Mijn man eet te veel

02-02-2022 12:03 466 berichten
Mijn man eet te veel. En is dus te zwaar. Ruim honderd kilo zal het nu zijn.

En naast dat het ongezond is, merk ik dat het vrijen er lastiger door wordt. Zo'n zwaar lijf voelt niet prettig op me. Door de buik voel ik minder.

En ik vind het ook gewoon niet aantrekkelijk, zoals hij constant naast me eet. Ik haal bewust niets ongezonds in huis, maar dan eet hij boterhammen, cruesli, gewoon alles wat beschikbaar is.

Er over praten lukt niet. Hij ziet het niet. Wil het niet zien. Zegt maandag te beginnen met betere gewoontes, maar doet dat nooit. Voelt zich aangevallen. Ik breng het verkeerd, het komt door mij, ik eet vast stiekem ongezonde dingen (hij ziet me nooit snoepen/snacken inderdaad), ik heb teveel kritiek etc.

En dat is natuurlijk ook zo. Ik heb kritiek. Ik heb er niets van te vinden, ben zijn moeder niet, hij is volwassen, kan prima zelf beslissen. Maar moet ik dan gewoon toekijken hoe hij zich naar morbide obesitas toe eet?
Alle reacties Link kopieren
obesitas is een maatschappelijk enorm probleem. Artsen maken zich zorgen. Doen of TE dik zijn gezond is, gaat ook niet helpen. Dat zie je in wijken in Engeland. Daar is TE dik zijn zo de norm, dat niemand er meer iets aandoet.
En als er een eenvoudige oplossing was, hadden die al wel gevonden, dus die is er niet.

Maar nu terug naar TO, en haar man. Een man met zelfdestructief gedrag, die het niet wil inzien. Want een pak koekjes en een zak chips, dat is echt niet normaal eetgedrag. Een man die daarmee ook een bom onder zijn relatie legt

Hoe ga je om, met een partner die destructief bezig is, en geen hulp wil?
Die te veel drinkt, condoomloos rondneukt, te weinig eet, excessief sport??
Positivevibes schreef:
04-02-2022 09:45
Fijn dat je dat zegt want het is inderdaad bizar om te wat men plots ‘normaal’ vindt qua taalgebruik hieromtrent.

En de beste manier om er iets aan te doen is om t focussen op gezondheid , beweging, gezonde voeding in plaats van gewicht. Te zorgen dat idiote diëten verdwijnen en jojo-en vermeden wordt. En er voor te zorgen dat de maatschappij een veilige plaats is voor iedereen ongeacht diens gewicht.
Maar nu betrek je weer een maatschappelijk probleem dat niets te maken heeft met dit topic. Uit niets blijkt dat de man van TO een psychisch probleem heeft, medicijnen slikt of er anderszins niets aan kan doen dat hij dik is.

In eerste instantie zou ik dus niet denken aan een ‘veilige’ plaats voor hem in de maatschappij maar aan een gezonder levenspatroon voor hem en zijn gezin.
ludwina schreef:
04-02-2022 09:10
Kom op zeg.
Plus size models zijn vrouwen met maat 40. Die hebben dan nog niet eens overgewicht joh.
Modellen 'te dun': er zijn plekken waar een bmi van 18 als ondergrens wordt gehouden inderdaad. Onder een bmi van 18 is er dan ook sprake van ondervoeding. Bij een bmi van 17 ben je zelfs hevig ondervoed.
Het gemiddelde bmi van modellen is kennelijk overigens 16.
Dus als je wilt beweren dat 'we' door te dunne modellen te weren óngezond bezig zijn, dan gaat er iets mis.

Zo, dit is zelfs de omgekeerde kant shamen. Ik heb een BMI van 16. Kern gezond. Eet goed. Alle waardes zijn goed en mijn huisarts geeft aan dat dit gewoon mijn bouw is. 'hevig ondervoed' vind ik dus een behoorlijk groot oordeel. Krijg zoveel commentaar van mensen. Blijkbaar moet ik mijzelf verantwoorden dat ik wel gezond kan zijn, terwijl je andersom hier niets over mag zeggen. En blijkbaar confronteert mijn gewicht anderen nog voordat ik iets kan zeggen.

Even on topic. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het vervelend is. Ik zou vooral proberen er niet over te hebben. Op subtiele manieren complimenten geven, misschien niet over uiterlijk maar wel erkenning voor dat hij het zo druk heeft bijvoorbeeld. Vooral ook je eigen worstelingen en kwetsbaarheden laten zien, misschien dan niet over eten maar over iets anders. Zodat hij de ruimte voelt om iets van zijn kwetsbaarheid te vertellen. En dan proberen heel erg in te houden om geen adviezen te geven.
Pindakaasjes schreef:
04-02-2022 09:30
Ik verbaas me er echt over dat je bekommeren om de gezondheid en het welzijn van je partner, wordt weggezet als baasje of moedertje spelen.
Mijn moeder trok ook wel eens het zoutvaatje bij mijn vader zijn bord weg, omdat hij het liefst alles onder een pekellaag bedekte terwijl zijn hart al niet best was.
Kun je wel zeggen: "Ze was zijn moeder toch niet?" Nee, maar wel zijn vrouw die wilde dat haar man nog zo lang en gezond mogelijk bij haar en het gezin kon blijven.
Iemand die een beetje op je let is echt niet per definitie verkeerd of betuttelend.
Ik ben ook gestopt met roken, mede omdat man en kinderen er steeds meer hun afschuw en zorgen over uitspraken.
Helemaal mee eens.
-Lucille- schreef:
04-02-2022 09:04
Nee. Dat is het niet.
Dit is geen relatieprobleem?

Wat is het dan?

Hij heeft sowieso geen probleem zegt hij, dus dan ben jij eigenlijk de enige met een probleem.
Positivevibes schreef:
04-02-2022 09:45
....
En de beste manier om er iets aan te doen is om t focussen op gezondheid , beweging, gezonde voeding in plaats van gewicht. Te zorgen dat idiote diëten verdwijnen en jojo-en vermeden wordt. En er voor te zorgen dat de maatschappij een veilige plaats is voor iedereen ongeacht diens gewicht.
Ik denk dat de meeste het hier wel mee eens zijn. Gewicht is eerder gevolg van, terwijl je naar de oorzaak zou moeten kijken.
Maar dit is vrij algemeen en we hebben het hier over TO en haar man in het bijzonder, ik ben nu wel benieuwd hoe jij vindt dat TO zou moeten/kunnen reageren als haar man weer eens de koekjes van de kinderen op eet én daarbij een hele zak chips, op 1 avond? Zij kan wel over zijn gezondheid en voeding beginnen, maar ik vermoed dat haar man dat zelf ook wel begrijpt en toch valt hij op de koekjes ed, aan.
Avage schreef:
04-02-2022 10:34
Dit is geen relatieprobleem?

Wat is het dan?

Hij heeft sowieso geen probleem zegt hij, dus dan ben jij eigenlijk de enige met een probleem.

Ik ben immers de enige die er last van heeft.
In zijn ogen loopt alles prima. Dat ik nu liever geen seks wil, staat er in zijn ogen los van. Onze lage seks frequentie komt door mij. Niet door hem. Hij wil wel.

Als ik mijn mond maar hou, dan speelt het geen rol.
Als ik toleranter zou zijn, speelt het geen rol.
Als ik 'zin maak' speelt het geen rol.
-Lucille- schreef:
04-02-2022 10:46
In zijn ogen loopt alles prima. Dat ik nu liever geen seks wil, staat er in zijn ogen los van. Onze lage seks frequentie komt door mij. Niet door hem. Hij wil wel.

alleen al het feit, dat hij niet wil zien, dat het een relatieprobleem is, en dat hij een bom legt onder jullie relatie... maakt het een relatieprobleem
lilalinda schreef:
04-02-2022 10:48
alleen al het feit, dat hij niet wil zien, dat het een relatieprobleem is, en dat hij een bom legt onder jullie relatie... maakt het een relatieprobleem

Feitelijk leg ik die bom. Doordat ik het erover heb met hem.

Want hij is van de: 'door dik en door dun, onvoorwaardelijke liefde, ik ben nu eenmaal zoals ik ben, ik accepteer ook héél veel van jou, etc'
Tja dan is het inderdaad maar zijn probleem als hij op een gegeven moment zijn pielemuis niet meer door z’n buik kan zien..
-Lucille- schreef:

Dan heb je toch een heel groot probleem zou ik zeggen. Veel groter dan een kilootje meer of minder. Jullie staan kennelijk niet meer in verbinding en hij wil daar kennelijk geen enkele moeite meer voor doen.
-Lucille- schreef:
04-02-2022 10:52

Want hij is van de: 'door dik en door dun, onvoorwaardelijke liefde, ik ben nu eenmaal zoals ik ben, ik accepteer ook héél veel van jou, etc'
oke, leggen jullie samen de bom, heb je toch niet iets gemeen :)
(sorry, flauw grapje)

Maar het klinkt toch echt wel, of jullie nachtenlange goeie gesprekken nodig hebben. Boos moeten worden, huilen etc.
Want dat hij aangeeft, zoveel van jou te pikken, dat zegt ook veel.
Blijkbaar ben je op een plek gekomen, waar je allebei niet wil zijn. NU is het kijken hoe je daardoor heen komt
Pindakaasjes schreef:
04-02-2022 09:30
Ik verbaas me er echt over dat je bekommeren om de gezondheid en het welzijn van je partner, wordt weggezet als baasje of moedertje spelen.
Mijn moeder trok ook wel eens het zoutvaatje bij mijn vader zijn bord weg, omdat hij het liefst alles onder een pekellaag bedekte terwijl zijn hart al niet best was.
Kun je wel zeggen: "Ze was zijn moeder toch niet?" Nee, maar wel zijn vrouw die wilde dat haar man nog zo lang en gezond mogelijk bij haar en het gezin kon blijven.
Iemand die een beetje op je let is echt niet per definitie verkeerd of betuttelend.
Ik ben ook gestopt met roken, mede omdat man en kinderen er steeds meer hun afschuw en zorgen over uitspraken.

Je om iemand bekommeren of bepalen wat iemand wel of niet eet is wel een verschil hè. De meesten, inclusief mijzelf, zijn dat stadium (van zorgen uitspreken) al lang voorbij en als partner daar niks mee doet is dat toch echt zijn eigen verantwoordelijkheid. Mijn man weet dat ik roken walgelijk vind maar ik kan het hem niet verbieden. Zo is dat ook met eten. Bovendien heb je niet 24/7 toezicht, die man kan zich elders ook volstouwen of als jij ligt te slapen zoals bij TO.
-Lucille- schreef:

Feitelijk? Feitelijk leg jij niet de bom maar hij.

Het wordt dus tijd dat jij grenzen stelt
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Wisselende diensten, slecht slapen is echt een aanslag op je lichaam. En als hij dan thuis meteen een zak chips en koekjes eet zou ik me afvragen of hij op zijn werk wel genoeg tijd heeft gehad om te eten? Of dat er dat bij in geschoten is en hij snel iets wil eten wat de honger stilt. Niet dat koekjes en chips dat doen. In het laatste geval is het een idee dat er een snel een makkelijk alternatief is voor die koekjes en chips die wel vult?
Ghost79 schreef:
04-02-2022 11:23
Je om iemand bekommeren of bepalen wat iemand wel of niet eet is wel een verschil hè. De meesten, inclusief mijzelf, zijn dat stadium (van zorgen uitspreken) al lang voorbij en als partner daar niks mee doet is dat toch echt zijn eigen verantwoordelijkheid. Mijn man weet dat ik roken walgelijk vind maar ik kan het hem niet verbieden. Zo is dat ook met eten. Bovendien heb je niet 24/7 toezicht, die man kan zich elders ook volstouwen of als jij ligt te slapen zoals bij TO.

Tja, sorry.. als mijn man een schaaltje met chips vult en leeg eet.. en daarna nog een keer, dan probeer ik hem toch een beetje de pas af te snijden door, wanneer het schaaltje voor de 2e keer leeg is, deze van tafel te pakken en in de vaatwasser te zetten.
Zonder er een woord over te reppen is de boodschap daarmee wel duidelijk.
En daar zullen velen het hier niet mee eens zijn! Maar sorry, ik doe dat dus wel.
En natuurlijk kan hij even later nog even moeten tanken en meteen daarna door de MC drive rijden.. moet hij idd zelf weten en daar ben ik niet bij.
Ben ik er wel bij, dan ga ik niet doen alsof het helemaal prima is om niet te stoppen met eten.
En laten we wel wezen, het kost ook allemaal bakken met geld, hoeveel eten moet een mens in huis hebben??
Ik breng zo'n beetje mijn hele salaris naar de Albert Heijn.
Dus voor de portemonnee kan het ook geen kwaad om te minderen.
Paardenbloem88 schreef:
04-02-2022 10:14
Zo, dit is zelfs de omgekeerde kant shamen. Ik heb een BMI van 16. Kern gezond. Eet goed. Alle waardes zijn goed en mijn huisarts geeft aan dat dit gewoon mijn bouw is. 'hevig ondervoed' vind ik dus een behoorlijk groot oordeel. Krijg zoveel commentaar van mensen. Blijkbaar moet ik mijzelf verantwoorden dat ik wel gezond kan zijn, terwijl je andersom hier niets over mag zeggen. En blijkbaar confronteert mijn gewicht anderen nog voordat ik iets kan zeggen.

Even on topic. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het vervelend is. Ik zou vooral proberen er niet over te hebben. Op subtiele manieren complimenten geven, misschien niet over uiterlijk maar wel erkenning voor dat hij het zo druk heeft bijvoorbeeld. Vooral ook je eigen worstelingen en kwetsbaarheden laten zien, misschien dan niet over eten maar over iets anders. Zodat hij de ruimte voelt om iets van zijn kwetsbaarheid te vertellen. En dan proberen heel erg in te houden om geen adviezen te geven.
Het gaat om gemiddelden he, ik haal het 'oordeel' ook maar van internet. Hetzelfde geldt voor de gezondheidsproblemen met obesitas. Niet alle mensen met obesitas hebben de gezondheidsproblemen die ermee gepaard kunnen gaan. Het zal ook wel heel veel uitmaken wat je langdurig eet. Als jij een natuurlijke bmi van 16 hebt, is dat anders dan wanneer je je bmi vanwege je werk op 16 probeert te houden door niet te eten, te veel te bewegen, en cocaïne te snuiven om het vol te houden.
-Lucille- schreef:

En dit noem jij géén relatieprobleem??

Ik ben je kwijt.
Rooss4.0 schreef:
04-02-2022 11:39
En dit noem jij géén relatieprobleem??

Ik ben je kwijt.

Dat is toch zo? Als ik het niet aankaart, gaat alles gewoon zo door.
Ik zeg daarmee dat het niet persé zijn bom onder de relatie is.

Ik be degene die hier geen grenzen in stelde, omdat ik vond dat dat niet aan mij is. Maar daardoor ben ik wel degene die steeds geen zin heeft.

Omdat ik het échte probleem niet durfde te benoemen om hem niet te kwetsen. En mijn gebrek aan lust is nu vooral de bom onder onze relatie.

Het is gemakkelijker om mezelf hierin te kwetsen dan om hem te kwetsen.

Ik denk dat het daarop neerkomt.
-Lucille- schreef:
04-02-2022 12:23

daar heb je in de kern wel mooi samengevat, wat vaan fout gaat.
Het is gemakkelijker om net te doen of je dingen niet ziet. Eenvoudiger om irritaties weg te slikken etc.
Tot dat de bom een keer barst, en dan is er echt schade, soms geen weg meer terug

denk je niet, dat jullie een goed gesprek nodig hebben?
Aanleiding kan zijn, dat je hem vraagt te verduidelijken welke irritatie hij wegslikt
en of het voor beiden niet fijner zou zijn, om eens wat irritaties weg te werken? kijken of er verbeteringen mogelijk zijn ipv de reis maar een beetje uitzitten samen of wachten tot de bom ontploft
-Lucille- schreef:
04-02-2022 12:23
Dat is toch zo? Als ik het niet aankaart, gaat alles gewoon zo door.
Ik zeg daarmee dat het niet persé zijn bom onder de relatie is.

Ik be degene die hier geen grenzen in stelde, omdat ik vond dat dat niet aan mij is. Maar daardoor ben ik wel degene die steeds geen zin heeft.

Omdat ik het échte probleem niet durfde te benoemen om hem niet te kwetsen. En mijn gebrek aan lust is nu vooral de bom onder onze relatie.

Het lijkt er een beetje op dat jullie er beiden instaan met een houding van ik vind jou niet meer leuk, maar ach... ik heb nou eenmaal de keuze gemaakt en dus gaan we dan maar samen ongelukkig zijn tot de dood ons scheidt.

Dat zou ik als ik jou was zowel mijzelf als jouw man niet aan willen doen.
DS1971 schreef:
04-02-2022 12:30
Het lijkt er een beetje op dat jullie er beiden instaan met een houding van ik vind jou niet meer leuk, maar ach... ik heb nou eenmaal de keuze gemaakt en dus gaan we dan maar samen ongelukkig zijn tot de dood ons scheidt.

Dat zou ik als ik jou was zowel mijzelf als jouw man niet aan willen doen.

Wat een onzin. Als hij tegen mij zou zeggen: ik vind je niet meer aantrekkelijk omdat je te dik bent, zou ik ook defensief worden en mijn klauwen uitslaan.

Hij hoeft dit soort pijnlijke opmerkingen echt niet glimlachend verdraagzaam te incasseren. Natuurlijk voelt hij zich gekwetst!

Hij is mens, geen robot.
Ik kan jouw redenatie niet volgen TO, al lees ik het een paar keer opnieuw.

Dit zijn toch hele klassieke relatieproblemen. Als je dit werkelijk als jouw persoonlijke probleem ziet, zie ik niet hoe je tot oplossingen kan komen.

Intimiteit en verbinding zijn altijd een verantwoordelijkheid van jullie samen. En het is jouw verantwoordelijkheid om uit te spreken hoe je je voelt, als er iets niet goed zit. Niet door de ander te bekritiseren, maar door te delen wat je voelt en wat je nodig hebt.

Als je dit in je eentje gaat opkroppen en vermijden raak je alleen maar verder van elkaar, en boos en wrokkig.
-Lucille- schreef:

Was jij niet degene die schreef dat ik niet zo moest zeuren over de lage seksfrequentie die ik heb terwijl ik dat zelf wel een probleem vind? Nu doe jij exact hetzelfde, over wat een ander probleem lijkt maar uiteindelijk niet eens veel verschilt qua impact op de relatie op langere termijn.

Kortom: niet zo zeuren joh. Het is voor hem erg invasief dit van jou te moeten horen.
Typho schreef:
04-02-2022 12:43
Was jij niet degene die schreef dat ik niet zo moest zeuren over de lage seksfrequentie die ik heb terwijl ik dat zelf wel een probleem vind? Nu doe jij exact hetzelfde, over wat een ander probleem lijkt maar uiteindelijk niet eens veel verschilt qua impact op de relatie op langere termijn.

Kortom: niet zo zeuren joh. Het is voor hem erg invasief dit van jou te moeten horen.
het is geen zeuren, het is een TO met een relatieprobleem

en dat ze een keer onaardig(?) was tegen je over jouw relatieprobleem, maar dat niet eens anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven