Scheiden, waar te beginnen?
zaterdag 8 januari 2022 om 10:19
Mijn man gaf drie weken geleden aan te willen scheiden. We hebben een roerig jaar achter de rug, maar zo'n einde had ik niet verwacht.
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met dingen regelen. Ik ben druk bezig geweest met overleven, voor de kinderen zorgen en de feestdagen doorkomen en echt structuur zit er nog niet in de dingen oppakken die geregeld moeten worden.
Wel heb ik de financiën aardig in kaart voor mezelf, als in dat ik weet hoe het zal zijn als alles straks echt gescheiden is, maar ik heb geen idee wat nu als eerste handig is. Man wil mij uitkopen, ik ben bezig met het vinden van eigen woonruimte. We willen co-ouderschap (week door de helft?).
Ik heb dus geen idee en eerlijk gezegd heb ik het overzicht gewoon ook niet. Moet het huis getaxeerd worden, moet er eerst een mediator komen, zijn er andere stappen die eerst gezet moeten worden?
Hebben jullie tips, opmerkingen, suggesties?
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met dingen regelen. Ik ben druk bezig geweest met overleven, voor de kinderen zorgen en de feestdagen doorkomen en echt structuur zit er nog niet in de dingen oppakken die geregeld moeten worden.
Wel heb ik de financiën aardig in kaart voor mezelf, als in dat ik weet hoe het zal zijn als alles straks echt gescheiden is, maar ik heb geen idee wat nu als eerste handig is. Man wil mij uitkopen, ik ben bezig met het vinden van eigen woonruimte. We willen co-ouderschap (week door de helft?).
Ik heb dus geen idee en eerlijk gezegd heb ik het overzicht gewoon ook niet. Moet het huis getaxeerd worden, moet er eerst een mediator komen, zijn er andere stappen die eerst gezet moeten worden?
Hebben jullie tips, opmerkingen, suggesties?
zaterdag 8 januari 2022 om 12:58
Ik begrijp je en het zal vast ook niet zo'n vaart lopen omdat de wettelijke regels rondom alimentatie berekening je beschermen maar eigenlijk wil ik je zeggen dat die regels ook andersom werken en je niet meer kan eisen dan wettelijk geregeld tenzij hij meewerkt.Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 12:49Dat klopt, maar het verschil tussen hij in een half vrijstaande woning en ik in een kamerverhuurpand op een kamertje schuurt wel met alle redelijkheid natuurlijk. Het is voor hem mogelijk om kleiner te gaan wonen, ik heb niet veel wensen, maar een kamer vertik ik gewoon. Tenzij het echt niet anders kan, maar daar lijkt het nu niet op.
Het is namelijk ook consequentie voor hem ook, deze scheiding. Hij wil dit, ik heb therapie en alles voorgesteld maar dat word meteen afgewezen. Het houd wel ergens op natuurlijk.
Hoe het precies zit met ruim boven modaal inkomen en/of een bovengemiddeld huis weet ik niet.
zaterdag 8 januari 2022 om 12:59
Ben ik met je eens. Het kan niet zo zijn dat hij wil scheiden en jij op een kamertje zit. Waarom ben jij weggegaan, hij wil toch scheiden? Het is ook jouw huIs, of vechten jullie elkaar de tent uit als jullie samen zijn?Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 12:49Dat klopt, maar het verschil tussen hij in een half vrijstaande woning en ik in een kamerverhuurpand op een kamertje schuurt wel met alle redelijkheid natuurlijk. Het is voor hem mogelijk om kleiner te gaan wonen, ik heb niet veel wensen, maar een kamer vertik ik gewoon. Tenzij het echt niet anders kan, maar daar lijkt het nu niet op.
Het is namelijk ook consequentie voor hem ook, deze scheiding. Hij wil dit, ik heb therapie en alles voorgesteld maar dat word meteen afgewezen. Het houd wel ergens op natuurlijk.
Ik doe mijn best
zaterdag 8 januari 2022 om 13:00
Overigens kan er in de huidige markt ook echt een groot gat zitten tussen taxatiewaarde en verkoopwaardde. Wij hebben ons huis net verkocht (1.5 week geleden getekend). We hebben een waardebepaling van een makelaar, dat gebruikt als indicatie voor de overwaarde en wat we dan ongeveer konden lenen. Toen een twee weken later een taxatierapport van een taxatiebureau (dus niet een makelaar die ook taxaties doet… wellicht maakt dat iets uit). Deze lag ongeveer 10000 hoger. Toen hebben we het op advies van de makelaar voor nog 5000 meer op de markt gezet, en uiteindelijk is daar nog 45000 overheen verkocht. Het gat tussen deze waarden is dus enorm, het zal van veel factoren afhankelijk zijn. Maar in ons voorbeeld loop je tienduizenden euro’s mis als je man je uit zou kopen obv de taxatiewaarde. Huizen gaan zo enorm over de kop! Wellicht heb je met je inkomen, en de helft van het gat tussen jullie hypotheek en marktwaarde(!) wel ruimte om iets zelf helemaal naar je zin te vinden!
Denk er iig goed over na en laat ke goed voorlichten. Ik zou zelf wel voor een advocaat gaan, juist omdat je wil dat alles netjes verloopt!
Denk er iig goed over na en laat ke goed voorlichten. Ik zou zelf wel voor een advocaat gaan, juist omdat je wil dat alles netjes verloopt!

zaterdag 8 januari 2022 om 13:19
Volgens mij is dat niet meer zo, dus hier moet je heel erg mee uitkijken. Volgens mij wordt er nu een percentage van je inkomen afgetrokken voor woonlasten, ongeacht hoe hoog die zijn. Het kan dus met dat advies betekenen dat hij veel meer mag aftrekken dan dat hij dankzij haar aan kosten heeft, terwijl zij met particuliere huur of een huis met een reële hedendaagse prijs daar ver boven zit.Onverwachts schreef: ↑08-01-2022 12:42Ik was ook van het toegeven maar de mediator hield gewoon de wettelijke regels aan en als er al wat toe te geven was wees hij duidelijk op de consequenties voor zowel mijzelf als ex. Uiteindelijk heb ik nog wel flink toegegeven op vooral de verdeling van de inboedel maar wilde toch met nieuwe meubels beginnen.
Natuurlijk heb jij ook voor de kinderen een goede plek nodig maar als zijn draagkracht niet voldoende is zul je het helaas toch zelf op moeten brengen. Voor de draagkracht is het mogelijk juist handig dat hij in het huis blijft, met de huidige rentestand is de hypotheek voor een gemiddeld huis lager dan vrije sector huur.
Het kindgebonden budget is ook nog een aandachtspunt, het kan bij verschillende inkomens uitmaken waar de kinderen ingeschreven staan.
zaterdag 8 januari 2022 om 14:15
Ik heb in de herberekening van een paar maanden geleden gekeken en hou mij ten goede als ik het verkeerd heb want die tabellen zijn niet mijn sterkste kant. Bij de draagkracht van KA wordt inderdaad uitgegaan van 30% voor woonlasten maar bij PA de werkelijke kosten minus gemiddelde basishuur.ludwina schreef: ↑08-01-2022 13:19Volgens mij is dat niet meer zo, dus hier moet je heel erg mee uitkijken. Volgens mij wordt er nu een percentage van je inkomen afgetrokken voor woonlasten, ongeacht hoe hoog die zijn. Het kan dus met dat advies betekenen dat hij veel meer mag aftrekken dan dat hij dankzij haar aan kosten heeft, terwijl zij met particuliere huur of een huis met een reële hedendaagse prijs daar ver boven zit.
Als ik het goed heb zal TO dus meer kans maken op PA of een hogere PA bij lagere woonlasten van ex. Aangezien TO het heeft over een half vrijstaande woning is er inderdaad kans dat het ook voor haar beter is dat ex verhuisd naar een goedkopere woning maar ik weet niet of dat wettelijk af te dwingen is. Dan is niet toegeven op je recht op overwaarde extra zinnig. PA is maar voor 5 jaar (enkele uitzonderingen daargelaten) en daarna zal ze volledig in haar eigen levensonderhoud moeten voorzien.
KA gaat voor PA en bij ons is de draagkracht voor PA al opgebruikt door de KA en dus geen PA tenzij er een goedkopere woning was.

zaterdag 8 januari 2022 om 16:01
Dank voor je lieve sterktewensen!Senseo schreef: ↑08-01-2022 12:54Als eerste een eigen advocaat. Jij zit midden in de emotie nog, dan kun je geen goede zakelijke besluiten nemen. Een advocaat adviseert en regelt voor je en mediator wil het vooral “samen” regelen. Als ik jou zo lees ben je daar nu niet sterk genoeg voor. Doe je zelf niet te kort en leg alle afspraken vast, ook die “daar komen we later wel samen uit” vakanties, feestdagen, vervolgopleidingen van de kinderen enz. Na de scheiding is er geen samen meer, maar 2 ex-partners die een nieuw eigen leven beginnen. De afspraken die je maakt kunnen ook niet nagekomen worden maar je hebt wel een basis en duidelijkheid. Alles wat niet besproken is, kan de ander dan op eigen manier doen zonder overleg met de ander.
Ik wens je sterkte, ik (en velen met mij) weten waar je doorheen gaat![]()
Goed dat je ook de dingen zoals vakantie, feestdagen etc benoemd. Geen idee wat daarin handig is. Gatver zeg, zie zo op tegen dit alles.
zaterdag 8 januari 2022 om 16:05
Dit lijkt me ook niet meer dan redelijk. Ik moet even werken aan mijn image, haha.Onverwachts schreef: ↑08-01-2022 12:58Ik begrijp je en het zal vast ook niet zo'n vaart lopen omdat de wettelijke regels rondom alimentatie berekening je beschermen maar eigenlijk wil ik je zeggen dat die regels ook andersom werken en je niet meer kan eisen dan wettelijk geregeld tenzij hij meewerkt.
Hoe het precies zit met ruim boven modaal inkomen en/of een bovengemiddeld huis weet ik niet.
ik ben absoluut niet uit op onredelijk veel geld van zijn kant. Gewoon wat wettelijk kan en mag. Maar ga daarin niet minderen omdat hij dan eventueel niet in ons huis kan blijven. Dat dat dan niet zou lukken, is niet iets waarvoor ik hoef op te draaien. Lukt het wel, dan gun ik het hem van harte.
zaterdag 8 januari 2022 om 16:09
Ik ben min of meer het huis uitgezet in zijn boosheid, wat ik ook snap. Maar denk dat we nu wel op een punt zijn dat het voor iedereen beter is dat ik weer naar huis kom totdat er een oplossing voor mij is.
Het gaat nu ongeveer een week goed, we praten zonder heftige emoties. ik ben wel bang dat daar na vanavond weer verandering in komt, want hij verwacht niet denk ik dat ik met de boodschap kom dat ik op zolder kom vertoeven.
zaterdag 8 januari 2022 om 16:22
Dat is inderdaad iets wat goed is om in ogenschouw te houden. Probleem is alleen dat je dat enkel weet op het moment dat je huis daadwerkelijk verkocht gaat worden.boontje89 schreef: ↑08-01-2022 13:00Overigens kan er in de huidige markt ook echt een groot gat zitten tussen taxatiewaarde en verkoopwaardde. Wij hebben ons huis net verkocht (1.5 week geleden getekend). We hebben een waardebepaling van een makelaar, dat gebruikt als indicatie voor de overwaarde en wat we dan ongeveer konden lenen. Toen een twee weken later een taxatierapport van een taxatiebureau (dus niet een makelaar die ook taxaties doet… wellicht maakt dat iets uit). Deze lag ongeveer 10000 hoger. Toen hebben we het op advies van de makelaar voor nog 5000 meer op de markt gezet, en uiteindelijk is daar nog 45000 overheen verkocht. Het gat tussen deze waarden is dus enorm, het zal van veel factoren afhankelijk zijn. Maar in ons voorbeeld loop je tienduizenden euro’s mis als je man je uit zou kopen obv de taxatiewaarde. Huizen gaan zo enorm over de kop! Wellicht heb je met je inkomen, en de helft van het gat tussen jullie hypotheek en marktwaarde(!) wel ruimte om iets zelf helemaal naar je zin te vinden!
Net ook al even met de man over gehad, hij geeft aan dat ik een schatting moet maken van de overwaarde en ik heb aangegeven dat ik dat lastig vind. Voorstel gedaan dat we een aantal makelaars laten komen en die een plasje laten doen over de verwachte verkoopwaarde. Dat vond hij een goed idee.
We komen er nu beiden ook wel achter dat dit niet gaat lukken zonder een professional in te schakelen die ons wegwijs maakt. Dus dat er advocaten, mediators of andere hulp moet komen zijn we het wel over eens.
zaterdag 8 januari 2022 om 16:25
Dankjewel voor deze uitleg. Ik ga er voor nu even vanuit dat er enkel KA gaat komen.Onverwachts schreef: ↑08-01-2022 14:15Ik heb in de herberekening van een paar maanden geleden gekeken en hou mij ten goede als ik het verkeerd heb want die tabellen zijn niet mijn sterkste kant. Bij de draagkracht van KA wordt inderdaad uitgegaan van 30% voor woonlasten maar bij PA de werkelijke kosten minus gemiddelde basishuur.
Als ik het goed heb zal TO dus meer kans maken op PA of een hogere PA bij lagere woonlasten van ex. Aangezien TO het heeft over een half vrijstaande woning is er inderdaad kans dat het ook voor haar beter is dat ex verhuisd naar een goedkopere woning maar ik weet niet of dat wettelijk af te dwingen is. Dan is niet toegeven op je recht op overwaarde extra zinnig. PA is maar voor 5 jaar (enkele uitzonderingen daargelaten) en daarna zal ze volledig in haar eigen levensonderhoud moeten voorzien.
KA gaat voor PA en bij ons is de draagkracht voor PA al opgebruikt door de KA en dus geen PA tenzij er een goedkopere woning was.
zaterdag 8 januari 2022 om 16:26
Dankjewel, jij inmiddels een terug!

zaterdag 8 januari 2022 om 17:55
Dat vind ik wel erg klinken, dat voor jezelf opkomen jouw een angst geeft dat de scheiding naar wordt.Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 10:35Ik denk dat we in redelijk goede doen uit elkaar kunnen gaan, maar dat het op de financiën wel lelijk kan gaan worden. In eerste instantie wilde ik er alles aan doen zodat hij en de kinderen in het huis kunnen blijven, maar ik kan me dat niet permitteren omdat ik toch naar vrije sector huur zal moeten.
Ik voel gewoon meer bij een mediator dan allebei een eigen advocaat omdat ik het niet wil laten eindigen in een nare scheiding,
Verder eens met femitrut.
zaterdag 8 januari 2022 om 19:07
Ik heb een ouderschapsplan waarin (bijna?) alles is vastgelegd, in even-/oneven weken/jaren, hoe vakanties/feestdagen verdeeld worden. Veel mensen om mij heen vinden dat overdreven. Maar ik had geen zin om bij een eventuele nieuwe relatie aan zijn kant altijd moeten buigen omdat zij ook een ouderschapsplan heeft waarin bijvoorbeeld staat altijd 1e drie weken van de zomervakantie terwijl wij het om en om hebben besproken maar niet vastgelegd.Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 16:01Dank voor je lieve sterktewensen!
Goed dat je ook de dingen zoals vakantie, feestdagen etc benoemd. Geen idee wat daarin handig is. Gatver zeg, zie zo op tegen dit alles.
Denk ook na welke kosten je onder de alimentatie laat vallen, (school) laptops, fietsen, kosten van vervolgstudie, beugels/brillen.
Met een wissel moment halverwege de week is het qua schoolspullen voor de kinderen lastig. Ik heb een wisselmoment op woensdag en er wordt altijd wat vergeten. Bij een weekwissel moet alles gewoon mee. Achteraf zou ik voor week op/week af hebben gekozen maar ex wilde dit zo omdat het voor hem makkelijker te combineren was met zijn werk. Ik was ondertussen murw van de strijd, ook mediator gaf aan dat dit een redelijk voorstel was. Dit was dus iets wat ik in de emotie niet goed overzien heb. Maar weekwissel is rustiger voor de kinderen en ook voor mij. Mijn kinderen waren al ouder, bij jongere kinderen is dat mogelijk te lang.
Ik doe mijn best

zaterdag 8 januari 2022 om 19:49
Tja, ook makkelijker met werk is toch een prima argument?! Dat werk van je ex zorgt gewoon wel voor een inkomen hè….Senseo schreef: ↑08-01-2022 19:07Ik heb een ouderschapsplan waarin (bijna?) alles is vastgelegd, in even-/oneven weken/jaren, hoe vakanties/feestdagen verdeeld worden. Veel mensen om mij heen vinden dat overdreven. Maar ik had geen zin om bij een eventuele nieuwe relatie aan zijn kant altijd moeten buigen omdat zij ook een ouderschapsplan heeft waarin bijvoorbeeld staat altijd 1e drie weken van de zomervakantie terwijl wij het om en om hebben besproken maar niet vastgelegd.
Denk ook na welke kosten je onder de alimentatie laat vallen, (school) laptops, fietsen, kosten van vervolgstudie, beugels/brillen.
Met een wissel moment halverwege de week is het qua schoolspullen voor de kinderen lastig. Ik heb een wisselmoment op woensdag en er wordt altijd wat vergeten. Bij een weekwissel moet alles gewoon mee. Achteraf zou ik voor week op/week af hebben gekozen maar ex wilde dit zo omdat het voor hem makkelijker te combineren was met zijn werk. Ik was ondertussen murw van de strijd, ook mediator gaf aan dat dit een redelijk voorstel was. Dit was dus iets wat ik in de emotie niet goed overzien heb. Maar weekwissel is rustiger voor de kinderen en ook voor mij. Mijn kinderen waren al ouder, bij jongere kinderen is dat mogelijk te lang.
En ik vind het jammer voor jullie allemaal dat gewoon normaal overleg over vakantiewensen niet tot de mogelijkheden behoort.
Dat is hier gelukkig anders.
zaterdag 8 januari 2022 om 20:04
Wat een pittige periode, sterkte allereerst.
Met scheiden heb ik geen ervaring, wel met co-ouderschap. Hier van 0 tot 4 verschillende regelingen gehad met maximaal 4 dagen ertussen, vanwege de leeftijd. Vanaf 4 week op, week af met een wissel op vrijdag. Voor iedereen het rustigste, maar ken ook kinderen die later pas een scheiding meemaakten en het gezinsleven teveel misten voor een week ertussen. Er is dus niet één ding goed, het belangrijkste is m.i. dat je als co-ouders veel vastlegt maar de relatie goed genoeg houdt om in het belang van de kinderen te kunnen bijsturen.
Met scheiden heb ik geen ervaring, wel met co-ouderschap. Hier van 0 tot 4 verschillende regelingen gehad met maximaal 4 dagen ertussen, vanwege de leeftijd. Vanaf 4 week op, week af met een wissel op vrijdag. Voor iedereen het rustigste, maar ken ook kinderen die later pas een scheiding meemaakten en het gezinsleven teveel misten voor een week ertussen. Er is dus niet één ding goed, het belangrijkste is m.i. dat je als co-ouders veel vastlegt maar de relatie goed genoeg houdt om in het belang van de kinderen te kunnen bijsturen.
zaterdag 8 januari 2022 om 20:09
Zo… dat is even een oordeel. Jij kent mij of mijn ex of de situatie dus?MariaDeJong schreef: ↑08-01-2022 19:49Tja, ook makkelijker met werk is toch een prima argument?! Dat werk van je ex zorgt gewoon wel voor een inkomen hè….
En ik vind het jammer voor jullie allemaal dat gewoon normaal overleg over vakantiewensen niet tot de mogelijkheden behoort.
Dat is hier gelukkig anders.
Maar fijn dat jij het wel goed kunt regelen met je ex. Zo had ik het ook graag bij mij gezien.
Ik doe mijn best

zaterdag 8 januari 2022 om 20:12
Oh, nee, ik had de optie dat hij alleen vrijwilligerswerk doet over het hoofd gezien. Je hebt gelijk. Sorry.
zaterdag 8 januari 2022 om 21:10
zaterdag 8 januari 2022 om 21:14
Ik moet me daar dan inderdaad in verdiepen, hoe dat gaat met vakanties/feestdagen/verjaardagen. Ook kosten voor de toekomst.Senseo schreef: ↑08-01-2022 19:07Ik heb een ouderschapsplan waarin (bijna?) alles is vastgelegd, in even-/oneven weken/jaren, hoe vakanties/feestdagen verdeeld worden. Veel mensen om mij heen vinden dat overdreven. Maar ik had geen zin om bij een eventuele nieuwe relatie aan zijn kant altijd moeten buigen omdat zij ook een ouderschapsplan heeft waarin bijvoorbeeld staat altijd 1e drie weken van de zomervakantie terwijl wij het om en om hebben besproken maar niet vastgelegd.
Ik denk dat een volle week echt nog te lang is, dus ik prefereer nu een halve week. Met als sidenote dat dat als ze ouder zijn veranderd kan worden mochten zij dat zelf fijn vinden.
zaterdag 8 januari 2022 om 21:26
Fijn dat je je ervaring met co ouderschap deelt. We zijn zeker beiden voornemens het goed te houden voor de kinderen.hamertje schreef: ↑08-01-2022 20:04Wat een pittige periode, sterkte allereerst.
zaterdag 8 januari 2022 om 21:40
Ik ben vanavond thuis geweest. Eerst met de kinderen een film gekeken en op bed gelegd en daarna met man gepraat. Ik was zo zenuwachtig, maar het pakte best goed uit.
Hij zag ook dat het niet goed met me ging in de situatie hoe we het nu geregeld hadden dat ik elders verblijf. We gaan nu beiden nadenken hoe we invulling gaan geven dat we thuis zijn samen. Eerder zei hij nog dat hij dan weg zou gaan, maar daar is nu niet direct sprake van en dat stelt mij ook wel gerust.
Bedankt voor jullie fijne reacties van vandaag, ik hoop dat ik dit topic kan blijven gebruiken om mijn vragen aan jullie te stellen en jullie me kunnen helpen of het reëel is hoe ik over dingen denk.
Hij zag ook dat het niet goed met me ging in de situatie hoe we het nu geregeld hadden dat ik elders verblijf. We gaan nu beiden nadenken hoe we invulling gaan geven dat we thuis zijn samen. Eerder zei hij nog dat hij dan weg zou gaan, maar daar is nu niet direct sprake van en dat stelt mij ook wel gerust.
Bedankt voor jullie fijne reacties van vandaag, ik hoop dat ik dit topic kan blijven gebruiken om mijn vragen aan jullie te stellen en jullie me kunnen helpen of het reëel is hoe ik over dingen denk.