Mode & Beauty alle pijlers

Piek in uiterlijk.

12-01-2022 12:13 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.

Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...

Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.

Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.

Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.

Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?

(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
Annefleura schreef:
14-01-2022 17:46
Nou nee hoor. Ik weet dat mensen anderen inderdaad graag een goed gevoel geven. Het is in ieder geval meestal positief en goed bedoeld. Net als in jouw voorbeelden. Ik kan daar zelf ook van genieten. Al neem ik het natuurlijk wel met een korreltje zout.
Maar in veel van de voorbeelden bedoelen mensen niets, en zijn ze niet bezig met mij een goed gevoel geven. En als ze dat al zijn, dan is dat niet succesvol. Waarom zou ik er bijvoorbeeld van genieten als iemand (die ik inschat als) jonger dan ik, mij aanspreekt alsof ik een of andere onervaren blaag ben?
Voornu schreef:
14-01-2022 17:55
Maar in veel van de voorbeelden bedoelen mensen niets, en zijn ze niet bezig met mij een goed gevoel geven. En als ze dat al zijn, dan is dat niet succesvol. Waarom zou ik er bijvoorbeeld van genieten als iemand (die ik inschat als) jonger dan ik, mij aanspreekt alsof ik een of andere onervaren blaag ben?
Dat laatste lijkt mij ook niets.
Voornu schreef:
14-01-2022 17:55
Inderdaad, het is helemaal niet bedoeld als compliment. Mensen zijn ook eerder verward als je hen de waarheid vertelt, dan dat ze een duidelijke intentie hebben met dat soort uitspraken.

Ik vind het vooral op mijn werk behoorlijk vervelend omdat je eerst door een barrière van misconceptie heen moet voordat mensen je begrijpen en serieus nemen. Het lijkt me een stuk makkelijker als je er gewoon uitziet naar je leeftijd. Dan nemen mensen direct aan dat je die werkervaring hebt.
Annefleura schreef:
14-01-2022 17:08
Nee dat lijkt me ook niet. Is ook wel heel extreem. En nogal beledigend.
Het was niet dat iedereen het dacht hoor, maar het is wel een paar keer gebeurd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Over mooie vrouwen vrouwen van boven de 45 gesproken…..ik zit nu The Voice te kijken en Anouk wordt wat mij betreft ook steeds mooier. Zo’n sterk gezicht wat nu met het milimeterhaar nog veel sterker uitkomt. Vind ik ook echt een mooie vrouw worden (terwijl ik absoluut verder geen fan ben).
Ach ik schat leeftijden ook super slecht in, kan een veertiger niet van een vijftiger of soms zestiger onderscheiden. Of een zestiger van een zeventiger. Denk ik dat ik met een leeftijdsgenoot praat, blijkt diegene 28 en ik dus tien jaar ouder te zijn.

Ik moet er tegenwoordig wel meer moeite voor doen 's ochtends om een wakker gezicht te krijgen, jemig die kreukels blijven wat langer zitten ofzo?

In mijn werk is ouder worden prettiger, ik word meer serieus genomen en hoef me niet meer te bewijzen.
Ik had mijn piek een jaar of 5 geleden. Midden dertig. Twee jonge kinderen. Dus verbazingwekkend met al dat slaapgebrek en weinig tijd om er echt wat van te maken haha.

Wat was de grote changemaker? Blond haar. Ik ben van nature een blondine maar verf het al vanaf mijn 15e in rood- en bruintinten of zelfs nog wat donkerder. Maar geen zin meer om veelvuldig te kleuren dus een keer in de zoveel tijd highlights erin en hoe lichter het haar werd, hoe vriendelijker de (mannelijke) omgeving. Tot gratis extra fruit of koekjes aan toe op de markt (zonder kinderen erbij 😉), tot me moeten identificeren om drank mee te krijgen :cheer2: , tot ongegeneerd flirtgedrag in OV of een avondje weg wat ik niet gewend was.
Zo bizar!

Inmiddels is mijn haar weer donkerder, en krijg ik niks meer gratis, hahaha. Nou ben ik ook al een tijd niet meer op de markt geweest.
RonJja schreef:
14-01-2022 22:29

Ik moet er tegenwoordig wel meer moeite voor doen 's ochtends om een wakker gezicht te krijgen, jemig die kreukels blijven wat langer zitten ofzo?
Ja, ik ook. Tegenwoordig is het een betere strategie om te proberen de kreukels te voorkomen, want ze blijven tot het middaguur rondhangen.
Op je rug slapen helpt, wat mij persoonlijk niet lukt, maar misschien iemand anders wel. En ik heb tegenwoordig een satijnen kussensloop, dat zorgt echt voor minder kreukels. Aanrader.
Jufjoke schreef:
17-01-2022 14:20
Ja, ik ook. Tegenwoordig is het een betere strategie om te proberen de kreukels te voorkomen, want ze blijven tot het middaguur rondhangen.
Op je rug slapen helpt, wat mij persoonlijk niet lukt, maar misschien iemand anders wel. En ik heb tegenwoordig een satijnen kussensloop, dat zorgt echt voor minder kreukels. Aanrader.
Haha herkenbaar, we moeten er maar een beetje om lachen hoor:) lief je tip, ik ga dat maar eens uitproberen want op de rug slapen lukt mij ook niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven