Werken met de feestdagen
donderdag 7 april 2022 om 22:50
Hoi hoi,
Ik werk in de horeca, gewoon als bijbaantje. Nu heb ik vaste dagen dat ik werk, namelijk vrijdag- en zaterdagavond.
Gezien de feestdagen er weer aankomen (Pasen, Koningsdag) ben ik ingeroosterd om te komen werken. Echter kan ik die dagen niet werken, doordat ik met Pasen weg ben. Dit jaar valt Pasen op een zondag en maandag, twee dagen waarop ik nooit werk. Ik had hierdoor ook niet vrijgevraagd op werk. Ook met Koningsdag, valt op een woensdag, heb ik al kaartjes voor een festival. Ik heb ook netjes even uitgelegd dat ik eigenlijk niet kan werken, zeker met Pasen niet, omdat ik simpelweg niet ervanuit ging dat ik ingeroosterd zou worden.
Nu wordt er gezegd op werk dat het een regel is om op de feestdagen te werken, hier was ik alleen niet van op de hoogte. Was ik dit wel, had ik daar uiteraard rekening mee gehouden met het plannen van uitjes etc.
Ik heb op internet eens wat lopen zoeken en hier wordt voornamelijk gezegd:
Feestdagen worden in de horeca beschouwd als gewone werkdagen. Je bent dus niet automatisch vrij op deze dagen en jouw werkgever kan je verplichten om te komen werken, omdat het in theorie een normale werkdag is.
Hier wordt gesproken over een gewone werkdag. Hier wordt in mijn ogen niks vermeld over het verplicht komen werken op de feestdagen, buiten je vaste dagen om. Daarnaast wordt er niks over de feestdagen vermeld in mijn contract.
Hoe kijken jullie hiertegen?
Alvast bedankt voor het reageren! Groetjesss
Ik werk in de horeca, gewoon als bijbaantje. Nu heb ik vaste dagen dat ik werk, namelijk vrijdag- en zaterdagavond.
Gezien de feestdagen er weer aankomen (Pasen, Koningsdag) ben ik ingeroosterd om te komen werken. Echter kan ik die dagen niet werken, doordat ik met Pasen weg ben. Dit jaar valt Pasen op een zondag en maandag, twee dagen waarop ik nooit werk. Ik had hierdoor ook niet vrijgevraagd op werk. Ook met Koningsdag, valt op een woensdag, heb ik al kaartjes voor een festival. Ik heb ook netjes even uitgelegd dat ik eigenlijk niet kan werken, zeker met Pasen niet, omdat ik simpelweg niet ervanuit ging dat ik ingeroosterd zou worden.
Nu wordt er gezegd op werk dat het een regel is om op de feestdagen te werken, hier was ik alleen niet van op de hoogte. Was ik dit wel, had ik daar uiteraard rekening mee gehouden met het plannen van uitjes etc.
Ik heb op internet eens wat lopen zoeken en hier wordt voornamelijk gezegd:
Feestdagen worden in de horeca beschouwd als gewone werkdagen. Je bent dus niet automatisch vrij op deze dagen en jouw werkgever kan je verplichten om te komen werken, omdat het in theorie een normale werkdag is.
Hier wordt gesproken over een gewone werkdag. Hier wordt in mijn ogen niks vermeld over het verplicht komen werken op de feestdagen, buiten je vaste dagen om. Daarnaast wordt er niks over de feestdagen vermeld in mijn contract.
Hoe kijken jullie hiertegen?
Alvast bedankt voor het reageren! Groetjesss
vrijdag 8 april 2022 om 07:35
vrijdag 8 april 2022 om 07:36
Hi mijn dochter werkt ook in de horeca als bijbaantje. Toen ze werd aangenomen werden er 2 feestdagen genoemd dat ze moest werken, voor de rest gaat alles in overleg. Lijkt mij niet dat ze jou kunnen verplichten dat je moet werken met pasen of koningsdag als dit niet in je contract staat of als het niet van te voren duidelijk is gecommuniceerd. Kijk je contract dus even na. En anders...werk zat in de horeca dus je hebt zo weer een andere baan!
vrijdag 8 april 2022 om 07:40
Pasen valt altijd op zondag en maandag 
Maar nee, in het stukje dat je citeert staat niets over extra werken op ándere weekdagen omdat die een feestdag zijn. Daar wordt alleen bedoeld dat als Kerst bijvoorbeeld op jouw normale werkdagen valt (bij jou dus vr./za.) dat je dan niet automatisch vrij bent omdat het Kerst is.
Staat in jouw contract beschreven op welke weekdagen je werkt? Of staat dat ergens anders zwart op wit? Sta je die week trouwens ook ingeroosterd voor vr./za., of niet? Als je 'met Pasen weg bent' lijkt het me eigenlijk logisch dat je al op vr. of za. vertrekt voor een lang weekend. Heb je voor die dagen wel vrij gevraagd?

Maar nee, in het stukje dat je citeert staat niets over extra werken op ándere weekdagen omdat die een feestdag zijn. Daar wordt alleen bedoeld dat als Kerst bijvoorbeeld op jouw normale werkdagen valt (bij jou dus vr./za.) dat je dan niet automatisch vrij bent omdat het Kerst is.
Staat in jouw contract beschreven op welke weekdagen je werkt? Of staat dat ergens anders zwart op wit? Sta je die week trouwens ook ingeroosterd voor vr./za., of niet? Als je 'met Pasen weg bent' lijkt het me eigenlijk logisch dat je al op vr. of za. vertrekt voor een lang weekend. Heb je voor die dagen wel vrij gevraagd?
lariba wijzigde dit bericht op 08-04-2022 07:44
13.59% gewijzigd
vrijdag 8 april 2022 om 07:41
Sidenote: Pasen valt elk jaar op een zondag en maandag, net als Pinksteren.
Ergens wel logisch dat je op feestdagen moet werken. Anders hebben de mensen die die dagen wel werken nooit met Pasen of Pinksteren vrij. In horeca, supermarkten, zorg of andere werkplekken moet je of de ene feestdag, of de andere feestdag werken. Is dat niet eerder gecommuniceerd?
Ergens wel logisch dat je op feestdagen moet werken. Anders hebben de mensen die die dagen wel werken nooit met Pasen of Pinksteren vrij. In horeca, supermarkten, zorg of andere werkplekken moet je of de ene feestdag, of de andere feestdag werken. Is dat niet eerder gecommuniceerd?

vrijdag 8 april 2022 om 07:43
Staan jouw vaste dagen in je contract? Zo ja, zeggen dat je niet komt. Zo nee, even kijken wat er in de cao staat.
Belachelijk dat dit zomaar gebeurt zonder overleg en dat er dan opeens een "regel" uit de duim wordt gezogen. (Tenzij dit wel zo in de cao staat)
En, wat iemand anders al zei......banen zat in de horeca.
Belachelijk dat dit zomaar gebeurt zonder overleg en dat er dan opeens een "regel" uit de duim wordt gezogen. (Tenzij dit wel zo in de cao staat)
En, wat iemand anders al zei......banen zat in de horeca.
vrijdag 8 april 2022 om 07:44
Pasen is altijd zondag en maandag.
Toen ik nog in de horeca werkte werd er altijd een paar weken vooraf een lijstje opgehangen met de diensten tijdens de feestdagen waarop je kon aangeven of je dan wilde werken of vrij wilde. Met andere woorden het ging in overleg. Ik vind het raar zoals het bij jou gaat. dus gewoon aangeven dat je niet kan, en anders 100 andere baantjes te vinden denk ik zo.
Toen ik nog in de horeca werkte werd er altijd een paar weken vooraf een lijstje opgehangen met de diensten tijdens de feestdagen waarop je kon aangeven of je dan wilde werken of vrij wilde. Met andere woorden het ging in overleg. Ik vind het raar zoals het bij jou gaat. dus gewoon aangeven dat je niet kan, en anders 100 andere baantjes te vinden denk ik zo.
Don't cry, buy a bag and move on.

vrijdag 8 april 2022 om 07:45
Ik snap heel goed dat je niet verwacht had dat je zou worden ingepland als je normaal gesproken op altijd op vaste dagen werkt. Tegelijkertijd is werken op feestdagen wel inherent aan de werken in horeca, omdat het vaak extra druk is of er meegedaan wordt met lokale evenementen. Ik begrijp dus ook dat ze wel op je rekenen en dat ze er vanuit zijn gegaan dat dit logisch voor je was.
Het was handiger geweest als jouw werkgever met al het personeel had gecommuniceerd over het rooster met de komende feestdagen. En vanuit jou als je had gecommuniceerd over je vakantie en had geïnformeerd naar hoe het werkt bij dit bedrijf met feestdagen. Nu zitten jullie beiden met een probleem.
Mocht je je baan willen opzeggen, zoals sommigen hier adviseren, wat voor contract heb je en staat daar een opzegtermijn in?
Het was handiger geweest als jouw werkgever met al het personeel had gecommuniceerd over het rooster met de komende feestdagen. En vanuit jou als je had gecommuniceerd over je vakantie en had geïnformeerd naar hoe het werkt bij dit bedrijf met feestdagen. Nu zitten jullie beiden met een probleem.
Mocht je je baan willen opzeggen, zoals sommigen hier adviseren, wat voor contract heb je en staat daar een opzegtermijn in?
vrijdag 8 april 2022 om 07:57
Ik zou zeggen dat die regel niet gecommuniceerd was met jou waardoor je nu andere, niet te wijzigen plannen hebt.
En dat je er volgende keer rekening mee zal houden, nu je het weet.
Trouwens, gaan ze echt al hun deeltijders laten opdraven met Pasen? Met hoeveel staan jullie dan wel niet op de werkvloer?
En dat je er volgende keer rekening mee zal houden, nu je het weet.
Trouwens, gaan ze echt al hun deeltijders laten opdraven met Pasen? Met hoeveel staan jullie dan wel niet op de werkvloer?
vrijdag 8 april 2022 om 09:22
Als ik altijd vrijdag en zaterdag werk, ook al is het horeca dan snap ik dat je het niet had verwacht. Niet handig van je baas om dit niet te melden.
Hoe reageerde hij toen je zei dat je verhinderd bent?
Ik zou het gesprek aan gaan, en als hij beslist wil dat je komt dan heb je 2 mogelijkheden. Ofwel alles afzeggen, met kosten voor de baas, ofwel opstappen.
Hoe reageerde hij toen je zei dat je verhinderd bent?
Ik zou het gesprek aan gaan, en als hij beslist wil dat je komt dan heb je 2 mogelijkheden. Ofwel alles afzeggen, met kosten voor de baas, ofwel opstappen.

vrijdag 8 april 2022 om 10:42
Het is gebruikelijk in de horeca. Ook als het café of restaurant normaal gesproken gesloten is die dag, zijn ze met feestdagen en evenementen die dag normaal wel open en wordt het personeel verwacht. Dan is er tenslotte omzet te maken en is het drukker dan normaal. Hoort bij de functie dat je juist de dagen en tijden werkt die anderen vrij zijn.
vrijdag 8 april 2022 om 10:49
Dat is op zich logisch / te verwachten. Was ook handig geweest als TO dit even had nagevraagd en dichtgetimmerd voor zij andere plannen maakte. Maar werkgever heeft hier m.i. ook een taak en moet dit van tevoren duidelijk aangeven. Zeker als het om dagen gaat waarop TO anders niet gewerkt had.Stroopwafeltje1979 schreef: ↑08-04-2022 10:42Het is gebruikelijk in de horeca. Ook als het café of restaurant normaal gesproken gesloten is die dag, zijn ze met feestdagen en evenementen die dag normaal wel open en wordt het personeel verwacht. Dan is er tenslotte omzet te maken en is het drukker dan normaal. Hoort bij de functie dat je juist de dagen en tijden werkt die anderen vrij zijn.
vrijdag 8 april 2022 om 10:55
Welkom in de horeca
ik ben echt niks anders gewend dat dit. Helemaal nu met de personeelstekorten zal toch iedereen moeten bijspringen met drukke dagen.
Is het rooster pas net bekend? Ik vind wel dat je werkgever een week of 3 van te voren had kunnen laten weten dat je verwacht word. Maar dan had je alsnog andere plannen gehad denk ik

Is het rooster pas net bekend? Ik vind wel dat je werkgever een week of 3 van te voren had kunnen laten weten dat je verwacht word. Maar dan had je alsnog andere plannen gehad denk ik
vrijdag 8 april 2022 om 11:04
Eens. Beiden zitten "fout". Ik werk in de horeca en onze planner vraagt meestal de ambulanten die enigszins vaste dagen hebben, of zij andere/extra dagen kunnen werken met feestdagen e.d.Lariba schreef: ↑08-04-2022 10:49Dat is op zich logisch / te verwachten. Was ook handig geweest als TO dit even had nagevraagd en dichtgetimmerd voor zij andere plannen maakte. Maar werkgever heeft hier m.i. ook een taak en moet dit van tevoren duidelijk aangeven. Zeker als het om dagen gaat waarop TO anders niet gewerkt had.
Tegelijkertijd verwachten we wel van onze ambulanten die al een tijdje meedraaien, zeker degenen die ouder zijn dan een jaar of 18, dat ze begrijpen dat de feestdagen en vakanties altijd extra druk zijn en ze dus even overleggen/ het tijdig aangeven als ze vrij willen zijn.
Helaas kun je vaak niets beginnen als iemand met een bijbaantje gewoon aangeeft niet te komen werken op deze belangrijke/drukke dagen, want er is overal personeelstekort en het is dan of iemand laten gaan of iemand de rest van het jaar wel gewoon op de vaste dagen hebben.
vrijdag 8 april 2022 om 11:17
Ik werk in de zorg en bij ons is het zo dat de feestdagen apart worden ingepland. Dus buiten je normale werkdagen om. Weet niet of dit ook in de horeca ook zo geld. Bij ons werk je of kerst of oud en nieuw, Pasen of Pinksteren , Koningsdag of Hemelvaartsdag. Dat weet je eigenlijk als in de zorg en ook in de horeca werkt. Misschien kun je met je werkgever wat regelen?
vrijdag 8 april 2022 om 11:42
Uiteraard moet het wel in overleg, eenzijdig verplichten vind ik niet oké.
Maar doorgaans is bijv de maandag geen drukke dag in de horeca en zullen er weinig mensen werken. Als die met Pasen ook allemaal gaan zeggen; tja ik kom niet hoor want ik werk nooit op maandag, dan heeft je werkgever wel een probleem natuurlijk.
Als je in de horeca gaat werken dan weet je (naar mijn idee) dat je ook op feestdagen soms moet werken. Ik vind het redelijk naïef om te denken dat je zomaar vrij bent.
Ook al ben je nieuw bij dit bedrijf, je had ook zelf kunnen informeren wat gebruikelijk is rondom feestdagen.
Maar doorgaans is bijv de maandag geen drukke dag in de horeca en zullen er weinig mensen werken. Als die met Pasen ook allemaal gaan zeggen; tja ik kom niet hoor want ik werk nooit op maandag, dan heeft je werkgever wel een probleem natuurlijk.
Als je in de horeca gaat werken dan weet je (naar mijn idee) dat je ook op feestdagen soms moet werken. Ik vind het redelijk naïef om te denken dat je zomaar vrij bent.
Ook al ben je nieuw bij dit bedrijf, je had ook zelf kunnen informeren wat gebruikelijk is rondom feestdagen.

vrijdag 8 april 2022 om 11:49
Stroopwafeltje1979 schreef: ↑08-04-2022 10:42Het is gebruikelijk in de horeca. Ook als het café of restaurant normaal gesproken gesloten is die dag, zijn ze met feestdagen en evenementen die dag normaal wel open en wordt het personeel verwacht. Dan is er tenslotte omzet te maken en is het drukker dan normaal. Hoort bij de functie dat je juist de dagen en tijden werkt die anderen vrij zijn.
Mwoa.. het is gebruikelijk dat een werkgever aan een nieuw personeelslid vertelt wat er van hem of haar verwacht wordt.

vrijdag 8 april 2022 om 11:52
Nou deze heeft inmiddels een baard hoor. Zo geestig om 10x achter elkaar hetzelfde 'grapje' te lezen