Overlijden ex-schoonzus van partner
dinsdag 8 februari 2022 om 22:07
Dag allemaal,
Zoals jullie al konden lezen in de titel is de ex-schoonzus van mijn partner totaal onverwacht overleden. De zus van zijn ex, dus.
Eerst was er vooral ongeloof omdat ze nog zo jong is, maar na een paar dagen heeft bij hem het verdriet de bovenhand genomen.
Mijn vriend heeft haar 17 jaar gekend, dus is het normaal dat je hierom rouwt, ook al maak je al meer dan twee jaar geen deel meer uit van de familie.
Ik heb haar niet persoonlijk gekend, dus weet ik niet goed hoe ik hem hierin kan troosten.
Ik ondervond dat hij vandaag wat afstandelijker was dan normaal en ik had meteen door dat hij het waarschijnlijk moeilijk had. Iemand tips hoe ik hier het beste mee omga?
Zoals jullie al konden lezen in de titel is de ex-schoonzus van mijn partner totaal onverwacht overleden. De zus van zijn ex, dus.
Eerst was er vooral ongeloof omdat ze nog zo jong is, maar na een paar dagen heeft bij hem het verdriet de bovenhand genomen.
Mijn vriend heeft haar 17 jaar gekend, dus is het normaal dat je hierom rouwt, ook al maak je al meer dan twee jaar geen deel meer uit van de familie.
Ik heb haar niet persoonlijk gekend, dus weet ik niet goed hoe ik hem hierin kan troosten.
Ik ondervond dat hij vandaag wat afstandelijker was dan normaal en ik had meteen door dat hij het waarschijnlijk moeilijk had. Iemand tips hoe ik hier het beste mee omga?
woensdag 9 februari 2022 om 14:14
Het maakt toch niet uit of jij haar kende of wat hun relatie was? Hij is verdrietig omdat iemand waar hij om gaf is overleden. Hoe zou je ermee omgaan als zijn tante die je nog nooit ontmoet had was overleden?
Het ligt een beetje aan wat voor type het is, maar gewoon vertellen dat je er voor hem bent als hij wil praten lijkt me minimaal.
Het ligt een beetje aan wat voor type het is, maar gewoon vertellen dat je er voor hem bent als hij wil praten lijkt me minimaal.
woensdag 9 februari 2022 om 19:08
Ik weet niet echt of het uitmaakt of ik haar kende of niet, ik schetste de situatie zodat jullie er een beter zicht op zouden hebben.Ladida1981 schreef: ↑09-02-2022 14:14Het maakt toch niet uit of jij haar kende of wat hun relatie was? Hij is verdrietig omdat iemand waar hij om gaf is overleden. Hoe zou je ermee omgaan als zijn tante die je nog nooit ontmoet had was overleden?
Maar het is wel zo dat hij me precies wat ontweek. Toen ik hem zei dat hij er bij mij mee terechtkon, antwoordde hij dat hij me er niet mee wilde belasten. Maar is dat niet wat partners doen? Elkaar ook steunen wanneer er iets ingrijpends gebeurt?
woensdag 9 februari 2022 om 19:11
Hij had al twee jaar geen contact meer met haar. Naar wat ik al eerder had vernomen, hadden ze best wel een goed contact tijdens de relatie met haar zus, maar niet in die mate dat ze achteraf nog contact hielden.
Uiteraard speelt hier waarschijnlijk mee dat hij degene is geweest die de relatie had verbroken. Al hield hij wel nog van zijn ex, biechtte hij me op, maar niet meer op dezelfde manier.
woensdag 9 februari 2022 om 19:12
woensdag 9 februari 2022 om 19:20
Ik zeg nergens dat hij niet mag rouwen, ik weet alleen niet goed hoe ik ermee moet omgaan. Ik vind het heel erg wat er is gebeurd en ik weet hoe het voelt omdat ik zelf iemand ben verloren op jonge leeftijd. Ik weet ook dat het dan vooral helend werkt wanneer je samen met degenen bent die ook die persoon van heel dichtbij hebben gekend. Ik kende haar niet, maar hij is wel mijn partner.Sjaantje37 schreef: ↑09-02-2022 19:12Zij is 17 jaar zijn schoonzus geweest en sinds 2 jaar gescheiden van zijn partner mag hij aub rouwen?!
woensdag 9 februari 2022 om 19:21
Twee en een half jaar om exact te zijn, al doen die paar luttele maanden er waarschijnlijk niet toe.Sjaantje37 schreef: ↑09-02-2022 19:12Zij is 17 jaar zijn schoonzus geweest en sinds 2 jaar gescheiden van zijn partner mag hij aub rouwen?!
woensdag 9 februari 2022 om 19:25
Geef hem tijd, dring je niet op, ga niet steeds vragen hoe hij zich voelt. Een kus, een aai door zijn haar als je achter hem langs loopt. Geef hem ruimte om bv contact te hebben met zijn ex of haar ouders, via bezoek, bellen, een brief. Ga dan niet gelijk denken dat hij weer iets met zijn ex wil.
Hij komt er wel doorheen, het is nu nog vers maar de tijd legt er een dekentje overheen.
Je hoeft niet heel erg je best te doen. Laat hem gewoon zijn gang gaan.
Hij komt er wel doorheen, het is nu nog vers maar de tijd legt er een dekentje overheen.
woensdag 9 februari 2022 om 19:32
Dankjewel, Ambra! Jouw raad ga ik zeker opvolgen!ambra schreef: ↑09-02-2022 19:25Geef hem tijd, dring je niet op, ga niet steeds vragen hoe hij zich voelt. Een kus, een aai door zijn haar als je achter hem langs loopt. Geef hem ruimte om bv contact te hebben met zijn ex of haar ouders, via bezoek, bellen, een brief. Ga dan niet gelijk denken dat hij weer iets met zijn ex wil.
woensdag 9 februari 2022 om 19:39
Ik vind rouwen wel erg zwaar.Sjaantje37 schreef: ↑09-02-2022 19:12Zij is 17 jaar zijn schoonzus geweest en sinds 2 jaar gescheiden van zijn partner mag hij aub rouwen?!
Dat hij geschrokken/van slag is lijkt mij logischer
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 9 februari 2022 om 20:23
Denk ook dat dit inderdaad het geval is. Per slot van rekening heeft hij 17 jaar lang deel uitgemaakt van haar familie.
Het was ook de enorm gezellige tante van zijn dochter. Dat speelt uiteraard ook.
woensdag 9 februari 2022 om 20:26
Oh, ja, dat is natuurlijk ook zo.
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 10 februari 2022 om 10:16
Ik zou hem zeggen dat als hij nu contact wil opnemen met zijn ex en/of haar familie hij dit vooral moet doen en ik daar niks van zou vinden. Dat als ik die ex was geweest het waarschijnlijk ook fijn had gevonden iets van hem te horen. Een kaartje, een telefoontje oid. Misschien worstelt hij daar nu mee. Of hij dat wel of niet moet doen en wat jij daar dan weer van zou vinden. En dat je het logisch vindt dat dit hem raakt ook als hij haar twee niet gezien of gesproken heeft. 17 jaar is gewoon echt niet niks
donderdag 10 februari 2022 om 10:19
donderdag 10 februari 2022 om 10:22
Mocht mijn lief dat tegen me zeggen dan antwoord ik dat ik zelf wel kon bedenken dat ik vrij ben om contact op te nemen met mijn ex schoonfamilie, ik daar geen toestemming voor nodig heb en het me volledig koud zou laten wat hij daar van vindt.sneeuwwitje80 schreef: ↑10-02-2022 10:16Ik zou hem zeggen dat als hij nu contact wil opnemen met zijn ex en/of haar familie hij dit vooral moet doen en ik daar niks van zou vinden. Dat als ik die ex was geweest het waarschijnlijk ook fijn had gevonden iets van hem te horen. Een kaartje, een telefoontje oid. Misschien worstelt hij daar nu mee. Of hij dat wel of niet moet doen en wat jij daar dan weer van zou vinden. En dat je het logisch vindt dat dit hem raakt ook als hij haar twee niet gezien of gesproken heeft. 17 jaar is gewoon echt niet niks
Maar misschien ben ik dan ook al te lang single en baas over mezelf.
donderdag 10 februari 2022 om 10:22
Waarschijnlijk vindt hij de situatie ook ingewikkeld wat natuurlijk ook niet helpt. Misschien heeft hij zelf ook nog helemaal niet helder of hij nou geschokt, verdrietig of diep in de rouw zit (of een mix van bovenstaande). En omdat jij de persoon niet kent is het ook weer lastig.
Ik zou, zoals hierboven ook al is omschreven, hem de ruimte geven en vertellen dat het oke is als hij contact met ex opneemt. Dat je daar niets in zoekt (en dat ook echt niet doen!) en hem gewoon thuis af en toe een lief gebaar geven (kus, knuffel, etc).
Ik zou, zoals hierboven ook al is omschreven, hem de ruimte geven en vertellen dat het oke is als hij contact met ex opneemt. Dat je daar niets in zoekt (en dat ook echt niet doen!) en hem gewoon thuis af en toe een lief gebaar geven (kus, knuffel, etc).
donderdag 10 februari 2022 om 10:29
Ik weet nog goed dat mijn ex mij s' nachts wakker belde toen zijn vader was overleden. We waren toen nog tieners, en hadden al een tijdje geen verkering meer. We zijn nu ontzettend veel tijd verder, maar spreken elkaar nog en het is voor hem heel fijn dat ik zijn vader nog gekend heb. Het is iets wat ons verbind.
In jou geval is je partner altijd bij de familie betrokken gebleven door zijn dochter. Het was haar tante, ze is jong overleden. Dat doet pijn, logisch! Geef hem gewoon de ruimte, probeer niet te veel te analyseren of aan hem te trekken. Als hij het wil delen dan komt hij ermee, maar het inderdaad logisch als hij hier eventueel over praat met zijn ex.
In jou geval is je partner altijd bij de familie betrokken gebleven door zijn dochter. Het was haar tante, ze is jong overleden. Dat doet pijn, logisch! Geef hem gewoon de ruimte, probeer niet te veel te analyseren of aan hem te trekken. Als hij het wil delen dan komt hij ermee, maar het inderdaad logisch als hij hier eventueel over praat met zijn ex.
donderdag 10 februari 2022 om 10:40
Iedereen is baas van zichzelf. Ook als je in een relatie zit, maar je houdt wel rekening met de gevoelens van anderen en soms is het lastig om te beoordelen wat een ander ergens van zou vinden. Zeker als je in een achtbaan van emoties zit bij een plotseling overlijden van iemand die je wellicht heel dierbaar was. Dan is het handig dat je partner gewoon even een bevestiging geeft, terwijl je natuurlijk helemaal geen toestemming nodig hebt. Dat je partner je gewoon even een zetje de goeie richting op geeft.Attraverso schreef: ↑10-02-2022 10:22Mocht mijn lief dat tegen me zeggen dan antwoord ik dat ik zelf wel kon bedenken dat ik vrij ben om contact op te nemen met mijn ex schoonfamilie, ik daar geen toestemming voor nodig heb en het me volledig koud zou laten wat hij daar van vindt.
Maar misschien ben ik dan ook al te lang single en baas over mezelf.
donderdag 10 februari 2022 om 14:36
zaterdag 12 februari 2022 om 09:32
Ik denk dat je hetzelfde moet doen als bij ieder ander overlijden van een dierbare.
Laat hem rouwen zoals hij wil.
Ik kruip bij verdriet altijd in mijn schulp, wil graag alleen zijn met mijn gedachten of gewoon alleen in de tuin gaan werken ofzo. Doodvermoeiend als ik van mijn partner erover moet praten omdat mijn partner dat op dat moment wil. Of omdat ik afstandelijk lijk. Ja duh!
Dus wat je hebt gedaan ( zeggen dat je er voor hem bent als hij wil) lijkt mij helemaal prima.
Laat hem rouwen zoals hij wil.
Ik kruip bij verdriet altijd in mijn schulp, wil graag alleen zijn met mijn gedachten of gewoon alleen in de tuin gaan werken ofzo. Doodvermoeiend als ik van mijn partner erover moet praten omdat mijn partner dat op dat moment wil. Of omdat ik afstandelijk lijk. Ja duh!
Dus wat je hebt gedaan ( zeggen dat je er voor hem bent als hij wil) lijkt mij helemaal prima.