gaan 'spelenderwijs' omdat het toevallig aan de orde komt. Het lijkt me weinig zinvol om haar meteen van alle gevaren op de hoogte te stellen.Precies, dat schreef ik ook al. Enige nuance komt later wel, voor nu volstaat dit.
donderdag 4 juni 2009 om 20:23
Ook 1 van mijn kinderen werd afgelopen winter op weg naar huis aangesproken. 7 jaar oud. Hoe cliche, met het verhaal van een leuk schattig hondje, maar dat hondje was wel thuis.
Gelukkig hadden wij het er thuis over gehad. ALTIJD eerst thuis komen vragen of het mag. Dus kind kwam met het verhaal thuis, en wij haar gelijk geprezen dat ze dit geweldig had aangepakt.
Zonder haar medeweten toch politie gebeld. Zedenpolitie kwam hier zelfs thuis. Het blijkt dus zoals eerder gezegd vaak iemand uit vetrouwde kring te zijn (was in dit geval niet zo) en altijd met 'het leuke hondje' of iets dergelijks. Dat blijkt gewoon te werken bij kinderen van deze leeftijd. Adviezen die ze gaven waren zoals we al deden; je kinderen leren dat ze altijd eerst naar huis moeten om het te vragen alvorens ze meegaan of iets aannemen. Vertellen dat de mensen die kwaad willen er net zo uit zien als papa, mama of een grote neef. Kinderen blijken vaak te denken dat ze 'boeven' wel herkennen. Blijven benadrukken dat ze je alles kunnen vertellen, ook als ze een keertje niet zo goed hebben geluisterd. En uiteraard dat niemand buiten het kind zelf aan het onderlichaam mag komen, of vragen om kleren uit te trekken tegen de zin van het kind.
Een hele tijd hebben wij ons kind weer naar alle clubjes gebracht en gehaald. Maar op een gegeven moment willen ze zich toch weer wat meer gaan losmaken. Ik vind het moeilijk. Misschien overbodig, maar ons kind werd in een winkelstraat in een dorp, 500 meter van huis aangesproken. Mensen moeten het hebben gezien. Maarja, zoals de politie al zei, een voorbijganger weet niet of het een neef, oom of vriend is van het kind, of een kinderlokker. Zolang er geen tegenstribbelend of huilend kind wordt gezien doen omstanders niets.
Gelukkig hadden wij het er thuis over gehad. ALTIJD eerst thuis komen vragen of het mag. Dus kind kwam met het verhaal thuis, en wij haar gelijk geprezen dat ze dit geweldig had aangepakt.
Zonder haar medeweten toch politie gebeld. Zedenpolitie kwam hier zelfs thuis. Het blijkt dus zoals eerder gezegd vaak iemand uit vetrouwde kring te zijn (was in dit geval niet zo) en altijd met 'het leuke hondje' of iets dergelijks. Dat blijkt gewoon te werken bij kinderen van deze leeftijd. Adviezen die ze gaven waren zoals we al deden; je kinderen leren dat ze altijd eerst naar huis moeten om het te vragen alvorens ze meegaan of iets aannemen. Vertellen dat de mensen die kwaad willen er net zo uit zien als papa, mama of een grote neef. Kinderen blijken vaak te denken dat ze 'boeven' wel herkennen. Blijven benadrukken dat ze je alles kunnen vertellen, ook als ze een keertje niet zo goed hebben geluisterd. En uiteraard dat niemand buiten het kind zelf aan het onderlichaam mag komen, of vragen om kleren uit te trekken tegen de zin van het kind.
Een hele tijd hebben wij ons kind weer naar alle clubjes gebracht en gehaald. Maar op een gegeven moment willen ze zich toch weer wat meer gaan losmaken. Ik vind het moeilijk. Misschien overbodig, maar ons kind werd in een winkelstraat in een dorp, 500 meter van huis aangesproken. Mensen moeten het hebben gezien. Maarja, zoals de politie al zei, een voorbijganger weet niet of het een neef, oom of vriend is van het kind, of een kinderlokker. Zolang er geen tegenstribbelend of huilend kind wordt gezien doen omstanders niets.