Wie van ons ziet het nou verkeerd?

09-06-2009 22:59 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond onenigheid gehad met m'n man. Hij zei iets, ik gaf op dat moment al aan het niet zo leuk te vinden, hij mompelt half een soort van excuus en dat het een grapje was en ik me vooral niet zo op moest winden.

Dit is er gezegd:

(eerst normaal gesprek met wat grapjes over en weer)

man (grijns op z'n gezicht): vanavond neuken? (zegt hij vaker op die manier, is een soort "running gag" tussen ons, hij is veel romantischer als het zo overkomt...)

ik (net zo'n grote grijns op m'n gezicht): nope, zit er niet in vanavond

man (vrij neutraal gezicht, de grijns was er vanaf in ieder geval): ow... ijskast, koelkast, kouwe doos!

ik (niet blij, zeker geen grijns op m'n gezicht): oh! (stilte) dat vind ik niet zo leuk, dat je zoiets zegt...

man (chagrijnig hoofd): nou ja, maak je niet zo druk, was maar een grapje hoor...

Half uurtje later zit ik alleen in de woonkamer, en ineens merk ik dat wat hij zei me toch wel heel hard geraakt heeft. Verstandelijk weet ik dat hij het niet gemeen bedoelde, dat het inderdaad vast een grapje is geweest, maar toch heeft het me gekwetst en het halfbakken excuus was naar mijn gevoel precies dat: halfbakken. Voor ik het in de gaten heb zit ik tranen met tuiten te huilen.

Kwartiertje later ga ik naar beneden, waar man zit te computeren. Ongetwijfeld met roodbehuilde ogen, maar ik wil kalm aangeven dat ik me gekwetst voel en dat ik graag heb dat hij dat niet meer zegt. Dat lukt me maar deels omdat man meteen in de verdediging gaat. Hij heeft immers al sorry gezegd en gezegd dat het maar een grapje was.

Ik probeer uit te leggen waarom het me kwetst als hij zoiets zegt. Ons sexleven is niet zoals we het graag allebei zouden zien (ik wil minder vaak als hij, daar komt het zo'n beetje op neer), maar we zijn ons daarvan bewust en doen allebei ons best. Ik probeer vaker in de stemming te komen, hij probeert me niet te pushen maar te helpen in de stemming te komen (en dit hoeft goddank niet iedere keer hoor). Verder swingen we, gaan we af en toe naar parenclubs, BDSM is ons niet onbekend, kortom: de kwaliteit zit wel snor maar de kwantiteit laat te wensen over.

Komt nog bij dat ik in de WIA zit na een ernstig auto-ongeluk, heb lichamelijk nogal wat beperkingen en dat helpt ook niet echt. En hij is ook al ruim een jaar ziek thuis na een licht herseninfarct waar hij clusterhoofdpijn aan over heeft gehouden.

We zitten dus niet in een makkelijke situatie, maar we praten er over en doen allebei ons best.

En ja... als ik dan, ook al is het een grapje, uitgemaakt wordt voor vrieskist, koelkast en kouwe doos in één adem... Dan doet me dat pijn!

Bovenstaande heb ik ook geprobeerd aan man uit te leggen, en hij reageert daar boos op dat IK zonodig ons sexleven er bij moet slepen en dat het allemaal niet zo bedoeld was en hij heeft toch al sorry gezegd en en en...

En nu? Zitten we naast elkaar te zwijgen. Hij kijkt met koptelefoon op funniest video's op z'n pc, nadat hij eerder de hond in recordtempo heeft uitgelaten en supersnel gedoucht heeft.

Pfft.... weet zelf ook niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik geloof hem als hij zegt me niet te willen kwetsen, maar het wil er bij mij niet in dat hij niet snapt dat die opmerkingen kwetsend (kunnen) zijn. Laat ik me teveel meeslepen? Is hij op dit vlak een ongevoelige hork?
Iets anders
Ik heb zomaar het idee dat dit zo'n typisch Mars/Venus verhaal is. Wij vrouwen kunnen ons de dingen soms enorm aantrekken terwijl mannen dan werkelijk waar niet kunnen snappen wat nou eigenlijk het probleem is. Hij bedoelt het niet rottig, het floepte er uit in een grapje en hij heeft sorry gezegd toen het verkeerd viel. En daarmee is voor hem de kous waarschijnlijk af. Dat jij er echt een probleem mee hebt, dat snapt hij waarschijnlijk oprecht niet. Want... grapje, niet zo bedoelt en sorry gezegd.

Mijn ervaring is dat je dit soort situaties soms gewoon niet goed uit kunt praten omdat je allebei uit zo'n verschillende invalshoek komt dat je elkaar soms gewoon niet begrijpt. En dan is het soms beter om te besluiten dat je het een keer oneens bent. Agree to disagree, zoals de Engelsen dat noemen.

Ik kan me voorstellen dat het jou pijn deed. Maar misschien ben ik daar wel een vrouw voor. Ik kan soms ook lang boos of verdrietig ergens over blijven terwijl mijn man denkt "heb je het daar nu nog steeds over, dat was toch allang al klaar?!".
Ik kan me voorstellen dat je gevoelig bent voor dit soort opmerkingen, gezien de omstandigheden. Maar ik vind de opmerking op zich niet zo schokkend. Zeker niet omdat je zelf al aangeeft dat 'neuken vanavond?' wel een normale uitdrukking is tussen jullie. Daaruit maak ik op dat jullie wel vaker een beetje ouwehoeren op die manier.

Hij heeft de situatie een beetje verkeerd ingeschat en misschien iets gezegd voordat hij erover nadacht. Ik kan nergens uit opmaken dat het kwade opzet van hem was, of een steek onder de gordel.

Denk jij dat hij het wel verkeerd bedoelde? En zo nee, waarom ben je dan nog boos op hem?
The time is now
Het lijkt mij belangrijk dat jij ook ziet dat een opmerking die kwetsend overkomt, niet hetzelfde is als een opmerking die kwetsend is bedoeld. Je man heeft erkend dat het niet de bedoeling was je te kwetsen, heeft excuses aangeboden. Wat wil je dan nog meer van hem horen?

Voor je man was het een geintje, wat verkeerd viel, 'sorry zo was het niet bedoeld' en klaar. Jij maakt het in zijn ogen groter dan hij het ooit bedoeld heeft. Ik kan me wel voorstellen dat hem dat irriteert.

Ik snap wel dat het kwetsende niet leuk is, maar ik denk dat je toch echt bij jezelf moet gaan kijken waarom je dit niet los kan laten, daar zit meer achter. Het lijkt me niet zinvol door te blijven gaan op deze opmerking, jij/ jullie moeten iets met datgene erachter.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:nummerzoveel schreef op 09 juni 2009 @ 23:12:

Ik heb zomaar het idee dat dit zo'n typisch Mars/Venus verhaal is. Wij vrouwen kunnen ons de dingen soms enorm aantrekken terwijl mannen dan werkelijk waar niet kunnen snappen wat nou eigenlijk het probleem is. Hij bedoelt het niet rottig, het floepte er uit in een grapje en hij heeft sorry gezegd toen het verkeerd viel. En daarmee is voor hem de kous waarschijnlijk af. Dat jij er echt een probleem mee hebt, dat snapt hij waarschijnlijk oprecht niet. Want... grapje, niet zo bedoelt en sorry gezegd.

Mijn ervaring is dat je dit soort situaties soms gewoon niet goed uit kunt praten omdat je allebei uit zo'n verschillende invalshoek komt dat je elkaar soms gewoon niet begrijpt. En dan is het soms beter om te besluiten dat je het een keer oneens bent. Agree to disagree, zoals de Engelsen dat noemen.

Ik kan me voorstellen dat het jou pijn deed. Maar misschien ben ik daar wel een vrouw voor. Ik kan soms ook lang boos of verdrietig ergens over blijven terwijl mijn man denkt "heb je het daar nu nog steeds over, dat was toch allang al klaar?!".Zat te bedenken hoe het te formuleren....niks meer aan toe te voegen
Ik begrijp best dat het kwetsend is voor je maar maak je er niet een grote olifant van? Het floepte er bij hem waarschijnlijk uit en heeft het niet zo bedoelt. Wat wil je nu nog van hem? Dat hij zijn excuses nog een keer aanbied? Ik denk dat het beter is als je het los laat.
Ik krijg het idee dat je het een beetje uit zn verband rukt (no pun intended). Dat 'nope vanavond niet' is vast ook niet leuk om te horen...
Tuurlijk voel jij je gekwetst!

Maar bedenk wel dat hij een man is, zijn hersenen werken anders. Hij ziet het als een grapje en denkt dat de kous ook af is met sorry (een beetje het vechten en vervolgens een biertje drinken effect)

Wij vrouwen kunnen ergens veel langer over nadenken.

Waarschijnlijk vind je ergens ook dat je hem te kort doet, of komt er gewoon een hoop los nu.

Probeer eerst er uit te komen wat er in je om gaat, om vervolgens een heel goed gesprek met je man aan te gaan.

Nou heb ik ook mijn twijfels of swingen/parenclubs enz. ook echt voor kwaliteit zorgen. In mijn ogen zal het toch eerst thuis goed moeten zitten. Maar dat is persoonlijk.
Ik val een beetje over:quote:Verder swingen we, gaan we af en toe naar parenclubs, BDSM is ons niet onbekend, kortom: de kwaliteit zit wel snor maar de kwantiteit laat te wensen over.terwijl je eerder zegtquote:Ons sexleven is niet zoals we het graag allebei zouden zien (ik wil minder vaak als hij, daar komt het zo'n beetje op neer), maar we zijn ons daarvan bewust en doen allebei ons best. Ik probeer vaker in de stemming te komen, hij probeert me niet te pushen maar te helpen in de stemming te komen (en dit hoeft goddank niet iedere keer hoor).

Mijn gevoel zegt dat als je het met zijn tweetjes niet leuk (genoeg) hebt je misschien eerst daar eens iets mee moet voor je buiten de deur gaat zoeken.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over; voor jou voelde het als een verwijt omdat je zelf misschien ook vindt dat je wat 'koud' bent in je sexleven (denk ik dan, ik kan geen andere reden bedenken waarom je het je anders zo aan zou trekken) en hij zag het als grapje. Mars en Venus, wat hierboven al werd gezegd. Hoop dat jullie het lekker afknuffelen straks!
Geen van beide ziet het verkeerd.

Jij vanuit jouw gevoelens niet, je man vanuit zijn oogpunt niet.

Typisch man en vrouw verschil van mening/idee/gevoel.
wat nummerzoveel schreef denk ik ook, maar om woorden vrieskist te gebruiken kwets je zeker een persoon en daar hoort hij rekening mee te houden.

dit betekend dat hij het niet begrepen heeft, jullie swingen, maar als het thuis niet gaat zegt hij zulke dingen.
Zou het helpen als ie je nu gewoon even een welgemeende knuffel geeft? Misschien dat je daar dan even om moet gaan vragen. Misschien met de uitleg dat dat jouw vorm van 'biertje drinken na het vechten' is ;). (Mooie vergelijking Kusunum)

Neem je zijn excuus eigenlijk serieus? Hij heeft toch aangegeven dat hij je niet wilde kwetsen en dat het hem spijt. Het is misschien voor hem wel een beetje genant, hij denkt grappig te zijn en je aan het lachen te maken, maar het resultaat is dat jij moet huilen. En vanuit hier kunnen wij niet inschatten of hij echt een ongevoelige hork is, of dat ie zich gewoon een beetje schaamt voor zijn verkeerd ingeschatte grapje en daar niet anders mee kan omgaan dan maar even sorry mompelen en in de verdediging schieten. Hij weet nu in elk geval dat het gevoelig ligt. Ben je bang dat hij zoiets nog een keer zal doen? Waarom heb jij nog het gevoel dat hij niet snapt dat het jou pijn doet? Wat zou hij kunnen doen om jou van dat gevoel af te helpen?
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!!

Veel van wat jullie zeggen snap ik wel, en ik ben er ook echt wel van overtuigd dat mijn man me niet wilde kwetsen, daar twijfel ik niet aan.

Zojuist vielen er wat kwartjes bij me: toen ik er later, na die huilbui, bij man op terug kwam, was dat niet omdat ik zijn excuses niet goed genoeg vond. Ik schreef wel dat ik ze halfbakken vond, en "gemeten" naar het gevoel dat IK er bij kreeg vind ik dat nog steeds wel. Maar duidelijker excuses was niet waarom ik het er nog eens over wilde hebben.

De reden waarom ik graag uit wilde leggen waarom het mij zo raakte, was eigenlijk heel simpel: ik redeneerde dat als man wist WAAROM het mij zo raakte, het voor hem makkelijker was dergelijke opmerkingen niet meer te maken. Juist omdat ze zo terloops waren, zo er uit geflapt en zeer zeker niet gemeen bedoeld. Als hij dan wist waarom ik er zo van slag door was zou dat er uit flappen misschien niet meer gebeuren. Begrip kweken dus eigenlijk. Maar ja... begrip kweken gaat misschien makkelijker en vooral beter zonder roodbehuilde ogen en een snik in je stem

Ben er trouwens ook wel uit waarom het me zo raakte. Twee keer eerder in m'n leven ben ik voor vrieskist/koelkast uitgemaakt, beide heren (*kuch*) had ik een relatie mee ten tijde van die opmerkingen, beide heren waren tuig van de richel waar ik never nooit iets mee had moeten beginnen en beide keren waren het zeer maar dan ook zeer ongezonde relaties. En in m'n huwelijk voel ik me zó veilig, onze relatie is niet zonder ups en downs maar het wederzijds respect is heel groot, net als onze liefde en we hebben samen al zulke grote stormen doorstaan. Ik denk dat die opmerkingen van man ergens dat onveilige gevoel van die andere relaties triggerde.

Wat betreft swingen/parenclubs kan ik me voorstellen dat daar vraagtekens bij worden gezet. Toch blijf ik er bij dat het met de kwaliteit in ons sexleven gewoon goed zit, alleen de kwantiteit niet.

Wij zijn onze eerste stappen in een parenclub niet gaan zetten tijdens een dip in onze relatie. We zijn er op een wat andere manier in gerold dan de meeste mensen: vrienden van ons hebben jaren een parenclub gehad en we waren daar vaak te vinden. Maar dan om achter de bar te helpen als er niet genoeg personeel was (de telefoon wilde hier nog wel eens laat op de avond rinkelen, of we of 1 van ons svp konden komen helpen want ziek personeel of wat dan ook), geholpen met verbouwen, website gemaakt, en van lieverlee gingen we af en toe samen daar naar de sauna, even een borrel halen of even bijkletsen. Uiteindelijk gingen we geregeld daar een avondje stappen, strikt monogaam nog. Jarenlang hebben we daar rondgehobbeld en het parenclubwereldje van de andere kant gezien. Tot... die club afbrandde... Onze vrienden waren ontroostbaar, en herbouwen ging niet lukken.

Een jaar later merkten we op dat we het erotisch uitgaan begonnen te missen en zijn naar andere clubs gegaan. Eerst ook monogaam, later mensen leren kennen waarmee toch wel een klik was, *zet zwaar limburgs accent op* en zoooeee ist gekoooeeme...

Waar anderen wellicht de eerste stap in een club zetten op zoek naar spanning en misschien ook wel om de relatie een boost te geven, waren wij al heel vertrouwd met het wereldje en kenden de valkuilen goed toen wij eenmaal zelf aan het swingen gingen. Nog altijd gaan we niet all the way met anderen, blijft het bij zoenen, strelen, aaien, en dan nog alleen met mensen waar we echt iets mee hebben. We beleven het ook echt samen, en voor ons is het echt een aanvulling op een avondje uit, niet perse om ons sexleven een boost te geven. En de kwantiteit gaat er iig niet van achteruit, van een avondje parenclubben... daar hebben we nog wekenlang plezier van meestal

Anyway... om een heeeeeeel lang verhaal kort te maken: ik geloof dat hij het niet gemeen bedoelde, ik geloof ook dat zijn excuus wel gemeend was, en ik geloof ook dat de woorden iets in me triggerden wat gewoonweg pijn deed. Dat begrip kweken doe ik over een dag of wat nog wel een keertje over, zonder roodbehuilde ogen of snik in m'n stem. Denk dattie 't dan wel begrijpt, want zo is hij dan ook wel weer.
Iets anders
Volgende keer als je uit wil leggen waarom iets jou kwetst, doe het op een later moment als alles weer ok is. Dan komt het over. Anders is er nog ruzie sfeer en staat hij er automatisch niet of minder voor open (= menselijk)
Eigenlijk wat je in je laatste regels zelf al zegt -:d
Fijn dat je weer een beetje bij je zinnen bent.

Dat het ook nog eens een extra negatieve lading heeft (die opmerking) maakt het dan wel een beladen zinnetje.

Je beschrijft nogal wat in je OP en je reactie, zoals ik al eerder zei, zet het eens allemaal op papier. Je ongeluk, het in de WIA zitten, je exen.

Ik ken me namelijk indenken (heb het zelf ook wel eens) dat als je veel aan je hoofd heb, dat de poort als het ware wat meer gesloten blijft als je lief is. Je zult dus eerst aan je zelf moeten werken, en aan je eigen geluk voordat ja aan de kwantiteit van je sex leven kan gaan werken.
Babs, moet je soms ongesteld worden, niet lullig bedoeld ofzo hoor maar ik herken er iets in nml.
what is the fucking problem?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je nog gekwetst was. In het gesprek dat je citeert biedt hij ook niet echt zijn excuses aan, hij zegt dat je je niet zo druk moet maken. Ik vind dat niet hetzelfde als sorry zeggen. Hij zegt er eigenlijk mee dat het aan jou ligt dat je het zo opvat omdat jij je te druk maakt, niet dat hij iets heeft gezegd wat hij beter niet had kunnen zeggen. Daarbij was hij nog geïrriteerd ook, dat het jou kwetste. Op die manier legt hij de bal alleen maar bij jou terwijl iemand die excuses aanbiedt de bal bij zichzelf legt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als je 'the fucking' post van 0.19u leest, zie dat er geen 'fucking problem' is.

Dus....
Haha grapig die reactie hierboven.

Ik moet zeggen dat ik geen man ben en ook lichtelijk die reactie heb. Ik kan me heel goed voorstellen dat je man hier helemaal niks mee kan. Probeer op een rustig moment (zonder hem aan te vallen ) uit te leggen waar je mee zit, dat lijkt me een stuk nuttiger. En als je man meteen zn excuses aanbood kan ik me niet voorstellen dat hij daar niet naar zal luisteren..
Ik denk dat als er iets niet helemaal goed zit, dat je er dan even niet van die grapjes (hee, neuken?) over moet maken. Dat kan je wel bedoelen als een luchtige manier om erover te praten, maar het is op het randje en kan, zoals je ziet, ook net verkeerd vallen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Babsjuh, heb je er niet aan gedacht dat niet alleen jij, maar ook je man gekwetst kan zijn?

Als ik aan mijn man zou vragen "neuken vanavond? " en hij zou antwoorden "nope, zit er niet in" dan zou ik me behoorlijk afgewezen voelen, zelfs al zou ik in eerste instantie een grapje gemaakt hebben. Je antwoord zou op mij in elk geval behoorlijk kil overgekomen zijn.

Misschien heb ik het mis, maar ik heb de indruk dat de groffe reactie van je man uit gekwetstheid voortkomt. Probeer je eens in de plaats van je man te stellen, dan kun je je misschien voorstellen dat jouw reactie voor hem ook niet leuk was.

Als zoiets bij ons zou spelen, en ik zou aan mijn man zo'n antwoord (nope...) gegeven hebben, en m'n man reageert daarop met 'koelkast', dan zou ik me kunnen voorstellen dat hij gekwetst is en hem in mijn armen nemen en 'sorry' zeggen. En daarop zou hij ook gemeend sorry zeggen. We zouden er nog een minuutje over praten, uitgebreid knuffelen en de zaak zou opgelost zijn.

Je man heeft sorry gezegd, maar het klonk niet gemeend. Misschien komt dat door dat jij geen sorry gezegd had voor je kille reactie?
Als hij andere woorden had gebruikt had jij je dan ook gekwetst gevoeld?

Ik vind het heel raar dat jij die woorden van je exen linkt aan je man. Jouw man is toch geen tuig? Dat moet je los van elkaar zien.

Lukt je dat niet, dan ligt het probleem bij jou en niet bij je man.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Aan de onderlinge opmerkingen te horen is er feitelijk niets verkeerd gezegt. Kan het niet zijn dat het niet de opmerking is die je zo hoog zit, maar het probleem (de kwantiteit). En dat dát je geraakt heeft?

Ik begrijp je man en ben geneigd te zeggen dat hij gelijk heeft en jij de opmerking nogal groter maakt dan hij is. Maar het doet er niet toe wie er gelijk heeft. Als jullie het probleem (de kwantiteit) maar opgelost krijgen.

Ik denk dat je man heel weinig met je reactie kan. Jullie zitten te geinen en ineens is er een drama aan de hand. Ik zou ook raar staan te kijken. (en ik ben toch echt een vrouw).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven