Vader 40+

07-06-2009 16:17 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje,

Een vriendin vertelde mij het volgende. Voordat ze ging trouwen met haar echtgenoot waren ze erover uit, ze wilden dolgraag trouwen en een kindje, dit was in december 2008. Maar er waren wat voorwaarden, zoals het huis dat mijn vriendin nog te koop had staan moest verkocht worden en de schuld die daaraan overbleef moest afgelost worden. Ze durfden anders de onzekerheid die eraan vast zat niet aan.

Gisteren belde ze me op met de mededeling dat de schuld is afgelost en dat ze met haar echtgenoot had gesproken over stoppen met de pil. Nu is het feit dat mijn vriendin 30 is en haar echtgenoot 39. Haar vriend heeft nu ineens hevige twijfels of hij wel moet beginnen aan een kindje. Het gaat niet om de wil maar het gaat hem om de leeftijd. Hij bedenkt zich heel goed dat als het kind straks 20 is, dat hij dan al 60 is en als hij naar zijn ouders kijkt ziet hij gewoonweg dat het zomaar kan zijn dat hij er dan de pas niet mee kan maken. Maar ook heeft hij twijfels over zijn baan, het gaat immers niet goed met het bedrijf en hij maakt zich erge zorgen.

Zijn vrouw gaf aan dat zij een stuk jonger is en dus wat meer kan doen in de opvoeding van het kind.

Wat zouden jullie doen in haar situatie? en wat is jullie mening over de situatie. Vinden jullie 40 voor een man te oud voor het ouderschap?
Mijn zus (25) is getrouwd met een man van nu 40, en zij hebben onlangs hun eerste kindje gekregen. Ik zie het probleem niet zo als zij een heel stuk jonger is. Ze kan toch van alles op zich nemen als hij straks last krijgt van zijn leeftijd?

Overigens hebben wij er wel bewust voor gekozen vroeg kinderen te krijgen omdat we geen oude ouders wilden zijn. Maar ieder zijn ding.
quote:Minie86 schreef op 07 juni 2009 @ 19:26:

Overigens hebben wij er wel bewust voor gekozen vroeg kinderen te krijgen omdat we geen oude ouders wilden zijn. Maar ieder zijn ding.Je kunt niet bewust kiezen om jong kinderen te krijgen. Je kan het wel proberen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja blabla, iedereen snapt toch wat ik bedoel?
quote:elninjoo schreef op 07 juni 2009 @ 16:52: Als ie nu slim was geweest dan had ie zich gewoon laten steriliseren natuurlijk, dan kon ie het spel mee blijven spelen tot ze 'n ons wogen.

.... lekker eerlijk naar je vrouw toe, fijne relatie heb je dan.

Verder, wat is 40 nou helemaal. Voor een vrouw zo zoetjes aan idd mss een beetje laat om kinderen te krijgen (qua complicaties dus enzo, ik zet het er maar even bij), maar voor een man? De 40igers in mijn omgeving zijn eigenlijk een hetzelfde als 10 jaar geleden, behalve dan met een beetje meer levenservaring etc. Ik zie het probleem niet zo.
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
quote:nouschi schreef op 07 juni 2009 @ 19:43:

[...]

Je kunt niet bewust kiezen om jong kinderen te krijgen. Je kan het wel proberen.Je kiest er juist wel bewust voor. Alleen soms lukt het door omstandigheden niet. Dat betekent niet dat jij er niet voor gekozen hebt jong kinderen te krijgen. Het feitelijk krijgen staat los van de keuze.
quote:Minie86 schreef op 07 juni 2009 @ 19:54:

Ja blabla, iedereen snapt toch wat ik bedoel?Ja dat wel,maar het ergert mij altijd als iemand dat zegt ' wij wilden geen oude ouders zijn" soms heb je gewoon niks te willen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:RosieRo schreef op 07 June 2009 @ 17:20:

leeftijd zegt niets over de kwaliteit van je ouderschap, hooguit is er statistisch een hogere kans dat je de pijp uit gaat als je kind nog relatief jong is.

Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Van mezelf weet ik vrij zeker dat ik 10 jaar geleden een minder goede moeder zou zijn dan nu, gewoonweg omdat ik nu steviger in mijn schoenen sta en mijn eigen lijn trek. 10 jaar geleden zou ik veel gevoeliger zijn geweest voor de menig van anderen, zoals ouders, schoonouders etc. Bovendien ken ik mezelf veel beter, kan ik bewuster keuzes maken die bij me passen en zit ik daardoor veel beter in mijn vel.

Maar dit is voor iedereen anders en uit een leeftijd van een vader of moeder an sich kun je inderdaad geen conclusies trekken.
quote:Zwieber schreef op 07 juni 2009 @ 19:56:

[...]

Je kiest er juist wel bewust voor. Alleen soms lukt het door omstandigheden niet. Dat betekent niet dat jij er niet voor gekozen hebt jong kinderen te krijgen. Het feitelijk krijgen staat los van de keuze.Je kiest er bewust voor om al jong te beginnen met het proberen van kinderen te krijgen...tenminste als je al jong een relatie hebt natuurlijk....die geluk moet je ook hebben. Vervolgens heb je het geluk als het je lukt.
quote:Visotsky schreef op 07 juni 2009 @ 20:02:

[...]

Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Van mezelf weet ik vrij zeker dat ik 10 jaar geleden een minder goede moeder zou zijn dan nu, gewoonweg omdat ik nu steviger in mijn schoenen sta en mijn eigen lijn trek. 10 jaar geleden zou ik veel gevoeliger zijn geweest voor de menig van anderen, zoals ouders, schoonouders etc. Bovendien ken ik mezelf veel beter, kan ik bewuster keuzes maken die bij me passen en zit ik daardoor veel beter in mijn vel.

Maar dit is voor iedereen anders en uit een leeftijd van een vader of moeder an sich kun je inderdaad geen conclusies trekken.Ik denk zelf ook dat mijn vriendin 5 jaar geleden beter geen moeder had kunnen worden maar nu lijkt ze er helemaal klaar voor. Ze leken er ook samen helemaal klaar voor.
l
driedubbel
quote:Zwieber schreef op 07 juni 2009 @ 19:56:

[...]

Je kiest er juist wel bewust voor. Alleen soms lukt het door omstandigheden niet. Dat betekent niet dat jij er niet voor gekozen hebt jong kinderen te krijgen. Het feitelijk krijgen staat los van de keuze.

T'is mierenneukerij ik weet het, maar je kunt PROBEREN om ze jong te krijgen , je kunt er niet voor kiezen om ze jong te krijgen: Je kunt ervoor kiezen om te proberen om ze jong te krijgen.

Maar goed wat ik al zei, ik val altijd meer over het feit dat men zegt "we wilden geen oude ouders zijn" nogmaals soms heb je niks te willen.
quote:elninjoo schreef op 07 juni 2009 @ 16:48:

Ik vind 30 de grens eigenlijk voor zowel vrouwen als mannen, 40 vind ik echt veel te oud om er nog mee te beginnen en dan vooral met 't oog op de generatiekloof en de kans dat de kinderen hun ouders jong verliezen.

Biologisch gezien is het voor vrouwen beter om voor je 30e kinderen te krijgen omdat de vruchtbaarheid van een vrouw dan in een rap tempo afneemt en voor mannen ligt die grens bij 40 daar de kwaliteit van het sperma dan minder wordt.

Afgezien van het biologische aspect ben ik het verder niet met je eens. Mensen moeten toch vrij kunnen zijn in het wel of niet krijgen van kinderen? Op basis van welke argumenten baseer jij bovenstaand standpunt?
anoniem_3220 wijzigde dit bericht op 07-06-2009 20:23
Reden: kinderen neem je niet: je krijgt ze als alles goed gaat
% gewijzigd
PS: mijn man is 31 en mijn schoonvader wordt dit jaar 70: ik merk niets van een generatie kloof. Zoals eerdere forummers al hebben gepost, het gaat erom hoe iemand in het leven staat.
quote:nouschi schreef op 07 juni 2009 @ 20:14:

[...]

T'is mierenneukerij ik weet het, maar je kunt PROBEREN om ze jong te krijgen , je kunt er niet voor kiezen om ze jong te krijgen: Je kunt ervoor kiezen om te proberen om ze jong te krijgen.

Maar goed wat ik al zei, ik val altijd meer over het feit dat men zegt "we wilden geen oude ouders zijn" nogmaals soms heb je niks te willen.Nee hoor, volgens mij niet. Als ik er voor kies naar de appie te gaan om een snoothie te kopen dan kies ik ervoor dat te doen. Als de smoothies uitverkocht zijn dan verandert mijn keuze hierdoor toch niet? Alleen is de uitkomst anders dan verwacht. Of kies jij er ook voor een smoothie te PROBEREN te kopen? Want als je dat laatste vind dan vind je dus proberen inherent aan een keuze maken omdat de uitkomst nooit helemaal 100% vast kan staan.
Eens met zwieber, voor zover ik weet wordt het overgrote deel van de stellen binnen een jaar zwanger. Hoe zuur het ook is voor de stellen waarbij zwanger worden niet vanzelfsprekend blijkt, vind ik niet dat je er bij voorbaat van uit hoeft te gaan dat het bij jou wel eens niet zou kunnen lukken.
The time is now
ja maar smoothies zijn er altijd wel, als Appie ze maar heeel af en toe heeft en tijden ook niet dan kun je de keuze maken om het te proberen natuurlijk maar meestal met lege handen naar huis.( of zoiets)

Het blijft een woordspelletje natuurlijk maar je kunt niet kiezen om jong kinderen te KRIJGEN, je kunt het WILLEN, je kunt het PROBEREN, maar je moet afwachten of je ze KRIJGT.
Oké ik krijg hier dus over het algemeen reacties dat het eigenlijk geen probleem moet zijn....maar ja hoe moet mijn vriendin hem overtuigen zonder te dwingen dat hij een prima vader zal zijn.
Ik zal mijn reactie dan even herformuleren:

Wij hebben er bewust voor gekozen om te proberen op jonge leeftijd ouders te worden, omdat we, als het ons gegund is, liever geen oude ouders zouden willen zijn. En voorlopig gaat het de goede kant op met die wens, omdat ik in september ben uitgerekend.
Tja voor zover ik weet hadden mijn vrienden ook liever een jaar of 10 eerder ouders geweest....maar ja toen kenden ze elkaar nog niet.
quote:Minie86 schreef op 07 juni 2009 @ 22:06:

Wij hebben er bewust voor gekozen om te proberen op jonge leeftijd ouders te worden, omdat we, als het ons gegund is, liever geen oude ouders zouden willen zijn. En voorlopig gaat het de goede kant op met die wens, omdat ik in september ben uitgerekend.Goeie keuze dan! (smileys werken hier niet)
quote:Minie86 schreef op 07 juni 2009 @ 22:06:

Wij hebben er bewust voor gekozen om te proberen op jonge leeftijd ouders te worden, omdat we, als het ons gegund is, liever geen oude ouders zouden willen zijn. En voorlopig gaat het de goede kant op met die wens, omdat ik in september ben uitgerekend.
quote:canefa schreef op 07 juni 2009 @ 20:25:

PS: mijn man is 31 en mijn schoonvader wordt dit jaar 70: ik merk niets van een generatie kloof. Zoals eerdere forummers al hebben gepost, het gaat erom hoe iemand in het leven staat.Nou mijn schoonmoeder kreeg mijn man toen ze 37 was en zit nu de godganse dag achter de geraniums.....mijn man wordt dit jaar 39 en zij is 76. Kan je wel op oudere leeftijd kinderen krijgen, maar als je dan vervolgens als bejaarde niet actief blijft en steeds aandacht van je kinderen vraagt schiet het ook niet echt op.
quote:traincha2 schreef op 08 juni 2009 @ 12:03:

[...]

Nou mijn schoonmoeder kreeg mijn man toen ze 37 was en zit nu de godganse dag achter de geraniums.....mijn man wordt dit jaar 39 en zij is 76. Kan je wel op oudere leeftijd kinderen krijgen, maar als je dan vervolgens als bejaarde niet actief blijft en steeds aandacht van je kinderen vraagt schiet het ook niet echt op.Dat zegt Canefa toch ook, ze schrijft 'Zoals eerdere forummers al hebben gepost, het gaat erom hoe iemand in het leven staat.'
Inderdaad. De schoonmoeder van Traincha is waarschijnlijk alltijd al een huismus geweest die de 'actie' niet opzocht.

De opa van een vriendinnetje van mijn dochter is 75 en hij gaat minimaal 3x per jaar naar Zwitserland en maakt daar flinke bergwandelingen. Een heel ander type mens dus......

Overigens is mijn man 44 en zijn moeder 90.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven