Knuffel van vrienden

29-03-2022 11:30 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet erg aanrakerig of knuffelig van mezelf, maar ik was altijd gewend om oude vrienden bij begroeting en afscheid, of bij verdriet, soms even een knuffel te geven, of even een hand op hun arm.

Toen kwam corona, de 1,5 meter maatregel en in die tijd ben ik ook verhuisd naar een andere uithoek van het land.

Nu is het zo dat ik mijn huidige vriendenkring allemaal in coronatijd heb ontmoet. Hierdoor is het nooit onze gewoonte geweest om elkaar aan te raken. Iedereen bewaart eigenlijk continu afstand, vandaag de dag nog steeds. Wat ik begrijp en respecteer, want er is nog steeds corona en deze mensen hebben allemaal nog ouders of zelfs opa's en oma's die ze niet willen ziek maken.

Ik heb zelf geen gezin of partner, en geen ouders/familie meer, en ook geen collega's.
Dus de enige mensen die mij nog wel eens fysiek aanraken zijn de tandarts of een andere zorgverlener en incidenteel een oude vriend/kennis van vroeger. Hoewel ik dus nooit heel aanrakerig ben geweest als ik mezelf met anderen vergelijk, merk ik dat ik compleet kan opleven van zo'n liefdevolle aanraking van een vriend. Dat ik achteraf zelfs tot tranen toe geroerd ben door die aanraking, omdat ik het zo mis.

Vorige week was ik bij een (corona-)vriendin en na samen lol gehad te hebben zou ik haar zo graag even omhelzen bij het afscheid. Hetzelfde met een andere vriend, met hem kan ik altijd over alles praten en lachen, alleen iets als een knuffel of zelfs maar een hand op je schouder, doen we nooit.

Ik vind het moeilijk om dit onderwerp bespreekbaar te maken en me hierin kwetsbaar op te stellen, omdat ik bang ben dat het een ongemakkelijke situatie oplevert of dat iemand zich verplicht zal voelen om me een knuffel te geven. Ik ben over het algemeen erg op mezelf dus ik denk ook dat mensen het niet echt verwachten misschien.

Herkent iemand deze situatie? Hoe doen jullie dit? Of is het gewoon nog te vroeg hiervoor? Zal dit vanzelf goed komen met de tijd, of kan ik hier zelf iets mee? Ik hoop een tip te lezen waar ik iets mee kan.

Waar ik ook aan denk is om een massage te boeken, misschien neemt dan het verlangen naar aanraking wat meer af.
Ikhouvankaas schreef:
31-03-2022 12:21
Dan blijft natuurlijk nog de vraag wat TO aan de info heeft dat jij daar geen behoefte aan hebt..
Tja, dat is inherent aan forumschrijven... dat er gesprekken, meningen en ervaringen loskomen.

Ik zie zelf aanrakingen van partner en kinderen ook als iets anders dan aanrakingen/knuffels van anderen. Ik snap niet waarom die vergelijking steeds getrokken wordt.
De één houdt van lijflijk, de ander niet of iets minder.

Hoeveel lichamelijk contact ik ook met mijn partner heb, het neemt de behoefte om anderen te knuffelen of knuffels te ontvangen niet weg.
Vanzelfsprekend wel met wederzijds goedvinden als het even kan ;-D
Ikhouvankaas schreef:
Dan blijft natuurlijk nog de vraag wat TO aan de info heeft dat jij daar geen behoefte aan hebt..
Nou heb ik me laten vertellen dat neurotypische mensen ook wel eens ervaringen uitwisselen zonder dat het direct functioneel is.
Voor mij spreekt het voor zich inderdaad dat niet iedereen behoefte heeft om aangeraakt te worden door anderen.

Ik was vroeger ook zoals sommigen hier dat ik terugdeinsde of verstijfde van aanrakingen.
DontYouHatePants schreef:
29-03-2022 14:58
Ik ben redelijk aanrakerig naar de mensen die ik ken en mag.
Gewoon even een hand op hun arm tijdens een gesprek, een arm op een schouder en een knuffel heb ik ook wel altijd in de aanbieding.
Het is huidhonger wat je voelt en het is helemaal niet raar dat je dit voelt, elk mens heeft wat aanraking nodig en wat warmte.

Ik zou het gewoon aangeven bij je vrienden dat je het fijn zou vinden.

Misschien kan je zelf ook proberen om, zoals ik beschreef, bijvoorbeeld tijdens een gesprek even zelf een korte, vriendschappelijke aanraking te geven aan je vrienden.
Als ze vertellen over een prestatie waar ze trots op zijn, feliciteer en leg daarbij je arm op de schouder van de ander.
Als ze vertellen dat iets tegenzit, leg even je hand op hun arm om medeleven te tonen.
Dit soort kleine momenten zorgen ervoor dat de stap van helemaal niks naar een knuffel/meer fysiek contact vaak natuurlijk verloopt (is mijn ervaring).
En zal je ook merken wie van je vrienden het prettig vindt om aangeraakt te worden.

Naar mijn ervaring vinden de meeste mensen het fijn, even een aanraking.
Niet alle mensen 😉 Als medeleven wel, maar verder niet. Ik wil niet aangeraakt worden, niet zomaar. Ik verwacht het niet en dan onverwachts door iemand aangeraakt worden is erg intens voor mij. Daar kan ik ook van schrikken en dat is niet het effect wat de ander voor ogen heeft bij een goedbedoelde aanraking/knuffel. Dus onverwachts ook al is het maar de lichtste aanraking: nee, alsjeblieft niet doen.
Maar wel goede vrienden, die knuffel ik heel graag. Mijn moeder en zeker mijn partner; die raak ik te pas en te onpas aan.

Sorry, even over het woord huidhonger: wat een ongelofelijk rukwoord! Alsof het de huid is die moet worden aangeraakt omdat de huid daar naar verlangd?! Ik verlang naar aanraken om de verbinding te voelen, om het intieme gevoel dat dat geeft. Het liefdevolle.
Maar dat zullen de meeste mensen er ook wel mee bedoelen 🤓
LuciFee2022 schreef:
31-03-2022 11:39
Want die weten niet meer hoe ze dat aanraken vonden voor die man en kinderen?

Sommige mensen vinden dat hun hele leven gewoon niet fijn of nodig. Kan je toch gewoon aannemen?

Joe.

Die mensen hebben dus mensen waardoor ze aangeraakt worden.

Appels met peren, nogmaals.
Taskmaster schreef:
31-03-2022 12:59
Joe.

Die mensen hebben dus mensen waardoor ze aangeraakt worden.

Appels met peren, nogmaals.
Wat is nou eigenlijk je punt?

Vind je het oneerlijk dat je nooit aangeraakt wordt?
Boomvalkje schreef:
31-03-2022 12:55

Sorry, even over het woord huidhonger: wat een ongelofelijk rukwoord!
Ik vind het een heerlijk woord!
Dekt precies de lading.
Misschien is er wel een verband tussen hoeveel liefde iemand te geven heeft en hoe graag diegene anderen knuffelt. Na het lezen van dit topic zou je het wel gaan denken :P
Antoon69 schreef:
31-03-2022 13:04
Misschien is er wel een verband tussen hoeveel liefde iemand te geven heeft en hoe graag diegene anderen knuffelt. Na het lezen van dit topic zou je het wel gaan denken :P
Ik denk dat het meer iets zegt over het spreken van dezelfde liefdestaal (al mag dat op dit forum eigenlijk niet meer genoemd worden).
Deel je graag knuffels uit dan word je ook graag geknuffeld.

Als je je liefde uit in bv dienstbaarheid dan kan ik me voorstellen dat je dat ook graag terug ziet.
Antoon69 schreef:
Ligt eraan wat je onder liefde verstaat en hoe die dan geuit dient te worden..
Rooss4.0 schreef:
31-03-2022 13:03
Ik vind het een heerlijk woord!
Dekt precies de lading.
Kun je ook huidhonger hebben naar met je blote handen in de aarde wroeten, met je blote voeten in het gras lopen, onder een warme douche staan, lekker zachte kleren aan trekken, enzovoort? Of heet het dan geen huidhonger? Is het eigenlijk huid-op-huidhonger?
Antoon69 schreef:
Welnee, welk topic lees jij?
Boomvalkje schreef:
31-03-2022 13:20

Gewoon altruïsme, liefde naar je medemens.
xynix schreef:
31-03-2022 13:42
Kun je ook huidhonger hebben naar met je blote handen in de aarde wroeten, met je blote voeten in het gras lopen, onder een warme douche staan, lekker zachte kleren aan trekken, enzovoort? Of heet het dan geen huidhonger? Is het eigenlijk huid-op-huidhonger?
Haha, leuke vraag.

Ik kan heel erg hunkeren naar prut onder mijn nagels, vaak als ik niet lekker in mn vel zit. Of zin hebben om met mn blote voeten over het gras te lopen, als ik erg in mijn kop zit en moet "aarden".
Maar dat noem ik inderdaad geen huidhonger.

Huidhonger is het verlangen naar zijn behaarde borst tegen mijn onbehaarde.
De spieren onder de huid van zijn armen voelen als hij me stevig omarmt.
Gekriebeld worden door zijn 2 weken baardje als ik mijn wang tegen de zijne schuur.

Dus ja, het zou ook huidophuidhonger mogen heten!
Antoon69 schreef:
31-03-2022 13:59
Gewoon altruïsme, liefde naar je medemens.
Als je alleen uitgaat van jezelf als je dolgraag knuffels uitdeelt en de behoefte van de ontvanger niet weet, dan ben je eerder egoïstisch dan altruïstisch bezig.

Wel of niet graag knuffels ontvangen en wel of niet graag knuffels geven heeft verder niet zozeer iets te maken met hoeveel liefde je te geven hebt.

Iedereen is anders en het een is niet beter dan het ander. Durven aangeven wat je behoeftes zijn en/of checken of de ander jouw behoeftes prettig vindt lijkt me dan gewoon een stuk handiger. Het achterhalen van en anticiperen op de wensen en grenzen van de ander is voor mij liefde naar je medemens.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Boomvalkje schreef:
31-03-2022 13:20
Joh, die zit gewoon te sneren hoor. Die weet dat heus wel.
LuciFee2022 schreef:
31-03-2022 15:07
Joh, die zit gewoon te sneren hoor. Die weet dat heus wel.

:D Voel je je aangesproken zonnetje?
Rooss4.0 schreef:
31-03-2022 14:42
Haha, leuke vraag.

Ik kan heel erg hunkeren naar prut onder mijn nagels, vaak als ik niet lekker in mn vel zit. Of zin hebben om met mn blote voeten over het gras te lopen, als ik erg in mijn kop zit en moet "aarden".
Maar dat noem ik inderdaad geen huidhonger.

Huidhonger is het verlangen naar zijn behaarde borst tegen mijn onbehaarde.
De spieren onder de huid van zijn armen voelen als hij me stevig omarmt.
Gekriebeld worden door zijn 2 weken baardje als ik mijn wang tegen de zijne schuur.

Dus ja, het zou ook huidophuidhonger mogen heten!
In dit geval heb je het over een hem en een haar…..ik denk dat huidhonger ook kan bij platonische relaties/ vriendschappen.
Misschien ontstaat dat nog? Ik was ook een 'hugger', maar vooralsnog houd ik nog wel afstand van vrienden en familie.
Ikhouvankaas schreef:
Het gaat niet om mij inderdaad. Echter er zijn mensen die aanraden om iemand “gewoon” vast te pakken. Vandaar mijn input. Niet iedereen is er dol op vastgepakt te worden.
Je behoefte uitspreken is prima, en dan merk je vanzelf of die ander daar ook in mee gaat.
Er zijn genoeg mensen die lichamelijk contact prima vinden. Over het algemeen weet je dat vrij snel. Ik kan me voorstellen dat het bij de nieuwe contacten van de afgelopen 2 jaar niet zo duidelijk is. Contact en dichtbij komen werd nav de maatregelen niet nagestreefd.
Ikhouvankaas schreef:
Het is prettig om te weten dat als mensen geen behoefte hebben aan lichamelijk contact met TO, dat dat dus niets persoonlijks is.
Lorem_Ipsum schreef:
31-03-2022 16:22
Het is prettig om te weten dat als mensen geen behoefte hebben aan lichamelijk contact met TO, dat dat dus niets persoonlijks is.
En dat inderdaad.
Ttroeteltje schreef:
31-03-2022 16:17
In dit geval heb je het over een hem en een haar…..ik denk dat huidhonger ook kan bij platonische relaties/ vriendschappen.
Hm, ja zou kunnen.
Maar ik ervaar zelf dat een platonisch iemand niet dat kan stillen wat ik huidhonger noem.
Een vluchtige knuffel doet de truc niet zeg maar.

Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is, dat wanneer ik ooit oud en grijs en alleen ben, het fijn zou kunnen zijn om na het douchen even lekker ingesmeerd te worden met een fijn lotionnetje. Sowieso worden "onze" oudjes weinig aangeraakt in de regel.
Dat zou dan wel weer wat honger kunnen stillen denk ik.
Antoon69 schreef:
je kunt er een knipoog achter zetten, maar ik vind het best een kutopmerking en op de man
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Antoon69 schreef:
31-03-2022 16:11
:D Voel je je aangesproken zonnetje?
Ik niet hoor, ik moet er vooral om lachen. :lol:
Het is nogal voorspelbaar allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven