Mode & Beauty alle pijlers

Piek in uiterlijk.

12-01-2022 12:13 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.

Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...

Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.

Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.

Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.

Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?

(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
Ik denk dat op het moment dat je bloedmooi was en je piek voorbij is, zoals jij dat schrijft, je ook oud genoeg bent om te beseffen dat het maar gek is dat het vaak om uiterlijk draait.

Ietwat anders maar ik ben dikker en dunner geweest door de jaren heen. Hoe mensen je anders benaderen (mij in ieder geval) als je normaal of slank bent versus dik bent is echt een vreemde gewaarwording. Mij heeft dat in ieder geval doen beseffen dat er heel veel oppervlakkige mensen zijn.
Tja, hoe komt dat, aanleg, genen, leefstijl, vruchtbaarheid, zelfzorg, geld en tijd etc.
Leuk topic overigens maar is denk ik geen pijl op te trekken qua "wanneer iemand piekt"
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Kees— schreef:
12-01-2022 12:24
Ik denk dat op het moment dat je bloedmooi was en je piek voorbij is, zoals jij dat schrijft, je ook oud genoeg bent om te beseffen dat het maar gek is dat het vaak om uiterlijk draait.

Ietwat anders maar ik ben dikker en dunner geweest door de jaren heen. Hoe mensen je anders benaderen (mij in ieder geval) als je normaal of slank bent versus dik bent is echt een vreemde gewaarwording. Mij heeft dat in ieder geval doen beseffen dat er heel veel oppervlakkige mensen zijn.
Oh! Ineens een besef... Ik ben nogal een jojo en nu weer een stuk dikker dan ik was. Merk ook dat mensen er langer over doen om me te waarderen ofzo. Ik lijk wat onzichtbaarder te zijn en dat herken ik idd van een eerdere dikke periode.
Ik vind “over je piek heen zijn” onzin.
Iedere leeftijd heeft iets moois en is het koesteren waard.
Als kind was ik heel onzeker en werd ik zelfs gepest en dat heeft tot halverwege de middelbare geduurd. Dat veranderde toen ik aandacht ging schenken aan mijzelf en m’n uiterlijk en zelfvertrouwen kreeg. Vanaf dat punt ongeveer begonnen mensen mij mooi te noemen en dat is niet meer gestopt. Het lijkt mij sterk dat een piek 20 jaar duurt en ik krijg nog steeds veel complimenten over mijn uiterlijk en ik vind mijzelf net zo mooi als toen ik jonger was. Natuurlijk zie je dat ik ouder ben maar dat maakt mij niet minder mooi. Ik vind het onzin dat je alleen maar mooi bent als je jong bent. Dus nee, ik maak mij niet druk over welke piek dan ook. Sowieso is heel die focus op vrouwen die “niet oud mogen worden” ontzettende onzin, hoezo zou ik geen rimpeltje mogen hebben omdat ik dan vergane glorie zou zijn en een man is dan ineens “karakteristiek”.
Het lijkt me heel naar als je echt zo over jezelf denkt to, vooral omdat je uitstraling en hoe je zelf de wereld ziet erdoor beïnvloedt wordt.
Begin met houden van je zelf en jezelf het mooiste van de wereld te vinden, dan zal je echt zien dat er geen piek en dus ook geen dal is.
Mijn ervaring is dat ik altijd pas achteraf terugkijk en ontdek en me realiseer dat hetgeen waarover ik ontevreden was helemaal niet zo teleurstellend was.

Voorbeeld: Ik herinner mij nog dat ik me met 18 dik vond. Als ik nu foto’s terugzie zie ik een hele mooie, sprankelende en goedgevormde jonge vrouw. No way dat ik dat toen zag.
Geinig topic, ik piekte zelf ook vrij laat maar gelukkig wel toen ik nog vrijgezel was :-). Van 15-25 had ik last van acne, armen en benen als stokjes, geen borsten en een wat onregelmatig mager gezicht. Mid 20 werd ik veel gezonder en kreeg een superslank toplijf, m'n huid klaarde op en na mn verhuizing vond ik vriendinnen die het leuk vonden om me toffe outfits te lenen om uit te gaan - heb een toptijd gehad.

Nu ben ik 40+ en na 3 kinderen uiteraard niet meer zo strak en fit, maar ik probeer er nog wat van te maken. Dat magere komt sowieso niet meer terug :-p
Ttroeteltje schreef:
12-01-2022 12:36
Mijn ervaring is dat ik altijd pas achteraf terugkijk en ontdek en me realiseer dat hetgeen waarover ik ontevreden was helemaal niet zo teleurstellend was.

Voorbeeld: Ik herinner mij nog dat ik me met 18 dik vond. Als ik nu foto’s terugzie zie ik een hele mooie, sprankelende en goedgevormde jonge vrouw. No way dat ik dat toen zag.
Eens. Hier had ik het laatst met mijn moeder over. En elke keer als ik foto's zie, denk ik: wat was ik eigenlijk mooi toen. Ook dat lijf, wat ik altijd lelijk/te dik vond. Eigenlijk echt zonde, want waarschijnlijk kijk ik over 20 jaar weer zo verlangend naar foto's van mezelf in deze tijd. Terwijl ik nu te vaak van mijn uiterlijk baal.
CharlotteCcc schreef:
12-01-2022 12:39
Eens. Hier had ik het laatst met mijn moeder over. En elke keer als ik foto's zie, denk ik: wat was ik eigenlijk mooi toen. Ook dat lijf, wat ik altijd lelijk/te dik vond. Eigenlijk echt zonde, want waarschijnlijk kijk ik over 20 jaar weer zo verlangend naar foto's van mezelf in deze tijd. Terwijl ik nu te vaak van mijn uiterlijk baal.
Ik zie wel dat ik echt geen mooie puber was, dat duurde gewoon nog een tijdje. Maar ik zat er gelukkig niet enorm mee.
Foux schreef:
12-01-2022 12:35
Iedere leeftijd heeft iets moois en is het koesteren waard.
Als kind was ik heel onzeker en werd ik zelfs gepest en dat heeft tot halverwege de middelbare geduurd. Dat veranderde toen ik aandacht ging schenken aan mijzelf en m’n uiterlijk en zelfvertrouwen kreeg. Vanaf dat punt ongeveer begonnen mensen mij mooi te noemen en dat is niet meer gestopt. Het lijkt mij sterk dat een piek 20 jaar duurt en ik krijg nog steeds veel complimenten over mijn uiterlijk en ik vind mijzelf net zo mooi als toen ik jonger was. Natuurlijk zie je dat ik ouder ben maar dat maakt mij niet minder mooi. Ik vind het onzin dat je alleen maar mooi bent als je jong bent. Dus nee, ik maak mij niet druk over welke piek dan ook. Sowieso is heel die focus op vrouwen die “niet oud mogen worden” ontzettende onzin, hoezo zou ik geen rimpeltje mogen hebben omdat ik dan vergane glorie zou zijn en een man is dan ineens “karakteristiek”.
Het lijkt me heel naar als je echt zo over jezelf denkt to, vooral omdat je uitstraling en hoe je zelf de wereld ziet erdoor beïnvloedt wordt.
Begin met houden van je zelf en jezelf het mooiste van de wereld te vinden, dan zal je echt zien dat er geen piek en dus ook geen dal is.
Ik bedoel niet dat oud gelijk staat aan lelijk. Absoluut niet!
Oprah Winfrey vind ik bijv op haar 60e nu écht prachtig!
Camilla is ook in de 70 en ik vind haar nu veel meer een zwaan dan toen ze 20 was
CharlotteCcc schreef:
12-01-2022 12:39
Dat van dat "dikke lijf" herken ik.
Helaas had je in de jaren 60/70/80 en ook wel 90 andere standaarden en rolmodellen.
Ik kom nog uit een tijd waarin iemand als Drew Barrymore (maat 38 schánde) in bladen "moddervet" en "dikkertje" werd genoemd.
Kwam ik dan met mijn maat 40, 71 kilo en 1.77 op mijn 17e....tja..... :(
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Mijn piek was van 18 tot 30/35 denk. Nu begint het wel een beetje te vervallen. Ik heb daar moeite mee ja. Ik was altijd zeker van mijn uiterlijk en dat wordt nu minder. Ik zie er nog steeds heel goed uit voor mijn leeftijd maar daar doe ik ook wat voor. Ik heb ook goede genen dus ik heb ook nog steeds een goed lijf.
Wat Ttroeteltje zegt herken ik wel. Dat je jezelf als jonge meid behoorlijk kritisch bekijkt.

Ik was geen mooi kind; brilletje, raar haar, beetje lompe gelaatstrekken. Als puber droogde ik best aardig op, maar no way dat ik dat zelf zag! Ik vond mezelf dik (ik had wat meer rondingen dan leeftijdsgenoten) en dat lelijk zijn zat nog in mijn brein.
Als ik nu foto's terug zie van mezelf als tiener / twintiger... was ik best wel een mooie meid.
Het zelfvertrouwen kwam pas na mijn 30e. Ik vind mezelf nu qua uiterlijk doorgaans prima. Of in ieder geval: ik vind mezelf nu mooier dan dat ik mezelf vond rond mijn 18e :biggrin:
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik denk dat ik op m’n 24e/25e het mooist was.
Afgetraind, slank, strak en geen enkel rimpeltje.
Maar ik denk dat ik nog wel redelijk “in m’n piek” zit. Ben nu 33.
Maar eerlijk gezegd vind ik elke leeftijd wel wat hebben. Is niet dat ik vrouwen van 55 niet mooi vind. Denk dat je ook meegroeit met je leeftijd. Mannen van 25 vind ik echt niet meer aantrekkelijk:)
anoniem_405244 wijzigde dit bericht op 13-01-2022 10:26
0.13% gewijzigd
Ik herken het idee van pieken niet zo. Sommige kinderen worden mooi gekleed of zijn beter verzorgd dan anderen, dat helpt natuurlijk al. Verder geldt ook op latere leeftijd dat kleding/make-up/uitstraling/figuur ook veel kan doen in hoe 'knap' je wordt ervaren, maar ik vind nou meestal niet dat mensen ineens een heel ander uiterlijk krijgen (anders dan bovengenoemde dingen).
sprokkelientje schreef:
12-01-2022 12:45
Dat van dat "dikke lijf" herken ik.
Helaas had je in de jaren 60/70/80 en ook wel 90 andere standaarden en rolmodellen.
Ik kom nog uit een tijd waarin iemand als Drew Barrymore (maat 38 schánde) in bladen "moddervet" en "dikkertje" werd genoemd.
Kwam ik dan met mijn maat 40, 71 kilo en 1.77 op mijn 17e....tja..... :(
Als je foto's ziet uit de jaren 30 bv dan moesten alle vrouwen een heel klein mondje hebben en dunnen wenkbrouwen, vergelijk dat maar eens met die ploflippen en brede wenkbrouwen van tegenwoordig. 30 Jaar geleden mocht je geen kont hebben want dat was geen gezicht en nu laten veel vrouwen hun kont voor veel geld tot belachelijke proporties oppompen.
Voor mannen maakt het allemaal niet zo veel uit, door de jaren heen, snorretjes en baardjes komen en gaan en dat is het wel.
Ik was best een mooi klein kind. Als puber kwamen wat kwaaltjes zoals een bril en puistjes.
Eenmaal uit die puistjes fase ging het bergopwaarts.
Ik was iemand die haar eigen weg ging als het gaat om keuzes mbt kleding, haar, make-up, omgang met vrienden, voorkeuren en interesses.
Ik ging niet mee met de meute, ik zocht zorgvuldig naar hetgeen ik zelf wilde en belangrijk vond.
Zo ging ik bijvoorbeeld in mijn eentje naar een heel nieuwe school waar ik niemand kende, terwijl ik ook had kunnen kiezen voor een school waar het gros van mijn klasgenoten naartoe ging.
Ik weet dat dat voor sommigen soms best shocking was, want niet altijd volgens de gevestigde mening. Maar al met al leverde het mij veel sympathie en ook ontzag op. Ooit is letterlijk tegen mij gezegd…..als menigeen zich zou stylen zoals jij zou die persoon gek aangekeken worden, maar jij krijgt het voor elkaar zonder dat mensen raar opkijken.
Ik begon te experimenteren met mijn uiterlijk. Het was voor mij ook een fase waarin ik me steeds meer losweekte van mentale ketenen die ik thuis ervoer.

Als ik terugkijk was ik mooi, op mijn manier losbandig, ik genoot van het leven, leefde met volle teugen, straalde dat uit…….dat jeugdige onbekommerde heb ik niet meer. Dat mis ik wel.
En natuurlijk kan iemand niet alleen mooi zijn als diegene jong is. Maar onze maatschappij is daar natuurlijk wel heel erg op gericht. Biologisch gezien ook denk ik: in de vruchtbare periode is het belangrijker dat een vrouw aantrekkelijk wordt gevonden voor het nageslacht.

Ik denk dat je na een bepaalde leeftijd gewoon wat sneller tekenen van een (on)gezonde levensstijl en het leven zelf ziet. Verdriet, ongezond eten, veel zonnen, roken etc. En ook hoe iemand zichzelf uiterlijk verzorgt.
Foux schreef:
12-01-2022 12:35
Ja, vind ik eigenlijk ook. Je kunt op elke leeftijd mooi zijn. Oké, ik verwacht niet dat ik nog in de smaak val bij twintigers, maar andersom zou ik ook niet snel met die ogen naar iemand van die leeftijd kijken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zit al sinds mijn geboorte in een dal geloof ik
Ik vind mezelf meestal achteraf pas mooi, nooit op het moment zelf. Ik zit nu oude schoolfoto's te bekijken van de basisschool en dan vind ik mezelf echt veel leuker dan dat ik toen vond. Laatst vond ik een pasfoto van toen ik rond de dertig was en toen had ik hetzelfde. Ik ben benieuwd of ik over tien jaar ook zo denk over hoe ik er nu uitzie.
Ik ben eigenlijk al vanaf baby af aan ‘knap’.
Als in: symmetrisch, blonde pijpenkrullen, grote ogen, lange wimpers, volle lippen.
Ik was ook een knappe puber. Ik had geen pukkels en een goed figuur.
Ik werd daarna ook een knappe volwassene. Mijn uiterlijk werd ook mijn werk dus het was een belangrijk item.
Nu ik ouder ben ben ik nog steeds knap (denk ik?) alleen gaat het allemaal niet meer vanzelf en dat is best wel lastig dat zeg ik je eerlijk. Ineens word ik zwaarder. Krijg ik een buikje en gaat de boel meer richting zuiden.
Ik heb nog steeds amper rimpels maar als ik mijn haar niet verf ben ik wel degelijk grijs aan het worden.
En ‘s morgens kost het meer tijd om in de stijgers te staan.
Uiterlijk is best belangrijk voor me en heeft altijd een grote rol in mijn leven gespeeld.
Ouder worden vind ik daarom best lastig.
Ik vind oude vrouwen niet perse mooi en ook niet dat alle leeftijden zijn charme hebben of dat mooiheid van binnen zit.
Als je buitenkant je altijd kwam aanwaaien is het toch wel slikken als het niet meer vanzelf komt.
Niet iedere mooie vrouw is zich ervan bewust dat ze mooi is of mooi is geweest. Ik merk dat aan vriendinnen ( die knap/mooi zijn/waren ).

Als ik lees over piek, jong of oud blijven mijn hersenen malen, ik heb geen idee. Veel dingen merkte ik niet eens op bijvoorbeeld als een man of jongen indruk op me probeerde te maken, ik ben versierdoof.
En over mezelf oordelen van knap toen of lelijk toen, ik had mijn onzekere dagen, die had ik later ook en die heb ik nu nog steeds.

Brigitte Bardot vind ik overigens nog steeds een bijzonder uiterlijk hebben, ze blijft voor mij toch die aantrekkingskracht houden dat je naar haar blijft kijken. Ze is bijv. qua uiterlijk geen saaie oude vrouw van in de 70 geworden.
Henk-and-Roelie schreef:
12-01-2022 13:20

Als ik lees over piek, jong of oud blijven mijn hersenen malen, ik heb geen idee. Veel dingen merkte ik niet eens op bijvoorbeeld als een man of jongen indruk op me probeerde te maken, ik ben versierdoof.
En over mezelf oordelen van knap toen of lelijk toen, ik had mijn onzekere dagen, die had ik later ook en die heb ik nu nog steeds.
Dat heb ik ook altijd al gehad. Ik vind het ook lastig te zeggen hoe aantrekkelijk ik was, ik heb tijden gehad dat ik heel veel aandacht kreeg maar op de middelbare had ik dan weer niet het idee dat ik enorm populair was bij de jongens. Misschien omdat ik ook altijd wat verlegen/awkward was en mezelf op die leeftijd sowieso geen houding wist te geven. Toen ik in de twintig was ging dat beter.
Sommige drogen goed op en sommige drogen slecht op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven