Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
zondag 24 oktober 2021 om 12:47
sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 18:34En wat is een open gesprek zonder oordeel? Hoe doe je dat? Wat zijn de stappen? En wanneer moet je stoppen met dat gesprek?
Dat is ook heel lastig. Stel dat je het zou willen doen, dan zijn er paar technieken: alleen benoemen wat objectief zichtbaar is, woorden zoals altijd en nooit vermijden, benoemen wat het met jou doet, of waar je zorg zit. Maar zoals anderen ook al zeggen: iemand met een verslaving staat daar moeilijk voor open en kan makkelijk vijandig worden. Dat hoeft niet per se aan jouw techniek te liggen.
Een paar voorbeelden:
- ik zie dat je nog meer van het buffet gaat halen, terwijl onze vlucht al omgeroepen wordt. Ik krijg daar de zenuwen van want ik ben bang te laat te komen (Objectieve waarneming, plus wat het met jou doet)
- je eet elke dag taart en koekjes, en ik gun je de wereld maar ik maak me zorgen dat je alvleesklier het gaat begeven (objectieve waarneming, plus de zorg die je hebt)
Veel meer dan dat soort dingen kun je niet doen als je het veilig wil houden. Je kúnt ook voor de confronterende aanpak kiezen, sommige mensen zijn daarvan, maar dan neem je een risico dat de vriendschap over is. Confronterend zijn dus oordelen en woorden zoals altijd en nooit:
- je loopt altijd te eten, ik word er misselijk van als ik het zie
- kun je nou nooit eens even zonder snacks
- zie je dan niet dat je veel te dik bent door al dat eten
Na zevenhonderd jaren
zondag 24 oktober 2021 om 13:26
Nee. Nee. Nee.sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 13:50Om eerlijk te zijn voel ik ook dat het mijn plicht is om er iets van te zeggen, en al zou ze mij daarna nooit meer willen zien, misschien zou het een wake-up call zijn.
Life is short. Eat dessert first.
zondag 24 oktober 2021 om 13:27
Mooie samenvatting.
Life is short. Eat dessert first.
zondag 24 oktober 2021 om 13:29
Je bent geen hulpverlener!!sjottelsplakje schreef: ↑23-10-2021 18:34De vergelijking met andere verslavingen gaat wat mij betreft mank. Zie bovenstaande.
Bij drugs ben je een gebruiker en als je stopt ben je clean. Bij eten is het lastiger, wat een interventie/confrontatie ingewikkelder maakt.
En wat is een open gesprek zonder oordeel? Hoe doe je dat? Wat zijn de stappen? En wanneer moet je stoppen met dat gesprek?
zondag 24 oktober 2021 om 13:46
Je begon het topic met te vertellen dat “je zo gek bent op deze vriendin, vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen”.
Nu is de vakantie voorbij en wil je haar eigenlijk veranderen. Ik zou zeggen doe maar niet. Je hoeft haar nu niet meer dagelijks mee te maken, dus laat haar haar eigen leven leiden.
Nu is de vakantie voorbij en wil je haar eigenlijk veranderen. Ik zou zeggen doe maar niet. Je hoeft haar nu niet meer dagelijks mee te maken, dus laat haar haar eigen leven leiden.

zondag 24 oktober 2021 om 14:50
Als je met iemand op vakantie bent is het leuk om samen van de dingen daar te genieten, anders kan je net zo goed (of misschien zelfs nog wel beter) alleen gaan. Of iemand nou alleen maar bezig is met "waar kan ik eten" of "waar kan ik een biertje drinken" of "waar kan ik een nieuwe outfit scoren" of "waar kan ik even een sigaret roken" of met op zijn smartphone kijken, maakt eigenlijk niet uit. Het is allemaal niet gezellig.

zondag 24 oktober 2021 om 14:55
Helemaal eens.
zondag 24 oktober 2021 om 15:20
Mocht je toch een gesprek aan gaan dan zou ik de jij bent verslaafd toon vermijden.
Ik zou het helemaal bij jezelf houden en ook bedenken dat het opsparen van ergernissen niet heel fair is.
Je zou wel kunnen aangeven dat jij soms moeite hebt wanneer zij zaken laat inpakken bij een restaurant vooral wanneer het niet om haar eigen gerecht gaat en dat jij het niet zou durven om nog terug te gaan naar een buffet om dingen mee te nemen. Evt. Je gevoel uitspreken en aangeven dat je daar te bedeesd voor bent en te beleefd.
Dan houd je het bij jezelf en je eigen gevoel.
Ik zou het helemaal bij jezelf houden en ook bedenken dat het opsparen van ergernissen niet heel fair is.
Je zou wel kunnen aangeven dat jij soms moeite hebt wanneer zij zaken laat inpakken bij een restaurant vooral wanneer het niet om haar eigen gerecht gaat en dat jij het niet zou durven om nog terug te gaan naar een buffet om dingen mee te nemen. Evt. Je gevoel uitspreken en aangeven dat je daar te bedeesd voor bent en te beleefd.
Dan houd je het bij jezelf en je eigen gevoel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 24 oktober 2021 om 15:46
Ik vraag mij trouwens wel af of andere uitstapjes wel gezellig met haar zijn. Als alles continu om eten draait is dat niet alleen op vakantie.
Ik moest er niet aan denken dat ik een keer uit eten/lunchen naar de bioscoop zou gaan. En de ander eet gewoon mijn bord leeg. Of haalt restjes weg. Dat is gewoon smerig en onfatsoenlijk gedrag. En daar mag je iemand ook zeker op aanspreken. Stel je doet een high tea en de ander eet het complete plateau leeg. Dat kan toch niet? Of je bent een middag shoppen en ipv in kledingwinkels sta je continu in een bakkerij of de jamin.
To is toch geen deurmat waar die vriendin overheen kan lopen? En die niets kan of mag zeggen van grensoverschrijdend gedrag? Nog los van veel eten. Eten stelen, je volproppen, zaken voor een ander bepalen en continu kritiek hebben op een ander. Dat is gedrag dat niet oké is.
Niet echt een geweldige vriendin. Heb je ook nog andere leuke vriendinnen TO waar je mee om kunt gaan?
Ik moest er niet aan denken dat ik een keer uit eten/lunchen naar de bioscoop zou gaan. En de ander eet gewoon mijn bord leeg. Of haalt restjes weg. Dat is gewoon smerig en onfatsoenlijk gedrag. En daar mag je iemand ook zeker op aanspreken. Stel je doet een high tea en de ander eet het complete plateau leeg. Dat kan toch niet? Of je bent een middag shoppen en ipv in kledingwinkels sta je continu in een bakkerij of de jamin.
To is toch geen deurmat waar die vriendin overheen kan lopen? En die niets kan of mag zeggen van grensoverschrijdend gedrag? Nog los van veel eten. Eten stelen, je volproppen, zaken voor een ander bepalen en continu kritiek hebben op een ander. Dat is gedrag dat niet oké is.
Niet echt een geweldige vriendin. Heb je ook nog andere leuke vriendinnen TO waar je mee om kunt gaan?
zondag 24 oktober 2021 om 16:50
Mijn vader zegt ook weleens: smeer je je wel goed in met zonnebrandcreme ivm huidkanker? Zo’n soort luchtige waarschuwing moet toch kunnen? Let je wel een beetje op wat je eet, want suikers zijn niet zo goed voor je gezondheid? Misschien komt het toch een gesprek, misschien wordt ze boos en laat ze het van zich afglijden.

zondag 24 oktober 2021 om 18:41
Ten eerste is je vader heel wat anders dan een vriendin. Ten tweede is goed insmeren van een totaal ander niveau dan wat een mens eet. Eten en gewicht is veel persoonlijker. En bij iemand die op gewicht is komt zoiets heel anders binnen dan bij iemand die zelf waarschijnlijk ook wel weet dat ze niet gezond bezig is.appelientjex schreef: ↑24-10-2021 16:50Mijn vader zegt ook weleens: smeer je je wel goed in met zonnebrandcreme ivm huidkanker? Zo’n soort luchtige waarschuwing moet toch kunnen? Let je wel een beetje op wat je eet, want suikers zijn niet zo goed voor je gezondheid? Misschien komt het toch een gesprek, misschien wordt ze boos en laat ze het van zich afglijden.
Vriendin heeft er op dit moment blijkbaar bewust voor gekozen dat het op dit moment makkelijker is om niet te proberen op haar eten te letten. Dit kan wellicht komen door mislukte pogingen in het verleden, of wat dan ook. Maar vriendin hoef je echt niet te vertellen dat teveel suiker niet goed is. Dat weet ze best. Maar vaak gaat er een hele geschiedenis aan vooraf en als vriendin dan de betweter uit gaan hangen lijkt mij niet bevorderlijk, het zal eerder averechts uitpakken.
zondag 24 oktober 2021 om 19:07
humanista schreef: ↑19-10-2021 16:06Jeezus te paard, omdat die vriendin de hele tijd tegen haar aan loopt te zeiken over eten. Snap je dat nou echt niet??
Wat een stel rare wijven reageren hier, zeg. Echt niet te doen.
Sommige dikke mensen zijn geobsedeerd door eten en hebben het er de hele dag over en doen het het liefst de hele dag, ja. Je hoeft zelf echt geen stoornis te hebben om je daar rot aan te ergeren.
Haha schitterende reactie! Ik lag dubbel

Inderdaad ongelofelijk hoe slecht sommige begrijpend kunnen lezen zeg! En blijven volharden.
TO, ik vind echt dat je het nog goed hebt gedaan hoor, ik zou gillend gek zijn geworden.
En met momenten zou ik de slappe lach hebben gekregen denk ik, alsof je weg bent met een kind dat constant zeurt om snoep en ijsjes en de frietjes uit je bord pikt.