schoolgaande kinderen-zomervakantie-werkende ouders??

08-06-2009 23:19 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uhm bij mij is het nog niet zo ver.....maar het sloeg net in als een bom......wát te doen als je schoolgaande kinderen zomervakantie hebben en jij en je man zijn werkende???? Ik heb er nog helemaaaaaal niet over nagedacht of er iets over opgezocht...is er opvang voor ofzo??

Dus om mij een beetje gemoedsrust te geven voor de nacht...hoe doen jullie dat?
Als er wel BSO is maar geen plek heb je een groot probleem op je werk.
Hier buitenland en dus geen BSO en dus krijg ik al redelijk buikpijn als ik naar de toekomst kijk. Oudste zit nu nog op de Kindergarten, waar ze maar 3 weken vrij hebben in de zomer, maar als ze 6 is zitten we ook met de schoolvakanties. En met opa en oma's die om diverse redenen niet vaak kunnen oppassen. Hoe we het gaan doen? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Met vakantiedagen gaan we er niet komen (vriend en ik hebben samen niet voldoende vakantiedagen om de vakanties te overbruggen). Uiteindelijk zal er wel weer een oplossing komen, maar knap onhandig is het wel.
Wij hebben samen 2 weken vrij, manlief nog 2 weken zonder mij met MiniPink en ik nog 1 week met Minipink, zonder man. De 6e week wordt altijd wel opgelost met opa's en oma en vriendinnetjes.

In de herfstvakantie neem ik 1 dag vrij, plus mijn parttimedag, plus opa en papa 2 dagen. In de kerst ben ik verplicht een week vrij, mijn man verplicht de andere , krokusvakantie zijn we op vakantie, meivakantie 1 week papa, 1 week opgelost met opa en oma. En zo komt splinter door de winter eh... schoolvakanties. Overigens merk ik wel dat als je op de creche zit, je alles zelf moet doen en dat er op school opeens veel hulp en hulpvragen komen van vriendjes en vriendinnetjes. Opeens veel relaxter! Het lost zich allemaal vanzelf op. Geloof me!
Volg je hart. Dat klopt.
Ik ging vroeger naar een dagkamp. BSO bestond nog niet.

Je ging er 's ochtends heen en om 5 uur kon je weer naar huis.

Ik ging naar computerkamp en m'n broer naar zeilkamp.

Bestaat dat misschien nog steeds?
quote:schouderklopje schreef op 09 juni 2009 @ 09:29:

Echt, het zou toch verplicht zijn van scholen om BSO te moeten verzorgen (meen dat ooit gehoord te hebben)? Hoe moet dat dan als er wel BSO is, maar geen plek?

Tja, die zgn inspannings- en resultaatverplichting is niks meer dan een wassen neus.

Maar mag ik je in gedachten geven dat voor de 'gewone' kinderen nog steeds veel meer mogelijk is dan voor kinderen op speciale scholen? Wij hadden een bso-adres voor mijn dochter, maar daar kan ze niet meer heen omdat de schoolbus alleen maar naar het huisadres mag brengen. Resultaat: 3 dagen per week schipperen met oma, vrienden en familie om haar toch op te vangen. Lekker goed, voor een kind dat structuur en duidelijheid nodig heeft. Of ben ik nou zo'n zeikerd omdat ik graag wil werken en zo mijn steentje bij wil dragen aan de maatschappij (waar de politiek zo op hamert)?
hier in de buurt bestaan die dagkampen inderdaad nog. Ik ging er zelf ook heen (1 weekje). Was erg leuk.

Maar wat een luxe hebben sommige mensen met hun opa's en oma's......
quote:Nicky40 schreef op 09 juni 2009 @ 09:57:

Maar wat een luxe hebben sommige mensen met hun opa's en oma's......Inderdaad, wat fijn dat al die opa's en oma's er zijn en het zelfs nog willen!
Nou zeker, maar wat moet je anders als je moet werken en geen opvang hebt omdat al die BSO's vol zitten en je vaste oppas op vakantie is? De grootouders zien de noodzaak ook wel en zullen zich ook min of meer 'verplicht' voelen bij te springen.

Gelukkig vinden opa en oma het hier minder een verplichting dan een voorrecht; ze vinden het heel leuk om een dagje met de kleinkinderen door te brengen. Ze gaan dan ook vaak op stap om iets leuks te doen. :-)
quote:Zwieber schreef op 09 juni 2009 @ 08:40:

Hier duurt de vakantie maar 6 weken neele. Hoe komt het dat het bij jou meer is?Volgens mij is dat alleen groep 1 en 2. Daar begint de vakantie bijna een week eerder dan de rest van de school.
Gaat hier tzt ook wel een probleem worden, opa's en oma's zijn geen optie en ik vind het ontzettend van het kind afhangen of bso een mogelijkheid is, moet maar es gaan uitzoeken wat het precies inhoudt. Ben iig blij dat ik daar vroeger nooit heen hoefde.
Ik weet het ook nog niet, kan er inderdaad nu al wakker om liggen en Oudste gaat september 2011 pas, maar de school waarop ze ingeschreven staat is al om 14.40 uit!.

Misschien wellicht dat ik tegen die tijd parttime kan gaan werken. Of anders een gastouder of zo. Ik steek nog even mijn kop in het zand.
Tja, Bso's en dan maar roepen dat ouders moeten werken. Dan moet het wel mogelijk zijn vind ik.

Ik vind het trouwens niet onverdeeld positief dat BSO's zoveel dingen ondernemen met kinderen (in m.n. de vakanties). Krijg er soms ook wel een gevoel bij dat kinderen altijd maar bezig gehouden moeten worden. Zo van, maandag naar de dierentuin, dinsdag komt de circusact op bezoek, woensdag koken met sterren, donderdag gaan we naar het pretpark en vrijdag is er kinderdisco.

Hallo...mag een kind ook gewoon buiten klieren en klooien of binnen een boekje lezen?
Is het niet zo dat, als de bso in regulieren weken geen ruimte heeft, er wel plek is in de vakantie? Dan zijn nl. de meeste kinderen toch met vakantie. Ik zou dat eens uitzoeken. Hier (in Groningen) is bij de bso ook de mogelijkheid alleen in de vakantieweken gebruik te maken van opvang, juist omdat het dan vaak rustiger is.
Later is nu
quote:schouderklopje schreef op 09 juni 2009 @ 23:38:

Tja, Bso's en dan maar roepen dat ouders moeten werken. Dan moet het wel mogelijk zijn vind ik.

Ik vind het trouwens niet onverdeeld positief dat BSO's zoveel dingen ondernemen met kinderen (in m.n. de vakanties). Krijg er soms ook wel een gevoel bij dat kinderen altijd maar bezig gehouden moeten worden. Zo van, maandag naar de dierentuin, dinsdag komt de circusact op bezoek, woensdag koken met sterren, donderdag gaan we naar het pretpark en vrijdag is er kinderdisco.

Hallo...mag een kind ook gewoon buiten klieren en klooien of binnen een boekje lezen?

Dat is dus mijn hele punt met bso/nso/vso. Misschien is alles wel totaal anders nu hoor, maar in mijn lagere schooltijd moest er dus altijd iets gedaan worden, al was het maar zoiets simpels als 'buitenspelen met mooi weer'. Daar had je mij als kind, echt geen plezier mee gedaan.

Maar goed, misschien zijn die dingen wel veranderd.
Hier ligt dus ook een heel schema in Excel voor de zomervakantie. Wij hebben geen plek op de BSO (en ik vind dat altijd heel dubbel, weet nog niet wat ik doe als we ineens gebeld worden dat er plaats is) dus moeten de opvang zelf verzorgen. Mijn vriend en ik hebben allebei wat dagen vrij genomen, mijn vader past een paar keer op, mijn ouders samen passen een paar keer op en hij gaat nog een keer 3 dagen logeren bij mijn schoonouders. Uiteindelijk is het gelukt (en merkte mijn vader nog op dat hij eigenlijk op meer dagen gerekend had ).

Het jammere is wel dat ik voor de rest van het jaar nog maar 4 vakantiedagen heb nu, en dan hebben we straks nog herfstvakantie en kerstvakantie. Maar.....wie dan leeft, wie dan zorgt.

Het meest benauwende vind ik dat ik nooit meer zomaar een dagje vrij kan nemen voor iets wat ik zelf moet doen.
quote:schouderklopje schreef op 09 juni 2009 @ 23:38:

Smolman werkt bij een BSO en er is wel degelijk een reden om in de vakanties dit soort dingen te organiseren. Stel je even voor hoe een stuk of 40 / 50 (bij een gemiddeld grote opvang) kinderen zo tussen half 10 en vijf op elkaars lip zitten. Als mijn kind er tussen zou zitten dan zou ik heel graag hebben dat ze iets gaan ondernemen.

Op de BSO van Smolman is het trouwens prima mogelijk om in vakanties je kind buiten de normale opvangdagen te komen brengen. Hij heeft nu al aanmeldingen gezien voor de aankomende zomervakantie, van kinderen die de komende 6 weken voor 5 dagen per week aangemeld zijn. Vrij sneu vind ik dat voor die kinderen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
40/50 kinderen, Smollie?!

Ik vind het steeds minder een optie worden. Tenzij ze tzt zelf aan gaat geven dat ze er heen wil....
quote:Morrie schreef op 10 juni 2009 @ 09:48:

Hier ligt dus ook een heel schema in Excel voor de zomervakantie. Wij hebben geen plek op de BSO (en ik vind dat altijd heel dubbel, weet nog niet wat ik doe als we ineens gebeld worden dat er plaats is) dus moeten de opvang zelf verzorgen.

Wat vind je er dubbel aan Morrie?

Bij ons trouwens nul beschikking over opa's en oma's, dus we zijn erg afhankelijk van betaalde oppas/BSO en dat zit nog erg tegen. Nu valt het nog te matchen met de relatief weinige werkuurtjes, zodat veel nog onder schooltijd gepland kan worden. Maar ik wil (en vanuit financieel oogpunt moet) meer gaan werken en loop echt letterlijk tegen die beperking aan.
Ohja, en die beperking is dus het grootst in de vakanties. Want onder schooltijd valt er nog wel wat te schuiven. Maar de vakanties zijn zo overvol (wordt juist erg veel gebruik gemaakt van vakantieopvang!) en dan is de wachtrij juist nog groter. Kind kan echt maar 1 dag terecht (omdat kind ook op schoolweken maar 1 dag heeft). Kan wel aangeven dat ik meer dagen wil in de vakanties en met een beetje mazzel hoor ik op zeer korte termijn dat er een plekje is (als een ziek kind niet komt kan mijn kind komen). Maar dat is altijd last minute en is werktechnisch ook niet te plannen.
Ik vind het trouwens bizar groot dat er 40/50 kinderen bij elkaar in de groep zitten. Mijn kind zit nog in de jonge leeftijdscategorie (tot 6 jaar) en daar zijn de groepen so wie so kleiner.

En mijn gedachten is dat als er een uitstap georganiseerd wordt met die kinderen, dat er genoeg begeleiding voorhanden moet zijn. Dan kunnen ze met zoveel begeleiding de kinderen vast ook wel bezighouden (of bezigheden geven) binnen de 'saaie' BSO muren. Denk eerder dat ouders zullen gaan piepen dan dat kinderen het niet leuk zullen vinden. BSO is bedacht vanuit het gedachtegoed dat je een zogenaamde thuissituatie biedt. Ik zou het prima vinden als de kinderen met z'n allen de groep lekker meehelpen schoonmaken of naar buiten gaan in een stukje tuin en daar een beetje tuinieren. Dat soort dingen vind ik zelf gepaster dan al dat vermaak. Tuurlijk, vermaak moet kunnen (hoort ook een stukje bij de vakanties), maar niet op de schaal waarop het nu gebeurt als je het mij vraagt.
quote:fleurtje schreef op 10 juni 2009 @ 10:16:

40/50 kinderen, Smollie?!

Ik vind het steeds minder een optie worden. Tenzij ze tzt zelf aan gaat geven dat ze er heen wil....

40/50 kinderen ja... De opvang van Smolman is een vrij grote, ze vangen kinderen op van (ik geloof) 3 a 4 enorm grote scholen.

Heb hem net gevraagd hoe de planning van de zomervakantie er uit ziet. Zijn woorden: De eerste 2 weken hebben wij zo ongeveer 50 kinderen op de planning staan. Voor de grote kinderen dan, he (vanaf 8 geloof ik). Na wat navraag bleek dat er bij de kleinere kinderen, zeg maar onderbouw, ook zo 40 / 50 kinderen verwacht worden.

Dus, tja, 80 - 100 kinderen... Ik zou er ook niet zo op zitten te wachten, hoor. Maar nogmaals, grote opvang, groot gebouw, wel flink wat ruimte en ook evenredig veel leid(st)ers.

De scholen waar zij de opvang voor doen zouden al geen scholen zijn waar wij Mini naar toe zouden willen sturen, vinden wij veel te groot, echt te massaal.
quote:schouderklopje schreef op 10 juni 2009 @ 10:31:

Ik vind het trouwens bizar groot dat er 40/50 kinderen bij elkaar in de groep zitten. Mijn kind zit nog in de jonge leeftijdscategorie (tot 6 jaar) en daar zijn de groepen so wie so kleiner.

En mijn gedachten is dat als er een uitstap georganiseerd wordt met die kinderen, dat er genoeg begeleiding voorhanden moet zijn. Dan kunnen ze met zoveel begeleiding de kinderen vast ook wel bezighouden (of bezigheden geven) binnen de 'saaie' BSO muren. Denk eerder dat ouders zullen gaan piepen dan dat kinderen het niet leuk zullen vinden. BSO is bedacht vanuit het gedachtegoed dat je een zogenaamde thuissituatie biedt. Ik zou het prima vinden als de kinderen met z'n allen de groep lekker meehelpen schoonmaken of naar buiten gaan in een stukje tuin en daar een beetje tuinieren. Dat soort dingen vind ik zelf gepaster dan al dat vermaak. Tuurlijk, vermaak moet kunnen (hoort ook een stukje bij de vakanties), maar niet op de schaal waarop het nu gebeurt als je het mij vraagt.

Tjee Schouderklopje, jij moet jouw kind naar een antroposofische kleinschalige opvang sturen denk ik.

Tuinieren? Meehelpen schoonmaken? Misschien nog wat biologische koekjes bakken?

Zie jij een stuk of 5 9-jarige jongens dit doen? Die willen voetballen of computeren. Jouw kind blijft geen 6, die wordt ook groter.

Er zijn ouders bij de BSO van Smolman die graag zouden willen dat ze op de opvang blijven zodat de kinderen daar met elkaar kunnen spelen. Maar de ervaring leert dat ze op dag 1 van de zomervakantie hun kind komen brengen, stuiten op een muur van geluid en dan besluiten dat een uitje misschien juist wel goed is. En als je je kind niet 5 dagen in de week daarheen brengt is daar ook niets mis mee. Dan gaat het 2 of 3 dagen naar een grote speeltuin, of naar een park waar ze een speurtocht uit zetten en met elkaar gaan picknicken of een dagje naar een binnenspeeltuin bij slecht weer (allemaal dingen die wij ook zouden doen, trouwens) en de andere dagen kan je kind een beetje tuinieren of biologische volkorenkoekjes bakken.
Oh ja, en nog een toevoeging. De groepen zijn niet 50 kinderen groot, de individuele groepen zijn kleiner. Maar er zijn in totaal per leeftijdscategorie wel zo'n 50 kinderen aanwezig.
hier gaan ze 2 weken naar zomerkamp, maar das pas vanaf 9 jaar. Jongste ging mee vanaf 8 jaar, was al bijna 9.

dus 2 weken kamp, 3 weken met zn viertjes weg en een week dat zij op het vakantieadres van O en O zijn en wij daarheen pendelen als we vrij hebben.

verder is het makkelijk dat man een vrij beroep heeft en dus ook savonds kan werken, in het weekend etc. Mijn tijden zijn ook aardig flexibel.
Hier de BSO, helaas 6 wkn lang.

Ben heel blij dat de mogelijkheid van opvang geboden wordt, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar mijn kind niet met al gerust hart achterlaat.

Maar goed, BSO is de enigste optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven