schoolgaande kinderen-zomervakantie-werkende ouders??

08-06-2009 23:19 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uhm bij mij is het nog niet zo ver.....maar het sloeg net in als een bom......wát te doen als je schoolgaande kinderen zomervakantie hebben en jij en je man zijn werkende???? Ik heb er nog helemaaaaaal niet over nagedacht of er iets over opgezocht...is er opvang voor ofzo??

Dus om mij een beetje gemoedsrust te geven voor de nacht...hoe doen jullie dat?
Nou,..als mij kind laat weten dat ze die NSO helemaal niets vindt dan zal ik zeker proberen daar een oplossing voor te vinden. Gelukkig is daar helemaal geen sprake van maar mocht het ooit 180 graden omslaan zal ik uiteraard naar andere dingen gaan kijken.

Maar misschien vindt ze de gastouder waar ik dan mee op de proppen kom ook niets,....en de oppas die ik van vrienden geadviseerd krijg ook niets,...en dan?
quote:Poezewoes schreef op 10 juni 2009 @ 22:52:

Fleur heeft het erover dat er op de basisschool meer moet dan op de creche. Niet dat er meer moet op de bso dan op de creche.

En ik snap Fleur wel. Als je kinderen naar school gaan, is het én school, én de bso. Ik wilde dat voor mijn uk ook niet toen ze net naar de kleuterschool ging. Op de creche ging ze alleen naar de creche.Ik snap het gedeeltelijk ook wel. Niet voor niets hebben wij onze oudste de eerste tijd dat hij naar school ging niet naar de BSO laten gaan en hebben wij het opgelost met verlofuren en opa en oma. Maar dat was echt voor tijdelijk. Mede doordat het gewoon ook niet structureel zou kunnen. Opa/oma/onze bazen zien ons aankomen...
Man, als je ziet wat ze hier allemaal met die koters doen op de NSO. Met zijn allen in een echte "schoolreisjesbus" naar een indoor speeltuin, compleet met friet en ijs, picknicken in het park, levend stratego in het bos, spelletjescircuits, sportdagjes, noem het maar op. Een groot feest daar in de vakanties, daar kunnen pa en moe thuis bij lange na niet aan tippen.

En die willen dat ook niet.
quote:Dhelia schreef op 10 juni 2009 @ 22:50:

Kind heeft hier eigenlijk niet zoveel in de melk te brokkelen qua opvang. Kind is 5, papa en mama werken tot half 6, alleen thuis is geen optie dus NSO it is. Tja, en dan klaagt kind wel eens dat het niet leuk is. Pech. Werk is ook niet altijd leuk. Kan 'ie er alvast aan wennen Wat niet anders kan dat is niet anders. Ik kon het gelukkig zo regelen dat ik schooltijden werk op dagen dat uk bij mij is, en vader werkt schooltijden op dagen dat ze bij hem is. Qua werkgevers kon dat gelukkig ook.

Voor vakanties hebben we een goede oplossing: co-ouderschap Hij drie weken en ik drie weken in de zomer. We waren toch niet van plan om nog met elkaar op vakantie te gaan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Tja, sorry, maar mijn kinderen hebben niet zoveel te willen daarin. Pa en ma werken allebei. Niet omdat we een derde auto willen, maar omdat het bittere noodzaak is. Dusss, naschoolse en vakantie-opvang hoort er gewoon bij.

Jongste zoon is trouwens een ster in vooraf zeuren dat hij niet wil en als ik hem op kom halen, is hij verontwaardigd dat hij naar huis moet, maar dat terzijde.

We proberen de werkweek en de vakanties al zo te regelen dat we zo min mogelijk van opvang gebruik hoeven te maken, maar zeker 2 dagen per week ontkomen we er toch niet aan.
Je kind wordt toch gewoon ouder? Mocht ze dan ook niet bij een vriendinnetje spelen na schootijd of ging ze niet naar zwemles of naar een ander clubje? Verjaardagsfeestjes geen optie want ze is die dag al naar school geweest? Nee toch? Wat maakt die bso dan zo bijzonder dat daar geen denken aan is? Dat heb ik nog niet opgestoken,... (en nu zijn we aardig op het punt waar het in de vorige discussie ophield volgens mij,..)

Heb je dan aan je kind gemerkt dat een creche dag uitermate vermoeiend was en dat ze dat amper aankon want dan kan ik het helemaal begrijpen. Dan snap ik dat je maatregelen treft om zodra ze naar de kleuterschool gaat rust in te bouwen. Want dan zijn het geen twee of drie dagen in de week maar wel 4 of 5. Wat ik niet begrijp is dat dat kind dus naar die creche is blijven gaan want daar was het dan ook geen kind voor en hadden er ook alternatieven moeten worden bekeken als je het mij vraagt. Op een creche maken ze vaak langere dagen dan op school + bso.

Ter aanvulling: De creche is vaak open van 07.30 uur tot 18.30 uur en ik maak maar al te vaak mee dat eral kinderen zijn als ik kom en die zijn er ook nog als ik ze weer kom ophalen,....
in de vakanties zij hier overigens weekthema's. Ze crossen niet van hot naar her in zo'n week maar doen van alles. Vorig zomer een week "televisie programma maken" met vanalles en nog wat in dat thema. Kostuums uitkiezen, weerbericht maken,...etc etc,..

Ook een week "Olypische Spelen". Dat was dan van gouden medallies knutselen tot verspringwedstrijden doen. En juf was een yoga lerares die ook kinderyoga geeft. Soms lagen ze met z'n allen in het gras de zon te maken,.....of een andere oefening. Heeft mijn dochter alleen maar met heel veel plezier aan meegedaan.
quote:La India schreef op 10 juni 2009 @ 23:38:

Je kind wordt toch gewoon ouder? Mocht ze dan ook niet bij een vriendinnetje spelen na schootijd of ging ze niet naar zwemles of naar een ander clubje? Verjaardagsfeestjes geen optie want ze is die dag al naar school geweest? Nee toch? Wat maakt die bso dan zo bijzonder dat daar geen denken aan is? Dat heb ik nog niet opgestoken,... (en nu zijn we aardig op het punt waar het in de vorige discussie ophield volgens mij,..)

*1

Heb je dan aan je kind gemerkt dat een creche dag uitermate vermoeiend was en dat ze dat amper volhield want dan kan ik het helemaal begrijpen. Dan snap ik dat je maatregelen treft om zodra ze naar de kleuterschool gaat rust in te bouwen. Want dan zijn het geen twee of drie dagen in de week maar wel 4 of 5. Wat ik niet begrijp is dat dat kind dus naar die creche is blijven gaan want daar was het dan ook geen kind voor en hadden er ook alternatieven moeten worden bekeken als je het mij vraagt. Op een creche maken ze vaak langere dagen dan op school + bso.

*21. Als ze moe is na school, hóeft ze niet naar een vriendinnetje. Ze kan kiezen. Zelfs een zwemles is een keer af te zeggen. Als ik bso had geregeld, had ze wel gemoeten want voor een moe kind krijg ik geen vrij. Verjaardagsfeestjes zijn ook niet 3 x per week verplichte kost.

2. Naar de creche ging ze drie keer per week en nu gaat ze vijf keer per week naar school. Op de creche kon ze slapen als ze moe was dus dat hield ze prima vol. Beide keren had ze naast huis, één andere omgeving.

Het gaat mij om twee verschillende verplichte omgevingen op één dag. Daar kies ik niet voor. Jij wel. Dat mag.
Eén verplichte omgeving waar ze vermoeid van terug komt is wel oke? Want dat is wat je zegt. En dat is wat ik niet begrijp. Voor de crecheopvang zoek je geen alternatief ookal is dat teveel van het goede. "Volhouden" zou geen term moeten zijn die van toepassing is op opvang,..dan ging die van mij daar dus niet naartoe. Alsof ze een prestatie moest leveren,.. Gelukkig kon jouw dochter dat,..die van mij had dat niet gehoeven,..

Hoe vaak heeft je kind een speeldate afgezegd omdat ze te moe was? Hoe vaak ging ze niet naar zwemles/muziekles? Als ze moe uit school komt gaat ze toch gewoon lekker op de bank hangen bij de bso? Daar heeft mijn oudste dochter het rustiger dan thuis met twee jongere zusjes,....
quote:Poezewoes schreef op 10 juni 2009 @ 23:00:

[...]

Voor vakanties hebben we een goede oplossing: co-ouderschap Hij drie weken en ik drie weken in de zomer. We waren toch niet van plan om nog met elkaar op vakantie te gaan.

Die zouden we bijna vergeten,......co ouderschap! Dat zorgt ook voor ruimte in de opvang! En dan ook beide een nieuwe partner erbij zodat er 4 stel oma's en opa's in de aanbieding zijn voor een logeeruitje. Wordt wel erg onoverzichtelijk met de verplichte omgeving uiteraard,....

Wel twee vakantie adressen in de zomervakantie? Daar kies ik niet dan weer niet voor. Jij wel. Dat mag.
quote:La India schreef op 10 juni 2009 @ 22:47:

Athena,..de engel die uit de hemel neerdaalt,.... dank je wel. Bij ons op de creche was er ook meer moeten dan de bso maar misschien heeft Fleur daar toch echt andere ervaring mee,.dat kan natuurlijk. Bij onze BSO is het gewoon net alsof ze met wat kids uit de buurt gaat spelen na schooltijd, toevallig op een locatie waar ikzelf op dat moment niet ben. Daar moet echt helemaal niets.

Heb je iemand gesproken die daar slechte ervaringen mee heeft Fleur? Is het de combinatie met de kleuterschool dat je zorgen baart?Voor de laatste keer en dan haak ik af: wat me zélf verschrikkelijk had geleken, is dat je ná schooltijd nog steeds met andere mensen samen bent, dát is het punt. Of je nou iets hoeft of niet. Prima toch, dat jij daar anders over denkt? Ik zeg nog steeds 'ik vind', jij maakt de dingen algemeen en dat vind ik lastig 'discussieren'.
Komt bij dat nso vaak op een andere lokatie is dan de school.
Het valt me ook nu weer op La India, dat jij niet goed leest. Of: leest wat je wílt lezen. Je wílt het punt van Poez en het punt van mij gewoon niet zien. Dat is jammer, want ik probeer jouw punt wel te zien.
Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar (voor deze keer) ben ik het wel eens met Fleurtje. Ik was als kind ook niet gelukkig geworden van de BSO. Ik speelde heel veel met vriendinnetjes en zat ook op sport enzo, maar ik was ook altijd ontzettend graag gewoon alleen (op mijn kamer, of thuis). Gewoon lekker met een boek zonder iemand om me heen. Dat is op een BSO niet zo makkelijk.

Vakantie is ook deels lekker om het huis je vervelen en dat vind ik soms ook wel jammer aan vakantie-opvang. Vervelen is er wellicht wel bij, maar niet thuis.

Maar goed, hier is geen vakantieopvang, dus dat is weer een dilemma minder.
quote:La India schreef op 11 juni 2009 @ 01:03:

[...]

Die zouden we bijna vergeten,......co ouderschap! Dat zorgt ook voor ruimte in de opvang! En dan ook beide een nieuwe partner erbij zodat er 4 stel oma's en opa's in de aanbieding zijn voor een logeeruitje. Wordt wel erg onoverzichtelijk met de verplichte omgeving uiteraard,....

Wel twee vakantie adressen in de zomervakantie? Daar kies ik niet dan weer niet voor. Jij wel. Dat mag.Geeft jou dat nu een goed gevoel, zulke kutopmerkingen te plaatsen? (En waarom verwachte ik deze opmerking nu bijna letterlijk van jou?)

Gescheiden ouders is nu niet bepaald een keuze beste La India. Dat is een heel verdrietig iets voor zowel ouders als de kinderen. Dat jij daaroverheen ten koste van alles je punt probeert te maken zegt meer over jou dan over mij.

Maar om er even op in te gaan: mijn dochter is gewoon bij haar vader of bij haar moeder. Dat vind ik wat anders dan de opvang van welke soort ook, dat valt niet onder de verplichte omgevingen, dat valt onder thuis. En ze wordt ook niet gedumpt bij één van de vier grootouderparen zoals jij even generaliserend stelt dat alle gescheiden ouders doen. Ten eerste heeft ze er maat twee en ten tweede mag ze zelf kiezen of ze daar gaat logeren. Grootouders zijn hier voor de leuk, niet voor de opvang.
quote:La India schreef op 11 juni 2009 @ 00:46:

Eén verplichte omgeving waar ze vermoeid van terug komt is wel oke? Want dat is wat je zegt. En dat is wat ik niet begrijp. Voor de crecheopvang zoek je geen alternatief ookal is dat teveel van het goede. "Volhouden" zou geen term moeten zijn die van toepassing is op opvang,..dan ging die van mij daar dus niet naartoe. Alsof ze een prestatie moest leveren,.. Gelukkig kon jouw dochter dat,..die van mij had dat niet gehoeven,..

Hoe vaak heeft je kind een speeldate afgezegd omdat ze te moe was? Hoe vaak ging ze niet naar zwemles/muziekles? Als ze moe uit school komt gaat ze toch gewoon lekker op de bank hangen bij de bso? Daar heeft mijn oudste dochter het rustiger dan thuis met twee jongere zusjes,....Je trekt conclusies die nergens op slaan. Crecheopvang was niet te veel van het goede voor mijn dochter, dat lees je nergens. Ze kon het volhouden, makkelijk, anders had ze ook niet gehoeven. Maar opvang hoe dan ook was onvermijdelijk, ik ben kostwinner dus daar was geen keuze.

Nu kan ik opvang vermijden omdat ze naar school gaat, dus kies ik daarvoor. Waarom zou ze koste wat het kost naar bso moeten, als daar geen reden voor is? Om daar op de bank te hangen terwijl dat ook gewoon bij mij thuis kan? Bij mij is het zeer zeker weten een stuk rustiger dan op de bso.

Ik snap niet waarom jij zo nodig zo moet doordrammen dat andere mensen de keus voor bso niet maken. Dat zegt toch niks over jouw keuze? Je gaat zelfs zover dat je kwetsende kutopmerkingen gaat maken over twee vakantieadressen van gescheiden ouders om je punt te maken. Kun je op andere wijze je gelijk niet krijgen ofzo?

Wat jij doet moet jij weten maar laat een ander ook in zijn waarde.
tja, ik stuur ze naar een 'verplichte omgeving' voor 2 weken, met wel 100 andere kinderen.

Heb ze nooit gevraagd wat voor vakantie-opvang ze wensen trouwens, maar we kregen van de week een brief van zomerkamp en toen gingen ze allebei alvast spullen klaarleggen. Voor over een maand dus t zal wel goed zijn.
Toen ik nog in loondienst werkte,kon ik onbetaald verlof nemen in de zomer,maximaal 7 weken aaneengesloten .Voor de andere vakanties nam ik vrije dagen op.Met ziekte ook
Er zijn bedrijven die gratis - leuke ! - opvang heeft voor de zomervakantie . Dat zouden meer bedrijven moeten doen .

Er zijn namelijk zat ouders die normaal gesproken op een dusdanige tijd thuis zijn en niet meer zo piepjonge kinders hebben dat BSO ( of is het NSO ? ) niet - meer - nodig is , maar die dan in de zomervakantie in de knel komen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier wordt er gewoon doorgewerkt door pa en ma. wel hebben 3 weken samen vakantie (wat bij mij door wisseldiensten haast 4 weken is geworden). Verder gaan ze af en toe eens naar de bso (ik geloof alle weken 1 dag) en deel ik een dag met een vriendin. Haar werkdag komen haar meiden bij mijn en vice versa. Helemaal goed dus. Kinderen vinden bso leuk, dochter zelfs erg leuk.
quote:RosieRo schreef op 11 juni 2009 @ 09:01:

tja, ik stuur ze naar een 'verplichte omgeving' voor 2 weken, met wel 100 andere kinderen.

Heb ze nooit gevraagd wat voor vakantie-opvang ze wensen trouwens, maar we kregen van de week een brief van zomerkamp en toen gingen ze allebei alvast spullen klaarleggen. Voor over een maand dus t zal wel goed zijn.Is toch ook prima. Je weet zelf lijkt me heel goed wat wel en niet passend is voor je kinderen. Als jij zou weten dat je kind ongelukkig zou zijn op zo'n kamp, zou je wat anders regelen neem ik aan.

Ik ben ook niet tegen bso of vakantieopvang, maar ik kies er niet voor voor mijn dochter om eerder genoemde redenen en ben blij dat ik die keuze kan maken. Daarmee val ik niemand aan die er wel gebruik van maakt.
quote:Poezewoes schreef op 11 juni 2009 @ 09:40:

[...]

Is toch ook prima. Je weet zelf lijkt me heel goed wat wel en niet passend is voor je kinderen. Als jij zou weten dat je kind ongelukkig zou zijn op zo'n kamp, zou je wat anders regelen neem ik aan.

Ik ben ook niet tegen bso of vakantieopvang, maar ik kies er niet voor voor mijn dochter om eerder genoemde redenen en ben blij dat ik die keuze kan maken. Daarmee val ik niemand aan die er wel gebruik van maakt. ja, zeker. en inderdaad, ook al stal je je kind bij 37 stief- groot- ex- pleeg- opvang- whateverouders, zou geen punt in een discussie moeten zijn hoe je familie in elkaar steekt! beetje laag idd.
quote:plompiedom schreef op 11 juni 2009 @ 09:12:

Toen ik nog in loondienst werkte,kon ik onbetaald verlof nemen in de zomer,maximaal 7 weken aaneengesloten .Voor de andere vakanties nam ik vrije dagen op.Met ziekte ookLeuk, maar helaas kan ik echt niet 7 weken zonder salaris en dat zal voor heel wat meer mensen gelden.
quote:La India schreef op 10 juni 2009 @ 21:59:

[...]

Heee,...is dit toevallig in de Haagse regio? Ik ken daar ook wat kinderen en die zijn ook super enthousiast.Inderdaad in Den Haag zit deze.
quote:fleurtje schreef op 11 juni 2009 @ 06:47:

[...]

Voor de laatste keer en dan haak ik af: wat me zélf verschrikkelijk had geleken, is dat je ná schooltijd nog steeds met andere mensen samen bent, dát is het punt. Of je nou iets hoeft of niet. Prima toch, dat jij daar anders over denkt? Ik zeg nog steeds 'ik vind', jij maakt de dingen algemeen en dat vind ik lastig 'discussieren'.

Dit punt pik ik er even uit omdat ik denk dat dit iets is wat compleet verschilt per kind. Als je als kind gewoon rust aan je hoofd wil na schooltijd dan is bso geen goede optie. Maar inderdaad, lekker thuis op de bank met thee en een boek.

Aan de andere kant denk ik: het verschilt ook wel weer per bso. Hier hebben ze van die megakussens waar de kinderen gewoon op kunnen uitrusten, ze kunnen dus wél de rust zoeken als ze die willen maar inderdaad, zo rustig als thuis is het natuurlijk nooit. Als dát het struikelblok is, dan is je kind voor de bso

X ongeschikt

Echter, dan blijft wel de vraag bij mij, dezelfde als die La India heeft. Stel dat jouw kinderen dat nou inderdaad hebben, Fleur. Waarom hebben ze hier dan geen last van op de creche? Waar ligt hierin het verschil met de bso volgens jou? Want daar zijn ook de hele dag kinderen en ik het drukker dan op een bso alleen al vanwege het feit dat je meer kinderen op zo'n klein oppervlakte hebt en bso's vaak veel groter zijn. (qua oppervlakte).

Of is het per sé de combinatie met school die voor jou de problemen opleveren. Dus een school en daarna creche was ook niet geschikt geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven