Scheiden, waar te beginnen?
zaterdag 8 januari 2022 om 10:19
Mijn man gaf drie weken geleden aan te willen scheiden. We hebben een roerig jaar achter de rug, maar zo'n einde had ik niet verwacht.
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met dingen regelen. Ik ben druk bezig geweest met overleven, voor de kinderen zorgen en de feestdagen doorkomen en echt structuur zit er nog niet in de dingen oppakken die geregeld moeten worden.
Wel heb ik de financiën aardig in kaart voor mezelf, als in dat ik weet hoe het zal zijn als alles straks echt gescheiden is, maar ik heb geen idee wat nu als eerste handig is. Man wil mij uitkopen, ik ben bezig met het vinden van eigen woonruimte. We willen co-ouderschap (week door de helft?).
Ik heb dus geen idee en eerlijk gezegd heb ik het overzicht gewoon ook niet. Moet het huis getaxeerd worden, moet er eerst een mediator komen, zijn er andere stappen die eerst gezet moeten worden?
Hebben jullie tips, opmerkingen, suggesties?
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met dingen regelen. Ik ben druk bezig geweest met overleven, voor de kinderen zorgen en de feestdagen doorkomen en echt structuur zit er nog niet in de dingen oppakken die geregeld moeten worden.
Wel heb ik de financiën aardig in kaart voor mezelf, als in dat ik weet hoe het zal zijn als alles straks echt gescheiden is, maar ik heb geen idee wat nu als eerste handig is. Man wil mij uitkopen, ik ben bezig met het vinden van eigen woonruimte. We willen co-ouderschap (week door de helft?).
Ik heb dus geen idee en eerlijk gezegd heb ik het overzicht gewoon ook niet. Moet het huis getaxeerd worden, moet er eerst een mediator komen, zijn er andere stappen die eerst gezet moeten worden?
Hebben jullie tips, opmerkingen, suggesties?

zaterdag 8 januari 2022 om 10:25
Ik begreep dat een eigen advocaat de boel direct op scherp zet en dat mediation meer samen uit elkaar gaan is. Daar wil ik wel echt voor gaan, dat gelijkwaardigheid.

zaterdag 8 januari 2022 om 10:27
Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 10:25Ik begreep dat een eigen advocaat de boel direct op scherp zet en dat mediation meer samen uit elkaar gaan is. Daar wil ik wel echt voor gaan, dat gelijkwaardigheid.
Sorry hoor, maar je gaat scheiden en moet dingen regelen en gelijk en eerlijk kan juist beter als je iemand aan je zijde hebt die er verstand van heeft.
Als iemand je dan kwalijk gaat nemen dat je een advocaat neemt als eerste... Bizarre denkwijze dit hoor.
En wees nu gewoon wijs en zorg voor jezelf. En neem die advocaat, je moet ze toch hebben om verzoek in te kunnen dienen. En als je er eentje zoekt die mediation doet.
anoniem_409576 wijzigde dit bericht op 08-01-2022 10:28
7.80% gewijzigd
zaterdag 8 januari 2022 om 10:28
Als je in goed overleg uit elkaar gaat is een advocaat echt niet nodig hoor, ik dit stadium.
Sterker nog, zelfs de vragen die een mediator op papier zal zetten kun je evt zelf doen, afhankelijk op welke voet je met elkaar staat.
@TO; dat is dus even belangrijk, hoe zien je man en jij het voor je. Denken jullie over de meeste dingen hetzelfde, dan is het meeste gewoon online te regelen (scheidingsconvenant en ouderschapsplan). In een ander geval kun je contact opnemen met de mediator die jullie er bij helpt. Kijk even of je recht hebt op een toevoeging zodat de kosten voor mediation grotendeels voor je worden betaald.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:28
Kan jij het huis ook alleen aan en hem uitkopen?
Waarom zou hij mogen blijven? Hij is degene die uit deze relatie weg wil.
Ik snap dat je niet meteen in een vechthouding wil, maar nu is de tijd om jouw belangen prio te maken, reken maar dat hij dat ook doet.
En je hoeft niet vechtend over de straat te rollen, maar laat je ook niet ondersneeuwen.
Ik snap dat je niet meteen in een vechthouding wil, maar nu is de tijd om jouw belangen prio te maken, reken maar dat hij dat ook doet.
En je hoeft niet vechtend over de straat te rollen, maar laat je ook niet ondersneeuwen.
Nope
zaterdag 8 januari 2022 om 10:30
Dankjewel.laborantje schreef: ↑08-01-2022 10:26Allereerst sterkte met de situatie.
Uitkopen zou ik in de huidige markt niet doen op basis van taxatie. Mensen overbieden momenteel zo veel dat je met uitkopen oo basis van taxatie prijs je jezelf makkelijk 15 -20k door je neus boort.
Goed om te weten dat dat niet reëel is, ik geloof dat de hypotheekadviseur dit wel voorstelde. Mijn man wil graag in het huis blijven wonen, al kan ik me nu zo niet voorstellen dat het hem lukt deze lasten te dragen na uitkopen en alimentatieplicht.

zaterdag 8 januari 2022 om 10:31
Hij wil uit de relatie weg en haar vraag over het afkopen geeft mij aan dat een advocaat nemen helemaal wel nodig is. Maar he, doe je het lekker niet.La_Galette schreef: ↑08-01-2022 10:28Als je in goed overleg uit elkaar gaat is een advocaat echt niet nodig hoor, ik dit stadium.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:32
De bizarre denkwijze is juist ook het probleem van mij en daar moet ik vanaf omdat ik anders met alles genoegen blijf nemen. Dus daar zit sinds deze week wel een kentering in, dat ik juist nu moet nemen waar ik recht op heb en niet uit medelijden af moet zien van dingen.FemiTrut schreef: ↑08-01-2022 10:27Sorry hoor, maar je gaat scheiden en moet dingen regelen en gelijk en eerlijk kan juist beter als je iemand aan je zijde hebt die er verstand van heeft.
Als iemand je dan kwalijk gaat nemen dat je een advocaat neemt als eerste... Bizarre denkwijze dit hoor.
En wees nu gewoon wijs en zorg voor jezelf. En neem die advocaat, je moet ze toch hebben om verzoek in te kunnen dienen. En als je er eentje zoekt die mediation doet.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:32
Mensen maken vaak de vergissing dat mediation dient om het ‘eerlijk’ te laten zijn. Dat is niet zo. Mediation dient om te zorgen dat partijen het eens worden. Maar als partij 1 veel wil, en partij 2 met eigenlijk te weinig akkoord gaat, zegt een mediator niet noodzakelijkerwijs ‘weet je dat zeker? Dan neem je wel genoegen met te weinig’.
Er spelen hier zo veel dingen die je ook voor in de toekomst moet overzien (pensioenen, vernederende kosten voor kinderen, mening oudere kinderen over omgang enz), dat het helemaal niet onverstandig is als er iemand naar kijkt die niet uit is op een snelle overeenkomst, maar op de beste uitkomst voor jou. Je kunt ook advies vragen en dan kijken waar ze mee komen zonder dat de advocaat meteen een strijd aan hoeft te gaan (kost wel ook geld uiteraard).
Er spelen hier zo veel dingen die je ook voor in de toekomst moet overzien (pensioenen, vernederende kosten voor kinderen, mening oudere kinderen over omgang enz), dat het helemaal niet onverstandig is als er iemand naar kijkt die niet uit is op een snelle overeenkomst, maar op de beste uitkomst voor jou. Je kunt ook advies vragen en dan kijken waar ze mee komen zonder dat de advocaat meteen een strijd aan hoeft te gaan (kost wel ook geld uiteraard).

zaterdag 8 januari 2022 om 10:35
nausicaa schreef: ↑08-01-2022 10:32Mensen maken vaak de vergissing dat mediation dient om het ‘eerlijk’ te laten zijn. Dat is niet zo. Mediation dient om te zorgen dat partijen het eens worden. Maar als partij 1 veel wil, en partij 2 met eigenlijk te weinig akkoord gaat, zegt een mediator niet noodzakelijkerwijs ‘weet je dat zeker? Dan neem je wel genoegen met te weinig’.
Precies. En dat gezeur over een vechtsignaal als je als eerste die advocaat ( die er toch moet komen) belt ( en TO weet vast niet of man dat niet allang heeft gedaan) en dat niet willen afgeven is ook echt debiel.
Ik denk dat we in redelijk goede doen uit elkaar kunnen gaan, maar dat het op de financiën wel lelijk kan gaan worden. In eerste instantie wilde ik er alles aan doen zodat hij en de kinderen in het huis kunnen blijven, maar ik kan me dat niet permitteren omdat ik toch naar vrije sector huur zal moeten.La_Galette schreef: ↑08-01-2022 10:28Als je in goed overleg uit elkaar gaat is een advocaat echt niet nodig hoor, ik dit stadium.
Sterker nog, zelfs de vragen die een mediator op papier zal zetten kun je evt zelf doen, afhankelijk op welke voet je met elkaar staat.
@TO; dat is dus even belangrijk, hoe zien je man en jij het voor je. Denken jullie over de meeste dingen hetzelfde, dan is het meeste gewoon online te regelen (scheidingsconvenant en ouderschapsplan). In een ander geval kun je contact opnemen met de mediator die jullie er bij helpt. Kijk even of je recht hebt op een toevoeging zodat de kosten voor mediation grotendeels voor je worden betaald.
Ik voel gewoon meer bij een mediator dan allebei een eigen advocaat omdat ik het niet wil laten eindigen in een nare scheiding,

Ja, ik word echt moe van zulk soort advies.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:36
Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 10:25Ik begreep dat een eigen advocaat de boel direct op scherp zet en dat mediation meer samen uit elkaar gaan is. Daar wil ik wel echt voor gaan, dat gelijkwaardigheid.
Dat is niet waar, niet elke advocaat zet de boel direct op scherp. Er zijn ook familierechtadvocaten die mediator zijn.
Eerste gesprek is vaak vrijblijvend. Je kan dan goed de indruk krijgen of dat je een advocaat hebt die meer van de mediation is of juist een terrier die er alles voor jou eruit wil halen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 8 januari 2022 om 10:38
Financieel gaat dat me helaas niet lukken. En eerlijk, ik vind het ook, zolang ik een fijn plekje krijg, geen grootste opoffering. Wel is het zo dat ik nu al enige weken elders verblijf en dat breekt me wel op. Ik wil dus vanavond de "Ikkomweerthuiswonenbom"-droppen. Zeker met het zicht op dat werk en school weer begint komende week.Machutookunbietjemeerzijn schreef: ↑08-01-2022 10:28Kan jij het huis ook alleen aan en hem uitkopen?
zaterdag 8 januari 2022 om 10:39
Ik zou ook een advocaat inschakelen. Je moet nu voor jezelf en je kinderen zorgen.
Zoals je het nu wilt doen, kom jij er al niet best vanaf tov je man. Hij heeft een huis en de eventuele overwaarde die elke maand meer wordt.
Jij moet in deze woningmarkt een huis vinden ..
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:40
Maar hoe het uitkopen gaat, staat toch sowieso wel vast? Wie waar recht op heeft e.d.? Dat maakt of we beiden voor een eigen advocaat kiezen of toch gezamelijk een mediator inschakelen niet uit?

zaterdag 8 januari 2022 om 10:41
Op basis waarvan dan? Taxatiewaarde is niet hetzelfde als de vraagprijs. Mensen overbieden tov de vraagprijs.laborantje schreef: ↑08-01-2022 10:26Allereerst sterkte met de situatie.
Uitkopen zou ik in de huidige markt niet doen op basis van taxatie. Mensen overbieden momenteel zo veel dat je met uitkopen oo basis van taxatie prijs je jezelf makkelijk 15 -20k door je neus boort.
Taxatiewaarde wordt gebaseerd op de werkelijke verkoopprijzen van vergelijkbare woningen.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:42
Fijn dat je dit zo helder uiteenzet, want dan is mijn beeld van een mediator gekleurd.nausicaa schreef: ↑08-01-2022 10:32Mensen maken vaak de vergissing dat mediation dient om het ‘eerlijk’ te laten zijn. Dat is niet zo. Mediation dient om te zorgen dat partijen het eens worden. Maar als partij 1 veel wil, en partij 2 met eigenlijk te weinig akkoord gaat, zegt een mediator niet noodzakelijkerwijs ‘weet je dat zeker? Dan neem je wel genoegen met te weinig’.
Ik heb wel mensen om me heen die met me mee willen kijken of het voor mij goed uitpakt, dus daar kan ik een beroep op doen, maar een advocaat consulteren is dus zo slecht nog niet.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:43
Je man wil scheiden maar jij bent degene die nu ergens anders woont? Hij kan nu tijdelijk ergens anders gaan wonen?Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 10:38Financieel gaat dat me helaas niet lukken. En eerlijk, ik vind het ook, zolang ik een fijn plekje krijg, geen grootste opoffering. Wel is het zo dat ik nu al enige weken elders verblijf en dat breekt me wel op. Ik wil dus vanavond de "Ikkomweerthuiswonenbom"-droppen. Zeker met het zicht op dat werk en school weer begint komende week.

zaterdag 8 januari 2022 om 10:44
Dus je denkt nu al dat geld en woonruimte moeilijk gaat worden...maar een advocaat met kennis van zaken word meteen een vechtscheiding?
Je hebt dus al reden om aan te nemen dat je partner/ex boos gaat worden als je iets gaat doen wat totaal normaal is? Waarom?
Die advocaat doet sowieso niets wat jij ook niet wil he?
Je hebt dus al reden om aan te nemen dat je partner/ex boos gaat worden als je iets gaat doen wat totaal normaal is? Waarom?
Die advocaat doet sowieso niets wat jij ook niet wil he?

zaterdag 8 januari 2022 om 10:45
Nee hoor, bij mediation kan je het zo afspreken wat jullie willen, zegt helemaal niets over of het eerlijk en gelijk is.Desperatechilli schreef: ↑08-01-2022 10:40Maar hoe het uitkopen gaat, staat toch sowieso wel vast? Wie waar recht op heeft e.d.? Dat maakt of we beiden voor een eigen advocaat kiezen of toch gezamelijk een mediator inschakelen niet uit?
Maar neem geen advocaat omdat je je ex niet boos wil maken. Ik snap hier gewoon echt niets van.
zaterdag 8 januari 2022 om 10:45
Klopt, dat is ook mijn valkuil. Man denkt overigens dat we het zonder advocaat en mediator ook wel gaat lukken, omdat de sfeer redelijk oke te noemen is, dus ik verwacht niet dat hij al stappen heeft gezet.
Maar goed, hij weet ook van mijn "alles slikken"-karakter dus wellicht doet hij dit met enige voordeel.