Knuffel van vrienden

29-03-2022 11:30 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet erg aanrakerig of knuffelig van mezelf, maar ik was altijd gewend om oude vrienden bij begroeting en afscheid, of bij verdriet, soms even een knuffel te geven, of even een hand op hun arm.

Toen kwam corona, de 1,5 meter maatregel en in die tijd ben ik ook verhuisd naar een andere uithoek van het land.

Nu is het zo dat ik mijn huidige vriendenkring allemaal in coronatijd heb ontmoet. Hierdoor is het nooit onze gewoonte geweest om elkaar aan te raken. Iedereen bewaart eigenlijk continu afstand, vandaag de dag nog steeds. Wat ik begrijp en respecteer, want er is nog steeds corona en deze mensen hebben allemaal nog ouders of zelfs opa's en oma's die ze niet willen ziek maken.

Ik heb zelf geen gezin of partner, en geen ouders/familie meer, en ook geen collega's.
Dus de enige mensen die mij nog wel eens fysiek aanraken zijn de tandarts of een andere zorgverlener en incidenteel een oude vriend/kennis van vroeger. Hoewel ik dus nooit heel aanrakerig ben geweest als ik mezelf met anderen vergelijk, merk ik dat ik compleet kan opleven van zo'n liefdevolle aanraking van een vriend. Dat ik achteraf zelfs tot tranen toe geroerd ben door die aanraking, omdat ik het zo mis.

Vorige week was ik bij een (corona-)vriendin en na samen lol gehad te hebben zou ik haar zo graag even omhelzen bij het afscheid. Hetzelfde met een andere vriend, met hem kan ik altijd over alles praten en lachen, alleen iets als een knuffel of zelfs maar een hand op je schouder, doen we nooit.

Ik vind het moeilijk om dit onderwerp bespreekbaar te maken en me hierin kwetsbaar op te stellen, omdat ik bang ben dat het een ongemakkelijke situatie oplevert of dat iemand zich verplicht zal voelen om me een knuffel te geven. Ik ben over het algemeen erg op mezelf dus ik denk ook dat mensen het niet echt verwachten misschien.

Herkent iemand deze situatie? Hoe doen jullie dit? Of is het gewoon nog te vroeg hiervoor? Zal dit vanzelf goed komen met de tijd, of kan ik hier zelf iets mee? Ik hoop een tip te lezen waar ik iets mee kan.

Waar ik ook aan denk is om een massage te boeken, misschien neemt dan het verlangen naar aanraking wat meer af.
Je kunt toch gewoon aan iemand vragen bij het afscheid of het goed is dat jullie een knuffel doen?
Gewoon tegen die vrienden zeggen dat je behoefte hebt aan een knuffel! Misschien hebben zij dat ook wel.
Nooit zo bij stil gestaan dat het zoveel impact kon hebben op volwassenen. Juist mooi, goed en dapper als je het wel bespreekbaar maakt. Als mensen hiervoor openstaan is dit natuurlijk een makkelijk iets waarmee ze jou blij kunnen maken. Ik zou het graag weten van mij vrienden. En door jouw post zal ik er ook eens wat meer bij stilstaan.

Niet wat je precies bedoelt maar toch uit een goed hart: :hug:
Ik vind een knuffel prettiger dan de drie zoenen, mij mag je een knuffel geven! 😊 :hug:
Ah, wat naar dat je daar zo tegenaan loopt zeg. Gewoon eerlijk over zijn, is toch helemaal niet raar bij vrienden? Als een vriendin van mij met dit verhaal zou komen, knuffelde ik haar helemaal plat :)
Heb een beetje vertrouwen dat de ander zijn of haar grens aangeeft. Je bent bang dat mensen zich verplicht gaan voelen jou te knuffelen maar dat hoef jij helemaal niet voor diegene in te vullen, zeker met corona als excuus kunnen mensen vrij makkelijk zeggen dat ze dat niet zo'n goed idee vinden.

Ik gooi mijn armen altijd open en mensen mogen daarin duiken of niet. Even goede vrienden.
De ene gooit zich er graag in, de ander zegt met een lachje "zullen we het op een boks houden? "
Voor mij allemaal goed.
Jij mag voor jezelf zorgen en de ander ook. Dus jij kan gewoon aangeven: "ik zou het fijn vinden om je een knuffel te geven" en de ander kan daarin meegaan of zeggen dat hij/zij dat (nog) niet wil. Dat is wat je van volwassenen onder elkaar mag verwachten, toch? En realiseer je dat een afwijzing van een knuffel niets over jou zegt. Zou jij het raar vinden als iemand zoiets voorstelt? Nou dan. En mensen zijn in principe gewoon liefhebbende wezens he. :) Sterker nog; ik denk dat de meeste mensen je hebben terug geknuffeld voor je je zin hebt uitgesproken.
Ik boekte inderdaad vaak een massage als ik vrijgezel was. Is anders, maar stilde wel wat huidhonger. En verder hoop ik dat mensen het gewoon tegen me willen zeggen als ze dat willen. Ik ben van nature best aanrakerig, maar mijn omgeving is dat minder, dus ik heb het mezelf wat afgeleerd. Maar een knuffel kun je krijgen! Een hand op je schouder ook. Of meer van dat soort dingen.

Misschien gewoon eens een gesprek aangaan met iemand die je nabij staat, over je huidhonger? Je bent niet alleen en het is een heel natuurlijke en gezonde behoefte (mits niet grensoverschrijdend en dat soort idiotie, maar daar hebben we het nu niet over).
Everything is fluid
Ik vraag gewoon: mag ik je een knuffel geven? Meestal is het antwoord 'ja' en soms ook 'liever niet'. Allebei prima natuurlijk, voel je vooral niet afgewezen als iemand het liever niet heeft. Wat fijn dat je tijdens corona een nieuwe vriendenkring hebt weten op te bouwen trouwens, dat is niet vanzelfsprekend.
Ik mocht woensdag weer "los" na corona, maar waarschuwde mijn vriendengroepje dat ik dat weekend liever nog niet ging knuffelen.

Niet gelukt, de anderen wilden wel een knuffel van me. Heerlijk!!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ben redelijk aanrakerig naar de mensen die ik ken en mag.
Gewoon even een hand op hun arm tijdens een gesprek, een arm op een schouder en een knuffel heb ik ook wel altijd in de aanbieding.
Het is huidhonger wat je voelt en het is helemaal niet raar dat je dit voelt, elk mens heeft wat aanraking nodig en wat warmte.

Ik zou het gewoon aangeven bij je vrienden dat je het fijn zou vinden.

Misschien kan je zelf ook proberen om, zoals ik beschreef, bijvoorbeeld tijdens een gesprek even zelf een korte, vriendschappelijke aanraking te geven aan je vrienden.
Als ze vertellen over een prestatie waar ze trots op zijn, feliciteer en leg daarbij je arm op de schouder van de ander.
Als ze vertellen dat iets tegenzit, leg even je hand op hun arm om medeleven te tonen.
Dit soort kleine momenten zorgen ervoor dat de stap van helemaal niks naar een knuffel/meer fysiek contact vaak natuurlijk verloopt (is mijn ervaring).
En zal je ook merken wie van je vrienden het prettig vindt om aangeraakt te worden.

Naar mijn ervaring vinden de meeste mensen het fijn, even een aanraking.
apppie schreef:
29-03-2022 13:26
Ah, wat naar dat je daar zo tegenaan loopt zeg. Gewoon eerlijk over zijn, is toch helemaal niet raar bij vrienden? Als een vriendin van mij met dit verhaal zou komen, knuffelde ik haar helemaal plat :)
Dit!!! Kom maar door :hug:
DontYouHatePants schreef:
29-03-2022 14:58
Gewoon even een hand op hun arm tijdens een gesprek, een arm op een schouder en een knuffel heb ik ook wel altijd in de aanbieding.
Het is huidhonger wat je voelt en het is helemaal niet raar dat je dit voelt, elk mens heeft wat aanraking nodig en wat warmte.

Misschien kan je zelf ook proberen om, zoals ik beschreef, bijvoorbeeld tijdens een gesprek even zelf een korte, vriendschappelijke aanraking te geven aan je vrienden.
Als ze vertellen over een prestatie waar ze trots op zijn, feliciteer en leg daarbij je arm op de schouder van de ander.
Als ze vertellen dat iets tegenzit, leg even je hand op hun arm om medeleven te tonen.
Dit soort kleine momenten zorgen ervoor dat de stap van helemaal niks naar een knuffel/meer fysiek contact vaak natuurlijk verloopt (is mijn ervaring).
En zal je ook merken wie van je vrienden het prettig vindt om aangeraakt te worden.

Vreselijk, blijf van me af. :-D

En dan moet die ander, dan actief meteen dat nog vriendelijk proberen aan te geven ook.

TO, je kan best bespreekbaar maken, maar zou dat niet bij een afscheid ofzo gaan vragen. Of doen zoals hierboven staat.

Als iemand aan mij vraagt of ze me mogen knuffelen dan zeg ik misschien ja uit beleefdheid als ik je echt heel goed ken en je mijn beste liefste vriendin ben, maar doe het dan voor jou, niet omdat ik het fijn vindt.

En ik ben redelijk mondig dus zat zullen zich echt niets durven zeggen op dat moment. Ook niet bij dat zomaar aanraken.

Zou gewoon op ander moment eens over beginnen, gewoon kletspraat over knuffelen en kussen nu corona over is, wat mensen er van vinden, hoor je snel genoeg wie dat ook mist.

En liever niet zo doen als hier boven graag. ;-)

Nou deze hier anders niet hoor O.o Brrrr.

To, zou het aan je vrienden aangeven. De meeste mensen snappen dat best en diegene die niet houden van aanrakingen kunnen dat dan ook uiten.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
29-03-2022 15:24
Nou deze hier anders niet hoor O.o Brrrr.

To, zou het aan je vrienden aangeven. De meeste mensen snappen dat best en diegene die niet houden van aanrakingen kunnen dat dan ook uiten.

Ben jij ook vrijgezel, geen kinderen?

Die mensen snappen het vaak niet. Die hebben al zo veel mensen die hen continu aanraken, die begrijpen dat gemis compleet niet. Toen ik in 2020 weer naar de fysio mocht heb ik echt zitten huilen achteraf omdat het zo fijn was om weer eens aangeraakt te worden.

Maar goed, er zijn vast ook mensen die nooit door niemand aangeraakt willen worden. Maar niet zo veel, denk ik.
Taskmaster schreef:
29-03-2022 15:43
Ben jij ook vrijgezel, geen kinderen?

Die mensen snappen het vaak niet. Die hebben al zo veel mensen die hen continu aanraken, die begrijpen dat gemis compleet niet.
Vrijgezellen zonder kinderen worden vaak aangeraakt? Ik denk dat je juist andersom bedoelt?
LuciFee2022 schreef:
29-03-2022 15:15
Vreselijk, blijf van me af. :-D

En dan moet die ander, dan actief meteen dat nog vriendelijk proberen aan te geven ook.

TO, je kan best bespreekbaar maken, maar zou dat niet bij een afscheid ofzo gaan vragen. Of doen zoals hierboven staat.

Als iemand aan mij vraagt of ze me mogen knuffelen dan zeg ik misschien ja uit beleefdheid als ik je echt heel goed ken en je mijn beste liefste vriendin ben, maar doe het dan voor jou, niet omdat ik het fijn vindt.

En ik ben redelijk mondig dus zat zullen zich echt niets durven zeggen op dat moment. Ook niet bij dat zomaar aanraken.

Zou gewoon op ander moment eens over beginnen, gewoon kletspraat over knuffelen en kussen nu corona over is, wat mensen er van vinden, hoor je snel genoeg wie dat ook mist.

En liever niet zo doen als hier boven graag. ;-)

Beloofd :rofl:
29-03-2022 15:49
Beloofd :rofl:
Hier nog één.

Ik heb een neus voor aaibaarheid en vice versa.
Rooss4.0 schreef:
29-03-2022 15:50
Hier nog één.

Ik heb een neus voor aaibaarheid en vice versa.

Geen probleem :-D

Wat blijft het toch heerlijk hoe verschillend we de dingen zien en wat in in ieders geval de norm is.
Ik geef mijn vrienden en familie standaard een knuffel bij het komen en ook weer bij gaan, dit is voor mij normaal :)
Ik ben van nature dus niet zo knuffelig, maar heb een zacht/liefelijk uiterlijk. Daardoor hebben mensen (denk ik) op 1 of andere manier snel de neiging mij te knuffelen (of naast me te gaan zitten in trein/bus of de weg te vragen).
Ik snap je ergens wel hoor TO. Als je alleenstaand bent, zonder kinderen en in corona tijd, dan is er niet veel of geen lichamelijk contact.
Je zou aan vrienden gewoon kunnen vragen, of ze een knuffel willen. Bij echt goede vrienden vind ik dat zelf ook fijn! Of inderdaad een massage boeken (doe ik ook regelmatig!).

Lief bedoeld van je, maar van mij zou je uit reflex misschien wel een beuk kunnen krijgen. Als ik het aan zie komen verstar ik en onderga het uit ongemak, maar als ik het niet aan zie komen kan er een schrikreactie komen.

Bij sommige vrienden en/of sommige momenten vind ik een knuffel wel fijn. Bijvoorbeeld bij binnenkomst als begroeting of als afscheid. Een vriendin geeft me altijd een zoen, dat tolereer ik, want ze is me dierbaar en zij vindt dat fijn. Maar verder: blijf van me af.

@TO: ik zou het gewoon aangeven. Sommigen zullen je graag een knuffel geven en anderen misschien niet, maar dat hoeft verder niet per se een afwijzing voor jou als persoon te zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Nog één die van haar afblijft bedoel ik. Volgens mij heeft lucifee de aaibaarheid van een spitting cobra.

Ik kroel en knuffel ook wat af maar voel het ook haarfijn aan als iemand er niet van gediend is.
Voel je je goed bij het stellen van de vraag: Mag ik je een knuffel geven?

Of vind je dat ook lastiger?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Rooss4.0 schreef:
29-03-2022 15:59
Nog één die van haar afblijft bedoel ik. Volgens mij heeft lucifee de aaibaarheid van een spitting cobra.

Ik kroel en knuffel ook wat af maar voel het ook haarfijn aan als iemand er niet van gediend is.
Dat is fijn. Helaas maak ik regelmatig mee dat er mensen zijn die dat niet goed aanvoelen. En ik heb denk ik een beetje dezelfde uitstraling als wat Regenboog hier eerder aangeeft, dat is soms best lastig, ik wil iemand die het goed bedoeld dan ook niet tegen het hoofd stoten. Maar prettig is het niet.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven