Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
zaterdag 23 oktober 2021 om 11:54
Hmm, dit klinkt weer extreem inderdaad. In zo’n geval zou ik als ik jou was, gewoon gaan boarden. Je wilt niet te laat het vliegtuig in stappen. Dan mag ze in haar eentje die servetten volstouwen. En er misschien op aangesproken worden. Jij distantieert je gewoon.
Dat gesprek hoeft toch niet heel moeilijk te worden, als je het over een mogelijk volgende vakantie samen hebt? Als je het haar culinaire interesse noemt, dan zeg je niets over haar gewicht etc.
Dat gesprek hoeft toch niet heel moeilijk te worden, als je het over een mogelijk volgende vakantie samen hebt? Als je het haar culinaire interesse noemt, dan zeg je niets over haar gewicht etc.
zaterdag 23 oktober 2021 om 12:58
Je vriendin heeft duidelijk een eetverslaving want dit is niet normaal en heel erg ongezond. Dat er ook mensen naar haar staren geeft al aan dat ze niet gewoon een beetje dik is maar behoorlijk overgewicht heeft (echt obesitas dus). In haar geval is dat duidelijk niets medisch. Maar ze zal hier zeker medische klachten door gaan krijgen (als ze die al niet heeft).
Dat is iets dat een goede vriendin zeker zou moeten kunnen bespreken. Ik zou mij daar echt bezorgd om maken omdat het een belemmering kan worden voor haar (bijvoorbeeld om zaken te ondernemen), omdat het invloed heeft op je psyche (anderen staren of lachen dat doet wat met je). En omdat het een enorm gevaar is voor je gehele gezondheid. Je kunt haar beter op een goede manier steunen dan doen alsof je niets ziet en erin mee gaan.
Vervang het woordje eten eens door alcohol of drugs. Dat is net zo ongezond en verslavend als suiker. En daarover haalt niemand zijn schouders op. Je wilt toch niet dat deze leuke vriendin straks ernstige gezondheidsproblemen heeft?
Een goede vriendin gaat het gesprek aan.
Dat is iets dat een goede vriendin zeker zou moeten kunnen bespreken. Ik zou mij daar echt bezorgd om maken omdat het een belemmering kan worden voor haar (bijvoorbeeld om zaken te ondernemen), omdat het invloed heeft op je psyche (anderen staren of lachen dat doet wat met je). En omdat het een enorm gevaar is voor je gehele gezondheid. Je kunt haar beter op een goede manier steunen dan doen alsof je niets ziet en erin mee gaan.
Vervang het woordje eten eens door alcohol of drugs. Dat is net zo ongezond en verslavend als suiker. En daarover haalt niemand zijn schouders op. Je wilt toch niet dat deze leuke vriendin straks ernstige gezondheidsproblemen heeft?
Een goede vriendin gaat het gesprek aan.
zaterdag 23 oktober 2021 om 13:07

zaterdag 23 oktober 2021 om 13:34
Nou, de vakantie zit er in ieder geval op. Ik zou niet meer met haar op vakantie gaan en het er verder bij laten, terug naar de vriendschap als voorheen. Haar eventuele problemen mag ze zelf aanpakken wanneer ze er aan toe is. Ik zou me daar niet ongevraagd mee bemoeien.
Wil ze toch weer eens op vakantie dan zou ik gewoon in zijn algemeenheid zeggen dat ik denk dat onze behoeftes en interesses misschien iets teveel uiteen lopen voor een vakantie.
Wil ze toch weer eens op vakantie dan zou ik gewoon in zijn algemeenheid zeggen dat ik denk dat onze behoeftes en interesses misschien iets teveel uiteen lopen voor een vakantie.
zaterdag 23 oktober 2021 om 13:50
Even het volgende benadrukken: we hebben het nooit gehad over haar gewicht, ze heeft wel eens gezegd dat ze het lastig vindt om leuke kleding te kopen in haar maat. Haar gewicht op zichzelf lijkt dus geen issue voor haar, en ik heb vaker mensen met een normaal gewicht over hun lichaam horen klagen dan zij. Zij heeft wel regelmatig periodes gehad dat ze onbewerkt ging eten, of zelfs een hele periode suikervrij. In deze periodes vroeg ik haar wat ze wel/niet at om er rekening mee te houden wanneer ze langs kwam. Omdat ze het zo leuk vond om te bakken bleef ze dat doen en gaf ze het aan mij of anderen, en gaf ze aan dat ze het niet eens proefde omdat ze geen suiker at. Nu terugblikkend waren er alsnog momenten dat ze iets als niet dusdanig suikerrijk vond en het dus nam. Ik twijfel nu aan hoe suikervrij ze echt at. Maar op dat moment had ik in mijn hoofd dat er wel andere oorzaken zouden kunnen zijn voor haar gewicht dan (alleen) het eten. Tot we dus samen op vakantie gingen........
Eerst dacht ik dat ik bij terugkomst op den duur wel een moment zal vinden (of zoeken) om het met haar te hebben over wat ik op vakantie heb gezien. Maar tijdens de vakantie zijn er een paar momenten geweest waarop ze zo fel reageerde op iets wat ik totaal niet zo bedoeld had, wat zij interpreteerde als commentaar op haar eetgedrag. Dit maakt dat zij blijkbaar ergens bewust is van haar gedrag, en dat ze hier niet over wil praten en daar geen commentaar op tolereert.
Ik weet het niet, mensen. De fysieke ongemakken zijn echt wel waarneembaar, en ik maak ik me zorgen om haar. Om eerlijk te zijn voel ik ook dat het mijn plicht is om er iets van te zeggen, en al zou ze mij daarna nooit meer willen zien, misschien zou het een wake-up call zijn. Maar hoe pak ik dit aan? Zijn er mensen die aan de andere kant hebben gestaan (hoeft niet persé een eetprobleem te zijn), die kunnen terughalen wat bij hun geholpen heeft?
Eerst dacht ik dat ik bij terugkomst op den duur wel een moment zal vinden (of zoeken) om het met haar te hebben over wat ik op vakantie heb gezien. Maar tijdens de vakantie zijn er een paar momenten geweest waarop ze zo fel reageerde op iets wat ik totaal niet zo bedoeld had, wat zij interpreteerde als commentaar op haar eetgedrag. Dit maakt dat zij blijkbaar ergens bewust is van haar gedrag, en dat ze hier niet over wil praten en daar geen commentaar op tolereert.
Ik weet het niet, mensen. De fysieke ongemakken zijn echt wel waarneembaar, en ik maak ik me zorgen om haar. Om eerlijk te zijn voel ik ook dat het mijn plicht is om er iets van te zeggen, en al zou ze mij daarna nooit meer willen zien, misschien zou het een wake-up call zijn. Maar hoe pak ik dit aan? Zijn er mensen die aan de andere kant hebben gestaan (hoeft niet persé een eetprobleem te zijn), die kunnen terughalen wat bij hun geholpen heeft?

zaterdag 23 oktober 2021 om 13:56
Ik neem aan dat ze zelf ook weet dat ze overgewicht heeft en dat ze meer dan een gemiddeld mens eet? Denk je werkelijk dat ze na een gesprek waarin jij je zorgen uit ineens minder gaat eten, of hulp gaat zoeken?sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 13:50Ik weet het niet, mensen. De fysieke ongemakken zijn echt wel waarneembaar, en ik maak ik me zorgen om haar. Om eerlijk te zijn voel ik ook dat het mijn plicht is om er iets van te zeggen, en al zou ze mij daarna nooit meer willen zien, misschien zou het een wake-up call zijn. Maar hoe pak ik dit aan? Zijn er mensen die aan de andere kant hebben gestaan (hoeft niet persé een eetprobleem te zijn), die kunnen terughalen wat bij hun geholpen heeft?

zaterdag 23 oktober 2021 om 17:02
Ik vind juist dat echt goede vrienden er ook zijn op mindere momenten. Niet alleen voor de leuke en gezellige momenten.
In dit geval is het natuurlijk afhankelijk van hoe je iets brengt. Hier zou je gewoon open over in gesprek kunnen zonder verwijten. Als ze heel erg boos wordt of je nooit meer wil spreken zat de vriendschap blijkbaar niet al te diep. Dit is toch niet iets waar geen enkel gesprek over mogelijk is? Geef aan dat jij je zorgen maakt over haar gezondheid.
Ze weet zelf heus ook wel dat ze een groot probleem heeft. En probeert dat te verbloemen door leuk en gezellig te doen alsof er niets aan de hand is. Terwijl ze ook door laat schemeren dat het vervelend is dat mensen haar nastaren en ze geen gewone kleding kan kopen.
Dit is een serieuze verslaving. Geen onschuldig iets. Bij iedere andere verslaving had je dit ook aangekaart (neem ik aan).
In dit geval is het natuurlijk afhankelijk van hoe je iets brengt. Hier zou je gewoon open over in gesprek kunnen zonder verwijten. Als ze heel erg boos wordt of je nooit meer wil spreken zat de vriendschap blijkbaar niet al te diep. Dit is toch niet iets waar geen enkel gesprek over mogelijk is? Geef aan dat jij je zorgen maakt over haar gezondheid.
Ze weet zelf heus ook wel dat ze een groot probleem heeft. En probeert dat te verbloemen door leuk en gezellig te doen alsof er niets aan de hand is. Terwijl ze ook door laat schemeren dat het vervelend is dat mensen haar nastaren en ze geen gewone kleding kan kopen.
Dit is een serieuze verslaving. Geen onschuldig iets. Bij iedere andere verslaving had je dit ook aangekaart (neem ik aan).
zaterdag 23 oktober 2021 om 18:34
sjottelsplakje schreef: ↑18-10-2021 19:11Wat ooit een enorme indruk heeft gemaakt toen iemand, die aan het strijden was tegen zijn eetverslaving (ik dacht Cyril Directie), zei dat het makkelijker is om van je drugsverslaving af te komen dan van je eetverslaving, omdat je niet zonder eten kan en er dus dagelijks en meerdere keren op een dag er mee geconfronteerd wordt.
De vergelijking met andere verslavingen gaat wat mij betreft mank. Zie bovenstaande.
Bij drugs ben je een gebruiker en als je stopt ben je clean. Bij eten is het lastiger, wat een interventie/confrontatie ingewikkelder maakt.
En wat is een open gesprek zonder oordeel? Hoe doe je dat? Wat zijn de stappen? En wanneer moet je stoppen met dat gesprek?
zaterdag 23 oktober 2021 om 18:40
Je kunt het gesprek aangaan, maar alleen als je jezelf daar zeker bij voelt en het gevoel hebt dat je toegerust bent om dat te doen. Ik vind het niet een verplichting, het gaat mij echt te ver om te zeggen dat als je jezelf pas een goede vriendin kunt noemen als je ingrijpt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 23 oktober 2021 om 18:47
Ik weet niet of confrontatie zin heeft TO. Ik ben pas aan mijn eetverslaving gaan werken toen ik er zelf zoveel last van had dat ik bereid was het ongemak van aan mijn herstel werken te verdragen. Je vriendin is daar duidelijk nog niet. Haar in actieve verslaving confronteren kan enorm tegen de haren instrijken. Ik weet niet of ik er wat aan had gehad in die fase.
Zelf grenzen aangeven wat je niet fijn vindt aan haar gedrag, lijkt me zeker zinnig. Al was het alleen maar om goed voor jezelf te zorgen en zo de vriendschap zuiver te houden (of zo zuiver mogelijk.)
Zelf grenzen aangeven wat je niet fijn vindt aan haar gedrag, lijkt me zeker zinnig. Al was het alleen maar om goed voor jezelf te zorgen en zo de vriendschap zuiver te houden (of zo zuiver mogelijk.)
zaterdag 23 oktober 2021 om 19:35
Als jij maar duidelijk weet voor jezelf wat voor jou belangrijk is, in het algemeen of in een eventueel volgende vakantie met haar. En dat is: bepaalde bezienswaardigheden kunnen bezoeken, alleen of samen. En niet onder tijdsdruk komen te staan. Dus: keihard afspreken dat JIJ overal op tijd bent. Als zij een sprintje naar de gate wil trekken voor zover ze dat al kan, met haar zakken vol uitpuilende servetten: haar probleem. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen reis(schema) niet zij. En je bent het niet voor haar.
En je wilt je eten aantreffen zoals je het hebt achtergelaten, of dat nu op je bord is terwijl je naar het toilet gaat, of in je kledingkast in het appartement: niemand komt eraan.
Zo geef je aan wat voor jou de basis is. En zij kijkt maar of ze zich wil conformeren.
En je wilt je eten aantreffen zoals je het hebt achtergelaten, of dat nu op je bord is terwijl je naar het toilet gaat, of in je kledingkast in het appartement: niemand komt eraan.
Zo geef je aan wat voor jou de basis is. En zij kijkt maar of ze zich wil conformeren.

zaterdag 23 oktober 2021 om 19:47
Ik ben zelf in ieder geval niet het type om vrienden op dergelijke zaken aan te spreken. Ik weet ook niet of je daar goed aan doet, soms gaan mensen dan juist met de hakken in het zand. Ik zelf neem al een extra hand chips als mijn moeder vraagt of ik dat nou wel zou doen. Dus ik laat zoiets graag aan de professionals over.
Wat ik wel weet van andere verslavingen (heb roken, alcohol en gokken in mijn omgeving meegemaakt), is dat er vaak pas stappen kunnen worden gemaakt als de persoon zelf een alltime low doormaakt. Tot die tijd kun je als omgeving en praten als Brugman.
Wat ik wel weet van andere verslavingen (heb roken, alcohol en gokken in mijn omgeving meegemaakt), is dat er vaak pas stappen kunnen worden gemaakt als de persoon zelf een alltime low doormaakt. Tot die tijd kun je als omgeving en praten als Brugman.
zaterdag 23 oktober 2021 om 21:54
Een verslaving is een verslaving. Vergelijk het dan met een seksverslaving als je dat een betere vergelijking vindt; omdat je ook niet clean van seks kan/wilt zijn.sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 18:34De vergelijking met andere verslavingen gaat wat mij betreft mank. Zie bovenstaande.
Bij drugs ben je een gebruiker en als je stopt ben je clean. Bij eten is het lastiger, wat een interventie/confrontatie ingewikkelder maakt.
En wat is een open gesprek zonder oordeel? Hoe doe je dat? Wat zijn de stappen? En wanneer moet je stoppen met dat gesprek?
zondag 24 oktober 2021 om 00:26
Het mechanisme bij de verslaafde is niet anders. Die wil kostte wat kost zijn drug kunnen scoren of dat nou eten, drugs of gokken is. Wanneer dit in gevaar komt gaat deze zich tegen je keren en wordt jij de vijand. Of wordt er in allerlei kronkels gemanipuleerd. Een gesprek gedeflecteerd of de direct aanval. (die felheid die je al tegen kwam)sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 18:34De vergelijking met andere verslavingen gaat wat mij betreft mank. Zie bovenstaande.
Ik vraag me daarom ook af of dat de reden is waarom zij een vakantie met jou zo fijn vindt. Omdat je heel erg mee beweegt en niks laat merken wat je vindt van haar toch wel absurde gedrag. Zo comfortabel dat ze steeds minder schroom heeft om sociaal onacceptabel gedrag te laten zien. Stelen van jouw eten, bijna te laat zijn om maar te kunnen eten en van een buffet graaien wat je niet ter plekke op eet.
zondag 24 oktober 2021 om 00:52
Ik zou het zelf ook onder verslaving scharen maar je hebt wel gelijk dat ze niet kan stoppen met eten. Als ik het op mezelf betrek kan ik je vertellen dat ik me sinds korte tijd bewust ben geworden dat ik specifiek aan koolhydraten verslaafd ben. Sinds ik die minder eet is mijn onverzadigbare eetlust ook een stuk minder.sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 18:34De vergelijking met andere verslavingen gaat wat mij betreft mank. Zie bovenstaande.
Terug naar je vriendin: Kan het zijn dat ze nooit geleerd heeft wat een gezonde relatie met jezelf omtrent eten is?
zondag 24 oktober 2021 om 01:22
Dat ligt niet aan jou. Dat lukt mij ook niet.hanke321 schreef: ↑18-10-2021 18:21Zoals gezegd, hebben anderen er veel minder last van, van mij wat dit betreft.
Mmmaaaaarrrrr ik ben niet het type om een maaltijd over te slaan. Ik was met familie een dagje uit en tegen lunchtijd hoefde men niks, 'want het ontbijt was best behoorlijk geweest'. Schiet mij maar lek, dat kan ik niet. Desnoods een paar kale broodjes scoren, maar helemaal niks tot het avond eten (of met wat dropjes en wat toastjes/stukjes kaas vinden dat avondeten ook niet hoeft).
Dan regel ik in een appie een maaltijdsalade en hoor je mij niet zeuren.

zondag 24 oktober 2021 om 07:40
sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 13:50Maar tijdens de vakantie zijn er een paar momenten geweest waarop ze zo fel reageerde op iets wat ik totaal niet zo bedoeld had, wat zij interpreteerde als commentaar op haar eetgedrag. Dit maakt dat zij blijkbaar ergens bewust is van haar gedrag, en dat ze hier niet over wil praten en daar geen commentaar op tolereert.
Heftig topic geworden TO. Ik kan alleen maar herhalen wat ik op pagina 1 ook al zei:
K0koro schreef: ↑15-10-2021 09:51Als ik je verhaal zo lees kan je nog wel eens bedrogen uitkomen als je op je strepen gaat staan. Vriendin komt op mij behoorlijk drammerig over en ik denk dat ze het je niet in dank afneemt als jij haar gaat beperken in haar eetmomenten of dieetkeuzes.
Als de vriendschap je verder echt zo dierbaar is zou ik het uitzitten en nooit meer met deze vriendin op vakantie.
Jij gaat haar niet kunnen helpen. Als je graag de vriendschap wilt behouden zoals je die met haar had, dan laat je haar vrij in haar eten. De kans dat jij haar wakeup call gaat zijn is nihil.
zondag 24 oktober 2021 om 08:21
Dat klopt niet je schaamde je ook al eerder, toen zij bijv de restjes van jouw hoofdgerecht liet inpakken in een restaurant.sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 08:57Nee, zo'n opmerking zou ik nooit maken. Ik voelde wel de plaatsvervangende schaamte toen ik me omdraaide en haar bij het buffet zag dingen aanwijzen die ze vervolgens in servetten aan nam. En dit was de eerste keer tijdens onze hele vakantie dat ik die plaatsvervangende schaamte voelde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 24 oktober 2021 om 08:48
appelientjex schreef: ↑23-10-2021 21:54Een verslaving is een verslaving. Vergelijk het dan met een seksverslaving als je dat een betere vergelijking vindt; omdat je ook niet clean van seks kan/wilt zijn.
Dat kan prima. Jij klinkt echt wereldvreemd.
Iedereen moet eten om in leven te blijven. Seksen is niet nodig.
zondag 24 oktober 2021 om 08:51
Dat vraag ik me ook af. De meeste mensen zouden met opgetrokken wenkbrauwen zitten of er op zijn minst een opmerking over maken. Of het niet trekken dat de vakantie om veel en ongezond eten draait.Bimi schreef: ↑24-10-2021 00:26Ik vraag me daarom ook af of dat de reden is waarom zij een vakantie met jou zo fijn vindt. Omdat je heel erg mee beweegt en niks laat merken wat je vindt van haar toch wel absurde gedrag. Zo comfortabel dat ze steeds minder schroom heeft om sociaal onacceptabel gedrag te laten zien. Stelen van jouw eten, bijna te laat zijn om maar te kunnen eten en van een buffet graaien wat je niet ter plekke op eet.

zondag 24 oktober 2021 om 08:52
To, dikke mensen weten echt wel dat ze dik zijn.
Het enige wat je als vriendin kan doen is op t moment dat ze zeggen dat ze ervan balen, zeggen dat je alles wilt doen om ze erbij te helpen.
En dat kan dus ook als ze baalt dat ze nergens leuke kleren kan kopen of dat mensen kijken. Hierdoor klinkt het namelijk niet alsof jouw vriendin zichzelf helemaal accepteert zoals jij denkt.
Het enige wat je als vriendin kan doen is op t moment dat ze zeggen dat ze ervan balen, zeggen dat je alles wilt doen om ze erbij te helpen.
En dat kan dus ook als ze baalt dat ze nergens leuke kleren kan kopen of dat mensen kijken. Hierdoor klinkt het namelijk niet alsof jouw vriendin zichzelf helemaal accepteert zoals jij denkt.
zondag 24 oktober 2021 om 08:53
Ik klink wereldvreemd? Hoezo? De meesten seksverslaafden (die behandeling willen) willen op een normale manier seks met hun partner. Het doel van een behandeling is niet om nooit meer seks te hebben! Net zoals mensen met een eetverslaving op een normale manier om willen leren gaan met eten. Het zijn namelijk allebei normale levensbehoeften, itt alcohol en drugs. Daarin zit de overeenkomst.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑24-10-2021 08:48Dat kan prima. Jij klinkt echt wereldvreemd.
Iedereen moet eten om in leven te blijven. Seksen is niet nodig.