Werk & Studie alle pijlers

Werken met de feestdagen

07-04-2022 22:50 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik werk in de horeca, gewoon als bijbaantje. Nu heb ik vaste dagen dat ik werk, namelijk vrijdag- en zaterdagavond.
Gezien de feestdagen er weer aankomen (Pasen, Koningsdag) ben ik ingeroosterd om te komen werken. Echter kan ik die dagen niet werken, doordat ik met Pasen weg ben. Dit jaar valt Pasen op een zondag en maandag, twee dagen waarop ik nooit werk. Ik had hierdoor ook niet vrijgevraagd op werk. Ook met Koningsdag, valt op een woensdag, heb ik al kaartjes voor een festival. Ik heb ook netjes even uitgelegd dat ik eigenlijk niet kan werken, zeker met Pasen niet, omdat ik simpelweg niet ervanuit ging dat ik ingeroosterd zou worden.

Nu wordt er gezegd op werk dat het een regel is om op de feestdagen te werken, hier was ik alleen niet van op de hoogte. Was ik dit wel, had ik daar uiteraard rekening mee gehouden met het plannen van uitjes etc.
Ik heb op internet eens wat lopen zoeken en hier wordt voornamelijk gezegd:
Feestdagen worden in de horeca beschouwd als gewone werkdagen. Je bent dus niet automatisch vrij op deze dagen en jouw werkgever kan je verplichten om te komen werken, omdat het in theorie een normale werkdag is.

Hier wordt gesproken over een gewone werkdag. Hier wordt in mijn ogen niks vermeld over het verplicht komen werken op de feestdagen, buiten je vaste dagen om. Daarnaast wordt er niks over de feestdagen vermeld in mijn contract.

Hoe kijken jullie hiertegen?

Alvast bedankt voor het reageren! Groetjesss
Maanmeisje schreef:
08-04-2022 15:17
Ik ben het er mee eens dat de werkgever wat beter had kunnen communiceren.

Maar het kan zomaar zijn dat er een opzegtermijn geldt van bijvoorbeeld een maand. Als er geen vaste dagen in het contract zijn opgenomen dan kan ze dus gewoon ingepland worden. Zeker op een feestdag want geen studie verplichtingen.

Waarom zou de werkgever zich volgens jou wel aan de afspraken moeten houden maar de werknemer niet aan haar opzegtermijn, even er vanuit gaande dat die er is?

Dan kan ze die dagen niet want ze heeft wat, ze is met haar ouders weg. En werkt ze dat termijn uit. En gaat dan elders werken.

Als dat er al is, vastgelegd met een contract, dat is sowieso de vraag. ;)

Maar dan staat er vast ook wat in over dat 15 jarigen onaangekondigd verplicht worden tot werken op dagen buiten vaste dagen om. Of in de horeca cao, geldend voor een 15/16 jarige. Daar zijn sowieso hele strikte regels voor he?

Ik ben erg voor kinderen leren hoe het werkt, maar dan wel op de eerlijke nette manier. Je kan geen mensen verplicht laten werken op feestdagen zonder dat te communiceren en er zijn ook nog hele strikte regels mbt werken en 15 jarigen.

Maar goed, ik weet effe niet hoe oud TO is, dus als die 18 is zit alweer anders, ging mij puur om reacties over pubers van 15/16 eerder.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 08-04-2022 15:29
7.24% gewijzigd
LuciFee2022 schreef:
08-04-2022 15:25
Dan kan ze die dagen niet want ze heeft wat en werkt ze dat termijn uit. En gaat dan elders werken.

Als dat er al is, vastgelegd met een contract, dat is sowieso de vraag. Maar staat er dan ook wat in over dat 15 jarigen onaangekondigd verplicht worden tot werken op dagen buiten vaste dagen om? Of in de horeca cao, geldend voor een 15/16 jarige. Daar zijn sowieso hele strikte regels voor he?

Ik ben erg voor kinderen leren hoe het werkt, maar dan wel op de eerlijke nette manier. Je kan geen mensen verplicht laten werken op feestdagen zonder dat te communiceren en er zijn ook nog hele strikte regels mbt werken en 15 jarigen.
Misschien heb ik iets gemist hoor, maar TO is helemaal geen 15 jaar oud toch?

Ik vind je werkgever laten zitten op een hele drukke dag dan weer niet zo netjes. Zeker niet als dat anderhalve week van tevoren is.

Ik zou ter compromis mijn festivalkaartje voor Koningsdag verkopen in TO haar plaats en dan vragen of ik met Pasen toch vrij kon zijn ivm al geboekt reisje.
Maanmeisje schreef:
08-04-2022 15:28

Ik vind je werkgever laten zitten op een hele drukke dag dan weer niet zo netjes. Zeker niet als dat anderhalve week van tevoren is.

Ik zou ter compromis mijn festivalkaartje voor Koningsdag verkopen in TO haar plaats en dan vragen of ik met Pasen toch vrij kon zijn ivm al geboekt reisje.
Nee, ik heb al een disclaimer gepost. Mijn reactie ging over een aantal post ervoor.

Maar nog steeds vraag ik me af wat er in contract staat, als die er is mbt die verplichtingen. Of in de cao. Of dat mag zonder het te melden.
Nee dus.

https://www.khn.nl/veelgestelde-vragen/ ... -de-horeca

https://rechtswinkelrotterdam.nl/nieuws ... eestdagen/
LuciFee2022 schreef:
08-04-2022 15:30
Nee, ik heb al een disclaimer gepost. Mijn reactie ging over een aantal post ervoor.

Maar nog steeds vraag ik me af wat er in contract staat, als die er is mbt die verplichtingen. Of in de cao. Of dat mag zonder het te melden.
Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen :)

In mijn contracten van zowel Retail als Horeca stonden het aantal uren en de dagen waarin dit kon worden ingepland (de openingstijden van het bedrijf).

Zelf ook meegemaakt dat ik 16 uur werkte op 2 vaste dagen in verband met mijn studie. Toen er een nieuwe manager kwam moest ik opeens de uren op 3 dagen werken waarvan 1 dag in het weekend. Dit in verband met de drukte tussen bepaalde tijden. Dat mocht toen ook gewoon, omdat er geen vaste dagen waren overeengekomen in het contract. Ik heb daar zelfs nog voor gebeld met het juridisch loket toentertijd.
Maanmeisje schreef:
08-04-2022 15:28

Het ging erover dat jonge mensen, dit soort dingen weten, dat horeca open is op feestdagen, en je dus moet werken
Birdie schreef:
08-04-2022 13:56
Sommige mensen hebben heel bijzondere kinderen.

Andere kinderen verwachten informatie over hun baan/rechten/verplichtingen van de werkgever.
Ach kom op, op.die leeftijd ben je echt wereldvreemd dan hoor.
Het is een beetje naïef van TO en werkgever: TO omdat zij niet gerealiseerd heeft dat in de horeca de feestdagen de drukste dagen zijn en dat er dus wordt verwacht dat je die dagen inzetbaar bent en dat wanneer je op die dagen niet ingeroosterd wil worden, je vrij kunt vragen.
De werkgever vind ik naïef om dit niet duidelijk bij aanname te vermelden en nu zo laat pas te communiceren.

En ja, als je nooit in deze branche gewerkt hebt, kan het zijn dat je dat niet weet.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
08-04-2022 15:48
Het is een beetje naïef van TO en werkgever: TO omdat zij niet gerealiseerd heeft dat in de horeca de feestdagen de drukste dagen zijn en dat er dus wordt verwacht dat je die dagen inzetbaar bent en dat wanneer je op die dagen niet ingeroosterd wil worden, je vrij kunt vragen.
De werkgever vind ik naïef om dit niet duidelijk bij aanname te vermelden en nu zo laat pas te communiceren.

En ja, als je nooit in deze branche gewerkt hebt, kan het zijn dat je dat niet weet.
Ook al werk je er niet, je gaat toch zelf ook naar horeca op feestdagen? Ze zegt zelf dat ze een festival heeft op koningsdag. Daar is toch ook horeca?
Bobo schreef:
08-04-2022 15:45
Ach kom op, op.die leeftijd ben je echt wereldvreemd dan hoor.
Joh, sommigen hebben dat echt niet door. Ik verbaas me ook wel eens, maar het gebeurt vaak in allerlei leeftijden.
Meegemaakt:
-vacature flexibel contract retail: Nee, ik wens niet in weekenden te werken, nooit.
-voordat met team zomerplanning is doorgenomen al een 6-weekse vakantie hebben geboekt in de zomervakantie.
-winkel met luxe artikelen: rooster hangt al een maand en dan week voor geplande datum: ‘ik sta ingeroosterd de dag voor kerst, dan wil ik vrij.’
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven