Buitenland ervaring Canada

26-11-2021 19:07 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi medeforummers,

Ik vind Canada een prachtig land en het lijkt me bijzonder om daar een jaar te wonen. Zat zelf te denken om evt in de GTA een baan te zoeken voor een jaar of een aantal jaar. Er is een visum voor jongvolwassenen om een 1 - 2 jaar te werken en reizen.

Mocht je in Canada wonen of gewoond hebben of op een andere manier informatie hebben zou ik graag jouw ervaring willen horen 😁😁

Hoe is het sociale leven daar?
Wat vond je het grootste verschil met het leven in Nederland?
Wat mis je aan Nederland?
Wat maakt het leven in Canada fijner t.o.v. Nederland of België?

Bedankt voor de reacties.
MarvelousMrsMaisel schreef:
29-11-2021 15:19
Zou je niet eerst eens een keer op vakantie gaan, voordat je er een jaar gaat wonen?

Zo heel bizar ver vliegen is het nou ook weer niet. En misschien vind je het na drie weken dan ook wel weer welletjes.
Waarom van te voren zien. Ik ben naar de US vertrokken zonder het te zien te hebben, en het bevalt mij prima.

Ik zou zelf waarschijnlijk ook voor West Canada kiezen, het is niet zo heel ver vandaan van waar ik woon.
Lattemacciato44 schreef:
26-11-2021 21:03
Geen idee heb het gevoel dat ik meer van de wereld wil zien en toch eens graag op een andere plek zou willen wonen. Het voelt ook nu of nooit gezien mijn leeftijd. Australië lijkt me ook een erg fijn land. Canada trekt me om dat de winters er sprookjesachtig uit zien en de zomers lijken me daar ook fijn, de bevolking schijnt erg vriendelijk te zijn en verder ben ik gek op natuur.
Dan zou ik Vancouver Island kiezen en zeker geen stad.

De lange koude winters zouden voor mij niks zijn, al vond ik British Columbia erg mooi aan 't eind van de zomer.
Australie of Nieuw Zeeland zou mij meer trekken voor langere tijd.
Zelf vind ik het erg prettig dat men wat conservatiever is dan hier, daar voel ik me prima bij thuis.
@Redbulletje ik hou ook wel van mensen die wat conservatiever zijn wat betreft gezinsleven, sociaal leven in dorpen en de betrokkenheid maar voor de rest ben ik behoorlijk ruimdenkend. Vind zelf vooral de samenhorigheid erg fijn van kleine gemeenschappen. In Ontario heb je koude winters maar wel die heerlijk warme zomers, ben dol op warme zomers. Lees hier op het forum dat op het platteland het leven wat langzamer is en ik hou wel van slow living. Ik geniet enorm van cultuur en natuur, hou van paardrijden, wandelen in de bossen en ben heel graag buiten.
Latte, gewoon doen, maar dan niet naar Toronto. Denk dat je daar stokongelukkig gaat worden als ik lees waar je blij van wordt.
Lattemacciato44 schreef:
30-11-2021 20:31
@Redbulletje ik hou ook wel van mensen die wat conservatiever zijn wat betreft gezinsleven, sociaal leven in dorpen en de betrokkenheid maar voor de rest ben ik behoorlijk ruimdenkend. Vind zelf vooral de samenhorigheid erg fijn van kleine gemeenschappen. In Ontario heb je koude winters maar wel die heerlijk warme zomers, ben dol op warme zomers. Lees hier op het forum dat op het platteland het leven wat langzamer is en ik hou wel van slow living. Ik geniet enorm van cultuur en natuur, hou van paardrijden, wandelen in de bossen en ben heel graag buiten.
Is dan dat wijngebied in het westen niet veel geschikter voor je? Dat zal vast wat milder zijn qua klimaat en de natuur is er prachtig.
En is de USA niks voor je? Daar valt ook veel paard te rijden en de natuur is er stunning.
@Ladyday dat denk ik ook als ik jou zo hoor inderdaad.

@Redbulletje ik kan naar Australië of Canada d.m.v. Een workholiday visum en dat kan om die reden niet in Amerika omdat ik daar niet mag werken.
Ben je al ns in Australië geweest? Een paar uur ten noorden van Sydney heb je landinwaarts prachtig uitgestrekte gebieden met kneuterige dorpjes die je aan Flying Doctors en McLeods daughters doen denken. Ik heb in Bingara een paar dagen jackeroo/jilleroo gedaan op een ranch, wat erg gaaf was.
@Redbulletje nee nog nooit geweest maar als ik jou zo hoor moet dat ook erg mooi zijn! Zie mezelf ook wel op een paard rondrijden daar haha.

@Ladyday hoe is de Montreal en de omgeving daar? De combinatie Europees/Frans en Noord-Amerikaans lijkt me ook bijzonder om mee te maken maar het schijnt er enorm koud te zijn dat vind ik wat minder. Ideal zou zijn lange warme zomers en een winter als in een kerstfilm helaas trekt de afstandelijke cultuur van Toronto me niet. Ik hou er juist wel van als mensen benaderbaar zijn voor nieuwe mensje en culturen openstaan.
Misschien leuk voor je om dit topic op bokt te lezen van iemand die ging emigreren naar Oost Canada in 2020 en de problemen waar ze voor kwam te staan:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2010343
Ik ben het aan het lezen RB, dank voor de tip!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Inderdaad een erg leuke tip Redbulletje bedankt:)
Latte, ik heb niet genoeg tijd doorgebracht in de omgeving van Montreal om daar iets zinnigs over te zeggen. Montreal vond ik een leuke stad om te bezoeken, maar ik ben een stadsmens he. Ik vond er weinig Europees aan hoor. Ja, ze spreken er Quebecois wat voor mij onverstaanbaar was, ook al spreek ik redelijk Frans.

W.b. winter als in een kerstfilm.... dat is niet Toronto hoor. Het kan er zo ijzig koud en guur zijn en maandenlang sneeuw wat op een gegeven moment helemaal goor en grijs wordt. En het kan maanden aanhouden. En iedereen is er dan rond februari echt schijtziek van en zeer chagrijnig.

Als ik bekijk wat jou aantrekt zou ik echt richting BC vertrekken. Mooie sneeuw kun je vinden in Whistler, Revelstoke etc.
Weet je, op vakantie gaan is iets ander als er te leven.... Wij hebben niet voor Canada gekozen vanwege de vakantiedagen... en toch ook de levens kosten. We zijn daarom in een ander land gaan wonen.
Canada is geweldig. Warme zomers, koude lange winters. Als je maar voor 1 jaar wilt gaan zou ik niet teveel twijfelen en gewoon gaan.
broccoliroosje1234 wijzigde dit bericht op 26-02-2022 16:33
14.56% gewijzigd
@Jobeva daar kan ik me dan ook wel weer iets bij voorstellen. Ik weet niet of ik voor altijd daar zou willen settelen omdat Europa qua cultuur ontzettend veel te bieden heeft. Mag ik vragen naar welk land jullie uiteindelijk vertrokken zijn?

@Broccoli wat gaaf zeg, hoe ben je hier terechtgekomen, waarom ben je weer vertrokken en waar woon je nu?
Ik zou mij echt niet laten tegen houden door de vakantie dagen. Over het algemeen gaan de meeste Canadezen en Amerikanen veel beter om met hun vrije dagen dan in Nederland.

Broccoliroosje: waar heb je aan de westkust gewoond dat je koude lange winters had?
.
broccoliroosje1234 wijzigde dit bericht op 26-02-2022 16:34
99.73% gewijzigd
raccoon schreef:
05-12-2021 19:38
Ik zou mij echt niet laten tegen houden door de vakantie dagen. Over het algemeen gaan de meeste Canadezen en Amerikanen veel beter om met hun vrije dagen dan in Nederland.

Huh? Hier heb je bij een fulltime dienstverband (wat tussen de 36-40 uur per week is) 23+ vakantiedagen. Betaald.
En vele andere regelingen zoals zorg- en calamiteitenverlof, verlof als je moet verhuizen/een naaste overlijdt/je gaat trouwen etc.

In de US (en misschien ook Canada) heb je met mazzel, na een dienstverband van een paar jaar, 2 weken vakantie. Die je dan ook nog moet inzetten als je naar de dokter moet ofzo.

Waarin vind jij dat ze het béter doen?
Veel beter zelfs?
himalaya wijzigde dit bericht op 05-12-2021 23:14
1.23% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik snapte em ook al niet, Himalaya. Ik had bij mijn laatste baan 10 vakantiedagen, dit was bij een dienstverband van 7 jaar. Voor mij was het dan kiezen om eens per jaar naar NL te gaan of wat van het land te gaan zien.

Calamiteiten en zorgverlof had ik niet. Wel was er goed zwangerschapsverlof, een jaar, maar ja, ik ben nooit zwanger geweest. Toen mijn oma kwam te overlijden en ik op stel en sprong naar NL moest vliegen kreeg ik 1 dag betaald vrij. Ik ben op een donderdagavond naar NL gevlogen en zondag weer terug want moest maandag werken.

Nederland is niet zaligmakend maar heel veel dingen zijn best goed geregeld.

Maar goed, als je voor een jaartje gaat maken dit soort dingen iets minder uit dan wanneer je er permanent woont.
himalaya schreef:
05-12-2021 22:45
Huh? Hier heb je bij een fulltime dienstverband (wat tussen de 36-40 uur per week is) 23+ vakantiedagen. Betaald.
En vele andere regelingen zoals zorg- en calamiteitenverlof, verlof als je moet verhuizen/een naaste overlijdt/je gaat trouwen etc.

In de US (en misschien ook Canada) heb je met mazzel, na een dienstverband van een paar jaar, 2 weken vakantie. Die je dan ook nog moet inzetten als je naar de dokter moet ofzo.

Waarin vind jij dat ze het béter doen?
Nou precies!
Ze hebben wel 5 sickdays ofzo dus die worden ingezet als ze een dagje willen spijbelen (maar dan moet je dus niet alsnog écht ziek worden)
En die lange weekenden is het overal enorm druk. Flexibel in te zetten vakantiedagen kun je tenminste besteden buiten het hoogseizoen/feestdagen.
Het ligt er ook aan wat voor baan je hebt en hoe de voorwaarden zijn geregeld. Mijn man bv heeft zo'n 26 dagen plus de nationale feestdagen en dat zijn er ook heel wat, ook normale ziektedagen.

Er zijn meerdere bedrijven in de VS die betaald zwangerschapsverlof geven.
Het zijn meestal de winkels zoals: Walmart, Target ect die het slecht hebben geregeld voor hun werknemers. Lage lonen, niet genoeg uren om healthcare te krijgen. Als je in deze kring werkt dan heb je het zwaar, helemaal nu met de hoge huren.

Redbulletje: de meeste Amerikanen gebruiken elk weekend om erop uit te gaan, niet alleen bij de lange weekenden. Dus met de drukte valt het reuze mee.
raccoon schreef:
05-12-2021 23:24
Het ligt er ook aan wat voor baan je hebt en hoe de voorwaarden zijn geregeld. Mijn man bv heeft zo'n 26 dagen plus de nationale feestdagen en dat zijn er ook heel wat, ook normale ziektedagen.

Er zijn meerdere bedrijven in de VS die betaald zwangerschapsverlof geven.
Het zijn meestal de winkels zoals: Walmart, Target ect die het slecht hebben geregeld voor hun werknemers. Lage lonen, niet genoeg uren om healthcare te krijgen. Als je in deze kring werkt dan heb je het zwaar, helemaal nu met de hoge huren.

Redbulletje: de meeste Amerikanen/Canadezen gebruiken elk weekend om erop uit te gaan, niet alleen bij de lange weekenden. Dus met de drukte valt het reuze mee.
Het is wel lang geleden, maar ik ben in Canada geweest en ken nog steeds mensen daar. Heel anders dan de Verenigde Staten: Canada is meer op Europa gericht en erin geïnteresseerd. Niet dat oppervlakkige (even gecharcheerd, utieraard) dan veel Amerikanen hebben. Sportief ook vaak, veel buiten bezig.

En de natuur is dan ook waanzinnig. Ik ben zelf door heel Ontario getrokken, ook een aantal reservaten, en dat is echt prachtig. Maar het westen schijnt ook spectaculair te zijn.
"Ah! Tu vois que ce n'est pas drôle!!"
Broccoliroosje1234 schreef:
05-12-2021 16:14
Canada is geweldig, ik heb er 5 jaar gewoond. Aan de westkant, warme zomers, koude lange winters. Als je maar voor 1 jaar wilt gaan zou ik niet teveel twijfelen en gewoon gaan.
Oh, ik ook, zeker!
"Ah! Tu vois que ce n'est pas drôle!!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven