Scheiden, waar te beginnen?

08-01-2022 10:19 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man gaf drie weken geleden aan te willen scheiden. We hebben een roerig jaar achter de rug, maar zo'n einde had ik niet verwacht.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met dingen regelen. Ik ben druk bezig geweest met overleven, voor de kinderen zorgen en de feestdagen doorkomen en echt structuur zit er nog niet in de dingen oppakken die geregeld moeten worden.

Wel heb ik de financiën aardig in kaart voor mezelf, als in dat ik weet hoe het zal zijn als alles straks echt gescheiden is, maar ik heb geen idee wat nu als eerste handig is. Man wil mij uitkopen, ik ben bezig met het vinden van eigen woonruimte. We willen co-ouderschap (week door de helft?).

Ik heb dus geen idee en eerlijk gezegd heb ik het overzicht gewoon ook niet. Moet het huis getaxeerd worden, moet er eerst een mediator komen, zijn er andere stappen die eerst gezet moeten worden?

Hebben jullie tips, opmerkingen, suggesties?
Ik ben heel lang met man samen in huis gebleven. Dat ging best oke in het begin, maar naar gelang het duurde werd het wel moeilijker. Je wilt een leven vorm geven wat nog niet gaat omdat je nog samenwoont. Een ander niet accepteert, of familie niet snapt enz. Uiteindelijk heb ik toch 4 maanden elders overbrugd, tot dat ik de sleutel kreeg van mijn nieuwe huis. Wij zijn met een mediator gescheiden, hebben samen het ouderschapsplan gemaakt en dat was oke. Wij hadden wel goed zicht op de financiën beiden, dat is denk ik heel belangrijk. Ik heb ex namelijk 5 jaar ondersteund om in zijn ouderlijk huis te kunnen blijven wonen t/m/ leeftijd van de kinderen 18 plus. Hij heeft er langer gewoond en is uiteindelijk tot verdriet van iedereen door een nieuwe relatie alsnog vertrokken daar. Kortom. Regel het goed voor je kinderen, de rest zoeken ze later maar uit.
Wij hadden co-ouderschap. In de basisschool leeftijd tot een tijd MO wissel op woensdagen. Al snel gaven kinderen aan het liever van vrijdag naar vrijdag te zien. Ook geen probleem. Flexibiliteit, zeker naar kinderen toe is belangrijk.
Desperatechilli schreef:
08-01-2022 10:25
Ik begreep dat een eigen advocaat de boel direct op scherp zet en dat mediation meer samen uit elkaar gaan is. Daar wil ik wel echt voor gaan, dat gelijkwaardigheid.
Neem een eigen advocaat
Echt
Ga eerst voor een adviesgesprek, je overziet echt niet wat er allemaal moet gebeuren
Ik zou allereerst een advocaat nemen die weet precies wat het beste is met het huis.
Ik zou bij co ouderschap week om week doen. Zodat jij en hij om het weekend de kinderen hebt anders heb je kans dat jij ze elk weekend hebt en hij nooit.
Desperatechilli schreef:
08-01-2022 10:19
Mijn man gaf drie weken geleden aan te willen scheiden. We hebben een roerig jaar achter de rug, maar zo'n einde had ik niet verwacht.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met dingen regelen. Ik ben druk bezig geweest met overleven, voor de kinderen zorgen en de feestdagen doorkomen en echt structuur zit er nog niet in de dingen oppakken die geregeld moeten worden.

Wel heb ik de financiën aardig in kaart voor mezelf, als in dat ik weet hoe het zal zijn als alles straks echt gescheiden is, maar ik heb geen idee wat nu als eerste handig is. Man wil mij uitkopen, ik ben bezig met het vinden van eigen woonruimte. We willen co-ouderschap (week door de helft?).

Ik heb dus geen idee en eerlijk gezegd heb ik het overzicht gewoon ook niet. Moet het huis getaxeerd worden, moet er eerst een mediator komen, zijn er andere stappen die eerst gezet moeten worden?

Hebben jullie tips, opmerkingen, suggesties?
Ik lees dit topic en ik vind dat jij je hoofd erg laat hangen naar wat je ex wil. Hij wil scheiden, jij laat je uit je eigen huis zetten en bent zenuwachtig om te zeggen dat je terug komt.

Hij wil het zo regelen en jij durft geen advocaat in te schakelen.

Probeer eens wat anders te gaan denken. Wat hij allemaal wil zou je een stuk minder moeten interesseren. Het gaat nu om jou en jouw kinderen.

Als hij niet met jou onder1 dak wil zijn dan gaat hij maar ergens anders naar toe.

Jij zoekt een eigen advocaat om voor jouw belangen op te komen. Of hij dat een goed idee vindt doet niet meer ter zake.
Vanaf nu moet je dingen zakelijk bekijken.

Succes.
Adocaat bellen
MariaDeJong schreef:
08-01-2022 19:49
Tja, ook makkelijker met werk is toch een prima argument?! Dat werk van je ex zorgt gewoon wel voor een inkomen hè….
En ik vind het jammer voor jullie allemaal dat gewoon normaal overleg over vakantiewensen niet tot de mogelijkheden behoort.
Dat is hier gelukkig anders.

Een stevige basis op papier hebben sluit onderling overleg niet uit.
Desperatechilli schreef:
08-01-2022 10:25
Ik begreep dat een eigen advocaat de boel direct op scherp zet en dat mediation meer samen uit elkaar gaan is. Daar wil ik wel echt voor gaan, dat gelijkwaardigheid.
Je hoeft niet per se via die advocaat in gesprek te gaan. Maar zorg dat je je op de achtergrond goed laat informeren, ook financieel. Zodat je goed beslagen ten ijs komt bij een mediator.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven