Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:05
Ik vind het eerder geen manier van met elkaar omgaan om maar te blijven hengelen naar een hapje van het bord van de ander als je weet dat die ander dat gewoon niet wil. Dat je die ander in de zwaar ongemakkelijke positie brengt dat ze expliciet moet zeggen: 'Mijn eten lijkt jou kennelijk heel lekker, maar sorry, ik wil het voor mezelf houden.' En dat waarschijnlijk nog meerdere keren ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:08
OliveHoover schreef: ↑16-10-2021 11:31
Ik lees veel tegenstrijdige beweringen van je, en ik krijg het gevoel dat je uit alle macht probeert om je vakantie en de band met je vriendin niet te verpesten en dat je het leuk wil houden, en dat snap ik op zich wel. Maar je bent met iemand met een eetverslaving op pad, dat moet ook niet makkelijk zijn. Dat mag je best concluderen.
Dit. Het lijkt wel alsof je jezelf telkens wilt overtuigen van iets. En daardoor ga je als een jojo heen en weer. Het is verschrikkelijk, oh nee het is toch fantastisch. Ik heb me de hele dag geërgerd, maar het was een superdag.
Je mag best eerlijk zijn naar jezelf en haar (en ons

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:11
Ook eens hiermee. Het klinkt allemaal erg obsessief, overal eten vandaan moeten halen, desnoods van het bord van je reisgenoot. Dan voelt het toch echt anders dan gezellig een hapje delen onder het mom 'het is echt zo lekker, je moet dit proeven!'.

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:12
ALs je dat zo zegt ben je er wel gelijk vanaf. Ik had ooit verkering met een jongen die vanaf start al zei: ik ben enigst kind en wat op mijn bord ligt is van mij.Susan schreef: ↑16-10-2021 13:05Ik vind het eerder geen manier van met elkaar omgaan om maar te blijven hengelen naar een hapje van het bord van de ander als je weet dat die ander dat gewoon niet wil. Dat je die ander in de zwaar ongemakkelijke positie brengt dat ze expliciet moet zeggen: 'Mijn eten lijkt jou kennelijk heel lekker, maar sorry, ik wil het voor mezelf houden.' En dat waarschijnlijk nog meerdere keren ook.
Ik ben altijd heel duidelijk over mcnuggets: ik deel niet. Ik bestel graag een eigen portie voor je maar die 9 zijn van mij!
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:25
Duidelijke zaak, ik vind het een beetje raar dat hij dat koppelt aan enig kind zijn, ik neem aan dat in gezinnen met meer kinderen ook gewoon iedereen een eigen bord krijgt met een eigen portie eten en dat er in die groep ook mensen zijn die liever niet hebben dat anderen van hun bord eten. Ik weet nog goed dat mijn eerste vriendje heel erg pissig werd toen zijn zusje een plakje worst van zijn bord pikte. Die deelde dus ook geen eten.Surebaby schreef: ↑16-10-2021 13:12ALs je dat zo zegt ben je er wel gelijk vanaf. Ik had ooit verkering met een jongen die vanaf start al zei: ik ben enigst kind en wat op mijn bord ligt is van mij.
Ik ben altijd heel duidelijk over mcnuggets: ik deel niet. Ik bestel graag een eigen portie voor je maar die 9 zijn van mij!
Don't waste your time on jealousy,
zaterdag 16 oktober 2021 om 14:04
Ik weet van mijn schoonvader in de hongerwinter tijdens de 2e wereld oorlog , ze waren met 11 kinderen thuis, iedereen zijn bord eten bewaakte als een leeuw, inclusief hand om bord heen en snel alles oplepelen wat er opgeschept werd.Susan schreef: ↑16-10-2021 13:25Duidelijke zaak, ik vind het een beetje raar dat hij dat koppelt aan enig kind zijn, ik neem aan dat in gezinnen met meer kinderen ook gewoon iedereen een eigen bord krijgt met een eigen portie eten en dat er in die groep ook mensen zijn die liever niet hebben dat anderen van hun bord eten. Ik weet nog goed dat mijn eerste vriendje heel erg pissig werd toen zijn zusje een plakje worst van zijn bord pikte. Die deelde dus ook geen eten.
zaterdag 16 oktober 2021 om 14:23
zaterdag 16 oktober 2021 om 23:31
OliveHoover schreef: ↑16-10-2021 11:31Volgens mij is jouw vriendin inderdaad eetverslaafd. Het is moeilijk om daar mee om te gaan als vriendin/reispartner.
Ik heb het zelf andersom meegemaakt, een vriendin die een eetstoornis had, en juist niet of heel erg mager wilde eten. Op een of andere manier draaide het toen alsnog allemaal om eten en drukte het een stempel op de dag en op onze band. Was gewoon naar om te zien dat iemand niet gezond is in relatie tot eten.
Ik lees veel tegenstrijdige beweringen van je, en ik krijg het gevoel dat je uit alle macht probeert om je vakantie en de band met je vriendin niet te verpesten en dat je het leuk wil houden, en dat snap ik op zich wel. Maar je bent met iemand met een eetverslaving op pad, dat moet ook niet makkelijk zijn. Dat mag je best concluderen.
Precies wat je zegt in bovenstaande. Het beheerst alles.
Wat betreft het tweede stuk: ik kan het niet anders omschrijven. Vergeet niet dat ik het topic opende omdat de ergernis begon op te komen. Daaromheen hebben we super veel lol. Vandaag zei ze weer: tweede dag dat we op pad zijn en dat het weer allemaal geslaagd is.
Eerst was het een ergernis omdat ik dit niet kende van haar in deze mate. Nu valt het steeds meer op en kan ik het makkelijker van mij af laten glijden omdat ik steeds meer zie waarvan ik inderdaad denk dat ze ergens tegenaan loopt. Waar ik vandaag twee keer van moest slikken was dat ik iets van "mijn" eten zocht, niet kon vinden, en zij dan aangeeft dat zij het heeft opgegeten. Dat was wel pittig. En op de manier waarop ze het zegt, met de sorry er achteraan is het niet omdat ze niet wist dat ik het voor later bewaard heb.
zaterdag 16 oktober 2021 om 23:43
Het is niet negeren als in letterlijk negeren. Maar niet meer ingaan op al haar insinuaties en opmerkingen en daar als vraag naar handelen. Ik neem het aan en doe er niks mee.
zaterdag 16 oktober 2021 om 23:47
zaterdag 16 oktober 2021 om 23:51
Bbubbels schreef: ↑16-10-2021 14:23Wat ik vooral niet snap is dat je dit gedrag van je vriendin niet al kende? Waren jullie dan echt wel zulke goede vrienden als je nu op vakantie pas ziet dat ze een eetobsessie heeft? Of valt het toch wel mee en geniet zij gewoon van een heel andere vakantie dan jij?
Het is echt totaal anders. Überhaupt met iemand op vakantie gaan met wie je normaal een uur tot een hele dag afspreekt. Hoeveel families, vrienden, stellen zagen elkaar van een totaal andere kant zodra ze met elkaar op vakantie gingen?
We zagen/spraken elkaar regelmatig en vaak nam ze iets mee wat ze gebakken heeft wat goddelijk lekker is. We eten regelmatig samen, en dan geeft ze aan vol te zitten na een normale portie. Wanneer we elkaar in de stad spreken is ze ook meer bezig met eten dan ik van anderen ken, maar wat ik nu zie is echt van een andere level.
zondag 17 oktober 2021 om 00:00
Dit snap ik niet. Je kan niet mee naar die restaurants van haar, en heb je eigen voedsel ingeslagen, wat je wel kan eten. Je hebt darmproblemen. Veel dingen wil je alleen in de avond eten omdat je last krijgt schreef je.sjottelsplakje schreef: ↑16-10-2021 11:24
Ik behoor zelf tot de groep die ook veel kan eten. Dus het is geen contrast-ding.
Het hele verhaal staat bol van conflicterende eetwensen. Hoe zie je dat als geen contrast-ding?

zondag 17 oktober 2021 om 00:24
Avage schreef: ↑17-10-2021 00:00Dit snap ik niet. Je kan niet mee naar die restaurants van haar, en heb je eigen voedsel ingeslagen, wat je wel kan eten. Je hebt darmproblemen. Veel dingen wil je alleen in de avond eten omdat je last krijgt schreef je.
Het hele verhaal staat bol van conflicterende eetwensen. Hoe zie je dat als geen contrast-ding?
-Ik wilde persé een apartment met een eigen keuken (en ieder een eigen badkamer/wc)
-Zo kunnen we afwisselen tussen een maaltijd of twee buiten de deur, en een derde maaltijd thuis
-Het ging er niet om dat ik niet naar haar restaurants kan. Toen we op zoek gingen naar restaurants bleef ze alles aanwijzen en had ze een hele lijst met restaurants waar ze graag heen wil. Ik kreeg niet de tijd om naar het menu te kijken. Ik kan gewoon niet elke dag uiteten en allerlei deegwaren eten plus al het lekkers bij banketbakkerijen proberen, hoe heerlijk ze er ook uit zien
-Het restaurant van gisteren was in de buurt van ons appartement, dus durf ik het aan. Soms kan ik na het eten van iets dubbel klappen, en dan is het fijn om in de buurt te zijn van "mijn" bed
-Ik heb niet mijn eigen voedsel ingeslagen. We doen elke dag boodschappen, afhankelijk van de planning. Sommige rekenen we samen af en soms pakt ieder een mandje en haalt wat. Van dat laatste zouden we afblijven (tenzij diegene het zelf aanbiedt)
-We hadden zin in ijs voor na het eten. Thuis gekookt en daarna heerlijke roomijs gegeten, en dat betekende helaas wel dat ik de film niet kon afkijken omdat ik aan de wc vast zat.
-Ik ben een grote eter als in: met mijn eetlust is er niks mis, en ik laat nooit iets staan omdat ik op de lijn let oid. Het is vaak de afweging: hoeveel zin heb ik hierin, hoe groot is de kans dat ik er dermate last van krijg dat ik uitgeschakeld ben, is er een wc in de buurt?
zondag 17 oktober 2021 om 00:29
Nou inderdaad zeg!
Haar gewicht is: een prachtige vrouw, die super intelligent is, en een geweldige gevoel voor humor heeft. Vandaag veel foto's gemaakt waarop ze graag gefotografeerd wordt vanuit meerdere hoeken wat ik met alle liefde heb gedaan.
zondag 17 oktober 2021 om 00:31
Ik heb net dit hele topic gelezen en mijn indruk is dat jij juist degene bent die ontzettend gefixeerd is op eten en op alles wat je niet mag, en daardoor een soort ongezonde jaloezie hebt naar mensen die wel gewoon eten waar ze zin in hebben. je bent echt enorm gefocust op elke beweging van je vriendin en elke hap die zij neemt, ik zou er helemaal kriegel van worden als ik haar was en iemand zat zo op mijn eten te letten.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 oktober 2021 om 00:38
Ik heb bijna het hele topic gelezen, maar dit is ook wat er bij mij over bleef. Juist TO is heel erg bezig met eten en wie wat wanneer eet en hoeveel. Ik zou ook eerder zeggen dat daar het probleem zit. Tenzij echt alles de hele dag over eten gaat, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. En voor veel mensen (lees; iedereen die ik ken), is eten ook gewoon heel belangrijk. Zeker of juist op vakantie.
Dat is trouwens niet 100% waar, ik ken 1 iemand die het werkelijk niets interesseert. Die eet echt alleen omdat het moet. En dat is zo'n uitzondering dat dat dan weer bij iedereen om hem heen opvalt (puur dat dat zo is, dat het echt bestaat haha).

zondag 17 oktober 2021 om 00:42
Precies. To is continu bezig met wat haar vriendin eet.
Dat is óók een probleem. Maar het is makkelijker om t bij haar vriendin te houden.
Plus to is mega inconsequent over haar eigen eten. Eerst continu miepen over wat ze niet kan eten. En dan even later t toch gewoon eten (en op de wc eindigen).
Dan zou ik als vriendin het ook snel beu zijn om daar rekening mee te houden. Beetje als een ‘vegan’ vriendin waar je een hele vegan maaltijd voor kookt en die daarna een broodje kroket gaat halen. Dikke doei.
Dat is óók een probleem. Maar het is makkelijker om t bij haar vriendin te houden.
Plus to is mega inconsequent over haar eigen eten. Eerst continu miepen over wat ze niet kan eten. En dan even later t toch gewoon eten (en op de wc eindigen).
Dan zou ik als vriendin het ook snel beu zijn om daar rekening mee te houden. Beetje als een ‘vegan’ vriendin waar je een hele vegan maaltijd voor kookt en die daarna een broodje kroket gaat halen. Dikke doei.
zondag 17 oktober 2021 om 00:43
zazu_ schreef: ↑17-10-2021 00:38Ik heb bijna het hele topic gelezen, maar dit is ook wat er bij mij over bleef. Juist TO is heel erg bezig met eten en wie wat wanneer eet en hoeveel. Ik zou ook eerder zeggen dat daar het probleem zit. Tenzij echt alles de hele dag over eten gaat, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. En voor veel mensen (lees; iedereen die ik ken), is eten ook gewoon heel belangrijk. Zeker of juist op vakantie.
Dat is trouwens niet 100% waar, ik ken 1 iemand die het werkelijk niets interesseert. Die eet echt alleen omdat het moet. En dat is zo'n uitzondering dat dat dan weer bij iedereen om hem heen opvalt (puur dat dat zo is, dat het echt bestaat haha).
Waarom kun jij je het niet voorstellen? Juist omdat het zo buiten proportie is heb ik er een topic over geopend. Als ik die obsessie zou hebben dan zou ik het met meer mensen hebben.
Eten is ook super belangrijk en zo ben ik ook opgevoed. Maar dit is anders.
zondag 17 oktober 2021 om 00:48
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑17-10-2021 00:42Precies. To is continu bezig met wat haar vriendin eet.
Het was meer als in: ik heb rustig mijn tijd genomen om het restaurant uit te zoeken. Je zou het meer kunnen vergelijken met je vegan vriendin die jou naar een restaurant brengt waar ze vooral vlees serveren omdat jij het lekker vindt.
Inconsequent, tjah. Ik kan niet alles wat klachten veroorzaakt afslaan of andersom, juis alles eten. Ik heb ook vakantie en wil kunnen genieten maar ook de deur uit kunnen.
zondag 17 oktober 2021 om 01:06
Pff, dus jij zondigt nooit? Vegan is zelf opgelegd en totaal niet te vergelijken. Dieet van restricties waar je last van krijgt is medisch. Je kiest er dus niet voor! Er zijn echt ZAT mensen met lactose intolerantie die bijvoorbeeld toch een soft ijsje nemen want zo lekker. En dan die diarree uren later maar voor lief nemen.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑17-10-2021 00:42Precies. To is continu bezig met wat haar vriendin eet.
Zelfde verhaal altijd hier, topic gaat te lang door dus eindigt het met hoe de TO's van aaaaaalles fout doen.