Ben ik de enige die hier moeite mee heeft?

05-10-2021 08:23 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik date iemand al wat langer. Hij vertelde me dat hij afgelopen vrijdag met vrienden/collega's naar een cafe ging na het werk. Daarna gingen ze (in ieder geval met drie of meer) naar het huis van een vrouwelijke collega (die hij nog niet zo lang kent). Dit was dus al laat op de avond.

Ik heb er zelf moeite mee dat hij zo laat nog naar een appartement gaat van een vrouw (ook al was het in groepsverband). Ik heb haar overigens opgezocht op facebook; ze is in mijn mening erg mooi.

Ik weet van mezelf dat ik heel onzeker ben. Daarom wil ik dit bij jullie toetsen. Wat zouden jullie hierbij denken?

ps: Ik verwacht moeilijke antwoorden dus ik wil alvast meegeven dat ik aan mezelf werk in therapie, coaching en een support groep. Ik ben dus goed op hoogte dat ik soms vreselijk snel en heftig op angsten reageer.
Werkt dit in je hoofd ook andersom als je vriend zijn vrienden/collega's naar jou toe zou mee nemen? Zeg je dan aan de deur: ho ho, die komen er bij mij niet in?
Bimi schreef:
06-10-2021 18:47
Werkt dit in je hoofd ook andersom als je vriend zijn vrienden/collega's naar jou toe zou mee nemen? Zeg je dan aan de deur: ho ho, die komen er bij mij niet in?
Ik nodig dus zelf nooit mensen uit 's avonds laat voor afzakkertjes. Iedereen die bij mij binnenkomt is iemand die ik persoonlijk goed ken. Ik sta daar dus al heel anders in.
Ik zou beginnen met het stoppen in het “wat als..” te denken. Het antwoord daarop is vaak niet waar, en mocht dit wel het geval zijn kan je hier niets aan veranderen (in deze situatie acht ik die kans erg klein). Het levert vaak onzekerheid en onnodige stress op.

Probeer daarentegen juist te bedenken dat jij de prijs bent die hij moet verdienen.
Taa schreef:
08-10-2021 23:17
Ik zou beginnen met het stoppen in het “wat als..” te denken. Het antwoord daarop is vaak niet waar, en mocht dit wel het geval zijn kan je hier niets aan veranderen (in deze situatie acht ik die kans erg klein). Het levert vaak onzekerheid en onnodige stress op.

Probeer daarentegen juist te bedenken dat jij de prijs bent die hij moet verdienen.
Dit is een waarheid als een koe.
Het lastige aan iemand die zo onzeker is, is dat het voor een partner ook niet leuk is. Want door te zeggen wat je zegt, zeg je eigenlijk ook:
Jij kan nooit echt van mij houden (ok, je partner is een huichelaar)
Als je mij een compliment maakt, ben je niet eerlijk (ennnnn bedankt)
Je bent blijkbaar de hele dag op zoek naar anderen om het bed mee te delen/ om mij mee te bedriegen (je bent een leugenaar en je gaat vast vreemd).

Het is niet alleen een negatief beeld van jezelf, maar ook een heel naar beeld wat je hebt van je partner. Helaas heb ik ook aan de receiving end gestaan in een relatie. Blijkbaar denkt zo'n partner dat je echt een enorme sloerie bent, en dat je zelfs als je aan het werk bent alleen maar bezig bent met wie wel of niet n*kbaar is. Zo wordt je eigen onzekerheid en vorm van agressie naar je partner. En die kan daar alleen aan ontkomen door te bewijzen dat zijn/ haar gevoelens voor jou echt oprecht zijn. Die partner moet steeds harder zijn best doen, want hij (of zij) wint het nooit van jouw gevoelens van minderwaardigheid en honger naar bevestiging.

En je kan er niks aan doen, want je wordt niet op commando ineens niet meer onzeker. Maar jouw partner kan je niet helpen, dat zal je zelf moeten doen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
09-10-2021 08:25
Het lastige aan iemand die zo onzeker is, is dat het voor een partner ook niet leuk is. Want door te zeggen wat je zegt, zeg je eigenlijk ook:
Jij kan nooit echt van mij houden (ok, je partner is een huichelaar)
Als je mij een compliment maakt, ben je niet eerlijk (ennnnn bedankt)
Je bent blijkbaar de hele dag op zoek naar anderen om het bed mee te delen/ om mij mee te bedriegen (je bent een leugenaar en je gaat vast vreemd).

Het is niet alleen een negatief beeld van jezelf, maar ook een heel naar beeld wat je hebt van je partner. Helaas heb ik ook aan de receiving end gestaan in een relatie. Blijkbaar denkt zo'n partner dat je echt een enorme sloerie bent, en dat je zelfs als je aan het werk bent alleen maar bezig bent met wie wel of niet n*kbaar is. Zo wordt je eigen onzekerheid en vorm van agressie naar je partner. En die kan daar alleen aan ontkomen door te bewijzen dat zijn/ haar gevoelens voor jou echt oprecht zijn. Die partner moet steeds harder zijn best doen, want hij (of zij) wint het nooit van jouw gevoelens van minderwaardigheid en honger naar bevestiging.

En je kan er niks aan doen, want je wordt niet op commando ineens niet meer onzeker. Maar jouw partner kan je niet helpen, dat zal je zelf moeten doen.
Helemaal mee eens.

Wat ik wel lastig vind is om in te schatten in hoeverre ik mag communiceren naar mijn partner dat dit speelt in mij? Om net te doen alsof ik super zelfverzekerd ben is ook een leugen. Maar ik wil hem er verder niet mee belasten inderdaad.
Bijnasoms schreef:
09-10-2021 11:20
Helemaal mee eens.

Wat ik wel lastig vind is om in te schatten in hoeverre ik mag communiceren naar mijn partner dat dit speelt in mij? Om net te doen alsof ik super zelfverzekerd ben is ook een leugen. Maar ik wil hem er verder niet mee belasten inderdaad.
Nou, nou, een leugen. Waarom zo zwaar? Je hoeft toch niet elke gedachte die in je opkomt te delen?
novaviva schreef:
09-10-2021 11:24
Nou, nou, een leugen. Waarom zo zwaar? Je hoeft toch niet elke gedachte die in je opkomt te delen?
Goed punt.
novaviva schreef:
09-10-2021 11:24
Idd. En waarom dan gelijk weer doorslaan naar het andere uiterste van: super zelfverzekerd doen?

Ja, je mag gewoon onzeker zijn. Maar je hoeft niet elke wissewasje te melden. Hij weet toch dat je onzeker bent?

Net zoiets als dat je de was gaat doen en tijdens het proces een doorlopend commentaar gaat geven. Terwijl een: ik ga de was doen - wil je even kijken welke sportspullen erbij kunnen - klaar! Meer dan voldoende is.

Dus niet heel te tijd zeggen/laten merken dat je onzeker ed bent. Maar af en toe een opmerking over waar je mee zit of welke vooruitgang je boekt is prima.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bijnasoms schreef:
09-10-2021 11:20
Helemaal mee eens.

Je hoeft niet te doen alsof je zelfverzekerd bent. Je kan er wel voor kiezen om je onzekerheid uit te zitten. Nare gevoelens zijn vaak maar tijdelijk. Om afleiding te zoeken, bij een vriendin of zo.

Je kan best tegen je vriend zeggen: ik had een slechte dag en een enorme aanval van onzekerheid. Heb je zin om even samen op de bank te hangen/ iets leuks te doen of gewoon: mag ik een knuffel?
Bijnasoms schreef:
09-10-2021 00:48
Dit is een waarheid als een koe.

Maakt het niet minder waar. Ieder z’n ding natuurlijk, maar die mindset heeft mij geholpen toen mijn ex met een vrouwelijke collega afsprak ‘s nachts. Heb hier toen een topic over geplaatst.
Taa schreef:
10-10-2021 01:45
Maakt het niet minder waar. Ieder z’n ding natuurlijk, maar die mindset heeft mij geholpen toen mijn ex met een vrouwelijke collega afsprak ‘s nachts. Heb hier toen een topic over geplaatst.
Dat is wel gek ja... Waarom vond het overgrote deel van de reactanten dat het in jouw geval 'not done' was van je ex terwijl hier iedereen roept dat het gewoon normaal is?
Bijnasoms schreef:
10-10-2021 09:05
Dat is wel gek ja... Waarom vond het overgrote deel van de reactanten dat het in jouw geval 'not done' was van je ex terwijl hier iedereen roept dat het gewoon normaal is?
Beetje flauwe vergelijking. Jouw vriend ging met een groep collega's samen naar het huis van één van hen. Haar vriend sprak midden in de nacht één op één af om zijn lievelingsserie te kijken. Dat had hij met haar op de eerste date ook gedaan. Overigens was het ook daar de vraag of er echt iets aan de hand was.

Maar hey, je vertrouwt je vriend niet en denkt blijkbaar dat die dame met een groepje collega's naar haar huis gaat voor seks.
Hexopbezemsteel schreef:
10-10-2021 09:35
Beetje flauwe vergelijking. Jouw vriend ging met een groep collega's samen naar het huis van één van hen. Haar vriend sprak midden in de nacht één op één af om zijn lievelingsserie te kijken. Dat had hij met haar op de eerste date ook gedaan. Overigens was het ook daar de vraag of er echt iets aan de hand was.

Maar hey, je vertrouwt je vriend niet en denkt blijkbaar dat die dame met een groepje collega's naar haar huis gaat voor seks.
Ja in die zin was het in mijn geval een spontane actie van een groepje mensen en in haar geval nam haar vriend het voortouw.
Bijnasoms schreef:
10-10-2021 09:54
Ja in die zin was het in mijn geval een spontane actie van een groepje mensen en in haar geval nam haar vriend het voortouw.
Je draait jezelf nu weer helemaal vast. Zoekt naar bevestiging van je gelijk. Zoek je een reden om je eigen rotgevoel te bevredigen door legitiem boos te kunnen worden op je vriend?
PlayingTheAngel schreef:
05-10-2021 11:01
Hai TO, weet je, gevoelens kun je vaak niet controleren. Die zijn er. Wat je ermee doet, daar heb je wel invloed op. Als je objectief naar je vraag kijkt, wat denk je dan zelf? Je vriend is eerlijk tegen je over wat hij doet en is met andere collega's bij een vrouwelijke collega thuis geweest. Aangezien de horeca om 12u dicht moet is het logisch dat ze ergens anders heen wilden, was het anders geweest als het bij een mannelijke collega geweest was? Volgens mij niet, want het gaat je om de aanwezigheid van de vrouw. Waar ben je precies bang voor, dat hij iets met haar uitspookt? Er is volgens mij geen enkele reden om dat te denken en dat weet je zelf ook wel.

Trouw kun je niet afdwingen door allerlei regeltjes te verzinnen, of door je vriend bij andere vrouwen vandaan te houden. Het is ook wel erg triest als dat nodig zou zijn om te voorkomen dat hij vreemdgaat. Hij kiest voor jou, dat zou toch echt voldoende moeten zijn. Als iemand echt vreemd wil gaan dan doet hij dat, daar kun je niets aan doen. Ik hoop dat het je steeds beter lukt om los te gaan laten en hem te vertrouwen.

Oh en over mooie vrouwen, volgens mij is uiterlijk echt niet doorslaggevend. Genoeg mooie mensen met een kutkarakter. Ik ben zelf helemaal niet bijzonder mooi of knap, maar word vaak seksueel erg aantrekkelijk gevonden. Dat kan ook. Bovendien is knap/mooi ook nog eens subjectief.
Grappig. Ik las dit nog eens na en hoorde mezelf denken. Nee, ik ben niet bang dat hij iets uitspookt met haar op dat moment... Ik ben bang dat hij dat wil.

Ik heb zelf verlatingsangst waardoor ik vaak met mensen met bindingsangst in een relatie terecht kom. Die dynamiek heb ik nog niet helemaal los kunnen laten in mijn hoofd (werk ik hard aan). Dus ik ben altijd bang dat zodra een man weet dat ik 'commit' dat hij dan interesse verliest en op zoek gaat naar zijn volgende 'jacht'.
Bijnasoms schreef:
10-10-2021 09:05
In dat topic vindt helemaal niet iedereen dat het not done is, en bovendien is het een heel andere situatie, niet vergelijkbaar met die van jou. Maar goed, de TO heeft daar de relatie beëindigd, dus als je het echt 1 op 1 wil overnemen, dan is dat ook een optie.

Overigens zou ik met het voorbeeld uit dat topic ook geen probleem hebben, maar wel met de manier waarop de vriend reageerde toen hij ergens op aangesproken werd.
novaviva schreef:
10-10-2021 10:39
In dat topic vindt helemaal niet iedereen dat het not done is, en bovendien is het een heel andere situatie, niet vergelijkbaar met die van jou. Maar goed, de TO heeft daar de relatie beëindigd, dus als je het echt 1 op 1 wil overnemen, dan is dat ook een optie.

Overigens zou ik met het voorbeeld uit dat topic ook geen probleem hebben, maar wel met de manier waarop de vriend reageerde toen hij ergens op aangesproken werd.
Ja dankjewel voor jouw toelichting. Dat laatste is ook natuurlijk zeker iets waar ik het mee eens ben. Twee mensen kunnen een meningsverschil hebben en hoe je daarmee omgaat is eigenlijk waar alles mee staat of valt.
Bijnasoms schreef:
10-10-2021 10:32
Grappig. Ik las dit nog eens na en hoorde mezelf denken. Nee, ik ben niet bang dat hij iets uitspookt met haar op dat moment... Ik ben bang dat hij dat wil.
Sorry misschien hard maar als die dat echt wil dan doet die dat toch wel. Hoeft niet savonds na werk. Daar doe je niets tegen. Je kan niet zo denken.
Bijnasoms schreef:
10-10-2021 10:32

Ik heb zelf verlatingsangst waardoor ik vaak met mensen met bindingsangst in een relatie terecht kom. Die dynamiek heb ik nog niet helemaal los kunnen laten in mijn hoofd (werk ik hard aan). Dus ik ben altijd bang dat zodra een man weet dat ik 'commit' dat hij dan interesse verliest en op zoek gaat naar zijn volgende 'jacht'.
Maar wat verwacht je dan in vredesnaam van je vriend als die angst voor verlating alles overheerst?

Ik weet niet of je mannen aantrekt met bindingsangst. Het klinkt meer alsof je angst voor verlating zo destructief is, dat er uiteindelijk geen enkele relatie tegen bestand is.
Liptonicetea schreef:
10-10-2021 10:43
Sorry misschien hard maar als die dat echt wil dan doet die dat toch wel. Hoeft niet savonds na werk. Daar doe je niets tegen. Je kan niet zo denken.
oh, ik beschouw dit niet als hard maar als liefdevol. Ik ben het er helemaal mee eens. Ik luister soms ook naar relatiecoaches op Youtube. Eentje sprak ook een waarheid als een koe: Je hoeft een ander niet te vertrouwen want je moet jezelf vertrouwen dat je de situatie kan oplossen als het zich voordoet. Dus je moet jezelf erop vertrouwen dat als iemand vreemdgaat dat je bij die persoon weggaat.
Bijnasoms schreef:
10-10-2021 11:23
oh, ik beschouw dit niet als hard maar als liefdevol. Ik ben het er helemaal mee eens. Ik luister soms ook naar relatiecoaches op Youtube. Eentje sprak ook een waarheid als een koe: Je hoeft een ander niet te vertrouwen want je moet jezelf vertrouwen dat je de situatie kan oplossen als het zich voordoet. Dus je moet jezelf erop vertrouwen dat als iemand vreemdgaat dat je bij die persoon weggaat.
Heb je je vriend inmiddels gesproken? Wat zegt hij?
Ik ga volgende week een weekje weg (city trip) met mijn vriend en samen met twee vrienden van hem (getrouwd stel). Blijkt dat hij allerlei adviezen van desbetreffende jonge dame krijgt want zij heeft in die stad gestudeerd.

Nu gaat hij ook vrijdag weer met haar en andere collega's naar de kroeg. Heb toch gezegd dat ik het niet fijn vind dat hij na sluitingstijd nog tot diep in de nacht bij haar thuis een afzakkertje doet (in gezelschap). Bij vermeld dat hij natuurlijk moet doen wat goed voelt en dat ik ongeacht hoop dat hij een fijne avond heeft. Maar dat ik toch even mijn ei kwijt wilde. Hij reageerde positief, zei dat hij het sowieso niet van plan was.

Ik merk dat ik er iets van vind. Een man van 38 die (in groepsverband) nog 's nachts meegaat naar het huis van een jongedame (begin 20).
En doe je dan vervolgens iets met die mening? Of ga je zeggen dat je dat niet leuk vindt, maar dat HIJ maar moet doen wat goed voelt na die manipulatie. En als hij het dan toch verkeerd doet, je vooral klaagt maar er geen consequenties aan verbind?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven