Werk & Studie alle pijlers

'Ik ben hoogopgeleid'

30-06-2020 19:14 695 berichten
Deze zin lees ik vaak in één van de topics hier op het forum, maar wat is hoogopgeleid volgens jou? De denifitie in de Nederlandse Encylopopedie geeft dit weer:

1) Gestudeerd
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... opgeleid/1
hoogopgeleid

2). Hoogopgeleid
Iemand die een moeilijke opleiding heeft afgemaakt, bijvoorbeeld een studie aan de universiteit of Hogeschool.

Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

TO moet volgens mij aftrappen, ik gebruik het woord zelf (nog? haha) niet, ik denk aan iemand die bijvoorbeeld €5000 netto per maand verdiend.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
26-12-2021 10:15
En dit is ook nogal aanmatigend, om te doen of dit over talent gaat. Het is gewoon harder werken om met een dom iemand te praten, omdat je niet alleen je eigen kant van het verhaal gaande moet houden, maar ook steeds aan het anticiperen bent op dat van de ander.

Niet als het gesprek gaat over de vakantiefoto’s of het konijn. Wel als het gaat over werk.

Ik aanmatigend? :facepalm:
Ob moona ka kaprio oj danse qu plate!
Quincy2 schreef:
26-12-2021 10:47
Voorbeeldje: ik merk als ik een idee/oplossing aandraag bij niet zo slimme mensen dat ze eerst nog aan hun eigen idee blijven vasthouden en dan na drie weken ineens komen met "we doen het zó" en dat dat dan precies is wat ik al zei dat het handigste was.
Als ik pech heb, zit ik dan in die drie weken ook nog steeds beleefd de suggesties van die ander af te wijzen ;-)

Mijn eerlijke reactie: Ik geloof niet wat ik lees.
Toevallig had ik het gisteren nog met vriend en oudste zoon over mensen die zo in het leven staan: die zich verheven voelen. En dan niet in relatie tot dit topic.
Zoon gaf aan dat hij zich geen grotere domheid kon voorstellen en dat hij "dit soort volk" niet serieus kan nemen. Zowel op het werk als in het priveleven.

Een weldenkend mens kijkt niet op anderen neer. Wat jullie zeggen: "Ik kijk niet op een ander neer, maar ik vind hem wel dom."
Heeeeeyyy
Stouteboel schreef:
26-12-2021 11:09
Mijn eerlijke reactie: Ik geloof niet wat ik lees.
Toevallig had ik het gisteren nog met vriend en oudste zoon over mensen die zo in het leven staan: die zich verheven voelen. En dan niet in relatie tot dit topic.
Zoon gaf aan dat hij zich geen grotere domheid kon voorstellen en dat hij "dit soort volk" niet serieus kan nemen. Zowel op het werk als in het priveleven.

Een weldenkend mens kijkt niet op anderen neer. Wat jullie zeggen: "Ik kijk niet op een ander neer, maar ik vind hem wel dom."
Heeeeeyyy
Je illustreert mijn punt wel.
Quincy2 schreef:
26-12-2021 11:33
Je illustreert mijn punt wel.

Je bedoelt dat ik niet in staat ben om te begrijpen wat jij bedoelt? Ik vind dat jij je nogal verheven voelt, je voelt je vast ook eenzaam. Verder denk ik dat als je werkelijk zo slim bent als dat je zelf denkt het toch ook wel wat makkelijker zou moeten zijn om je te verplaatsen in de gedachtes van je dommere collega's. Kennelijk is dat te hoog gegrepen met al je intelligentie. Je zal jouw collega maar zijn, allemensen :woa:
Stouteboel schreef:
26-12-2021 11:49
Je bedoelt dat ik niet in staat ben om te begrijpen wat jij bedoelt? Ik vind dat jij je nogal verheven voelt, je voelt je vast ook eenzaam. Verder denk ik dat als je werkelijk zo slim bent als dat je zelf denkt het toch ook wel wat makkelijker zou moeten zijn om je te verplaatsen in de gedachtes van je dommere collega's. Kennelijk is dat te hoog gegrepen met al je intelligentie. Je zal jouw collega maar zijn, allemensen :woa:
Was je niet eerst van mening dat niemand slimmer was dan een ander?
Klopt, maar ik probeer het zo te verwoorden dat jij het begrijpt.
Stouteboel schreef:
26-12-2021 10:47
Ik aanmatigend? :facepalm:
Jazeker. Alsof jij vanaf de bank kunt zien dat iemand anders geen talent heeft. Terwijl het veel aannemelijker is dat het daar niet aan ligt.
Ik vind de volgende stelregel altijd wel treffend:
Domme mensen bespreken mensen, middelmatige mensen bespreken gebeurtenissen en slimme mensen bespreken inzichten.
Stouteboel schreef:
26-12-2021 11:09
Heeeeeyyy
Smoutebollen, je haalt al het hele topic een paar dingen door elkaar.
Intelligenter is niet hetzelfde als beter, dat maak jij ervan.
Weten dat je intelligenter bent is niet hetzelfde als je beter voelen, zeggen dat je het bent is niet hetzelfde als opscheppen.
Jij hangt een enorm waardeoordeel aan intelligentie. Waarom?
xynix schreef:
26-12-2021 12:05
Jazeker. Alsof jij vanaf de bank kunt zien dat iemand anders geen talent heeft. Terwijl het veel aannemelijker is dat het daar niet aan ligt.

Nu ja, iemand geeft aan dat hij/zij het ergens knap lastig mee heeft, dat het hem/haar niet gemakkelijk afgaat. Dan denk ik dat er, zeker wanneer het speelt in je dagelijks werk, een bepaald talent of inzicht mist.
En anders heb je, in dit geval althans, wellicht te maken met gebrek aan vakkundigheid of communicatieve intelligentie.
Er mist iets, dat is me wel duidelijk.
Het is van alle dag hoor, dat het management voor bepaalde beroepen vooral niet aan de universiteit gestudeerd mag hebben, omdat men ervan uitgaat dat zij niet in staat zijn om te communiceren met de mensen die zij moeten managen.

In staat zijn om tussen intelligentieniveaus te communiceren is kennelijk ook een specifiek talent. Net zoals niet iedereen geschikt is voor de bejaardenzorg, psychiatrie, kleuterklassen, daklozenopvang, reclassering, etc.

Ben je dan arrogant, als je niet met kleuters om kunt gaan? Of kun je gewoon niet met kleuters omgaan?

(Voor de goede orde: ik vind kleuters geweldig.)
Stouteboel schreef:
26-12-2021 12:17
Nu ja, iemand geeft aan dat hij/zij het ergens knap lastig mee heeft, dat het hem/haar niet gemakkelijk afgaat. Dan denk ik dat er, zeker wanneer het speelt in je dagelijks werk, een bepaald talent of inzicht mist.
En anders heb je, in dit geval althans, wellicht te maken met gebrek aan vakkundigheid of communicatieve intelligentie.
Er mist iets, dat is me wel duidelijk.
Volgens mij geeft niemand aan dat het moeilijk is, wel dat het vermoeiend kan zijn.
nausicaa schreef:
24-12-2021 11:05
Ik ben het helemaal met je eens dat het slechts een van de vele stickertjes is die iemand kan hebben. En dat het niet per de iets zegt over wat je kunt en al helemaal niet over wat voor mens je bent. Maar waarom moet er dan toch altijd meteen een soort afkraken volgen op de mededeling dat iemand hoogopgeleid is? Mijn moeder vertelde iemand over mijn promotie (haar verhaal ging nota bene over de hapjes die ze gemaakt had), en dan komt als eerste reactie: nou, dat stelt ook niks voor hoor, ik ken een professor en die weet nog niet eens hoe de wasmachine werkt! Eh, ok. En ik ken er een heleboel die dat wel weten, en nu?

Er zijn gewoon heel veel mensen die blijkbaar vanuit hun eigen onzekerheid vooral duidelijk willen maken hoe níet nuttig/goed een opleiding is. En het dan nodig vinden om iemand anders meteen van snobisme te beschuldigen, of even duidelijk te maken hoe nutteloos ze zijn. Dat vind ik dan weer een teken van mentale armoede.

Ik ben hoogopgeleid. Dat maakt me niet beter, belangrijker, of wat dan ook dan een ander, maar het is wel gewoon zo. Ik ben ook donkerblond, niet extreem sportief en bizar slecht in zingen. Ook dat zegt weinig over mijn totale wezen als mens, maar dat mag ik wel van mezelf zeggen.
Dat afkraken zul je mij ook niet snel zien doen.
Lees eens wat sommigen hier schrijven over hun communicatie met "dommere" mensen.
Ik vind het uitermate pijnlijk, ik was serieus in shock bij het lezen van sommige berichten hier. En dat ben ik eigenlijk nog steeds.
Maar goed, het zal wel aan mij liggen. Want veel mensen hier zijn het volledig met elkaar eens dat "wij" als "hoogopgeleiden" erg veel moeite moeten doen om "dommere" mensen onze wijsheid en kunde te laten begrijpen.
Deze ervaringen deel ik totaal niet en de visie erachter is mij wezensvreemd.
Ik vind opleidingsniveau eigenlijk weinig zeggen. Dat komt omdat ik een ander referentiekader heb.

Vroeger, toen ik 16 was, had ik de keus: werken of studeren. Aangezien ik nogal een losbol was wilde ik werken zodat ik geld kon verdienen om te gaan stappen. Dus een baan gezocht. Toevallig in de juridische wereld als "jongste kantoorbediende". Koffie schenken, deur openen voor klanten en simpel inboekwerk. Boeide me niks, ik vond het prachtig.

Op een dag vroeg mijn bazin of ik niet een opleiding wilde doen. Dat zag ik wel zitten. Dus ik naar het mbo2. Fluitend gehaald. Ik ontwikkelde me op het werk tot een alleskunner, had veel praktijkervaring en leerde zo steeds meer.

Toen ik 21 was wilde ik wat anders en ben overgestapt naar een ander vakgebied, ook juridisch maar geen kennis op dat gebied. Dat was geen punt, ik maakte me het werk razendsnel eigen. Dus toen mijn baas vroeg of ik een opleiding wilde doen, hoefde ik daar niet over na te denken. Doe maar! Dus ik naar het mbo4. Met een 9 geslaagd. Naast 40 uur werken en een baby.

Nu werk ik nog steeds in een juridische wereld, ander gebied weer en heb het enorm naar mijn zin. Ik weet dat ik goed in mijn werk ben, teamleider prijst me de hemel in, ben alle jaren dat ik er ben bovengemiddeld beoordeeld, verdien een hbo+ salaris, krijg diverse bonussen etc.

Inmiddels doe ik het werk van een hbo'er met een mbo diploma, ik begeleid hbo stagiaires en denk: Jezus wat een bedroevend niveau hebben die hbo'ers tegenwoordig.

Moraal van het verhaal: opleiding zegt echt niet alles. Je kunt hele slechte hoog opgeleide mensen hebben en hele goede mbo'ers.
Naar mijn mening is hoogopgeleid ,zwaar overschat in de meeste gevallen.

Heel vaak kun je niet eens solliciteren als je niet voldoet aan de opleidingseisen.

Per vacature gaat het om een aantal specifieke eigenschappen en hoog opgeleid is daar maar 1 deel(tje ) van.

Voorbeeld .Je kunt hoog op geleid zijn ,maar als je lui bent of arrogant bent , of nonchalant of geen betrokkenheid toont , wordt het niks.

In de politiek en bij de belastingdienst zitten veel hoogopgeleide mensen en toch is het daar een enorme puinhoop.
Dat komt omdat er oa niet geluisterd wordt naar de mensen die met hun poten in de klei staan en het werk ( en de fouten)wel zien.
En ook omdat er veel carrière tijgers zitten
Stouteboel schreef:
27-12-2021 00:08
Lees eens wat sommigen hier schrijven over hun communicatie met "dommere" mensen.
Ik vind het uitermate pijnlijk, ik was serieus in shock bij het lezen van sommige berichten hier. En dat ben ik eigenlijk nog steeds.
Maar goed, het zal wel aan mij liggen. Want veel mensen hier zijn het volledig met elkaar eens dat "wij" als "hoogopgeleiden" erg veel moeite moeten doen om "dommere" mensen onze wijsheid en kunde te laten begrijpen.
Deze ervaringen deel ik totaal niet en de visie erachter is mij wezensvreemd.
En alweer gooi je een paar dingen door elkaar.
Hoogopgeleid is niet hetzelfde als intelligent.
Een universitaire opleiding zorgt niet voor wijsheid.
Intelligent is niet hetzelfde als kundig.
Als ik een gesprek voer, ben ik niet bezig mijn kennis in die ander te kiepen, maar probeer ik te begrijpen wat die ander zegt en samen verder te komen.

Je bent blijkbaar erg geraakt door wat ik (onder anderen) hier zeg. (“Serieus in shock”)
Omdat je blijkbaar denkt dat ik me beter voel dan iemand die minder intelligent is of minder kennis heeft of minder opleiding.
Maar dat is niet zo, en dat staat ook nergens.

Er staat alleen dat ik het makkelijker vind om een gesprek te voeren met iemand die snel denkt.
Het gaat mij overduidelijk niet om de termen die gebruikt worden, hoewel ik al eerder had aangegeven dat ik "hoog" en "laag" stigmatiserend en fout vind.
Het gaat mij om de manier waarop er gesproken wordt over de zogenaamde "dommere" mensen. Wie bepaalt of iemand dommer is? Wat houdt het in? Betreffende personen kunnen op een ander vlak juist weer een stuk slimmer zijn.

Alsof er een andere mensensoort bestaat, de "dommeren".

Ik vind dit letterlijk om te janken. Niet dat ik het doe, want ik loop al enige tijd op deze wereld rond en ik weet dat dergelijke verrotte zienswijzen nu eenmaal bestaan. Toen al en nu nog steeds.
Wat ik mensen toewens die zo aankijken tegen anderen is een kerngezond, leuk kind met op cognitief gebied vmbo-bb of praktijkkwaliteiten.

In het elitaire gezin zou zo'n kind zoveel inzicht en wijsheid kunnen geven...
Stouteboel schreef:
27-12-2021 10:31
Wat ik mensen toewens die zo aankijken tegen anderen is een kerngezond, leuk kind met op cognitief gebied vmbo-bb of praktijkkwaliteiten.

Nou, vertel?
Stouteboel schreef:
27-12-2021 10:31

Wat dan precies?
Quincy2 schreef:
27-12-2021 11:01
Nou, vertel?
Zo moeilijk is het toch niet om je daar zelf een voorstelling van te maken? Stel: je leeft gerieflijk in een bubble met mensen die allemaal hbo/uni hebben gedaan. Er wordt onderling gecommuniceerd op een bepaalde manier en de mores is dat mensen die minder lang over de boeken gebogen gezeten hebben toch wat "anders" zijn in bepaalde zaken.
Ze vallen duidelijk buiten de veilige, aangename bubble. Ander type mens, we hebben ze nodig, maar nee, de kloof is groot. ze kunnen er niet bij horen.

En opeens, in aanloop naar het voortgezet onderwijs, blijkt een van de kinderen toch niet zo goed te scoren op al die CITO-toetsen.
"Tja" zegt de onderwijzeres van groep 8: "We hebben er van alles aan gedaan zoals u weet, maar Frederik is toch echt een typische praktijkjongen. Hij zou eventueel, met wat goede inzet en bijles kaderberoeps moeten kunnen halen, maar het lijkt me verstandig in te zetten op basis."

En daar zit je dan. Titia en Diederik volgen allebei succesvol het Gymnasium en dan blijkt toch opeens Frederik, het filosofische dromertje, een citoscore te hebben gehaald van 508, ondanks alle inzet van de school, alle bijlessen thuis en op het instituut in het weekend...
En voor het eerst in generaties, zit daar zomaar een afwijkend persoon in de bubble van succesvolle mensen van vandaag en morgen....
Je kunt hem moeilijk elimineren, want je houdt van hem, hij is een bloedverwant.
Wat gebeurt er dan met "wij", met "ons"?

Hoe reageer je wanneer tantes en collega's vragen: "En....Frederik gaat zeker naar dezelfde school als broer en zus straks? Leuk he, wat worden ze toch groot!"

Hoe het met Frederik af zal lopen? Dat hangt niet alleen van hemzelf af!
Het is me wat.
Wat een beperkt beeld heb je als je denkt dat het bij hoogopgeleide ouders zo gaat. Ik ken mensen met 4 kinderen. Zij zijn beiden universitair opgeleid. 4 kinderen, 1 op VWO, 2 vmbo, 1 moet nog advies krijgen. Wat denk je? Dat dat een schok geeft? Nee hoor, die kinderen leven toch al 12 jaar in hun huis voor dat advies er komt? Alsof dat dan een schande is?
kindrebel schreef:
26-12-2021 12:09
Ik vind de volgende stelregel altijd wel treffend:
Domme mensen bespreken mensen, middelmatige mensen bespreken gebeurtenissen en slimme mensen bespreken inzichten.
Zo is het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven