Uit vriendengroep stappen
dinsdag 7 december 2021 om 11:19
Avage schreef: ↑07-12-2021 10:58Ik zou twee dingen hier scheiden:
- vriendschappen beëindigen
- uit een appgroep stappen
Die twee dingen zijn niet hetzelfde.
Zo te lezen is al het leven al uit de vriendschap alleen je hangt nog als vijfde wiel ergens achter de wagen te bungelen doordat je nog in de appgroep zit
De stap om uit een appgroep te gaan is soms moeilijk. Omdat het als een soort statement kan lijken, wat je niet wil, je wil gewoon via de achterdeur weg. Daar moet je even aan wennen, en het alsnog gewoon doen. Omdat het alternatief nog slechter is, dat je tot in het einde der tijden in die groep zit, of ze gaan een nieuwe groep maken zonder jou, je maakt het voor iedereen ongemakkelijk.
Zoals iemand al zei: het is alleen nog een kwestie van de daad bij het woord voegen.
Ik vond het de eerste keer ook moeilijk. Ik heb toen iemand anders het appje laten typen voor mij omdat ik teveel in de negativiteit zat. Gewoon een kort en neutraal appje geworden, de groep verlaten, en het was prima. Achteraf denk jedat had ik ook wel eerder kunnen doen.
Anders verwoord, maar dat bedoelde ik ook inderdaad. (Ik was het die dat schreef van daad bij woord.)
Succes hoor, TO!
dinsdag 7 december 2021 om 11:30
dinsdag 7 december 2021 om 12:06
Als je mensen wel van alles over hun leven gaat vragen als je ze ziet, in de hoop dat je dat terugkrijgt....maar je vindt ze intussen oppervlakkig en nep. Tsja, dan zitten jullie elkaar klem te houden in "onecht gedrag" he?
Ik zou de waardeoordelen over diepgang en oppervlakkigheid even laten voor wat ze zijn. Het zijn wel degelijk waardeoordelen en je weet nooit wat die mensen onderling zeggen en doen.
Ik doe bv in een bepaalde appgroep nooit mee aan de "diepgaande" gesprekken die iemand steeds probeert te initieren, omdat het altijd uitmondt in discussies die ik onprettig vind. Dus ik houd het bij kattenplaatjes en grapjes, terwijl ik met mensen apart veel diepere gesprekken voer.
En stap rustig uit die appgroep, maar ik zou de reden wat vaag houden. Meer tijd besteden aan andere zaken, wat rust in je hoofd creëren, zoiets.
Het komt namelijk best hard aan als je rechtstreeks zegt dat je niet meer zo'n behoefte hebt aan mensen, en over 10 jaar kun je er heel anders in staan.
Ik zou de waardeoordelen over diepgang en oppervlakkigheid even laten voor wat ze zijn. Het zijn wel degelijk waardeoordelen en je weet nooit wat die mensen onderling zeggen en doen.
Ik doe bv in een bepaalde appgroep nooit mee aan de "diepgaande" gesprekken die iemand steeds probeert te initieren, omdat het altijd uitmondt in discussies die ik onprettig vind. Dus ik houd het bij kattenplaatjes en grapjes, terwijl ik met mensen apart veel diepere gesprekken voer.
En stap rustig uit die appgroep, maar ik zou de reden wat vaag houden. Meer tijd besteden aan andere zaken, wat rust in je hoofd creëren, zoiets.
Het komt namelijk best hard aan als je rechtstreeks zegt dat je niet meer zo'n behoefte hebt aan mensen, en over 10 jaar kun je er heel anders in staan.
Harba lorifa
dinsdag 7 december 2021 om 15:48
En dit maakt allemaal niet uit verder toch, voor de lezers hier?JoyeuxNoel schreef: ↑07-12-2021 12:32Bedankt allemaal. Heb veel aan jullie reacties.
Ik wil niet te diep ingaan op de dingen die ik als niet fijn/leuk meer ervaar ivm herkenbaarheid. ..........................................................................
Maar hoe we vroeger het vooral gewoon leuk hadden met elkaar en veel uitgingen, mis ik nu dus de diepgang in een paar vriendschappen.
Stap gewoon uit die appgroep als je er zat van ben. Voorbeelden staan er boven. App de 2 leuke nog even apart en klaar.
dinsdag 7 december 2021 om 18:23
Doet me denken aan een vriendschap van mij van lang geleden.
Jaren mee bevriend geweest. Bewuste vriend is tamelijk jong getrouwd, behoorlijk streng christelijk geworden.
Tja, als ik dan veel uitga, met vriendinnen omga, dansen, dagjes sauna met vriendinnen etc. en hij komt met zijn bijbelstudieclub, dan heb je elkaar niets meer te melden.
Daar heb ik geen waardeoordeel over, maar trek wel de conclusie dat we totaal andere levens zijn gaan leiden die elkaar niet meer raken.
Telefoongesprekken voelden ook altijd geforceerd en ik merkte aan zijn reacties (en hij aan de mijne) dat we elkaar eigenlijk niks meer te melden hadden. We hadden alleen een verleden en daar was alles nog op gebaseerd.
Op een moment tijdens een telefoongesprek heb ik dat benoemd en gezegd dat het geforceerd in stand houden van iets dat er eigenlijk niet meer was voor mij geen zin meer had, maar dat ik hem oprecht het allerbeste wenste.
Hij snapte dat en we hebben elkaar jaren niet meer gesproken.
Ik ben hem zo’n 15 jaar later nog wel weer tegen gekomen en dat was best weer leuk, even. We bellen nu zo eens per anderhalf jaar of zo. En met een uurtje zijn we dan weer uitgepraat.
Jaren mee bevriend geweest. Bewuste vriend is tamelijk jong getrouwd, behoorlijk streng christelijk geworden.
Tja, als ik dan veel uitga, met vriendinnen omga, dansen, dagjes sauna met vriendinnen etc. en hij komt met zijn bijbelstudieclub, dan heb je elkaar niets meer te melden.
Daar heb ik geen waardeoordeel over, maar trek wel de conclusie dat we totaal andere levens zijn gaan leiden die elkaar niet meer raken.
Telefoongesprekken voelden ook altijd geforceerd en ik merkte aan zijn reacties (en hij aan de mijne) dat we elkaar eigenlijk niks meer te melden hadden. We hadden alleen een verleden en daar was alles nog op gebaseerd.
Op een moment tijdens een telefoongesprek heb ik dat benoemd en gezegd dat het geforceerd in stand houden van iets dat er eigenlijk niet meer was voor mij geen zin meer had, maar dat ik hem oprecht het allerbeste wenste.
Hij snapte dat en we hebben elkaar jaren niet meer gesproken.
Ik ben hem zo’n 15 jaar later nog wel weer tegen gekomen en dat was best weer leuk, even. We bellen nu zo eens per anderhalf jaar of zo. En met een uurtje zijn we dan weer uitgepraat.
When in doubt, the auditor is always right!
dinsdag 7 december 2021 om 18:40
Ik herken het wel, zit zelf ook in een appgroep waarvan ik vaak denk, wat heb ik nog met die meiden, we zijn ieder een andere kant op gegroeid. Dat kan toch? Dat is geen waardeoordeel of wat dan ook, en ook geen reden om ze maar te houden omdat je ze misschien later nog wel nodig hebt. Er komen je hele leven door weer nieuwe vrienden op je pad en soms kom je tot de conclusie dat je met oude vrienden niets meer hebt.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
dinsdag 7 december 2021 om 19:32
Goedzo, het lucht vast op.
dinsdag 7 december 2021 om 22:59
Tja als je echt denkt dat het nooit meer wat kan worden met de vriendschap... Zelf zou ik kiezen voor laten verwateren, zodat er geen ongemakkelijke situaties komen als je elkaar nog eens ziet, en niemand zich beledigd of gekwetst voelt. Hard uitmaken zou ik niet doen. Als jij je erg stoort aan de app-groep, ook al staat hij op mute en lees je hem niet, dan zou ik een smoes verzinnen over waarom je eruit stapt. Bv je hebt geen tijd meer voor what's app-groepen.
Heb zelf weleens meegemaakt dat een vriendin zomaar uit de vriendengroep stapte en we haar daarna nooit meer hebben gezien of gesproken. Dat vond ik echt heel erg naar, ik snapte er niks van en ze bleef maar herhalen dat het 'niet aan ons lag'. Ik was echt boos en gekwetst. Het is dan zo duidelijk dat het nooit meer goed zal komen, en als je elkaar dan eens ziet dan is het echt totaal akward. Heb er nog steeds een nare smaak aan overgehouden.
Heb zelf weleens meegemaakt dat een vriendin zomaar uit de vriendengroep stapte en we haar daarna nooit meer hebben gezien of gesproken. Dat vond ik echt heel erg naar, ik snapte er niks van en ze bleef maar herhalen dat het 'niet aan ons lag'. Ik was echt boos en gekwetst. Het is dan zo duidelijk dat het nooit meer goed zal komen, en als je elkaar dan eens ziet dan is het echt totaal akward. Heb er nog steeds een nare smaak aan overgehouden.
dinsdag 7 december 2021 om 23:25
Ik heb dat ook meegemaakt. Een vriend stapte uit de groep. Op aanraden van zijn vriendin, wij waren niet goed voor hem volgens haar. Hele rare situatie. En nu - 20 jaar later - gaat het nog steeds over hem. Wij missen hem nog steeds. En over zijn vriendin maken we al 20 jaar dezelfde stomme grappen. Dat krijg je dan.appelientjex schreef: ↑07-12-2021 22:59Heb zelf weleens meegemaakt dat een vriendin zomaar uit de vriendengroep stapte en we haar daarna nooit meer hebben gezien of gesproken. Dat vond ik echt heel erg naar, ik snapte er niks van en ze bleef maar herhalen dat het 'niet aan ons lag'. Ik was echt boos en gekwetst. Het is dan zo duidelijk dat het nooit meer goed zal komen, en als je elkaar dan eens ziet dan is het echt totaal akward. Heb er nog steeds een nare smaak aan overgehouden.
Laatst kwam een vriend van ons hem tegen. Hij poste een foto in onze groepsapp. De reacties waren alsof ie met Elvis op de foto stond.
dinsdag 7 december 2021 om 23:35
Klopt wij hebben het ook nog steeds heel soms, weleens over haarkindrebel schreef: ↑07-12-2021 23:25Ik heb dat ook meegemaakt. Een vriend stapte uit de groep. Op aanraden van zijn vriendin, wij waren niet goed voor hem volgens haar. Hele rare situatie. En nu - 20 jaar later - gaat het nog steeds over hem. Wij missen hem nog steeds. En over zijn vriendin maken we al 20 jaar dezelfde stomme grappen. Dat krijg je dan.
Laatst kwam een vriend van ons hem tegen. Hij poste een foto in onze groepsapp. De reacties waren alsof ie met Elvis op de foto stond.
dinsdag 7 december 2021 om 23:52
Ja precies. Er zijn meer mensen uit het oog en hart geraakt en dat is prima. Het is totaal onnodig om het zo persoonlijk te maken.
dinsdag 7 december 2021 om 23:58
Maar jullie zullen dan nog wel geprobeerd contact te zoeken wanneer je elkaar zag tijdens verjaardagen ipv zoals to behandelt werd.appelientjex schreef: ↑07-12-2021 23:35Klopt wij hebben het ook nog steeds heel soms, weleens over haar. Hoe raar het is gegaan destijds. Zij wilde trouwens ook nog wel 1 vriendin van de vriendengroep zien maar de rest niet meer. Dat was toch echt wel traumatisch, en onbegrijpelijk, voor ons. Ook omdat wij (dachten we) goed bevriend waren en het altijd heel gezellig met elkaar hadden. We waren begin 20, en gingen intensief met elkaar om. Je voelt je dan echt afgedankt, niet de moeite waard om nog energie in te steken. Ik had veel liever gehad dat ze het had laten verwateren.
woensdag 8 december 2021 om 00:14
Als je weinig blijft reageren en ze doen al zo tegen je op een feestje word je er vanzelf een keer uitgezet.
Heb in dezelfde situatie gezeten kende elkaar al jaren ook groepsapp, maar ik voelde mij er ook niet meer tussen passen ze spraken onderling ook vaker af met elkaar dan met mij.
Ik wist ook niet hoe ik er precies uit moest komen, maar ze hebben mij er zelf uitgezet( wel opgezet door de dictator van de hele groep, waar iedereen eigenlijk een beetje bang voor was en iedereen tegen elkaar opzette). Ik ben tot de dag vandaag blij dat ik niet meer in de groep zit vol vrouwen die over elkaar roddelen. En ik weet zeker dat ze jaren later mij nog missen en wel tot het inzicht komen dat ik eigenlijk altijd heel vriendelijk was alleen geen zin in het geroddel en gedoe meer had. Ik mis niemand en wil er ook geen contact meer mee, dus geen spijt. Wel had ik er gewoon zelf uit moeten stappen en de eet aan mezelf moeten houden ipv soort van weg gepest te worden gevoel uiteindelijk.
Heb in dezelfde situatie gezeten kende elkaar al jaren ook groepsapp, maar ik voelde mij er ook niet meer tussen passen ze spraken onderling ook vaker af met elkaar dan met mij.
Ik wist ook niet hoe ik er precies uit moest komen, maar ze hebben mij er zelf uitgezet( wel opgezet door de dictator van de hele groep, waar iedereen eigenlijk een beetje bang voor was en iedereen tegen elkaar opzette). Ik ben tot de dag vandaag blij dat ik niet meer in de groep zit vol vrouwen die over elkaar roddelen. En ik weet zeker dat ze jaren later mij nog missen en wel tot het inzicht komen dat ik eigenlijk altijd heel vriendelijk was alleen geen zin in het geroddel en gedoe meer had. Ik mis niemand en wil er ook geen contact meer mee, dus geen spijt. Wel had ik er gewoon zelf uit moeten stappen en de eet aan mezelf moeten houden ipv soort van weg gepest te worden gevoel uiteindelijk.
woensdag 8 december 2021 om 07:22
lisali schreef: ↑07-12-2021 09:02Lastig.
Ik lees dat hier wordt geopperd om het langzaam te laten doodbloeden. Maar je wil (lijkt mij) ook voorkomen dat je ''dor hout'' wordt. Dat is ook voor de rest niet prettig.
Bijvoorbeeld t.a.v. de whatsapp - groep : wij hebben ook meegemaakt dat iemand van ons zich in de loop der tijd buiten de groep plaatste (''een ander pad ging bewandelen'''), maar die bleef dan wel in de whatsapp groep hangen. Waardoor je het idee krijgt dat iemand wel zit mee te gluren.
Aan de andere kant zou ik er wel erg goed over nadenken of dit ook op de lange termijn een beslissing is waar je je comfortabel bij voelt.
Lange vriendschappen zijn waardevol. Uit je OP maak ik niet helemaal op in welke levensfase je momenteel zit, maar ik zie om me heen dat vooral mensen die kinderen hebben gekregen rigoureus bepaalde vriendschappen afkappen en oude vriendschappen inwisselen voor (vaak oppervlakkigere) nieuwe contacten met mensen die net als zijzelf bijvoorbeeld ook jonge kindjes hebben.
Op zich snap ik dat helemaal, want je zoekt mensen waar je mee kunt praten over de dingen die je beleeft, en dat kan misschien op dat vlak minder goed met iemand die geen kinderen heeft, maar waar je als 16 jarige wel mee bent uitgegaan. Maar probeer wel een open blik te houden : als mensen écht niet meer bij je passen, heeft het ook geen zin om aan elkaars been te blijven hangen. Maar ik zou ook niet te snel mensen die je al jaren kent uit je leven saneren, omdat ze heel strikt gezien niet meer 100% hetzelfde leven hebben als jij. (geen idee of dat een reden is, maar ik zie het vaker, vandaar)
Hele mooie post.
Zoals ik het lees, TO, heb je een weloverwogen besluit genomen. Misschien is het voor iedereen wel fijn, dat je uit de groep stapt. Ze gaan je er niet uitgooien, ook al zouden ze het willen, neem dan maar zelf het besluit en ga. Uiteraard op een nette manier.
woensdag 8 december 2021 om 20:47
Confronterend dit soort verhalen. Toen ik jonger was heb ik wat vrienden ook op deze manier "gedumpt" en heb me echt nooit gerealiseerd dat het zo'n impact zou kunnen hebben. Klinkt misschien gek maar ik besefte toen niet dat het kwetsend zou kunnen zijnappelientjex schreef: ↑07-12-2021 23:35Klopt wij hebben het ook nog steeds heel soms, weleens over haar. Hoe raar het is gegaan destijds. Zij wilde trouwens ook nog wel 1 vriendin van de vriendengroep zien maar de rest niet meer. Dat was toch echt wel traumatisch, en onbegrijpelijk, voor ons. Ook omdat wij (dachten we) goed bevriend waren en het altijd heel gezellig met elkaar hadden. We waren begin 20, en gingen intensief met elkaar om. Je voelt je dan echt afgedankt, niet de moeite waard om nog energie in te steken. Ik had veel liever gehad dat ze het had laten verwateren.
Ik zag ook de waarde niet van mensen in je leven die je al kennen vanaf dat je jong was.
Dat heb ik allemaal vakkundig met de grond gelijk gemaakt en nooit meer achterom gekeken, daar heb ik oprecht spijt van.
zaterdag 11 december 2021 om 18:57
Eens.Sherlock schreef: ↑07-12-2021 09:41Ik zag waar jij op reageerde. Jij plakt er alleen woorden op die ik er niet zie staan of uithaal. Nu ook weer: nergens zegt ze dat ze een ander 'niet voor vol aanziet'. Oppervlakkig, diepgang, etc., dat zijn geen waardeoordelen in deze context. Maar geconstateerde feiten die ze niet vindt passen. Dat mag toch?
Als je ergens niet mee wilt eten omdat ze er enkel spruitjes eten waar jij niks om geeft, zeg je toch ook 'ik eet daar niet meer mee, want ik hou niet van spruitjes'. Dat zegt niks over de spruitjes, niet over de mensen die dat serveren, maar zegt alleen dat dit niet bij jou past.
Is allemaal niet zo erg of zwaar. Spruitjes dan weer wel, die kunnen soms zwaar vallen.![]()