Stresspiek op werk, hoe mee omgaan?
dinsdag 26 april 2022 om 15:39
Hallo allemaal,
Op dit moment heb ik echt even een enorme stresspiek op m'n werk.
Hierdoor slaap ik slecht en heb ik eigenlijk constant een naar gevoel in m'n buik.
Ik weet dat het wel weer overgaat, maar op dit moment is dat voor mij niet voldoende om van dat stressgevoel af te komen.
Herkennen jullie dit en hoe ga je er mee om?
Op dit moment heb ik echt even een enorme stresspiek op m'n werk.
Hierdoor slaap ik slecht en heb ik eigenlijk constant een naar gevoel in m'n buik.
Ik weet dat het wel weer overgaat, maar op dit moment is dat voor mij niet voldoende om van dat stressgevoel af te komen.
Herkennen jullie dit en hoe ga je er mee om?
dinsdag 26 april 2022 om 20:50
Deze gedachte heeft mij heel goed geholpen en doet dat nog steeds. Jij hebt je grenzen aan gegeven en je leiding gevende weet wat jij kunt en wat je beperkingen zijn. Als dat niet genoeg is is dat niet jouw probleem.PogingTwee schreef: ↑26-04-2022 19:31Kun je dat idee loslaten? Je hebt een werkgever, en die wil uiteindelijk dat er dingen gebeuren. Jij bent één van de 'tools' die daarvoor in gezet worden. Maar jij bent maar één mens, en kunt alleen maar wat jij kunt. Als je werkgever daar niet genoeg aan heeft, dan moet je werkgever zorgen dat er meer mensen komen om het werk uit te voeren. Dus niet: om jou te ondersteunen. Maar om die taak uit te voeren die gedaan moet worden.
Ik vind het heel vervelend, maar mijn psycholoog waar ik ooit geweest was toen ik tegen een burn out aan zat zei tegen mij dat het heel normaal is dat er constant zoveel aan je getrokken wordt en dat jij constant je grenzen opnieuw aan moet blijven geven. Zodra het goed gaat proberen ze van boven af meteen te kijken of ze er nog even wat meer uit kunnen halen... Jammer maar dat is bij elk bedrijf zo en zal dus altijd zo blijven. Dat was best wel een eye-opener voor mij.
En ook het verhaal dat iets maar tijdelijk is en dat we "maar even een tandje harder moeten" is gewoon lulkoek. Als de ene deadline gehaald is gaan we zo weer naadloos op naar de volgende...
Ook bijzondere situaties (collega ziek, zwanger, er gaat iemand met ontslag, net een nieuw systeem waar iedereen aan moet wennen) zijn niet zo bijzonder dat ze maar eens per jaar voorkomen en daarna een paar maanden niet. Er is altijd wel wat en dat is niet jouw probleem. Jij hoeft daar ook niet zogenaamd "tijdelijk" extra hard voor te gaan lopen.
Ik typ dit allemaal wel een heel stuk makkelijker dan dat ik het in de praktijk breng. Het gaat al beter maar ook mij kost het na een paar jaar nog steeds moeite

dinsdag 26 april 2022 om 20:51
Pas op dat je niet in een burnout beland! Ik dacht ook: nog even en dan is de drukke periode over, alleen was ik al te ver gegaan en zit ik nu in een burnout. Als je er s nachts niet goed van slaap en ontspanning bv sporten ect. Onvoldoende helpt dan zou ik nogmaals met de lg gaan praten over tijdelijke verlichte in werkzaamheden zodat je niet overbelast raakt.
dinsdag 26 april 2022 om 21:36
woensdag 27 april 2022 om 13:26
Wat je 's nachts kan doen is voor jezelf herhalen dat er nu niks is wat je kan doen omdat je recht hebt op slaap, voor de geniale ideeën kun je pen en papier naast je bed leggen. Stel een tijd in 's avonds dat je vanaf dat moment niet meer aan je werk mag denken dus vanaf 8/9 uur mag je van alles als het maar niet met je werk te maken heeft.
woensdag 27 april 2022 om 13:40
Ik weet niet hoe jouw thuissituatie is. Toen ik nog een partner had, nam hij op de hele drukke momenten mijn taken in huis over. Andersom, als hij druk was, dan deed ik dit ook. Dit hielp mij enorm, want ik had meer tijd om thuis op te laden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 28 april 2022 om 13:30
Mijn werk bestaat standaard uit piekmomenten. Dat is inherent aan de sector. Wat voor mij enorm helpt: heel realistisch (en vooruit) plannen, er in mijn vrije tijd rekening mee houden dat ik weinig tijd heb voor andere zaken, regelmatig sporten, gezond blijven eten en pauze nemen ook al denk ik dat dat niet gaat.
En voldoende vrije tijd en leuke dingen inplannen ná de piek.
vrijdag 29 april 2022 om 08:17
Dank jullie wel allemaal!
Afgelopen 2 nachten soort van goed geslapen gelukkig.
Toch wel in een constante staat van stress, doordat een project helaas niet loopt zoals gehoopt. Er zijn veel mensen en geld mee gemoeid en dat is precies waar mijn stress zit.
Ik lees veel dingen die logisch zijn of lijken, maar voor mij nu best lastig om toe te passen. Ook zie ik een paar nieuwe dingen. Ik ga er mee aan de slag!
Fijn weekend alvast!
Afgelopen 2 nachten soort van goed geslapen gelukkig.
Toch wel in een constante staat van stress, doordat een project helaas niet loopt zoals gehoopt. Er zijn veel mensen en geld mee gemoeid en dat is precies waar mijn stress zit.
Ik lees veel dingen die logisch zijn of lijken, maar voor mij nu best lastig om toe te passen. Ook zie ik een paar nieuwe dingen. Ik ga er mee aan de slag!
Fijn weekend alvast!
vrijdag 29 april 2022 om 13:01
Yup.plekk schreef: ↑28-04-2022 13:30Mijn werk bestaat standaard uit piekmomenten. Dat is inherent aan de sector. Wat voor mij enorm helpt: heel realistisch (en vooruit) plannen, er in mijn vrije tijd rekening mee houden dat ik weinig tijd heb voor andere zaken, regelmatig sporten, gezond blijven eten en pauze nemen ook al denk ik dat dat niet gaat.
En ik wil ook nog benoemen dat je jezelf ook kunt opnaaien door de gedachte dat er een burn out aan kan komen.
Na piekmomenten komen er ook weer dalmomenten en die gebruik je gewoon.
vrijdag 29 april 2022 om 16:26
Klopt, ik ben ook niet meteen bang voor een burn out. Ik baal gewoon van het hier en nu met die stress...
Dank je wel!
Ik heb ook echt leuke dingen in het vooruitzicht, waar ik me enorm op verheug!