Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
zondag 17 oktober 2021 om 01:11
Dat heb je nou eenmaal als je restricties hebt, dat je van te voren alles uit moet zoeken.zazu_ schreef: ↑17-10-2021 00:38Ik heb bijna het hele topic gelezen, maar dit is ook wat er bij mij over bleef. Juist TO is heel erg bezig met eten en wie wat wanneer eet en hoeveel. Ik zou ook eerder zeggen dat daar het probleem zit. Tenzij echt alles de hele dag over eten gaat, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. En voor veel mensen (lees; iedereen die ik ken), is eten ook gewoon heel belangrijk. Zeker of juist op vakantie.
Dat is trouwens niet 100% waar, ik ken 1 iemand die het werkelijk niets interesseert. Die eet echt alleen omdat het moet. En dat is zo'n uitzondering dat dat dan weer bij iedereen om hem heen opvalt (puur dat dat zo is, dat het echt bestaat haha).
Ik merk zo veel onbegrip naar mensen die uit medische redenen niet alles kunnen eten. Als gezond persoon heb je geen idee hoe ongelooflijk makkelijk het is om alles maar te kunnen eten. Dus tja, to zal gemiddeld er meer mee bezig zijn, zodat ze niet constant ziek is.
Maar dat is even wat anders dan vriendin die alleen maar over eten praat en droomt.
zondag 17 oktober 2021 om 01:13
Of juist totale onbegrip vanuit vriendin. To moet zich er wel mee bezig houden. Anders word ze ziek.fashionvictim schreef: ↑17-10-2021 00:31Ik heb net dit hele topic gelezen en mijn indruk is dat jij juist degene bent die ontzettend gefixeerd is op eten en op alles wat je niet mag, en daardoor een soort ongezonde jaloezie hebt naar mensen die wel gewoon eten waar ze zin in hebben. je bent echt enorm gefocust op elke beweging van je vriendin en elke hap die zij neemt, ik zou er helemaal kriegel van worden als ik haar was en iemand zat zo op mijn eten te letten.

zondag 17 oktober 2021 om 03:02
Ik denk dat jullie beide irritaties hebben naar elkaar toe. Het was wellicht slimmer geweest als jullie van te voren al wat afspraken hadden gemaakt over het eten en wat te doen als je er niet uit komt. Jij vind dat ze geen rekening met je houdt en zij vind het vast vervelend dat je zo vaak aangeeft dat je iets niet mag. En je geeft haar ook verschillende signalen want soms is het blijkbaar wel okee dat je X. neemt.
Misschien is het een idee om apart van elkaar te eten en dan later weer op een centraal punt afspreken. Ik weet niet wat je allemaal niet mag maar heb je al eens aan een ober van een restaurant gevraagd of een gerecht iets aangepast kan worden zoals de nootjes weg laten bij een noten allergie. Bij een goed restaurant kan dat vaak gewoon.
Toen ik met een vriendin een stedentrip ging doen hadden we van te voren een beetje afgesproken hoe we dat gingen doen met eten. Zij was een wat moeilijke eter en ik probeer graag nieuwe dingen. Zij vond het geen probleem om iedere dag bij de mac, KFC of Burger King te eten terwijl ik dat juist niet wilde. Voor het avond eten was de afspraak geen Mac en om en om kiezen tenzij we er samen al uit waren. Lunch bekeken we per dag. Als zij mac wilde prima dan haalde ik wat anders en dan in een park samen picknicken.
Misschien is het een idee om apart van elkaar te eten en dan later weer op een centraal punt afspreken. Ik weet niet wat je allemaal niet mag maar heb je al eens aan een ober van een restaurant gevraagd of een gerecht iets aangepast kan worden zoals de nootjes weg laten bij een noten allergie. Bij een goed restaurant kan dat vaak gewoon.
Toen ik met een vriendin een stedentrip ging doen hadden we van te voren een beetje afgesproken hoe we dat gingen doen met eten. Zij was een wat moeilijke eter en ik probeer graag nieuwe dingen. Zij vond het geen probleem om iedere dag bij de mac, KFC of Burger King te eten terwijl ik dat juist niet wilde. Voor het avond eten was de afspraak geen Mac en om en om kiezen tenzij we er samen al uit waren. Lunch bekeken we per dag. Als zij mac wilde prima dan haalde ik wat anders en dan in een park samen picknicken.

zondag 17 oktober 2021 om 07:40
Die vriendin komt me sowieso over als een enorme vreetzak. Daar zou ik ook niet mee op vakantie willen.Susan schreef: ↑16-10-2021 11:02Dit vind ik helemaal theatraal. "Iemand die je lief vindt negeren". Die vriendin eet de hele dag door waar ze zin in heeft, TO moet haar eten blijkbaar wat zorgvuldiger uitzoeken en heeft geen zin om dan nog eens haar vriendin te laten proeven van haar bord. En waarschijnlijk weet die vriendin dat wel, net als dat ze weet dat TO bruin stokbrood moet weten in plaats van wit, maar ze blijft hinten. Dan ga je er op een gegeven moment niet meer op in, nee.
zondag 17 oktober 2021 om 07:47
Toch lees ik wél ergenis als ik je bericht lees.sjottelsplakje schreef: ↑16-10-2021 00:13Is ook een mopperbericht. Een beetje lelijk, wat ze ook niet verdient. Ik merkte dat, omdat ik gewoon wel kon genieten en niet inging op haar opmerkingen, er geen wederzijdse ergernis ontstond en zij uiteindelijk ook een fantastische avond had. Dit is dus een note voor mezelf. En voor morgen hebben we duidelijk uitgestippeld waar ze kan afhaken wanneer het lopen haar te veel wordt. Ze zegt dat ze samen wil blijven maar we gaan het zien![]()
zondag 17 oktober 2021 om 08:44
Precies, daar gaat het om. Voor velen is eten helemaal niet belangrijk op vakantie. Dit geeft ook al aan dat TO obsessief bezig is met eten.sjottelsplakje schreef: ↑17-10-2021 00:43Waarom kun jij je het niet voorstellen? Juist omdat het zo buiten proportie is heb ik er een topic over geopend. Als ik die obsessie zou hebben dan zou ik het met meer mensen hebben.
Eten is ook super belangrijk en zo ben ik ook opgevoed. Maar dit is anders.
zondag 17 oktober 2021 om 09:03
Mijn zoon is voor zo ongeveer alles wat bestaat allergisch, inclusief noten en pinda en die laatste allergie is dodelijk. Wij zijn echter nog nooit zo obsessief met eten bezig geweest als TO.Stoutehond schreef: ↑17-10-2021 01:11Dat heb je nou eenmaal als je restricties hebt, dat je van te voren alles uit moet zoeken.
Ik merk zo veel onbegrip naar mensen die uit medische redenen niet alles kunnen eten. Als gezond persoon heb je geen idee hoe ongelooflijk makkelijk het is om alles maar te kunnen eten. Dus tja, to zal gemiddeld er meer mee bezig zijn, zodat ze niet constant ziek is.
Maar dat is even wat anders dan vriendin die alleen maar over eten praat en droomt.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 oktober 2021 om 09:54

zondag 17 oktober 2021 om 11:40
Gewoon vakantie afmaken, niet meer samen op vakantie gaan en het achter je laten. Vakantie is een snelkookpan, als je je ergert, dan erger je je gewoon.
Ik werd op een bepaalde vakantie gék van een vriendin die elke 10 minuten moest roepen wat een “héérlijk weer het was, echt genieten!”. Oh wee, als je niet geniet als het mooi weer is. Horendol werd ik er van, en ik hoopte bijna dat het vies weer zou worden. Is vast allemaal mijn probleem, maar dat maakt niet uit. Ik ga gewoon niet meer met haar op vakantie. En opgelost.
Ik werd op een bepaalde vakantie gék van een vriendin die elke 10 minuten moest roepen wat een “héérlijk weer het was, echt genieten!”. Oh wee, als je niet geniet als het mooi weer is. Horendol werd ik er van, en ik hoopte bijna dat het vies weer zou worden. Is vast allemaal mijn probleem, maar dat maakt niet uit. Ik ga gewoon niet meer met haar op vakantie. En opgelost.

zondag 17 oktober 2021 om 11:41
Nou, TO gaat er op haar manier mee om. Prima toch. Ieder zijn stijl. Deze twee moeten gewoon niet samen op vakantie.fashionvictim schreef: ↑17-10-2021 09:03Mijn zoon is voor zo ongeveer alles wat bestaat allergisch, inclusief noten en pinda en die laatste allergie is dodelijk. Wij zijn echter nog nooit zo obsessief met eten bezig geweest als TO.
Een mens kan zich niet op commando niet meer ergeren.
zondag 17 oktober 2021 om 11:59
Je bedoelt zoals de vriendin van TO.fashionvictim schreef: ↑17-10-2021 09:03Mijn zoon is voor zo ongeveer alles wat bestaat allergisch, inclusief noten en pinda en die laatste allergie is dodelijk. Wij zijn echter nog nooit zo obsessief met eten bezig geweest als TO.
zondag 17 oktober 2021 om 12:01
cleo schreef: ↑17-10-2021 11:40Gewoon vakantie afmaken, niet meer samen op vakantie gaan en het achter je laten. Vakantie is een snelkookpan, als je je ergert, dan erger je je gewoon.

Vriendin doet dit dus bij elke eetgelegenheid waar we langs lopen: oh, dit zit er héééééérlijk uit of yum-yum-yum. Na 50 keer op een dag weet je het ook weer inderdaad.
Door dit topic, waarin ik tips vroeg hoe ik deze situatie kan ombuigen, is het gelukt om de patroon die aan het ontstaan was door te breken. Op vakantie gaan met iemand is totaal anders dan er mee afspreken, mee bellen en mee uit gaan. Wat je zegt, een snelkookpan. Daarom wilde ik niet dat de ergernis zich op zou stapelen.
We hebben het allebei op onze eigen manier (individueel en samen!) ontzettend naar ons zin hier. En ik weet dat ik bij thuiskomst terug zal kijken op een geslaagde vakantie. Ik denk alleen dat het makkelijker was geweest als ik van tevoren had geweten hoe zij is mbt eten, en zou ik niet zo overrompeld zijn icm met de stresssituatie bij aankomst.
Zij wilde heel graag met mij op vakantie en zij heeft vele plannen voor waar we nog meer heen kunnen samen. Door deze ervaring lijkt zij nog steeds enthousiast, terwijl ik mezelf voorlopig niet meer met haar op vakantie zie gaan.
zondag 17 oktober 2021 om 12:08
Ze irriteert zich gewoon aan al dat gevreet de hele dag door. Zou mij ook tegenstaan. Eten is een onderdeeltje, niet de hoofdactiviteit van de vakantie.Stoutehond schreef: ↑17-10-2021 01:13Of juist totale onbegrip vanuit vriendin. To moet zich er wel mee bezig houden. Anders word ze ziek.
zondag 17 oktober 2021 om 12:11
zondag 17 oktober 2021 om 12:24
Ik zie je punt niet. Dan klopt de observatie toch?Stoutehond schreef: ↑17-10-2021 01:11Dat heb je nou eenmaal als je restricties hebt, dat je van te voren alles uit moet zoeken.
zondag 17 oktober 2021 om 13:27
Even vergeten dat n=1fashionvictim schreef: ↑17-10-2021 09:03Mijn zoon is voor zo ongeveer alles wat bestaat allergisch, inclusief noten en pinda en die laatste allergie is dodelijk. Wij zijn echter nog nooit zo obsessief met eten bezig geweest als TO.
Als ik je zoon een reep geef kijken jullie echt wel ff of het wel of niet mag.
zondag 17 oktober 2021 om 13:31
Nee, want TO is niet het probleem. Niet ziek willen worden is geen probleem. Nee zeggen op een restaurant waar je niet kan eten is niet het probleem. Dat er persé daar gegeten moet worden en doordrammen is het probleem. Alles moeten herhalen omdat de ander het niet wil snappen is het probleem.
zondag 17 oktober 2021 om 18:24
Maar als jij tien repen naar binnen stouwt vinden wij daar niks van. Al eet je er 100.Stoutehond schreef: ↑17-10-2021 13:27Even vergeten dat n=1
Als ik je zoon een reep geef kijken jullie echt wel ff of het wel of niet mag.
Am Yisrael Chai!

zondag 17 oktober 2021 om 18:38
TO vindt er wel wat van (ik ook), mag je ook al niks meer vinden dan?fashionvictim schreef: ↑17-10-2021 18:24Maar als jij tien repen naar binnen stouwt vinden wij daar niks van. Al eet je er 100.
Ik heb op vakantie net zo min zin in iemand die zich de hele dag ongans eet, als in iemand die zich klem zuipt.
Nu weet TO dat van zichzelf en van haar vriendin. Dus bij een eventuele volgende vakantie is dat iets om rekening mee te houden.

zondag 17 oktober 2021 om 20:47
Wel als de hele reis wordt stilgelegd omdat ik rustig in mijn eigen tempo 100 repen wil eten.fashionvictim schreef: ↑17-10-2021 18:24Maar als jij tien repen naar binnen stouwt vinden wij daar niks van. Al eet je er 100.
En die repen steeds ergens moeten worden gehaald.
Ik merk dat ik daar weinig geduld mee heb, net als mensen die roken of nog erger horror uit mijn verleden: mensen die weed of andere drugs moeten hebben. Ik zie me nog met mijn zure kop achterin de taxi zitten, die moest een upper, ander een downer en ondertussen was je uren verder.
Zo komt dit over op mij. Continu de nadruk op een onderdeel van de reis waar je zelf nou net het minste interesse in hebt.