Kinderwens
dinsdag 7 december 2021 om 18:06
Hoi,
Ik ben ongeveer 7 maanden samen met mijn vriend en het loopt vlot. We zitten op dezelfde golflengte en we voelen ons goed bij elkaar.
Het enige is, ik ben al 37 en heb een kinderwens. Het is een thema dat we pas recent bespraken omdat ik dat zeker niet wilde opdringen. Hij staat er voor open maar vindt het te vroeg. Ik vind het ook zeker te vroeg maar langs de andere kant weet ik dat mijn leeftijd niet meezit. Ik voel dat ik er enorm gestresst onder loop.
Mensen met dezelfde ervaring? Hoe gingen jullie daarmee om?
Ik ben ongeveer 7 maanden samen met mijn vriend en het loopt vlot. We zitten op dezelfde golflengte en we voelen ons goed bij elkaar.
Het enige is, ik ben al 37 en heb een kinderwens. Het is een thema dat we pas recent bespraken omdat ik dat zeker niet wilde opdringen. Hij staat er voor open maar vindt het te vroeg. Ik vind het ook zeker te vroeg maar langs de andere kant weet ik dat mijn leeftijd niet meezit. Ik voel dat ik er enorm gestresst onder loop.
Mensen met dezelfde ervaring? Hoe gingen jullie daarmee om?

vrijdag 17 december 2021 om 07:04
Dat vind ik dan weer iets wat je meestal nog niet zeker kunt weten als je nog maar zo kort bij elkaar bent. Maar wel/niet een gezin willen zal de meeste dertigers wel duidelijk zijn en dat kun je aangeven voor je gaat daten. Net als dat je nooit naar een stad/platteland zou willen verhuizen bijv.
vrijdag 17 december 2021 om 07:12
Ik ken er ook meerdere. Ze zijn allemaal nog samen, maar de keuze voor het beginnen aan kinderen is wel eenzijdig gemaakt. De partners denken dat het een ongelukje was.
vrijdag 17 december 2021 om 07:17
Niet om je de put in de praten, maar als je zoon nu 2 maanden oud is, kun je echt nog helemaal niets zeggen over of je relatie hiervoor sterk genoeg was. Kijk over 5 jaar nog eens, dan heeft je uitspraak iets van waarde.-April- schreef: ↑12-12-2021 21:07Ik herken mezelf hier totaal niet in. Ik geloof wel dat je een goed punt hebt maar dat hoeft niet voor elk stel te gelden.
Ik was 6 maanden met mijn partner toen ik zwanger werd. Dat werd een miskraam. …
5 maanden later was ik weer in verwachting. Dit werd onze zoon. …
Onze zoon is nu 2 maanden oud en onze relatie gaat nog steeds als een zonnetje ondanks de poepluiers en gebroken nachten. …

vrijdag 17 december 2021 om 07:42
Mannen boven de 30 kunnen zich laten steriliseren als ze geen kinderwens hebben om dit soort 'ongelukjes' te voorkomen. Ze leggen hun lot toch vaak in de handen van een hormonale vrouw op dit gebied.
vrijdag 17 december 2021 om 18:04
Dat zegt allemaal niets. Lengte van de relatie is nooit de belangrijkste pijler of de relatie slaagt of niet. Gedeelde toekomstvisie, liefde en overeenkomsten over fundamentele zaken zijn dat wel
Tuurlijk kan ik over 5 jaar gescheiden zijn. Maar dat beïnvloedt je kinderwens toch niet als op het moment van die wens alle sterren goed staan?
Sinds wanneer begint men aan kinderen met garanties voor een heel leven? Die heb je nooit
Je kan ook 15 jaar samen zijn met iemand, dan aan kinderen beginnen en dan gaat je partner dood ofzo. Dan had je beter eerder kunnen beginnen
Wij hebben onze zoon in ieder geval een goede start gegeven in het leven en voor de rest leef ik met de dag
zaterdag 18 december 2021 om 20:04
Niet mee eens hoor... Na 6 maanden zit je nog in de kneiter-verliefd fase en heb je samen meestal geen of weinig dikke shit meegemaakt. Na een paar jaar weet je beter wat je aan de ander hebt.-April- schreef: ↑17-12-2021 18:04Dat zegt allemaal niets. Lengte van de relatie is nooit de belangrijkste pijler of de relatie slaagt of niet. Gedeelde toekomstvisie, liefde en overeenkomsten over fundamentele zaken zijn dat wel
Tuurlijk kan ik over 5 jaar gescheiden zijn. Maar dat beïnvloedt je kinderwens toch niet als op het moment van die wens alle sterren goed staan?
Sinds wanneer begint men aan kinderen met garanties voor een heel leven? Die heb je nooit
Je kan ook 15 jaar samen zijn met iemand, dan aan kinderen beginnen en dan gaat je partner dood ofzo. Dan had je beter eerder kunnen beginnen
Wij hebben onze zoon in ieder geval een goede start gegeven in het leven en voor de rest leef ik met de dag
Ik vind een kind krijgen na 6-7 maanden relatie echt achterlijk snel, meestal woon je dan nog niet eens samen? Maar in geval van TO zou ik zeker zsm willen weten of hij ooit kinderen wil. Hij zegt van wel maar nog te vroeg. Dus t antwoord heeft ze.
Vraag me wel of ze nu door gaat vragen wanneer t niet te vroeg is. Of n deadline gaat stellen, ze kan tenslotte niet tig jaar wachten met n bepaalde leeftijd maar een man dwingen lijkt me ook niet de oplossing..
zaterdag 18 december 2021 om 22:59
Ik heb het gevoel dat in dit verhaal de man de vrouw er in luist met een kutsmoesje. Hoe kun je nou in godsnaam tegen een vrouw van 37 zeggen "te vroeg" als je nog voor een kind wil gaan?????????
Ik voorspel dat als het straks niet meer lukt omdat ze te oud is, dat hij dat kind alsnog krijgt met een veel jongere vrouw.
Ik voorspel dat als het straks niet meer lukt omdat ze te oud is, dat hij dat kind alsnog krijgt met een veel jongere vrouw.
zaterdag 18 december 2021 om 23:01
dit dus...iones schreef: ↑18-12-2021 22:59Ik heb het gevoel dat in dit verhaal de man de vrouw er in luist met een kutsmoesje. Hoe kun je nou in godsnaam tegen een vrouw van 37 zeggen "te vroeg" als je nog voor een kind wil gaan?????????

zondag 19 december 2021 om 00:07
Ja, dat vind ik ook. Toen ik mijn man net kende hebben we eens een nonchalant gesprek op de fiets gehad over onze respectievelijke kinderwens. Hij wist toen al zeker dat hij later kinderen wilde, en ik ook. We waren toen nog niet eens serieus met elkaar, maar toen we dat uiteindelijk wel werden konden we wel dat gesprek aanhalen en de stap zetten om aan kinderen te beginnen. Uiteindelijk kreeg ik mijn eerste kind toen we drie jaar samen waren. Eigenlijk wilden we het al een jaar eerder, maar het duurde even voordat het raak was. Ik was toen halverwege de dertig.
Anyway, ervoor openstaan klinkt niet zo enthousiast als een hartgrondig ja. Zeker in een prille relatie, als alles nog geweldig is, zou ik toch meer romantiek en enthousiasme verwachten als zo'n onderwerp ter sprake komt. Ook als hij daar nu nog niet direct aan wil beginnen.
zondag 19 december 2021 om 08:58
Of gewoon een kapotje gebruiken.redbulletje schreef: ↑17-12-2021 07:42Mannen boven de 30 kunnen zich laten steriliseren als ze geen kinderwens hebben om dit soort 'ongelukjes' te voorkomen. Ze leggen hun lot toch vaak in de handen van een hormonale vrouw op dit gebied.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
zondag 19 december 2021 om 09:03
"Heb je een kinderwens ?" Lijkt mij een hele normale vraag.
zondag 19 december 2021 om 15:00
En toen jij je man leerde kennen was jij ook al 37?FunnyFace8 schreef: ↑19-12-2021 00:07Ja, dat vind ik ook. Toen ik mijn man net kende hebben we eens een nonchalant gesprek op de fiets gehad over onze respectievelijke kinderwens. Hij wist toen al zeker dat hij later kinderen wilde, en ik ook. We waren toen nog niet eens serieus met elkaar, maar toen we dat uiteindelijk wel werden konden we wel dat gesprek aanhalen en de stap zetten om aan kinderen te beginnen. Uiteindelijk kreeg ik mijn eerste kind toen we drie jaar samen waren. Eigenlijk wilden we het al een jaar eerder, maar het duurde even voordat het raak was. Ik was toen halverwege de dertig.
Anyway, ervoor openstaan klinkt niet zo enthousiast als een hartgrondig ja. Zeker in een prille relatie, als alles nog geweldig is, zou ik toch meer romantiek en enthousiasme verwachten als zo'n onderwerp ter sprake komt. Ook als hij daar nu nog niet direct aan wil beginnen.
Overigens vind ik het wel verstandig dat aan het begin van een relatie een kinderwens benoemd wordt. Weet je gelijk bij de ander waar je aan toe bent en het is toch een groot ding.
zondag 19 december 2021 om 15:27
Er gaan genoeg relaties kapot na 5, 10, 15 of 20 jaar. Er kan altijd iets gebeuren a la je partner krijgt een ongeluk of ziekte.
Wat mij belangrijker lijkt is de vraag of je je partner jouw kind alleen ziet opvoeden? Stel je voor, je gaat uit elkaar (dat kan altijd gebeuren), heb je er dan een gerust gevoel bij dat jouw partner jouw kind de helft van de tijd alleen opvoedt? Of stel je voor dat je iets overkomt en je partner is nog maar de enige opvoedende partij, zie je hem verstandige en wijze keuzes maken?
Ik denk dat het antwoord hierop belangrijke is dan de vraag of je nou 7 maanden of 2 jaar samen bent.
Wat mij belangrijker lijkt is de vraag of je je partner jouw kind alleen ziet opvoeden? Stel je voor, je gaat uit elkaar (dat kan altijd gebeuren), heb je er dan een gerust gevoel bij dat jouw partner jouw kind de helft van de tijd alleen opvoedt? Of stel je voor dat je iets overkomt en je partner is nog maar de enige opvoedende partij, zie je hem verstandige en wijze keuzes maken?
Ik denk dat het antwoord hierop belangrijke is dan de vraag of je nou 7 maanden of 2 jaar samen bent.
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.

zondag 19 december 2021 om 17:47
En soms weet je dat gewoon een stuk beter als je langer bij elkaar bent. Ik kende mijn ex echt nog niet goed genoeg met 7 maanden om te kunnen zeggen dat hij een langdurig stabiele partner zou zijn. Na 2 jaar en wat hobbels had ik daar een veel beter beeld bij.GewoonDaantje schreef: ↑19-12-2021 15:27Er gaan genoeg relaties kapot na 5, 10, 15 of 20 jaar. Er kan altijd iets gebeuren a la je partner krijgt een ongeluk of ziekte.
zondag 19 december 2021 om 21:43
Euhhh omdat ze PAS 6 maanden samen zijn en je elkaar dan nog amper kent?iones schreef: ↑18-12-2021 22:59Ik heb het gevoel dat in dit verhaal de man de vrouw er in luist met een kutsmoesje. Hoe kun je nou in godsnaam tegen een vrouw van 37 zeggen "te vroeg" als je nog voor een kind wil gaan?????????
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zondag 19 december 2021 om 22:40
Ja maar ze hebben geen jaren meer de tijd.AeonOfWinter schreef: ↑19-12-2021 21:43Euhhh omdat ze PAS 6 maanden samen zijn en je elkaar dan nog amper kent?

maandag 20 december 2021 om 06:42
Nee, ik was halverwege de dertig toen we ons eerste kind kregen (en begin dertig toen we elkaar leerden kennen). Dat schreef ik hierboven al. Maar dat neemt niet weg dat we wel gelijk dat gesprek gehad hebben toen we elkaar net kenden. Zoals je al zei is dat wel zo duidelijk, want dan weet je gelijk of je al dan niet in elkaar wil investeren.
maandag 20 december 2021 om 07:08
Ja maar dat is niet zijn schuld dat zij blijkbaar tot haar 37 ste wilde wachten, ze had haar kinderwens al lang kunnen vervullen zonder hem.iones schreef: ↑18-12-2021 22:59Ik heb het gevoel dat in dit verhaal de man de vrouw er in luist met een kutsmoesje. Hoe kun je nou in godsnaam tegen een vrouw van 37 zeggen "te vroeg" als je nog voor een kind wil gaan?????????
maandag 20 december 2021 om 09:03
Euh dit.... X 1000AeonOfWinter schreef: ↑19-12-2021 21:43Euhhh omdat ze PAS 6 maanden samen zijn en je elkaar dan nog amper kent?
maandag 20 december 2021 om 12:44
Op die leeftijd is het wel logisch om het nog voor de eerste date over de kinderwens te hebben. Een vriend van me (40) meldt ook vooraf dat hij absoluut geen kinderen wil en alsnog heeft hij heel vaak dat na een paar dates de vrouw toch wel misschien/ooit kinderen wil. Dan gaat het gewoon niet werken en dat is zonde van zijn tijd, best teleurstellend voor hem.
Als dan duidelijk is dat je allebei wel kinderen kun je met een beetje gezond verstand en levenservaring ook wel inschatten of je partner daar geschikt voor is of niet. Je hoeft geen jaren te wachten om daar zeker van te zijn, dat weet je na een maand of 8 intensief contact en samenwonen ook wel. Dat is misschien anders als je begin 20 bent, maar als je allebei in de 30 bent hoeft zo'n verliefde-roze-bril-periode geen eeuwigheid te duren.
Bovendien: een kind zet je leven toch wel op z'n kop, dus of je elkaar dan 10 jaar kent of 1 jaar - je gaat toch nieuwe dingen ontdekken.
Als dan duidelijk is dat je allebei wel kinderen kun je met een beetje gezond verstand en levenservaring ook wel inschatten of je partner daar geschikt voor is of niet. Je hoeft geen jaren te wachten om daar zeker van te zijn, dat weet je na een maand of 8 intensief contact en samenwonen ook wel. Dat is misschien anders als je begin 20 bent, maar als je allebei in de 30 bent hoeft zo'n verliefde-roze-bril-periode geen eeuwigheid te duren.
Bovendien: een kind zet je leven toch wel op z'n kop, dus of je elkaar dan 10 jaar kent of 1 jaar - je gaat toch nieuwe dingen ontdekken.
maandag 20 december 2021 om 12:53
dan nog: als iemand zeker geen kinderen wil, is dat handig om te wetenAeonOfWinter schreef: ↑19-12-2021 21:43Euhhh omdat ze PAS 6 maanden samen zijn en je elkaar dan nog amper kent?
maandag 20 december 2021 om 13:11