Mijn man eet te veel
woensdag 2 februari 2022 om 12:03
Mijn man eet te veel. En is dus te zwaar. Ruim honderd kilo zal het nu zijn.
En naast dat het ongezond is, merk ik dat het vrijen er lastiger door wordt. Zo'n zwaar lijf voelt niet prettig op me. Door de buik voel ik minder.
En ik vind het ook gewoon niet aantrekkelijk, zoals hij constant naast me eet. Ik haal bewust niets ongezonds in huis, maar dan eet hij boterhammen, cruesli, gewoon alles wat beschikbaar is.
Er over praten lukt niet. Hij ziet het niet. Wil het niet zien. Zegt maandag te beginnen met betere gewoontes, maar doet dat nooit. Voelt zich aangevallen. Ik breng het verkeerd, het komt door mij, ik eet vast stiekem ongezonde dingen (hij ziet me nooit snoepen/snacken inderdaad), ik heb teveel kritiek etc.
En dat is natuurlijk ook zo. Ik heb kritiek. Ik heb er niets van te vinden, ben zijn moeder niet, hij is volwassen, kan prima zelf beslissen. Maar moet ik dan gewoon toekijken hoe hij zich naar morbide obesitas toe eet?
En naast dat het ongezond is, merk ik dat het vrijen er lastiger door wordt. Zo'n zwaar lijf voelt niet prettig op me. Door de buik voel ik minder.
En ik vind het ook gewoon niet aantrekkelijk, zoals hij constant naast me eet. Ik haal bewust niets ongezonds in huis, maar dan eet hij boterhammen, cruesli, gewoon alles wat beschikbaar is.
Er over praten lukt niet. Hij ziet het niet. Wil het niet zien. Zegt maandag te beginnen met betere gewoontes, maar doet dat nooit. Voelt zich aangevallen. Ik breng het verkeerd, het komt door mij, ik eet vast stiekem ongezonde dingen (hij ziet me nooit snoepen/snacken inderdaad), ik heb teveel kritiek etc.
En dat is natuurlijk ook zo. Ik heb kritiek. Ik heb er niets van te vinden, ben zijn moeder niet, hij is volwassen, kan prima zelf beslissen. Maar moet ik dan gewoon toekijken hoe hij zich naar morbide obesitas toe eet?
vrijdag 4 februari 2022 om 14:20
Ik ben tot hier gekomen en reageer nu toch maar, want ik zie óók veel aannames over hoe makkelijk het wel eens zou kunnen zijn om af te vallen. "Gewoon minder eten" Was het maar zo makkelijk.-Lucille- schreef: ↑02-02-2022 15:24Nee. Hij slaapt erg slecht, en is in afwachting van een slaaponderzoek. Door overgewicht snurkt hij erg. En waarschijnlijk zelfs apneu. Dat zou voldoende reden moeten zijn om minder te gaan eten. Dat geeft aan dat het onvoldoende werkt om maar zoveel mogelijk goede argumenten op tafel te gooien totdat het kwartje valt. Hij wéét het wel. Maar de knop omzetten is moeilijk.
IK wil je het boek 'Vet belangrijk' aanraden. Daar staat heel veel interessante informatie in over hoe "makkelijk" het is af te vallen. En het kan best dat dat geen van alle van toepassing is op jouw man, maar mogelijk geeft het jou toch wat inzicht.

Verder kun je met een dikkere man nog steeds lekkere seks hebben. In tegenstelling tot wat iemand hier als grapje zei, je kunt juist heel goed bovenop zitten. En 'piemel zoeken' valt ook alles mee.
Daarnaast ben ik blij dat mijn man niet dacht zoals jij. Ik ben namelijk ook 30 kilo zwaarder dan toen we wat kregen, maar hij vindt mij nog steeds aantrekkelijk.
Sterkte
Voor jullie allebei.
Later is nu
vrijdag 4 februari 2022 om 14:26
Goh, ik wist niet dat het een wedstrijd was.Taskmaster schreef: ↑04-02-2022 13:29Nope. Maar je cancelt het uit met al je onzin over dik en slank. Dus al met al, toch in de min.
Lucille, ik vroeg al eerder, kunnen jullie een teammissie maken van zijn slaapprobleem icm zijn eetlust?
Ik heb heel erg het gevoel dat jullie iets nodig hebben dat jullie weer verbindt.
Ik denk dat je hem mist als gelijkwaardig maatje, klopt dat?
En heb je dat ook al eens naar hem uitgesproken?
vrijdag 4 februari 2022 om 14:26
Ik denk dat je mij bedoelde. Ja als mijn man 40 kilo zou aankomen, dan zou ik weggaan en andersom ook hoor. Wij delen een passie voor gezond koken en sporten. Zo hebben we elkaar ook leren kennen. En tuurlijk naar mate je ouder wordt, verandert een lichaam. Maar als mijn man heel veel zou aankomen omdat hij stopt met gezond eten en sporten én hij besluit dat het prima is zo, dan passen wij niet meer bij elkaar. Dat komt dan niet alleen door zijn lichaam, maar ook gewoon dat wij dan niet meer matchen op meerdere gebieden. Dat we niet meer dezelfde interesses en hobby's delen. Mijn man heeft namelijk niet de aanleg om veel aan te komen, dus in zijn geval zou dat echt eigen keuze zijn.Taskmaster schreef: ↑02-02-2022 16:14Nogmaals, zij zei 'als hij obees wordt, ben ik weg'.
Als ze dat niet zo bedoelde, moet ze dat niet zo opschrijven. Maar ze schreef het wel zo op, en dus kan ik daaruit prima concluderen dat ze dat bedoelde.
Dat ik voor ziekte een uitzondering maak, is omdat dit buiten iemands macht ligt.
Jij kan dan wel blijven zeggen dat het oppervlakkig is, maar waarom zou ik nog 40 of 50 jaar bij iemand blijven die ik dan fysiek en mentaal niet meer aantrekkelijk vindt en waar ik geen gemeenschappelijk interesses mee deel. Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen met overgewicht lui zijn en te veel eten, maar bij mijn partner zou dit dus wel het geval zijn en dat is waar ik op zou afknappen.
vrijdag 4 februari 2022 om 14:42
Rooss4.0 schreef: ↑04-02-2022 14:26Goh, ik wist niet dat het een wedstrijd was.
Lucille, ik vroeg al eerder, kunnen jullie een teammissie maken van zijn slaapprobleem icm zijn eetlust?
Ik heb heel erg het gevoel dat jullie iets nodig hebben dat jullie weer verbindt.
Ik denk dat je hem mist als gelijkwaardig maatje, klopt dat?
En heb je dat ook al eens naar hem uitgesproken?
Wij zijn gelijkwaardig. Maar ik ben wellicht te voorzichtig. Ik vind het moeilijk om hem te kwetsen. Ik heb te lang gehoopt dat het niet zo uit de hand zou lopen, dat hij op tijd zélf het licht zou zien. En ik baal vooral heel erg om dit tegen hem te zeggen. Maar nog langer mijn mond houden creëert een nog grotere afstand.
vrijdag 4 februari 2022 om 15:10
vrijdag 4 februari 2022 om 15:18
Ik denk:-Lucille- schreef: ↑04-02-2022 13:46Hoe kan ik dan concreet vertellen dat ik hem te dik vind, dat het me belemmert in de aantrekkingskracht, zonder hem te kwetsen? Natuurlijk doet het iets met hem. Natuurlijk voelt hij zich aangevallen.
Als ik een topic zou schrijven: Mijn man vind me te dik, wil dat ik ga afvallen, voelt zich zo niet tot me aangetrokken. Dan zouden jullie vast ook reageren met: Echte liefde is onvoorwaardelijk, wat kortzichtig van hem, heeft hij dat geen begrip voor jouw zwangerschap/ziekte/werk/vermoeidheid/hij is zelf ook geen achttien meer / etc.
En ik wil ook niet dat zoiets sufs als overgewicht zo'n grote rol speelt. Maar toch is de seks fysiek nu lastiger, minder geil, het staat letterlijk tussen ons in. En ik vind dat onaantrekkelijk van mezelf dat ik dat vind. En is dat dan kop in het zand steken? Of iets bedekken met de mantel der liefde?
Is het liefdevol om hem niet te willen kwetsen? Of juist liefdeloos naar mezelf dat ik mijn grenzen niet aangeef? Beide denk ik.
Is het liefdeloos van hem dat hij zichzelf zo verwaarloosd? Of is het hem ook maar overkomen door de tand des tijds/ werk / drukte / slecht slapen?
Ik zou willen dat ik er blind voor was. Dat ik me er minder aan zou storen. Aan de andere kant weet ik ook zeker dat hij er wel iets van zou zeggen als ik een BMI van 31 zou hebben.
1: word het eerst met jezelf eens over wat voor jou belangrijk is en accepteer dat van jezelf. Jezelf afwijzen om wat je voelt maakt het heel onduidelijk, ook voor jezelf.
2: zijn gevoelens zijn niet jouw verantwoordelijkheid, je moet overal over kunnen praten in een relatie als je dat op een respectvolle manier doet.
3: de antwoorden over hoe het komt wat hij doet kan je naar op zoek gaan in een open gesprek.
Praten jullie wel succesvol over andere dingen?
Het lijkt mij ook heel ingewikkeld trouwens, ik ben nooit zo ver gekomen in een relatie dat je samen zoiets overwint.
vrijdag 4 februari 2022 om 15:29
Lastige gesprekken in een relatie hebben heel vaak het risico dat je de ander kwetst. Dat is geen reden om ze niet te voeren.-Lucille- schreef: ↑04-02-2022 14:42Wij zijn gelijkwaardig. Maar ik ben wellicht te voorzichtig. Ik vind het moeilijk om hem te kwetsen. Ik heb te lang gehoopt dat het niet zo uit de hand zou lopen, dat hij op tijd zélf het licht zou zien. En ik baal vooral heel erg om dit tegen hem te zeggen. Maar nog langer mijn mond houden creëert een nog grotere afstand.
Algemene tip: hou het bij jezelf. Vertel hem wat het met jou doet. Dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid en dat je niet wil dat hij straks klachten krijgt en misschien wel erger. 5 kg per jaar is veel. Dat is over 10 jaar er 50 kg bij.
En daarnaast geniet je veel minder van de seks, heb je er minder zin in en dat je bang bent dat je straks gewoon met tegenzin seks met hem hebt (en dat is niet een situatie waar je in wil komen, aangezien het dan van kwaad tot erger zal gaan).
Dat je graag met hem oud wil worden en dat je dat dus niet ziet zitten als hij door ongezond leven misschien helemaal niet zo oud wordt en dat je ook geen trek hebt om het seksleven te zien verpieteren in de tussentijd.
Zoiets bijvoorbeeld.
En probeer dan afspraken te maken. Dat hij hulp gaat zoeken, of dat er toch bepaalde veranderingen gaan komen.
vrijdag 4 februari 2022 om 16:28
je gaat hem geheid kwetsen en hij jou ook-Lucille- schreef: ↑04-02-2022 14:42Wij zijn gelijkwaardig. Maar ik ben wellicht te voorzichtig. Ik vind het moeilijk om hem te kwetsen. Ik heb te lang gehoopt dat het niet zo uit de hand zou lopen, dat hij op tijd zélf het licht zou zien. En ik baal vooral heel erg om dit tegen hem te zeggen. Maar nog langer mijn mond houden creëert een nog grotere afstand.
Maar houd samen het doel voor ogen: Samen oud worden!
Juist als jij openstaat voor zijn punten die hij heeft et jou, zal hij openstaan voor jouw punten richting hem
Sterkte hoor, dit zijn slopende gesprekken!
vrijdag 4 februari 2022 om 16:30
ik zou je vragen:-Lucille- schreef: ↑04-02-2022 13:46
Als ik een topic zou schrijven: Mijn man vind me te dik, wil dat ik ga afvallen, voelt zich zo niet tot me aangetrokken. Dan zouden jullie vast ook reageren met: Echte liefde is onvoorwaardelijk, wat kortzichtig van hem, heeft hij dat geen begrip voor jouw zwangerschap/ziekte/werk/vermoeidheid/hij is zelf ook geen achttien meer / etc.
heeft hij eigenlijk gelijk? ben je aangekomen de laatste tijd?
Weet je hoe het komt? Wil je zelf van die kilo's af? etc
vrijdag 4 februari 2022 om 19:06
niet, dat kun je niet voorkomen. Je kunt wel kijken of je er een een open en eerlijk gesprek over kunt hebben.-Lucille- schreef: ↑04-02-2022 13:46Hoe kan ik dan concreet vertellen dat ik hem te dik vind, dat het me belemmert in de aantrekkingskracht, zonder hem te kwetsen? Natuurlijk doet het iets met hem. Natuurlijk voelt hij zich aangevallen.
En ik wil ook niet dat zoiets sufs als overgewicht zo'n grote rol speelt. Maar toch is de seks fysiek nu lastiger, minder geil, het staat letterlijk tussen ons in. En ik vind dat onaantrekkelijk van mezelf dat ik dat vind. En is dat dan kop in het zand steken? Of iets bedekken met de mantel der liefde?
Is het liefdevol om hem niet te willen kwetsen? Of juist liefdeloos naar mezelf dat ik mijn grenzen niet aangeef? Beide denk ik.
Is het liefdeloos van hem dat hij zichzelf zo verwaarloosd? Of is het hem ook maar overkomen door de tand des tijds/ werk / drukte / slecht slapen?
Ik zou willen dat ik er blind voor was. Dat ik me er minder aan zou storen. Aan de andere kant weet ik ook zeker dat hij er wel iets van zou zeggen als ik een BMI van 31 zou hebben.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 4 februari 2022 om 19:17
Dat zijn ook de reacties die ik meestal zie in topics die daarover gaan, het is echt niet dat iedereen daar de vrouw naar de mond praat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 4 februari 2022 om 20:00
Je kwetst je man omdat je van hem houdt en bij hem wil blijven. Je kwetst hem omdat je opkomt voor je gezin. Als je van iemand houdt dan kwets je iemand alleen als het uiteindelijke doel is dat die persoon gelukkiger wordt. Je man is echt niet gelukkig, en over-eten gaat het niet oplossen (of in ieder geval is het effect te kort). Er is een verschil tussen eten en onuitputtelijke trek, het zou sowieso beter zijn om er achter te komen waarom hij zoveel eet. Is hij niet ongerust dat zijn eten helemaal uit de hand is gelopen en tot hoe ver wil hij gaan?-Lucille- schreef: ↑04-02-2022 13:46Hoe kan ik dan concreet vertellen dat ik hem te dik vind, dat het me belemmert in de aantrekkingskracht, zonder hem te kwetsen? Natuurlijk doet het iets met hem. Natuurlijk voelt hij zich aangevallen.
Blijf rustig en geduldig, herhaal dat je het vraagt omdat je van hem houdt maar blijf eerlijk over je eigen gevoelens. Nooit aanvallen of je gelijk willen halen want dan drijf je iemand in een hoek en heb je eigenlijk weer geen goed gesprek.
vrijdag 4 februari 2022 om 20:21
Het is niet eens het uiterlijke wat zo belangrijk is, maar wel alle andere aspecten van over-eten en overgewicht. Er hangt een enorme lijst van gezondheidsgevaren aan overgewicht, kan je van roken maar één soort kanker krijgen, bij overgewicht is de lijst oneindig inclusief allerlei invaliderende ziekten. Nee, afvallen is niet makkelijk en niemand zal dat beweren maar er wordt veel te licht gedacht over de gevaren.Dreamer schreef: ↑04-02-2022 14:20Ik ben tot hier gekomen en reageer nu toch maar, want ik zie óók veel aannames over hoe makkelijk het wel eens zou kunnen zijn om af te vallen. "Gewoon minder eten" Was het maar zo makkelijk.
Verder kun je met een dikkere man nog steeds lekkere seks hebben. In tegenstelling tot wat iemand hier als grapje zei, je kunt juist heel goed bovenop zitten. En 'piemel zoeken' valt ook alles mee.
Maar kun jij je voorstellen dat iemand helemaal geen zin heeft om sowieso seks met iemand te hebben die heel dik is? Het gaat niet om of het wel of iet kan, het gaat om er helemaal geen zin meer inhebben.
Daarnaast ben ik blij dat mijn man niet dacht zoals jij. Ik ben namelijk ook 30 kilo zwaarder dan toen we wat kregen, maar hij vindt mij nog steeds aantrekkelijk.
En dat is fantastisch, maar ik vind het wel een beetje gemeen om zo de nadruk te leggen op "dat jouw man gelukkig anders is dan TO", dat klinkt alsof je minder mens bent als je uiterlijk ook belangrijk vindt.
Sterkte![]()
Voor jullie allebei.
Het is niet opwindend om te zien hoe je partner de hele dag zich vol stopt. Ook als je denkt dat niemand het merkt of ziet, als je samen leeft merk je veel. Het is zoiets als iemand de hele tijd naar de tuin loopt om een sigaret te roken, het roken is op zich het probleem niet maar wat het doet met iemands gedrag wel. Dat onrustige, dat moeten en daar altijd maar mee bezig zijn.
vrijdag 4 februari 2022 om 21:18
Sorry, erg off topic..... maar ehh roken verhoogd de kans op een heleboel soorten kanker, volgens mij zou dat toch ondertussen algemeen bekend moeten zijn.....DingDong schreef: ↑04-02-2022 20:21Het is niet eens het uiterlijke wat zo belangrijk is, maar wel alle andere aspecten van over-eten en overgewicht. Er hangt een enorme lijst van gezondheidsgevaren aan overgewicht, kan je van roken maar één soort kanker krijgen, bij overgewicht is de lijst oneindig inclusief allerlei invaliderende ziekten. Nee, afvallen is niet makkelijk en niemand zal dat beweren maar er wordt veel te licht gedacht over de gevaren.
Het is niet opwindend om te zien hoe je partner de hele dag zich vol stopt. Ook als je denkt dat niemand het merkt of ziet, als je samen leeft merk je veel. Het is zoiets als iemand de hele tijd naar de tuin loopt om een sigaret te roken, het roken is op zich het probleem niet maar wat het doet met iemands gedrag wel. Dat onrustige, dat moeten en daar altijd maar mee bezig zijn.
What would Patsy do?
vrijdag 4 februari 2022 om 21:24
Mooie post. Ben het sowieso heel erg eens met alles wat je in dit topic zegt, DS1971.DS1971 schreef: ↑04-02-2022 15:29Lastige gesprekken in een relatie hebben heel vaak het risico dat je de ander kwetst. Dat is geen reden om ze niet te voeren.
Algemene tip: hou het bij jezelf. Vertel hem wat het met jou doet. Dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid en dat je niet wil dat hij straks klachten krijgt en misschien wel erger. 5 kg per jaar is veel. Dat is over 10 jaar er 50 kg bij.
En daarnaast geniet je veel minder van de seks, heb je er minder zin in en dat je bang bent dat je straks gewoon met tegenzin seks met hem hebt (en dat is niet een situatie waar je in wil komen, aangezien het dan van kwaad tot erger zal gaan).
Dat je graag met hem oud wil worden en dat je dat dus niet ziet zitten als hij door ongezond leven misschien helemaal niet zo oud wordt en dat je ook geen trek hebt om het seksleven te zien verpieteren in de tussentijd.
Zoiets bijvoorbeeld.
En probeer dan afspraken te maken. Dat hij hulp gaat zoeken, of dat er toch bepaalde veranderingen gaan komen.
vrijdag 4 februari 2022 om 21:49
vrijdag 4 februari 2022 om 22:07
De einduitslag is toch dat elke roker sterft aan longkanker maar dat niet iedereen met longkanker rookt? Ze kunnen trouwens ook CPOD ontwikkelen maar je kan met overgewicht al heel jong suikerziekte ontwikkelen. Uiteindelijk is het bij beide natuurlijk zonde dat je je gezondheid op het spel zet maar veel erger is eigenlijk het prijskaartje wat eraan hangt. 79 Miljard is het nu per jaar. Overgewicht is net als roken, op het moment dat je rookt/eet is het heerlijk maar het heeft verder geen voordelen.
vrijdag 4 februari 2022 om 22:22
Het is misschien niet het meest perfecte voorbeeld maar om nu alle verslavingen en hun effecten te behandelen, daar was ik dan weer te lui voor.Pindakaasjes schreef: ↑04-02-2022 21:49Ik moest dat ook wel even 3 keer lezen.
En alcohol is dan zeker alleen funest voor je lever!![]()
vrijdag 4 februari 2022 om 22:26
Nee, hoor, je verhoogt het risico op heel veel verschillende soorten kanker als je rookt... Niet alleen longkanker, dat is echt een fabel... Overigens denk ik dat er geen dokter is die je zal af raden om te stoppen met roken, omdat je er mogelijk van aan zult komen. En ja, ook overgewicht brengt allerlei risico met zich mee....DingDong schreef: ↑04-02-2022 22:07De einduitslag is toch dat elke roker sterft aan longkanker maar dat niet iedereen met longkanker rookt? Ze kunnen trouwens ook CPOD ontwikkelen maar je kan met overgewicht al heel jong suikerziekte ontwikkelen. Uiteindelijk is het bij beide natuurlijk zonde dat je je gezondheid op het spel zet maar veel erger is eigenlijk het prijskaartje wat eraan hangt. 79 Miljard is het nu per jaar. Overgewicht is net als roken, op het moment dat je rookt/eet is het heerlijk maar het heeft verder geen voordelen.
What would Patsy do?
vrijdag 4 februari 2022 om 22:34
Nah
Aniway, het is wel een feit dat de welvaartsziektes de pan uit stijgen.