aandachtspunten kdv

07-06-2009 22:23 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 1,5 jaar gastouder gaat onze zoon volgende maand voor 2 dagen naar het kdv.

Nu heb ik as dinsdag een intake gesprek.

Hebben jullie nog tips van dingen die ik moet vragen, waar ik aan moet denken etc.

En dan nog een vraag: wat is bij jullie gebruikelijk om mee te geven/neer te leggen aan eigen spulletjes? Ik bedoel reservekleding, slofjes, beker etc

Alle tips welkom!
Waar je op moet letten is: (zoals ik het op school geleerd heb)

- Hoe zet het gebouw en het speelgoed er uit. Staat het zo dat de kinderen er bij kunnen en zit er verantwoord speelgoed bij voor jouw kindje.

- Hoeveel kinderen zitten er in een groep.

- Welke leeftijd hebben de kinderen in een groep, vooral voor kinderen die al iets ouder zijn is het fijn als er kinderen van de eigen leeftijd zijn waar ze mee kunnen spelen, voor jongere kinderen is dit minder een probleem, die leren juist van het spelen met oudere kinderen.

- De opleiding van de leidsters

- De interactie van de leidsters met de kinderen

- Is er een duidelijke dag indeling

Dat is wat ik zo even boven kan halen...

Maar vooral heb jij er een goed gevoel bij!!

Succes!
sch.sp bedankt voor de tips maar het kdv is al gekozen.

Het gaat om een gesprek hoe het wennen gaat lopen en dus ook de gelegenheid om vragen te stellen enzo.

Sorry mss beetje onduidelijk geschreven
Ik heb per kind een stuk of twee/drie broekjes/truitjes/rompers als reserve liggen. Ze hebben daar een eigen fles. Maar dat wordt je ook wel tijdens de intake verteld.

Slofjes hier trouwens niet. De jongste heeft gewoon haar sokken aan, of eigenlijk altijd blote voeten en de oudste gewoon haar schoenen.
Geef duidelijk aan hoe de gang van zaken bij jullie thuis is, wat mag hij wel eten en drinken, wat liever niet (ik wil bijvoorbeeld liever niet dat zoon zoetigheid drinkt, maar gewoon water en melk bij het eten,etc). wat zijn jullie gewoontes met betrekking tot slapen (heeft hij knuffel/speen, hoe lang en hoeveel mag hij slapen, slaapt hij makkelijk in of huilt hij eerst nog een tijd) en vraag hoe zij hier mee om gaan Zoon zit nu in een groep voor oudere kindjes, waar alleen in de middag nog geslapen wordt. Je kan wat vertellen over hoe je zoon is, hoe reageert hij op dingen, huilt hij snel, wordt hij snel boos. Je kunt vragen hoe de standaarddag er uit ziet. Hoe laat (ongeveer) eten ze en doen ze dat met de hele groep, gaan ze wel eens naar buiten, wat voor spelletjes worden er gedaan.

Bij ons op de creche hebben ze de standaardflessen en bekers en hoef je die alleen mee te geven als hij een afwijkende heeft. Ik heb standaard 2 setjes kleren liggen (romper, broek, shirt en sokken), dit vooral omdat zoon nog al kwijlt (nat shirt en romper) en ook nog wel eens naast zn luier poept.

Verder kun je ook nog vragen naar de pedagogische theorie die ze hanteren en hoe de leidster die toepast en of er bijvoorbeeld open deuren beleid is. dwz groepen die bepaalde uren van de dag bij elkaar gaan. Verder is het belangrijk om eventuele medische info/allergieen etc door te geven.
Grappig, want 'gewoon melk bij het eten' is bij veel soorten eten juist niet zo goed.

Wij hebben het daar trouwens helemaal niet over gehad, over eten en drinken enzo....
sorry zaterdag even tussendoor: hoe is het met de rok Fleurtje?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hahaha. Natuurrrrrlijk niks gehoord. Zit nog steeds te bedenken hoe ik dat telefoontje aan ga pakken.... En jij, met je schilderij, heeft ze dat geld terug gestort, of gedeeltelijk iig?
Heb net even op ing gekeken (was het alweer vergeten) en ze heeft het inderdaad teruggestort ovv, restitutie schilderijtje, haha ging om 2,50 en wel een schilderijtje dus!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Toen dochter naar de psz ging (2jr en 2 mnd) heb ik ook gezegd dat ze niet snoept, geen sapjes drinkt, biologisch fruit eet (wat ik zelf meegaf) etc. Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat dit onbegonnen werk zou zijn ... en dat was ook zo.

Thee en melk maakten ze niet bij het eten maar appelsap, fruit kwam op 1 schaal te liggen en daar kan iedereen wat van pakken, op de crackers is er pindakaas (had ze ook nog nooit gehad) bij verjaardagen krijgen ze wel een koekje, toen de leidster jarig was kregen ze taart, op schoolreisje krijgen ze patat en ijsje en ga zo maar door.

Maar bij de intake deden alsof ik het grootste gelijk van de wereld had maar in de praktijk blijkt het allemaal een stuk moeilijker te zijn.

Verder hartstikke leuke psz hoor daar niet van.
nouschi, mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je wil dat je dochter niet snoept, geen sapjes drinkt, en alleen bio fruit eet?
Kan zijn fleurtje, maar ik heb liever dat hij melk of water bij eten heeft dan zoete limonade e.d.
quote:Rary schreef op 08 juni 2009 @ 00:42:

nouschi, mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je wil dat je dochter niet snoept, geen sapjes drinkt?Misschien wel omdat ze dat niet lekker vindt. Ik heb hier een dochter die ook tot 2,5 geen snoep en sapjes hoefde. Nu wil ze af en toe wel een snoepje maar sapjes drinkt ze nog steeds niet.
Wat je allemaal mee moet geven weten ze je wel te vertellen. Om een idee te krijgen:

Oudste (3) heeft in zijn bakje een pyama, sloffen en reservekleding. Verder staan er kaplaarsjes van hem.

Jongste (0) ook reservekleding, krijgt fles en voeding mee, een knuffeltje en een speen.

Bij ons moet je ook foto's van het kind meegeven voor op kapstokje, bakje etc. Bij 1 groep ook een foto van de ouders, voor op een bord. Een map voor knutseltjes.

Belangrijker vond ik het om te bespreken hoe zoon lekker in slaap valt, hoe hij graag getroost wordt etc.

Succes!
Als de keuze al gemaakt is dan zal het toch gewoon gaan zoals het daar gaat. Al dit soort dingen wist ik helemaal niet, joh. Er werd gewoon verteld op de eerste wendag wat we de volgende dag of op hele korte termijn moesten aanleveren. In ons geval:

1 setje reservekleertjes

1 slaapzak

1 vertrouwd knuffeltje

1 eigen fles

En voor de rest wijst het zich vanzelf en wijzigt het ook. Kind wordt groter, dus er moeten grotere reservekleertjes mee, bijv. Ook vroegen ze na verloop van tijd of er een andere speen kon komen, ze hadden de indruk dat deze niet fijn voor haar was.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Rary schreef op 08 juni 2009 @ 00:42:

nouschi, mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je wil dat je dochter niet snoept, geen sapjes drinkt, en alleen bio fruit eet?Snoep en sapjes slecht voor de tanden,(en je wordt er dik van) biofruit omdat het onbespoten is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven