Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?

vrijdag 15 oktober 2021 om 09:48
Daar zou ik ook gek van worden, maar je hebt gelijk dat ruzie maken waarschijnlijk niks oplevert. Ik weet niet om wat voor dingen het gaat (koek? gebak? snoep?) maar als het steeds dezelfde dingen zijn, is het dan geen optie om een voorraadje in het appartement te hebben zodat ze die dingen gewoon mee kan nemen in haar tas en je niet de hele dag obsessief naar een bakker op zoek hoeft? Of heeft ze daar dan niet genoeg aan en moet het dan weer net iets anders zijn?
Ik zou in elk geval een manier vinden om deze vakantie uit te zitten zonder al te veel ergernis, als dit echt maakt dat ik nergens kwam of zelf amper normaal kan eten omdat zij de hele tijd haar zin wil doordrijven dan zou ik het toch echt wel een keer aankaarten, en heel eerlijk gezegd zou het voor mij wel de laatste keer zijn geweest dat ik met haar op vakantie ging. Ik zou dat overdreven gulzige hebberige gedoe rondom eten heel moeilijk trekken (in elk geval wel als mijn hele vakantie daar ook om moet draaien).
Ik zou in elk geval een manier vinden om deze vakantie uit te zitten zonder al te veel ergernis, als dit echt maakt dat ik nergens kwam of zelf amper normaal kan eten omdat zij de hele tijd haar zin wil doordrijven dan zou ik het toch echt wel een keer aankaarten, en heel eerlijk gezegd zou het voor mij wel de laatste keer zijn geweest dat ik met haar op vakantie ging. Ik zou dat overdreven gulzige hebberige gedoe rondom eten heel moeilijk trekken (in elk geval wel als mijn hele vakantie daar ook om moet draaien).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:49
Bespreek het met haar, maar breng het op een niet kwetsende manier.
Ga het gesprek aan wat zij precies verwacht van deze vakantie en wat zij wil ondernemen tijdens de vakantie, en geef aan wat jouw wensen zijn qua ondernemen. Maak dan samen een plan welke items wanneer aan bod komen.
Leg haar nogmaals uit waarom jij niet zomaar alles kunt eten en dat het in jullie beider belang is dat jij zorgt dat jij alleen gezonde dingen binnenkrijgt overdag.
Succes!
Ga het gesprek aan wat zij precies verwacht van deze vakantie en wat zij wil ondernemen tijdens de vakantie, en geef aan wat jouw wensen zijn qua ondernemen. Maak dan samen een plan welke items wanneer aan bod komen.
Leg haar nogmaals uit waarom jij niet zomaar alles kunt eten en dat het in jullie beider belang is dat jij zorgt dat jij alleen gezonde dingen binnenkrijgt overdag.
Succes!
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:50
Jammer dat je vakantie anders loopt dan gedacht. Is er een reden dat ze zo opeens veel met eten bezig is? Vraag T eens?
Misschien uitleggen wat je hier zegt over je bewuste eten?
Bij het ontbijt een planning voor de dag maken incl eetpauzes?
Bespreken dat je dit niet fijn vind en dat je wat meer je eigen gang gaat?

vrijdag 15 oktober 2021 om 09:50
Ik zou aangeven dat dit zo niet voor mij werkt en ik graag wat van de omgeving wil zien / dingen doen. En als dat niet over komt, dan zou ik zeggen Marietje om 11:00 uur sta ik klaar om naar x te gaan, ben je dan klaar, heel gezellig, zo niet, dan ga ik zelf. En als jullie willen gaan eten, je niet door haar laten leiden maar gewoon zelf ergens naar binnen stappen.
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:51
Wanneer ik iets zeg over eten dan ratelt ze op wat ze wil. Wanneer ik aangeef dat ik haar graag wil verrassen en ga uitkiezen waar we gaan eten is ze niet enthousiast. Ze heeft me haar telefoon laten zien waar ze op maps zo'n 50 plekken heeft gemarkeerd die ze van tevoren uitvoerig heeft bestudeerd. Qua eten heb ik weinig in te brengen lijkt het wel.

vrijdag 15 oktober 2021 om 09:51
Als ik je verhaal zo lees kan je nog wel eens bedrogen uitkomen als je op je strepen gaat staan. Vriendin komt op mij behoorlijk drammerig over en ik denk dat ze het je niet in dank afneemt als jij haar gaat beperken in haar eetmomenten of dieetkeuzes.
Als de vriendschap je verder echt zo dierbaar is zou ik het uitzitten en nooit meer met deze vriendin op vakantie.
Als de vriendschap je verder echt zo dierbaar is zou ik het uitzitten en nooit meer met deze vriendin op vakantie.

vrijdag 15 oktober 2021 om 09:54
sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 09:51Wanneer ik iets zeg over eten dan ratelt ze op wat ze wil. Wanneer ik aangeef dat ik haar graag wil verrassen en ga uitkiezen waar we gaan eten is ze niet enthousiast. Ze heeft me haar telefoon laten zien waar ze op maps zo'n 50 plekken heeft gemarkeerd die ze van tevoren uitvoerig heeft bestudeerd. Qua eten heb ik weinig in te brengen lijkt het wel.
Het klinkt ook wel alsof je je laat overdonderen. Je bent er zelf bij. Je hoeft je niet te laten leiden hè.
Alhoewel ‘lijden’ hier ook wel past.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 15-10-2021 09:56
3.72% gewijzigd

vrijdag 15 oktober 2021 om 09:57
Ik vind het helemaal niet meer zo ongecompliceerd klinken. Het is ongecompliceerd zolang zij precies kan eten wat/hoeveel/hoe vaak ze wil. Als je thuis bij haar eet dan kan ze dat allemaal naar haar hand zetten waardoor het inderdaad ongecompliceerd voelt, maar nu beheerst het blijkbaar de hele vakantie.
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:59
Dagblad schreef: ↑15-10-2021 09:50Jammer dat je vakantie anders loopt dan gedacht. Is er een reden dat ze zo opeens veel met eten bezig is? Vraag T eens?
Ik wil absoluut niks zeggen over wat zij eet. Dat moet ze echt helemaal zelf weten. Ik vind het heerlijk wanneer mensen geen problemen hebben met hun lichaam en gewoon alles eten wat ze willen. We hebben hier een keuken, bewust, zodat we ook zelf kunnen koken. We doen dus ook boodschappen. Nu lijken we zo ver uit elkaar te liggen qua behoeftes dat we aparte mandjes pakken. Zij pakt snoep en koek, en ik probeer dat beperkt te houden en vooral voedzame dingen te pakken. Wanneer we ergens langslopen met gebak probeert ze mij te overtuigen om ook wat te nemen. Ik geef dan aan dat zij kan nemen wat ze wil en dan wacht ik gewoon tot ze klaar is.
vrijdag 15 oktober 2021 om 10:02
Dat ze jou de hele tijd probeert over te halen terwijl ze weet dat jij daar problemen van krijgt met je gezondheid vind ik best een rode vlag eerlijk gezegd. Gelukkig ben je assertief genoeg om te weigeren, maar eigenlijk is het wel heel egoïstisch van haar.

vrijdag 15 oktober 2021 om 10:04
Klopt, en nu begint het mijn vakantie te beïnvloeden.
Gisteren, na het zoveelste gebaksvitrine zei ik dat ze eens een culinaire vakantie moet nemen. Ze zei dat ze daarom graag andere steden bezoekt om het eten daar te proeven. Ik zei dat we wat dat betreft dan een slechte match zijn aangezien ik niet zonder gevolgen alles zomaar kan eten. Ze zei dat ze het hartstikke fijn vindt om met mij op vakantie te zijn.
Misschien verandert het als ik mijn eigen ding ga doen en zij het allemaal minder fijn vindt.

Pas op dat je jezelf niet ingraaft in een loopgraaf en 'nee' zegt, gewoon omdat het kan.sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 09:59Ik wil absoluut niks zeggen over wat zij eet. Dat moet ze echt helemaal zelf weten. Ik vind het heerlijk wanneer mensen geen problemen hebben met hun lichaam en gewoon alles eten wat ze willen. We hebben hier een keuken, bewust, zodat we ook zelf kunnen koken. We doen dus ook boodschappen. Nu lijken we zo ver uit elkaar te liggen qua behoeftes dat we aparte mandjes pakken. Zij pakt snoep en koek, en ik probeer dat beperkt te houden en vooral voedzame dingen te pakken. Wanneer we ergens langslopen met gebak probeert ze mij te overtuigen om ook wat te nemen. Ik geef dan aan dat zij kan nemen wat ze wil en dan wacht ik gewoon tot ze klaar is.
Ga nu ergens op een terras zitten en bespreek het eten. Leg uit dat jij niet zoveel kunt eten en er op moet letten. Of daar meer begrip voor is. En of zij dan de restaurants uit wil zoeken, rekening houdend met dat jij er ook iets eten kunt.
Dit is toch vrij normaal … aparte boodschappen qua lekkers. En als je iets afwijst is dat toch ook prima.sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 09:59Ik wil absoluut niks zeggen over wat zij eet. Dat moet ze echt helemaal zelf weten. Ik vind het heerlijk wanneer mensen geen problemen hebben met hun lichaam en gewoon alles eten wat ze willen. We hebben hier een keuken, bewust, zodat we ook zelf kunnen koken. We doen dus ook boodschappen. Nu lijken we zo ver uit elkaar te liggen qua behoeftes dat we aparte mandjes pakken. Zij pakt snoep en koek, en ik probeer dat beperkt te houden en vooral voedzame dingen te pakken. Wanneer we ergens langslopen met gebak probeert ze mij te overtuigen om ook wat te nemen. Ik geef dan aan dat zij kan nemen wat ze wil en dan wacht ik gewoon tot ze klaar is.
Waar stoor je je nu echt aan?

vrijdag 15 oktober 2021 om 10:05
Ik denk dat jullie met andere verwachtingen op vakantie zijn gegaan.....sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 10:04Klopt, en nu begint het mijn vakantie te beïnvloeden.
Gisteren, na het zoveelste gebaksvitrine zei ik dat ze eens een culinaire vakantie moet nemen. Ze zei dat ze daarom graag andere steden bezoekt om het eten daar te proeven. Ik zei dat we wat dat betreft dan een slechte match zijn aangezien ik niet zonder gevolgen alles zomaar kan eten. Ze zei dat ze het hartstikke fijn vindt om met mij op vakantie te zijn.
Misschien verandert het als ik mijn eigen ding ga doen en zij het allemaal minder fijn vindt.

vrijdag 15 oktober 2021 om 10:09
Helemaal goed. Fijne dag!sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 10:06Voor vandaag was al zo gepland dat zij de hele dag bezig zal zijn met iets. Ik ga zo lekker alleen op pad.
En vanavond iets of ergens eten waar jullie beide tevreden over zijn. Succes!
vrijdag 15 oktober 2021 om 10:10
Doreia* schreef: ↑15-10-2021 10:04Pas op dat je jezelf niet ingraaft in een loopgraaf en 'nee' zegt, gewoon omdat het kan.
Ga nu ergens op een terras zitten en bespreek het eten. Leg uit dat jij niet zoveel kunt eten en er op moet letten. Of daar meer begrip voor is. En of zij dan de restaurants uit wil zoeken, rekening houdend met dat jij er ook iets eten kunt.
Mijn aandoening is al heel vaak ter sprake geweest en vaak aangegeven waar ze mogelijk mee geconfronteerd kan worden wanneer we zo lang samen zijn. Zij was het meest enthousiast over de vakantie van ons twee ondanks alle "waarschuwingen".