Mijn huis te klein?
vrijdag 8 oktober 2021 om 12:10
Hey,
Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een vriendschap, waar we beiden veel gezelligheid en steun uit halen. Zij zat midden in een scheiding toen ik haar leerde kennen en ik woonde sinds corona in Nederland en kende niemand (eenzame lockdown dus). We konden het goed vinden dus we trekken veel op; samen eten, samen gamen, rondjes wandelen, weekendje weg toen het weer mocht. Maar ze wil nooit naar mij thuis komen. Zelfs als ik voorstel lekker te koken, wil ze dat ik dat bij haar thuis doe. Nu woon ik relatief klein, in een appartement in een leuke buurt ( maar 1 slaapkamer). Ik heb het leuk en slim ingericht en ben er blij mee; het is er gezellig en knus en ook prima betaalbaar voor mij.
Morgen ben ik jarig en heb ik een paar mensen uitgenodigd, waaronder zij. Ik vertelde haar dat ze uitgenodigd was en dat het kleinschalig zou zijn met niet al te veel mensen. En toen zei ze 'ja gelukkig maar want er past toch bijna niemand in dat kleine huis'. Om vervolgens te gaan vertellen dat ze een nieuw appartement zou gaan huren van 150 m2 want ja haar huidige appartement van 100 m2, waar ze alleen woont, is veeeeel te klein (en mijn huis is 35 m2). En ik krijg vaker opmerkingen over 'hoe klein' ik woon.
Heel stom dit, maar ik krijg het gevoel dat ik niet goed genoeg meer ben voor haar. Sinds ze een relatie heeft is het erger geworden. Ik heb wel eens gevraagd, vind je het niet fijn bij mij. En dan zegt ze dat ze het prima vindt, maar vanwege de ruimte liever bij haar thuis afspreekt, dat is een wat meer volwassen huis. Ik vind het echt belachelijk en neig om de vriendschap een beetje dood te laten bloeden. Is dit overdreven van mij? Verder is het contact namelijk prima en gezellig. Wat denken jullie?
Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een vriendschap, waar we beiden veel gezelligheid en steun uit halen. Zij zat midden in een scheiding toen ik haar leerde kennen en ik woonde sinds corona in Nederland en kende niemand (eenzame lockdown dus). We konden het goed vinden dus we trekken veel op; samen eten, samen gamen, rondjes wandelen, weekendje weg toen het weer mocht. Maar ze wil nooit naar mij thuis komen. Zelfs als ik voorstel lekker te koken, wil ze dat ik dat bij haar thuis doe. Nu woon ik relatief klein, in een appartement in een leuke buurt ( maar 1 slaapkamer). Ik heb het leuk en slim ingericht en ben er blij mee; het is er gezellig en knus en ook prima betaalbaar voor mij.
Morgen ben ik jarig en heb ik een paar mensen uitgenodigd, waaronder zij. Ik vertelde haar dat ze uitgenodigd was en dat het kleinschalig zou zijn met niet al te veel mensen. En toen zei ze 'ja gelukkig maar want er past toch bijna niemand in dat kleine huis'. Om vervolgens te gaan vertellen dat ze een nieuw appartement zou gaan huren van 150 m2 want ja haar huidige appartement van 100 m2, waar ze alleen woont, is veeeeel te klein (en mijn huis is 35 m2). En ik krijg vaker opmerkingen over 'hoe klein' ik woon.
Heel stom dit, maar ik krijg het gevoel dat ik niet goed genoeg meer ben voor haar. Sinds ze een relatie heeft is het erger geworden. Ik heb wel eens gevraagd, vind je het niet fijn bij mij. En dan zegt ze dat ze het prima vindt, maar vanwege de ruimte liever bij haar thuis afspreekt, dat is een wat meer volwassen huis. Ik vind het echt belachelijk en neig om de vriendschap een beetje dood te laten bloeden. Is dit overdreven van mij? Verder is het contact namelijk prima en gezellig. Wat denken jullie?
vrijdag 8 oktober 2021 om 13:47
Precies. Maar dan ben je toch niet beledigd?
Ik snapte nml wel dat men niet altijd naar mij toe wilden komen want idd steile trappen, hoge parkeerkosten of gezever met trams en metro, kunt binnen je kont niet keren en na t eten kon je ook niet lekker in de bank neerzijgen maar zat je nog op de klapstoelen.
Even goede vrienden toch
vrijdag 8 oktober 2021 om 13:49
Dat je om wat voor reden ook liever bij jezelf thuis of buitenshuis afspreekt is nog tot daaraan toe, maar waarom zou je labels gaan gebruiken als 'een meer volwassen huis'? Ik vind het ook echt niets met volwassenheid te maken hebben. Sommige mensen zijn volwassen en vinden het prima om klein te wonen. Dat is dan gewoon een volwassen huis, alleen een klein volwassen huis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 8 oktober 2021 om 13:50
Als iemand niet kan, dan is het anders. En als mensen in de stad parkeren een gedoe vinden enzo is dat ook begrijpelijk. Maar weigeren omdat het oncomfortabel is onvriendelijk, letterlijk.MadameJean schreef: ↑08-10-2021 13:47Precies. Maar dan ben je toch niet beledigd?
Ik snapte nml wel dat men niet altijd naar mij toe wilden komen want idd steile trappen, hoge parkeerkosten of gezever met trams en metro, kunt binnen je kont niet keren en na t eten kon je ook niet lekker in de bank neerzijgen maar zat je nog op de klapstoelen.
Even goede vrienden toch
vrijdag 8 oktober 2021 om 13:51
MollyMalone schreef: ↑08-10-2021 13:50Mij boeit het helemaal niks, als het maar een beetje schoon is en er niet overal kattenharen aanzitten.
Ik vind het verwend gedrag om ergens niet op bezoek te komen omdat het niet aan je standaarden voldoet. Onsympathiek ook.
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:13
Jij bent op visite, dus jij mag op de bank natuurlijkfashionvictim schreef: ↑08-10-2021 13:38Ja, dan moet je dus of de hele tijd op zo'n houten stoel zitten of op andermans bed, dat vind ik dus a-relaxt.
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:22
Tja dat het misschien niet zo comfortabel is als een enorm appartement, daar kan ik inkomen. Maar ze is al een half jaar niet meer hier geweest en ik kom om de week bij haar en we spreken ook vaak af in café. Dat gaat wel opvallen en dan denk ik, ik heb gewoon een eettafel met 4 stoelen (dus geen mini tafeltje zoals op die foto's) en een zithoek, dus op schoot, nee dat hoeft echt niet. En ze hoeft hier echt niet te blijven logeren hè. Ik vind het echt niet erg dat het vaker bij haar is dan bij mij, maar dat ze écht niet wíl komen vind ik inmiddels vervelend worden. En dan voelt het inderdaad alsof het niet goed genoeg is en ze dat regelmatig moet laten horen. Als ze slecht ter been was en hier een steile trap oid, had ik het zeker begrepen. Maar nu ben ik kennelijk te min of zo, of 'onvolwassen'.
Voor jullie beeldvorming, slaapkamer is 6 m2, badkamer iets kleiner. Woonkamer/keuken is dus +- 23 m2 en ik heb niet veel meubels, dus er staat een comfortabele bank en dus een tafel met 4 stoelen en een boekenkastje. En een keukenblokje wat niet al te veel ruimte inneemt. Dit was in eerste instantie een tussenoplossing (ik ben weggegaan bij mijn ex en had snel woonruimte nodig), maar eigenlijk voel ik me er prima. In niet-coronatijd (nu dus steeds meer) ben ik eigenlijk alleen thuis om te eten/slapen, want overdag werk ik en 's avonds sport ik doorgaans. Afspreken voornamelijk in restaurant of kroeg. Waarom dan een groot appartement huren, voor het gemak van een ander? Of het imago of zo? Sowieso is het schoon en netjes!
Voor jullie beeldvorming, slaapkamer is 6 m2, badkamer iets kleiner. Woonkamer/keuken is dus +- 23 m2 en ik heb niet veel meubels, dus er staat een comfortabele bank en dus een tafel met 4 stoelen en een boekenkastje. En een keukenblokje wat niet al te veel ruimte inneemt. Dit was in eerste instantie een tussenoplossing (ik ben weggegaan bij mijn ex en had snel woonruimte nodig), maar eigenlijk voel ik me er prima. In niet-coronatijd (nu dus steeds meer) ben ik eigenlijk alleen thuis om te eten/slapen, want overdag werk ik en 's avonds sport ik doorgaans. Afspreken voornamelijk in restaurant of kroeg. Waarom dan een groot appartement huren, voor het gemak van een ander? Of het imago of zo? Sowieso is het schoon en netjes!
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:35
Ja, jij vindt dat knus en gezellig, ik vind dat claustrofobisch en a-relaxt. Zegt verder niks over wat ik van de vriend of vriendin in kwestie vind, alleen dat ik niet zo goed (meer) tegen kleine ruimtes kan. Iedere gek zijn gebrek, zeg ik altijd maar.Stoutehond schreef: ↑08-10-2021 13:47Bij een ander vriendin zaten we samen half op de grond. Dan de een op de bank, en ander op de stoel. Het was er schoon dus ik erger mij er niet aan. Het was heel knus en gezellig.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:39
viamia schreef: ↑08-10-2021 14:22Tja dat het misschien niet zo comfortabel is als een enorm appartement, daar kan ik inkomen. Maar ze is al een half jaar niet meer hier geweest en ik kom om de week bij haar en we spreken ook vaak af in café. Dat gaat wel opvallen en dan denk ik, ik heb gewoon een eettafel met 4 stoelen (dus geen mini tafeltje zoals op die foto's) en een zithoek, dus op schoot, nee dat hoeft echt niet. En ze hoeft hier echt niet te blijven logeren hè. Ik vind het echt niet erg dat het vaker bij haar is dan bij mij, maar dat ze écht niet wíl komen vind ik inmiddels vervelend worden. En dan voelt het inderdaad alsof het niet goed genoeg is en ze dat regelmatig moet laten horen. Als ze slecht ter been was en hier een steile trap oid, had ik het zeker begrepen. Maar nu ben ik kennelijk te min of zo, of 'onvolwassen'.
In dat geval is het gewoon niet zo sympathiek nee. Dan zou ik eens op de man af vragen of ze een probleem heeft met je huis, of had je dat al gedaan?
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:42
Alleen de OP gelezen. Ik snap wel dat je het wilt laten doodbloeden. Als je echt goed bevriend zou zijn, dan zou het toch geen probleem moeten zijn om ook eens bij jou af te spreken. Je kunt natuurlijk een voorkeur hebben voor meer ruimte, maar dat is toch geen reden om een vriendin / haar huis af te wijzen. Het gaat toch om de persoon, niet om het huis. Heel raar, ik zou daar ook geen zin in hebben. En die opmerking over haar 'volwassen' huis is natuurlijk al helemaal debiel.
Here am I in my little bubble
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:49
Ja precies.
Als het lekker weer was zeiden oud-vrienden van ons: "Kom maar lekker bij ons in de tuin zitten, dat is beter dan op dat flatje."
Die wilde ook nooit bij ons op visite komen.
Mijn moeder was net zo. Die noemde ons 3-kamer appartement op de eerste etage in een leuke, groene buurt zelfs Drie-hoog-achter.
Een oud-buurvrouw ging verhuizen naar een eensgezinswoning en noemde dat ook een volwassenhuis. Ja, want wij zijn eeuwig kinderen natuurlijk.
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:52
Wij hadden een kennis met een heel groot huis die ons huis "leuk voor starters" vond. Het is ons tweede huis en waarschijnlijk blijven we er nog heel lang wonen.Tamsyn schreef: ↑08-10-2021 14:49Ja precies.
Als het lekker weer was zeiden oud-vrienden van ons: "Kom maar lekker bij ons in de tuin zitten, dat is beter dan op dat flatje."
Die wilde ook nooit bij ons op visite komen.
Mijn moeder was net zo. Die noemde ons 3-kamer appartement op de eerste etage in een leuke, groene buurt zelfs Drie-hoog-achter.
Een oud-buurvrouw ging verhuizen naar een eensgezinswoning en noemde dat ook een volwassenhuis. Ja, want wij zijn eeuwig kinderen natuurlijk.![]()
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:53
Maar dan stuur je toch gewoon op vriendelijke wijze er een beetje op aan dat er vaker bij jou afgesproken wordtfashionvictim schreef: ↑08-10-2021 14:35Ja, jij vindt dat knus en gezellig, ik vind dat claustrofobisch en a-relaxt. Zegt verder niks over wat ik van de vriend of vriendin in kwestie vind, alleen dat ik niet zo goed (meer) tegen kleine ruimtes kan. Iedere gek zijn gebrek, zeg ik altijd maar.
(´Willen we anders samen koken bij mij, dan hebben we wat meer ruimte? Geef je boodschappenlijstje maar door dan doe ik de inkopen´.)
En af en toe zet je je er over heen en ga je toch op bezoek bij je vriendin.
En commentaar over kleine onvolwassen huizen hou je toch gewoon voor je.
Eens een lompe opmerking kan gebeuren maar als dat blijft terugkomen dan speelt er toch iets anders denk ik. Een soort van ´op de plaats zetten´ en dan is dat geen lieve vriendin.
aliva wijzigde dit bericht op 08-10-2021 14:55
12.14% gewijzigd
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:54
Ja precies. En ook vergelijkingen met studentenkamers.aliva schreef: ↑08-10-2021 14:53Maar dan stuur je toch gewoon op vriendelijke wijze er een beetje op aan dat er vaker bij jou afgesproken wordt
(´Willen we anders samen koken bij mij, dan hebben we wat meer ruimte? Geef je boodschappenlijstje maar door dan doe ik de inkopen´.)
En af en toe zet je je er over heen en ga je toch op bezoek bij je vriendin.
En commentaar over kleine onvolwassen huizen hou je toch gewoon voor je.
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:58
Ik heb een rijtjeshuis met 135 m2 woonoppervlak. Wat mij betreft is dat wel wat aan de ruime kant voor twee personen. 35m2 lijkt me voor een persoon prima, een extra kamer zou ik zelf wel fijn vinden, maar dan zit je nog niet aan 100m2. Misschien moet je daar wel volwassen voor worden, om klein maar fijn te waarderen.
vrijdag 8 oktober 2021 om 14:59
Ik snap het wel hoor, ik kan niet tegen vieze huizen. Hoe lief de mensen ook zijn.fashionvictim schreef: ↑08-10-2021 14:35Ja, jij vindt dat knus en gezellig, ik vind dat claustrofobisch en a-relaxt. Zegt verder niks over wat ik van de vriend of vriendin in kwestie vind, alleen dat ik niet zo goed (meer) tegen kleine ruimtes kan. Iedere gek zijn gebrek, zeg ik altijd maar.
vrijdag 8 oktober 2021 om 15:02
Ja ik snap dat ieder z'n ding heeft, ik houd niet van zand op de vloer bijvoorbeeld, dat vind ik super vies en irritant (hoewel, ik zet me daar bij vrienden ook gewoon overheen hoor). En als ze het niet fijn vindt, mag ze dat zeggen, maar dan wel op een respectvolle manier. Maar ga aub mijn huis niet onvolwassen noemen, dat vind ik gewoon denigrerend van mijn vriendin. Ik denk dat het me na het lezen van jullie reacties, toch het meeste gaat over de manier waarop.fashionvictim schreef: ↑08-10-2021 14:35Ja, jij vindt dat knus en gezellig, ik vind dat claustrofobisch en a-relaxt. Zegt verder niks over wat ik van de vriend of vriendin in kwestie vind, alleen dat ik niet zo goed (meer) tegen kleine ruimtes kan. Iedere gek zijn gebrek, zeg ik altijd maar.
En ja, misschien was één extra kamer wel ideaal geweest, maar die is er niet. En ik vind de buurt fijn, gezellig, groen en op een toplocatie. Goed contact met de buren, geen overlast, wel een hoop leuke mensen leren kennen in de straat die in zijn voor een praatje. Dus ik ben gewoon tevreden met wat ik heb nu.
En aan iedereen: dankjewel voor jullie reacties, heel goed om zo die verschillende standpunten te lezen
vrijdag 8 oktober 2021 om 15:15
Dat klinkt niet goed.
Sommige mensen kunnen je zo'n gevoel geven, dat hoe je bent/leeft/woont/je kleedt niet goed is. Ook al zeggen ze dat niet letterlijk. Deze zegt het dan wel vrij letterlijk.
Ik denk dat het in alle gevallen meer over de ander zegt dan over jou. Zij is misschien (te) druk met hoe alles voor de buitenwereld oogt? Aangezien ze haar eigen woning ook al te krap vindt. Soms verdraagt iemand het dan heel slecht om geconfronteerd te worden met iets of iemand die niet aan die standaarden voldoet, die daar zelf ook nog eens prima happy mee is.
Uit je OP vond ik het opvallend dat jij voorstelt om te koken, en dat dat dan bij haar thuis moet plaatsvinden. Dat zou ik heel onbeschoft vinden. Ik nodig iemand uit om bij me te komen eten en die heeft dan zoiets van "nah, je mag wel koken maar dan in mijn huis aub," dat kan je toch niet maken? Of ben ik dan te moeilijk? Ik zou het slecht trekken.
vrijdag 8 oktober 2021 om 15:34
Tenzij er een goede reden voor is. Je hebt zelf niet zo'n goede oven en de ander wel en je wil een ovengerecht maken. Zoiets.Avage schreef: ↑08-10-2021 15:15Uit je OP vond ik het opvallend dat jij voorstelt om te koken, en dat dat dan bij haar thuis moet plaatsvinden. Dat zou ik heel onbeschoft vinden. Ik nodig iemand uit om bij me te komen eten en die heeft dan zoiets van "nah, je mag wel koken maar dan in mijn huis aub," dat kan je toch niet maken? Of ben ik dan te moeilijk? Ik zou het slecht trekken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.