Werk & Studie alle pijlers

Werken met de feestdagen

07-04-2022 22:50 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik werk in de horeca, gewoon als bijbaantje. Nu heb ik vaste dagen dat ik werk, namelijk vrijdag- en zaterdagavond.
Gezien de feestdagen er weer aankomen (Pasen, Koningsdag) ben ik ingeroosterd om te komen werken. Echter kan ik die dagen niet werken, doordat ik met Pasen weg ben. Dit jaar valt Pasen op een zondag en maandag, twee dagen waarop ik nooit werk. Ik had hierdoor ook niet vrijgevraagd op werk. Ook met Koningsdag, valt op een woensdag, heb ik al kaartjes voor een festival. Ik heb ook netjes even uitgelegd dat ik eigenlijk niet kan werken, zeker met Pasen niet, omdat ik simpelweg niet ervanuit ging dat ik ingeroosterd zou worden.

Nu wordt er gezegd op werk dat het een regel is om op de feestdagen te werken, hier was ik alleen niet van op de hoogte. Was ik dit wel, had ik daar uiteraard rekening mee gehouden met het plannen van uitjes etc.
Ik heb op internet eens wat lopen zoeken en hier wordt voornamelijk gezegd:
Feestdagen worden in de horeca beschouwd als gewone werkdagen. Je bent dus niet automatisch vrij op deze dagen en jouw werkgever kan je verplichten om te komen werken, omdat het in theorie een normale werkdag is.

Hier wordt gesproken over een gewone werkdag. Hier wordt in mijn ogen niks vermeld over het verplicht komen werken op de feestdagen, buiten je vaste dagen om. Daarnaast wordt er niks over de feestdagen vermeld in mijn contract.

Hoe kijken jullie hiertegen?

Alvast bedankt voor het reageren! Groetjesss
Ik werkte op een strandtent en niet werken met Pasen betekende dat je helemaal niet meer hoefde te komen werken. De eerste drukke dagen van het seizoen!

Misschien werk jij in een ander soort horeca-gelegenheid, en natuurlijk is de arbeidsmarkt nu zo dat je makkelijk een ander bijbaantje kunt vinden.
Wat eten we vanavond?
Ik snap 2 dingen niet?
Hoe kun je denken dat Pasen op andere dagen valt dan zondag en maandag.

En, hoe kun je een baan in de horeca nemen zonder te beseffen dat feestdagen daar het belangrijkste zijn???
makreel schreef:
08-04-2022 12:17
Ik werkte op een strandtent en niet werken met Pasen betekende dat je helemaal niet meer hoefde te komen werken. De eerste drukke dagen van het seizoen!

Maar ik mag toch aannemen dat je werkgever dat verteld heeft. Niet dat je dat maar zelf moet bedenken als jong meisje met een vers bijbaantje.
Birdie schreef:
08-04-2022 12:41
Maar ik mag toch aannemen dat je werkgever dat verteld heeft. Niet dat je dat maar zelf moet bedenken als jong meisje met een vers bijbaantje.
Ik mag hopen dat de jeugd dit sws weet hoor.
Bobo schreef:
08-04-2022 12:49
Ik mag hopen dat de jeugd dit sws weet hoor.

Hoop maar lekker verder dan.
Birdie schreef:
08-04-2022 12:51
Hoop maar lekker verder dan.
Ze leven niet onder een steen toch?
Bobo schreef:
08-04-2022 12:58
Ze leven niet onder een steen toch?

Nee joh. Pubers hebben een enorm besef van alles wat er in wereld gebeurt en hoe dingen gaan. Heel veel levenservaring al enzo. Daar kun je echt vanuit gaan dat ze alles weten.
Ik vind het ook wel wat naïef om er vanuit te gaan dat je niet hoeft te werken op feestdagen als je in de horeca werkt. En als je dat als tiener zelf niet had bedacht, dan zou je denken dat ouders je daar op zouden wijzen.
Birdie schreef:
08-04-2022 13:02
Nee joh. Pubers hebben een enorm besef van alles wat er in wereld gebeurt en hoe dingen gaan. Heel veel levenservaring al enzo. Daar kun je echt vanuit gaan dat ze alles weten.
Nou sorry dit soort simpele dingen zou ik wel verwachten ja van een 15 jarige
Bobo schreef:
08-04-2022 13:08

Heb je kinderen?
Ik snap de vraag wel en er komt nog niet echt een antwoord op.

De vraag is: Ik heb als vaste dag (bijvoorbeeld) donderdag+vrijdag, en nu wordt ik ineens ingeroosterd op zondag+maandag, omdat het Pasen is en "een feestdag is in de horeca een gewone werkdag".

Ja, het is een werkdag. Maar het is niet haar roosterdag.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
08-04-2022 13:13
Ik snap de vraag wel en er komt nog niet echt een antwoord op.

De vraag is: Ik heb als vaste dag (bijvoorbeeld) donderdag+vrijdag, en nu wordt ik ineens ingeroosterd op zondag+maandag, omdat het Pasen is en "een feestdag is in de horeca een gewone werkdag".

Ja, het is een werkdag. Maar het is niet haar roosterdag.
Die vraag hebben we beantwoord, toch? Nee, zomaar inroosteren op een andere dag dan vr./za. is niet netjes van werkgever. Maar TO werkt nou eenmaal in de horeca en had op zijn minst de vraag / opdracht om extra te werken wel kunnen verwachten.
Birdie schreef:
Heb je kinderen?
Ja, 21 en 24
Birdie schreef:
Heb je kinderen?
Ja, en die komen niet uit een ei. Je weet dat horeca ook feestdagen is, zorg in de meeste gevallen ook nachten en weekends, winkels koopzondagen etc etc. M'n dochter van 16 snapte dat ook wel zonder uitleg.

Denk aan koningsdag dat wel op een wisselende dag valt. Normaal gesproken is het restaurant dicht op dinsdag. Valt koningsdag op dinsdag dan wordt er juist extra uitgepakt, langer open, terras open, een aangepaste menukaart. Dan wil je dat juist je deeltijders en studenten komen ter ondersteuning. Voor de fulltimers is het nl ook niet bepaald lekker om een werkweek van 7 dagen te draaien (en aansluitend weer 6 dagen), dus als er al iemand vrij is dan is het bij toerbeurt een vaste kracht.

Ze staan ook liever met minder mensen waar je op kunt rekenen dan met een groter team met sjaak afhaak erin. Collegialiteit is heel belangrijk in de sector. (En ons kent ons in de binnenstad, vergis je niet, zo vaak kun je niet wisselen naar een buurman).

Zou dus persoonlijk wel regelen dat je er in overleg 2 van de 3 dagen wel bent, of komt maar korter werkt, of gewoon een andere bijbaan zoeken.
Sommige mensen hebben heel bijzondere kinderen.

Andere kinderen verwachten informatie over hun baan/rechten/verplichtingen van de werkgever.
Birdie schreef:
Dan weet ze het nu, om nooit meer te vergeten. Leerzaam, zo’n bijbaantje!
Wat eten we vanavond?
Birdie schreef:
Dan weet ze het nu, om nooit meer te vergeten. Leerzaam, zo’n bijbaantje!
Wat eten we vanavond?
Stroopwafeltje1979 schreef:
08-04-2022 13:38
Ja, en die komen niet uit een ei. Je weet dat horeca ook feestdagen is, zorg in de meeste gevallen ook nachten en weekends, winkels koopzondagen etc etc. M'n dochter van 16 snapte dat ook wel zonder uitleg.

Denk aan koningsdag dat wel op een wisselende dag valt. Normaal gesproken is het restaurant dicht op dinsdag. Valt koningsdag op dinsdag dan wordt er juist extra uitgepakt, langer open, terras open, een aangepaste menukaart. Dan wil je dat juist je deeltijders en studenten komen ter ondersteuning. Voor de fulltimers is het nl ook niet bepaald lekker om een werkweek van 7 dagen te draaien (en aansluitend weer 6 dagen), dus als er al iemand vrij is dan is het bij toerbeurt een vaste kracht.

Ze staan ook liever met minder mensen waar je op kunt rekenen dan met een groter team met sjaak afhaak erin. Collegialiteit is heel belangrijk in de sector. (En ons kent ons in de binnenstad, vergis je niet, zo vaak kun je niet wisselen naar een buurman).

Zou dus persoonlijk wel regelen dat je er in overleg 2 van de 3 dagen wel bent, of komt maar korter werkt, of gewoon een andere bijbaan zoeken.
Nee want een student/scholier die met werk en studie ver boven de 40 uur uit komt is het lekker voor…

Ik heb niet anders meegemaakt bij werkgevers in verschillende sectoren dan dat de feestdagen ver van tevoren in overleg ingevuld worden.

Anderhalve week van tevoren komen met de mededeling dat het verplicht is om te werken op dagen dat je normaliter nooit werkt, zou ik geen boodschap aan hebben. Je werkt in de horeca al voor een kutsalaris, geen toeslagen op feestdagen, wanneer je werkgever binnenloopt, en dan moet je ook nog zijn/haar gedachten gaan lezen mbt het rooster. Het is wel logisch dat deze sector zo’n enorm personeelstekort heeft alleen op basis van bovenstaande en dan heb ik het nog niet eens over de illegale dingen die restauranteigenaars soms uithalen met hun personeel, zoals aan de bar laten wachten tot ze mogen beginnen als het minder druk is of iedereen en zijn moeder mee laten delen in de fooienpot, die geen echt werk verricht.
Nou phoe hee, dan kom je eens boven de 40 uur uit met werk en studie. Bij mijn horeca bijbaan ging ik wel eens na het werken meteen door naar een college :proud: , of na het stappen.

Hoe ver van tevoren krijg je de roosters TO, staat daar iets over in je contract of zijn daar afspraken over? En hoe lang weet je al dat je ingeroosterd bent met Pasen en koningsdag ?

Ik herinner het me echt niet anders dan dat je altijd moet aangeven wanneer je vrij wil zijn, ook al werk je normaal gesproken op vaste (andere) dagen.
Maanmeisje schreef:
08-04-2022 15:05
Nou phoe hee, dan kom je eens boven de 40 uur uit met werk en studie. Bij mijn horeca bijbaan ging ik wel eens na het werken meteen door naar een college :proud: , of na het stappen.

Hoe ver van tevoren krijg je de roosters TO, staat daar iets over in je contract of zijn daar afspraken over? En hoe lang weet je al dat je ingeroosterd bent met Pasen en koningsdag ?

Ik herinner het me echt niet anders dan dat je altijd moet aangeven wanneer je vrij wil zijn, ook al werk je normaal gesproken op vaste (andere) dagen.
Structureel hè, en dat is niet erg, maar dat gezeur van mensen die zelf “maar” 40 werken dat zij uiteraard als eerste recht hebben op een vrije dag vind ik wel raar.
Vienna schreef:
08-04-2022 15:08
Structureel hè, en dat is niet erg, maar dat gezeur van mensen die zelf “maar” 40 werken dat zij uiteraard als eerste recht hebben op een vrije dag vind ik wel raar.
Weekend- en vakantiekrachten heb je in de horeca toch juist ook voor zulke situaties.

Ik weet natuurlijk niet in wat voor tent TO werkt maar vroeger bij ons kon helemaal niemand vrij zijn met dagen als Koningsdag en Kerst. Dan was het feest en volle bak uren draaien.
Bobo schreef:
08-04-2022 13:08
Tuurlijk joh. :rofl:

To, laat maar lullen hoor.

Je werkgever had even moeten aangeven als je buiten je normale dagen moet werken. Sowieso, maar zeker tegen een jong iemand.

Nu heb je al iets, je kan niet.

Is dat een probleem, zat andere plekken waar je aan de bak kan dan.
LuciFee2022 schreef:
08-04-2022 15:13
Tuurlijk joh. :rofl:

To, laat maar lullen hoor.

Je werkgever had even moeten aangeven als je buiten je normale dagen moet werken. Sowieso, maar zeker tegen een jong iemand.

Nu heb je al iets, je kan niet.

Is dat een probleem, zat andere plekken waar je aan de bak kan dan.
Ik ben het er mee eens dat de werkgever wat beter had kunnen communiceren.

Maar het kan zomaar zijn dat er een opzegtermijn geldt van bijvoorbeeld een maand. Als er geen vaste dagen in het contract zijn opgenomen dan kan ze dus gewoon ingepland worden. Zeker op een feestdag want geen studie verplichtingen.

Waarom zou de werkgever zich volgens jou wel aan de afspraken moeten houden maar de werknemer niet aan haar opzegtermijn, even er vanuit gaande dat die er is?
Ik heb ook in de horeca gewerkt en toen werd er gewoon gevraagd wie er met de feestdagen wilde werken. Uiteraard iedereen want 150%. Maar er werd echt niet zomaar vanuit gegaan dat je er was. Ik zou dus zeggen dat je dit niet wist en dat je andere plannen hebt.
Sinds de WAB-wet is ingevoerd heb je bij een 0 urencontract een opzegtermijn van 4 dagen, aangezien je een bijbaan hebt denk ik niet dat je een vast aantal uren hebt, laat je dus niet bang maken door de opzegtermijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven