Op vakantie met vriendin ergernis

15-10-2021 09:42 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.

Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.

Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.

Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.

Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.

Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Ja, maar die vriendin heeft steeds dingen waar to niet tegen kan.

Maar goed niets eens een hapje laten proeven en dan zo een uitspraak, 'zij is altijd degene die het meest krijgt (ik kan niet altijd van haar proeven)'. ...dus mag zij van mij ook niet.

Ik proef ook wel jaloezie en twee mensen die de hele tijd op elkaars zwakke plek drukken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja, deze twee zitten in elkaars allergie zone, vermoed ik. De een is misschien onbewust jaloers op de ander omdat die ander alles kan eten. Die andere vriendin ziet de hele vakantie een voorbeeld van zelfbeheersing, waar ze zelf ook graag wat meer van zou hebben.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 23:21
De wandeling vond ze niet zo leuk, en toen ik voorstelde om de reservering een halfuur uit te stellen zodat we de wandeling rustig konden afmaken (veel blijven staan, foto's maken) wilde ze dat absoluut niet. Ze vroeg de hele tijd hoe ver we waren van het restaurant terwijl we nog ruim een uur hadden.

Wat ik wel lastig blijf vinden is dat ze vragen blijft stellen over eten delen. Ik weet dat er mensen zijn die dat heerlijk vinden maar ik ben daar niet zo van dus doe ik vaak een bijgerecht oid, maar niet mijn hoofdgerecht. Ik zei dat ik het voorgerecht wel wil delen. Mijn Hoofdgerecht was heerlijk en ze bleef hinten naar een stuk maar heb het genegeerd want zij is altijd degene die het meest krijgt (ik kan niet altijd van haar proeven). Op een gegeven moment kreeg ik last dus niet kunnen opmaken. Dus vroeg ze aan de bediening of ze het mee mag nemen (dus geen voedselverspilling!), maar wel ongemakkelijk gevoel. Ze vroeg of ik het nagerecht helemaal ging opeten. Ja! Baalde ze van want nu moest ze kiezen.

Allebei 3 gangen, helemaal vol. Onderweg blijft ze eten aanwijzen. Thuis aangekomen vraagt ze of we de delicatessen die ik vanmiddag had gehaald kunnen gaan proeven. Ik zei dat ik nog vol zit. Dus ging ze aan de oreo's.

Misschien een beetje een lelijk bericht, maar even los van haar: ik heb enorm genoten van dit uitje. Werkelijk alles, zelfs de dingen die niet zoals gepland gingen, waren perfect. Maar ze bleef klagen over alles. En onderweg naar huis zegt ze dat deze hele avond gemiddeld een 9 krijgt en dat ze enorm heeft genoten.

Dus een dubbel gevoel maar al met al fijn dat we in the end allebei het enorm naar ons zin hadden.

Een hele klaagzang over vriendin, maar je hebt het wel enorm naar je zin gehad. Ik snap niets van jou.
Overigens loont het denk ik om je eens in te lezen op vetopslag en de rol van vetcellen.

Even in Jip en Janneke taal:

Als je aankomt splitsen die zich waardoor het er meer worden. Wel tot 5-10x zoveel.

Als je afvalt verdwijnen die vetcellen niet, maar krimpen. De hypothese is dat die vetcellen signalen uitzenden dat ze gevoed willen worden. Bovendien zijn bij mensen met overgewicht allerlei hormonale processen verstoord, die bij mensen zonder overgewicht verzadigingsgevoel doorgeven aan de hersenen.

Het is dus niet zo maar een gebrek aan zelfbeheersing, maar je lichaam stuurt je als het ware naar voedsel, bij voorkeur zoet (snelle koolhydraten) en vet.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Waarom zou TO dat doen? Zij is toch niet de dietist van haar vriendin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
16-10-2021 10:45
Dit
Ze zijn niet elkaars oppas.
Lijkt me een leuk gesprek als je daarmee komt wanneer ze om de rest van je toetje vraagt.
En als ik als vriendin zijnde dit stuk hier zou lezen zou het ook einde vriendschap betekenen.
viva-amber schreef:
16-10-2021 10:09
Ja, maar die vriendin heeft steeds dingen waar to niet tegen kan.

Maar goed niets eens een hapje laten proeven en dan zo een uitspraak, 'zij is altijd degene die het meest krijgt (ik kan niet altijd van haar proeven)'. ...dus mag zij van mij ook niet.

Ik proef ook wel jaloezie en twee mensen die de hele tijd op elkaars zwakke plek drukken.
O, ja hoor, natuurlijk, nu heeft TO weer wat verkeerd gedaan omdat ze niet van haar bord wil laten eten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lorrelies schreef:
16-10-2021 10:00
Weet je wat ik hier bijzonder aan vindt? Als ik in het buitenland iets ontzettends lekkers op mijn bord krijg. Zou ik het graag ook mijn reisgenoten laten proeven. Gewoon een hapje. Voor de beleving. Om te delen dat je iets lekkers op je bord hebt. Daar hoef niet tegen over te staan dat ik persé ook iets van de ander moet.
Dat jij haar negeert als zij wil proeven is echt heel gek.
Sowieso iemand die je lief vind negeren.
Raar gedrag van jou. Je zegt of ik heb er een hekel aan om te delen vriendin, dat weet je toch, of hier een lekker hapje om te proeven het is zalig, hoe is jou gerecht?
Echt raar gedrag ook van jou
Dit vind ik helemaal theatraal. "Iemand die je lief vindt negeren". Die vriendin eet de hele dag door waar ze zin in heeft, TO moet haar eten blijkbaar wat zorgvuldiger uitzoeken en heeft geen zin om dan nog eens haar vriendin te laten proeven van haar bord. En waarschijnlijk weet die vriendin dat wel, net als dat ze weet dat TO bruin stokbrood moet weten in plaats van wit, maar ze blijft hinten. Dan ga je er op een gegeven moment niet meer op in, nee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lorrelies schreef:
16-10-2021 10:00
Weet je wat ik hier bijzonder aan vindt? Als ik in het buitenland iets ontzettends lekkers op mijn bord krijg. Zou ik het graag ook mijn reisgenoten laten proeven. Gewoon een hapje. Voor de beleving. Om te delen dat je iets lekkers op je bord hebt. Daar hoef niet tegen over te staan dat ik persé ook iets van de ander moet.
Dat jij haar negeert als zij wil proeven is echt heel gek.
Sowieso iemand die je lief vind negeren.
Raar gedrag van jou. Je zegt of ik heb er een hekel aan om te delen vriendin, dat weet je toch, of hier een lekker hapje om te proeven het is zalig, hoe is jou gerecht?
Echt raar gedrag ook van jou
Dit. Waarom mag ze geen hapje van je proeven?
Uiteindelijk at je je gerecht niet eens op.
En waarom mag je vriendin na thuiskomst niet iets van de lokale delicatesse eten?
Dat laatste bericht van mij had ik niet moeten typen. Met het openen van het topic hoopte ik tips te krijgen hoe ik de situatie kan bijsturen, en dat is met gisteravond gelukt. Bij thuiskomst nog lang gehangen en veel gelachen. Er is dus absoluut geen sprake van stress of irritatie tussen ons. Juist nu ik haar een paar keer vóór ben lijkt de balans hersteld te zijn.

Sommigen vinden bepaalde dingen onduidelijk. Dat is nu eenmaal zo met situaties uittypen.

Mijn vriendin heeft een probleem. Mijn ergernis was omdat ik overrompeld was, het mijn vakantie beïnvloedde icm met de stresssituatie bij aankomst. Door de tips heb ik meer balans kunnen krijgen in de rolverdeling die aan het ontstaan was. Zoals gisteren, zelf een restaurant uitzoeken en die voorstellen.

Het is fijn om hier anoniem dingen te vragen en mijn lelijke kant te kunnen laten zien. Maar ik besef dat ik niet zulke lieve dingen heb gezegd over mijn vriendin terwijl ze een (serieus) probleem heeft.

Het gaat me te ver om iets over haar gewicht te zeggen. Ik hou van haar zoals ze is. En zelfs nu, nu ik geconfronteerd word met haar "verslaving", moet ik de ergernis niet (meer) toelaten en haar tegemoetkomen. Ik moet een betere vriendin zijn voor haar, zeker nu op vakantie.

Nu is het wel zo dat er een aanleiding is om bij thuiskomst misschien iets te zeggen over dat ik mij zorgen maak om haar gezondheid. Maar ik wil nog afwachten of zij er zelf over begint vanwege de aanleiding.
sjottelsplakje schreef:
16-10-2021 11:08
Dat laatste bericht van mij had ik niet moeten typen. Met het openen van het topic hoopte ik tips te krijgen hoe ik de situatie kan bijsturen, en dat is met gisteravond gelukt. Bij thuiskomst nog lang gehangen en veel gelachen. Er is dus absoluut geen sprake van stress of irritatie tussen ons. Juist nu ik haar een paar keer vóór ben lijkt de balans hersteld te zijn.
Maar besef je dat het niet gaat over wat je hier wel of niet schrijft.
Ondanks de leuke dag, ergerde je nog steeds kapot.
Is het allemaal echt zo erg of leg je inmiddels op alle slakken zout?
Jullie zijn nog maar een paar dagen weg, en jij hebt al vastgesteld dat ze een groot probleem heeft. Heeft ze echt een eetstoornis of is alleen het contrast met jou groot?
Rosalind* schreef:
16-10-2021 11:14
Maar besef je dat het niet gaat over wat je hier wel of niet schrijft.
Ondanks de leuke dag, ergerde je nog steeds kapot.
Is het allemaal echt zo erg of leg je inmiddels op alle slakken zout?
Jullie zijn nog maar een paar dagen weg, en jij hebt al vastgesteld dat ze een groot probleem heeft. Heeft ze echt een eetstoornis of is alleen het contrast met jou groot?

Bij het openen van het topic was ik bang dat de ergernis alleen maar erger zou worden, ik het niet kan uitspreken en het er op een gegeven moment eruit zou komen op een kwetsende manier. Gisteren kwam de ergernis niet binnen, maar zag ik natuurlijk wel dingen waar ik niet altijd op in ging.

Ik behoor zelf tot de groep die ook veel kan eten. Dus het is geen contrast-ding. En het is niet alleen dat ze constant wil eten. Maar wanneer je haar een vraag stelt heeft het antwoord vaak met eten te maken. Of net: ze heeft gedroomd over wat we gisteren hebben gegeten. Na het eten van een goddelijke delicatesse zegt ze: ik ben verdrietig want nu is het op. Om dat laatste twee moest ik glimlachen en dacht ik: "Tjah..."

Als ik dit zo kan vasthouden, dan is het gewoon een hele fijne vakantie samen. We hebben beide enorm zin in vandaag.
Jullie zijn de omgekeerde versie van L.A. Raven
Wouw en nu klinkt het alsof je medelijden hebt met haar. "haar verslaving".
sjottelsplakje schreef:
16-10-2021 11:24
Bij het openen van het topic was ik bang dat de ergernis alleen maar erger zou worden, ik het niet kan uitspreken en het er op een gegeven moment eruit zou komen op een kwetsende manier. Gisteren kwam de ergernis niet binnen, maar zag ik natuurlijk wel dingen waar ik niet altijd op in ging.

Ik behoor zelf tot de groep die ook veel kan eten. Dus het is geen contrast-ding. En het is niet alleen dat ze constant wil eten. Maar wanneer je haar een vraag stelt heeft het antwoord vaak met eten te maken. Of net: ze heeft gedroomd over wat we gisteren hebben gegeten. Na het eten van een goddelijke delicatesse zegt ze: ik ben verdrietig want nu is het op. Om dat laatste twee moest ik glimlachen en dacht ik: "Tjah..."

Als ik dit zo kan vasthouden, dan is het gewoon een hele fijne vakantie samen. We hebben beide enorm zin in vandaag.

Volgens mij is jouw vriendin inderdaad eetverslaafd. Het is moeilijk om daar mee om te gaan als vriendin/reispartner.

Ik heb het zelf andersom meegemaakt, een vriendin die een eetstoornis had, en juist niet of heel erg mager wilde eten. Op een of andere manier draaide het toen alsnog allemaal om eten en drukte het een stempel op de dag en op onze band. Was gewoon naar om te zien dat iemand niet gezond is in relatie tot eten.

Ik lees veel tegenstrijdige beweringen van je, en ik krijg het gevoel dat je uit alle macht probeert om je vakantie en de band met je vriendin niet te verpesten en dat je het leuk wil houden, en dat snap ik op zich wel. Maar je bent met iemand met een eetverslaving op pad, dat moet ook niet makkelijk zijn. Dat mag je best concluderen.
anoniem_406465 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 11:42
4.01% gewijzigd
Persoonlijk vind ik het vreemd dat to blijkbaar hier niet haar irritaties neer mag pennen.
Ik denk dat twee tegenstrijdige gevoelens best tegelijk gevoeld kunnen worden. Beter dat ze het hier uit en ervan af is dan die negatieve gevoelens uit naar vriendin op vakantie.

Overigens bestaan er absoluut mensen die geen "ik zit vol" signaal krijgen.
Rosalind* schreef:
16-10-2021 11:07
Dit. Waarom mag ze geen hapje van je proeven?
Uiteindelijk at je je gerecht niet eens op.
En waarom mag je vriendin na thuiskomst niet iets van de lokale delicatesse eten?
Ze nam het toch mee voor later?
Heeft die vriendin ook iets positiefs?
sjottelsplakje schreef:
16-10-2021 11:24

Ik denk dat die eet-obsessie meer bij jou zit dan bij haar. Anders zou je je er niet zo aan ergeren.
Iedere dag is gehaktdag
Susan schreef:
16-10-2021 11:02
Dit vind ik helemaal theatraal. "Iemand die je lief vindt negeren". Die vriendin eet de hele dag door waar ze zin in heeft, TO moet haar eten blijkbaar wat zorgvuldiger uitzoeken en heeft geen zin om dan nog eens haar vriendin te laten proeven van haar bord. En waarschijnlijk weet die vriendin dat wel, net als dat ze weet dat TO bruin stokbrood moet weten in plaats van wit, maar ze blijft hinten. Dan ga je er op een gegeven moment niet meer op in, nee.
Dat is toch geen manier van met elkaar omgaan?
Spreek je uit ipv negeren, dat is wat anders dan overal op in gaan.
Negeren is echt zo liefdeloos en kinderachtig
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-10-2021 19:45
Reden: ongepast
98.87% gewijzigd
viva-amber schreef:
16-10-2021 10:45
Nee, maar dan snapt ze misschien beter dat anderen soms vaker moeten eten dan zij.
Als je het begrijpt is het makkelijker om ermee om te gaan.

DeSlager schreef:
16-10-2021 12:18
Ik denk dat die eet-obsessie meer bij jou zit dan bij haar. Anders zou je je er niet zo aan ergeren.
Ik ken eerlijk gezegd niemand die onbekommerd eet waar ze zin in hebben. Ik was eens met een groep vrouwen op pad waarvan er verschillende aangaven niet eens meer te weten wat ze nou lekker vonden. Ze aten gewoon wat ze 'mochten' en hadden daar favorieten in, maar wat ze echt het water in de mond lieten lopen, geen idee meer.
Andersom ging ik met een collega een doner box halen. Je hoort of 'ja...schuldgevoel' of 'lekker maar echt nee, ik moet het niet doen'.
Niemand die onbekommerd zit te smullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven