Curly Girl Method
vrijdag 22 april 2022 om 07:33
Ha,
Ik weet dat er vroeger ooit een topic over was, maar ik kan het met geen mogelijkheid terugvinden, dus ik maak toch even een nieuwe aan
Ik ben van de week begonnen met de CG methode. Ik was wel benieuwd hoe hard mijn haar zou krullen als ik het zou proberen en ik ben na 1x wassen volgens de methode gegaan van een 1c naar 2b haar. Ik ben echt verrast! Normaal krulde mijn haar wel na het douchen, maar dat föhnde ik er altijd weer uit want ik had/heb niet echt een idee hoe daarmee om te gaan. Stijl haar was gewoon praktischer.
Ik merk ook dat het nog zoeken is. Mijn haar is bijvoorbeeld nog best een beetje slierterig, wat er niet heel netjes uit ziet, vind ik zelf. En het is heel makkelijk om echt helemaal in de materie te verzuipen, want er is zo veel informatie!
Lijkt me leuk om hier verder te schrijven met anderen die dit ook doen, en tips, ervaringen en kennis uit te wisselen!
Ik weet dat er vroeger ooit een topic over was, maar ik kan het met geen mogelijkheid terugvinden, dus ik maak toch even een nieuwe aan
Ik ben van de week begonnen met de CG methode. Ik was wel benieuwd hoe hard mijn haar zou krullen als ik het zou proberen en ik ben na 1x wassen volgens de methode gegaan van een 1c naar 2b haar. Ik ben echt verrast! Normaal krulde mijn haar wel na het douchen, maar dat föhnde ik er altijd weer uit want ik had/heb niet echt een idee hoe daarmee om te gaan. Stijl haar was gewoon praktischer.
Ik merk ook dat het nog zoeken is. Mijn haar is bijvoorbeeld nog best een beetje slierterig, wat er niet heel netjes uit ziet, vind ik zelf. En het is heel makkelijk om echt helemaal in de materie te verzuipen, want er is zo veel informatie!
Lijkt me leuk om hier verder te schrijven met anderen die dit ook doen, en tips, ervaringen en kennis uit te wisselen!
vrijdag 29 april 2022 om 17:45
Ik verf al 30 jaar. Maar nooit zelf. Kappersverf is stukken minder schadelijk. En verf is ook veel minder schadelijk dan blonderen/ontkleuren.
vrijdag 29 april 2022 om 19:08
Je krijgt natuurlijk geen krullen als die er van nature niet zijn. Maar cg is ook voor het goed verzorgen van je haren, zonder siliconen, sulfaten en andere troep.
vrijdag 29 april 2022 om 19:10
Zal al blij zijn met een beetje slag.vivapimpelmees schreef: ↑29-04-2022 19:08Je krijgt natuurlijk geen krullen als die er van nature niet zijn. Maar cg is ook voor het goed verzorgen van je haren, zonder siliconen, sulfaten en andere troep.
Toch heb ik op een plek wel een soort slag.
zaterdag 30 april 2022 om 08:38
Ja precies, dat denk ik ook. Het zal er op termijn sowieso beter en gezonder en wellicht ook iets volumineuzer uit gaan zien.vivapimpelmees schreef: ↑29-04-2022 19:08Je krijgt natuurlijk geen krullen als die er van nature niet zijn. Maar cg is ook voor het goed verzorgen van je haren, zonder siliconen, sulfaten en andere troep.
Ik droog mijn haar trouwens nu met een microvezeldoek ipv een tshirt en dat bevalt goed. Gevonden voor 2 euro bij de reisafdeling bij de Action dus dat zijn ook de kosten niet. https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-reishanddoek-2/
zaterdag 30 april 2022 om 13:31
viamia schreef: ↑30-04-2022 08:38Ja precies, dat denk ik ook. Het zal er op termijn sowieso beter en gezonder en wellicht ook iets volumineuzer uit gaan zien.
Ik droog mijn haar trouwens nu met een microvezeldoek ipv een tshirt en dat bevalt goed. Gevonden voor 2 euro bij de reisafdeling bij de Action dus dat zijn ook de kosten niet. https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-reishanddoek-2/
Ik gebruik stokoude hydrofiel luiers. M'n kinderen zijn bijna 22 maar die dingen lagen nog ergens in een kast. Wie wat bewaart die heeft wat.
woensdag 11 mei 2022 om 19:57
Tvp
Slag had ik altijd wel als ik het door de lucht liet drogen maar had toch vrij stijl haar, schat type 2A. Ineens ging het vorig jaar meer krullen. Ik waste het al een jaar zonder sulfaten (Maria Nila), conditioner zonder siliconen (Bananen masker van Garnier) maar nog met Olaplex 3 en 7. Ik dacht dat dat het wondermiddel was. Sinds kort gebruik ik van Cantu een soort curl activator en nog meer krul, mijn haar is nu meer richting 2C. Krijg er opmerkingen over dat het zoveel krult. Ik vraag me dus af of die duurdere producten nog meer verschil gaan uitmaken. Zijn er ook forummers met bijv. type 1c dat het echt is veranderd?
Ik vind het vooral verrassend dat mijn haar qua structuur is veranderd. Föhn het niet meer, hoef het minder vaak te wassen en ineens veel volume waar m’n haar eerst coupe slappe hap was. Fijn en veel haar heb ik. De krul gaat er wel snel uit als ik er een knot in doe bijvoorbeeld. Dag 1 hele mooie krul, dag 2 en 3 meer slag. Voor iemand herkenbaar?
Slag had ik altijd wel als ik het door de lucht liet drogen maar had toch vrij stijl haar, schat type 2A. Ineens ging het vorig jaar meer krullen. Ik waste het al een jaar zonder sulfaten (Maria Nila), conditioner zonder siliconen (Bananen masker van Garnier) maar nog met Olaplex 3 en 7. Ik dacht dat dat het wondermiddel was. Sinds kort gebruik ik van Cantu een soort curl activator en nog meer krul, mijn haar is nu meer richting 2C. Krijg er opmerkingen over dat het zoveel krult. Ik vraag me dus af of die duurdere producten nog meer verschil gaan uitmaken. Zijn er ook forummers met bijv. type 1c dat het echt is veranderd?
Ik vind het vooral verrassend dat mijn haar qua structuur is veranderd. Föhn het niet meer, hoef het minder vaak te wassen en ineens veel volume waar m’n haar eerst coupe slappe hap was. Fijn en veel haar heb ik. De krul gaat er wel snel uit als ik er een knot in doe bijvoorbeeld. Dag 1 hele mooie krul, dag 2 en 3 meer slag. Voor iemand herkenbaar?
woensdag 11 mei 2022 om 21:23
Mijn jongste (nog geen tien jaar) heeft krullend haar. Omdat ze heel veel klitten had de laatste tijd, pas ik wel wat CG dingen toe. Ploppen bijvoorbeeld en ze heeft een satijnen hoofdkussen.
Wat kunnen jullie aanraden als shampoo/conditioner die je ook bij de Etos kan kopen? Van Andrelon ofzo?
Ik vind het nogal heftig om dure shampoo voor haar te kopen. Ze heeft nogal de neiging om flessen ondersteboven in de douche te laten staan, zonder dop. Mijn afvoer gaat er bijna ook van krullen.
Wat kunnen jullie aanraden als shampoo/conditioner die je ook bij de Etos kan kopen? Van Andrelon ofzo?
Ik vind het nogal heftig om dure shampoo voor haar te kopen. Ze heeft nogal de neiging om flessen ondersteboven in de douche te laten staan, zonder dop. Mijn afvoer gaat er bijna ook van krullen.
donderdag 12 mei 2022 om 15:21
Ik heb een lijstje met producten bij Kruidvat, maar ik denk dat je de meeste ook bij Etos kan kopen.boerinnetje-van-buuten schreef: ↑11-05-2022 21:23Wat kunnen jullie aanraden als shampoo/conditioner die je ook bij de Etos kan kopen? Van Andrelon ofzo?
Shampoo:
Schwarzkopf prinsessen of piraten shampoo (misschien is die alweer wat kinderlijk voor je dochter)
Nature box shampoo Bar (vloeibaar is niet CG)
Love, beauty & planet met op de fles Sulfate free
Conditioner:
Neutral conditioner
Andrelon kokosboost
Andrelon intense zijdeglans
Garnier Loving blends milde haver
Garnier Loving blends voedende amandel melk
Schwarzkopf anti klit
Cantu shea butter conditioner
Een aantal van Love, beauty & planet
De kruidvat heeft nog aan merken waarvan een aantal shampoos als conditioners CG zijn. Petal, Sheamoisture, Yari, As I am, Mielle en Noughty to the rescue. Ik weet niet of Etos die verkoopt. De conditioner, masker en leave in van Kruidvat perfect curls Kruidvat is heel fijn.
Kruidvat en Etos hebben beide een pagina met CG producten, maar helaas zijn die niet up to date en bevatten producten die (niet meer) CG zijn.
donderdag 12 mei 2022 om 15:35
Ik heb heel fijn haar (normale hoeveelheid) met een 2c, 3a en soms 3b krul. Goedkope producten werken ok voor mij, maar wat ik merk nu ik overgegaan ben op wat duurdere merken is dat ik minder nodig heb, voor een verglijkbaar resultaat. Dat heeft vooral effect op dag 2 en later.StardustZiggy schreef: ↑11-05-2022 19:57Ik vraag me dus af of die duurdere producten nog meer verschil gaan uitmaken. Zijn er ook forummers met bijv. type 1c dat het echt is veranderd?
De krul gaat er wel snel uit als ik er een knot in doe bijvoorbeeld. Dag 1 hele mooie krul, dag 2 en 3 meer slag. Voor iemand herkenbaar?
Met goedkopere merken (bv kruidvat eigen merk masker en conditioner) heb ik meer nodig om mijn haar gevoed te houden. Maar meer product betekend dat het ook mijn haar zwaarder maakt. Op de wasdag vaak geen probleem, maar meer product toevoegen op dag 2 en later wordt dus te zwaar waardoor mijn krullen uitzakken.
Maar het is wel heel persoonlijk en ook de combinatie van producten kan uitmaken en het kan veranderen na verloop van tijd als je haareigenschappen veranderen. Ik gebruik nu vooral middenmoot geprijsde producten met 1 goedkopere en 2 duurdere varianten.
Uit je verhaal haal ik niet of je een gel gebruikt en of je refreshed. Ik heb echt een gel (2 zelfs) nodig om mijn haar ook in de krul te houden. Het zakt heel makkelijk uit als ik onvoldoende gebruik. Een gel werkt overgens niet voor iedereen. Misschien is je curl activator wel genoeg of misschien een mousse (het uitproberen kan eindeloos).
Ook moet ik elke dag mijn haar nat maken om de krul weer te activeren (de ene dag alleen een beetje vocht, de andere dag heel nat en altijd met een beetje extra gel).
Als ik mijn haar op dag 2 (en 3 en 4, ect.) niet vochtig of nat maak, heb ik slag, misschien wat 2a, maar veel 1c.
donderdag 12 mei 2022 om 18:16
Wij hebben ongeveer hetzelfde soort krullen.vivapimpelmees schreef: ↑12-05-2022 17:43Zonder producten heb ik 2b/c. Met 2c/3a.
En ik begon met 2a/b.
donderdag 12 mei 2022 om 18:44
@Blueitis, dank je voor je toelichting. Op de 2e dag is de krul bij mij verandert in slag. Het zakt op een gegeven moment ook uit. Ik ga jouw methodes eens uitproberen.
Vanochtend heb ik voor het eerst de As I am jelly gebruikt. Nog meer krul en blijft beter zitten.
Vorig jaar had ik al wat krul maar nu ziet het er gezonder en minder pluizig uit. Ik blijf nog was experimenteren en probeer andere proefjes uit. Grappig om ineens ander haar te hebben.
Vanochtend heb ik voor het eerst de As I am jelly gebruikt. Nog meer krul en blijft beter zitten.
Vorig jaar had ik al wat krul maar nu ziet het er gezonder en minder pluizig uit. Ik blijf nog was experimenteren en probeer andere proefjes uit. Grappig om ineens ander haar te hebben.
donderdag 12 mei 2022 om 21:00
Super, dank je wel! Ik merk dat ik het erg lastig vind om etiketten te lezen, hiermee kom ik echt een end! Ook namens mijn dochter bedankt, dat scheelt veel knopen in haar haar, en dus ook gemopper.
vrijdag 13 mei 2022 om 07:18
Ik had 2a, op een goede dag 2b krul. Dat is nu 2c/3a, maar wel met veel gezonder haar.
Ik ben geen held in refreshen, dus de krul is bij mij op dag 2 wat minder (dan geen 3a meer), dag 3 draag ik het meestal vast. Het helpt veel om het 's nachts in een pineapple te doen.
De curl activator van cantu gebruik ik ook regelmatig, vind 'm ook fijn! Qua shampoo en masker moet ik er op letten dat het mijn haar niet te zacht en slap maakt.
Ik ben geen held in refreshen, dus de krul is bij mij op dag 2 wat minder (dan geen 3a meer), dag 3 draag ik het meestal vast. Het helpt veel om het 's nachts in een pineapple te doen.
De curl activator van cantu gebruik ik ook regelmatig, vind 'm ook fijn! Qua shampoo en masker moet ik er op letten dat het mijn haar niet te zacht en slap maakt.
vrijdag 13 mei 2022 om 08:19
@Aija, wat is een pineapple? En welke shampoo en conditioner gebruik je? Bij mij moet het ook licht zijn. De Cantu leave in conditioner was voor mijn haar bijvoorbeeld te zwaar, terwijl de bananenmasker van Fructis het goed doet.
Tot nu toe waste ik mijn haar om de dag. Deze week een dag overgeslagen. Door het volume lijkt het minder vet te worden. Mijn haar voelt beter dan een paar maanden geleden met al die dure Olaplex producten. Verfde het eerst om de drie maanden, nu eens per half jaar, highlights.
Tot nu toe waste ik mijn haar om de dag. Deze week een dag overgeslagen. Door het volume lijkt het minder vet te worden. Mijn haar voelt beter dan een paar maanden geleden met al die dure Olaplex producten. Verfde het eerst om de drie maanden, nu eens per half jaar, highlights.
vrijdag 13 mei 2022 om 09:15
Losse staart bovenop mijn hoofd, zeg maar zoals een peuter of baby zo'n palmboom staartje heeft. Dan lig ik niet op mijn haar en omdat ik het omhoog heb, heb ik de dag erna ook veel volume erin.
Shampoo wissel ik af, met wat er in de aanbieding is. De rode yari shampoo vond ik fijn, die van cantu wat minder. De petal fresh rosemary mint vond ik heel fijn, maar ben ik allergisch voor geworden helaas (flinke eczeemreactie gehad vorig jaar). Nu eentje van love beauty planet, voor gekleurd haar. Haarmasker: andrelon kokosboost.
Verder gebruik ik veel producten van pretty curly girl: de leave in als mijn haar wat droger is, de magical flaxseed gel en het serum. Heb nu ook het haarmasker met proteïne omdat ik net highlights heb laten zetten, om 1x pw te gebruiken. En heb nog een tester van de pepermunt cowash, is ook fijn maar merk dat ik dan wel sneller weer m'n haar moet wassen
Shampoo wissel ik af, met wat er in de aanbieding is. De rode yari shampoo vond ik fijn, die van cantu wat minder. De petal fresh rosemary mint vond ik heel fijn, maar ben ik allergisch voor geworden helaas (flinke eczeemreactie gehad vorig jaar). Nu eentje van love beauty planet, voor gekleurd haar. Haarmasker: andrelon kokosboost.
Verder gebruik ik veel producten van pretty curly girl: de leave in als mijn haar wat droger is, de magical flaxseed gel en het serum. Heb nu ook het haarmasker met proteïne omdat ik net highlights heb laten zetten, om 1x pw te gebruiken. En heb nog een tester van de pepermunt cowash, is ook fijn maar merk dat ik dan wel sneller weer m'n haar moet wassen
vrijdag 13 mei 2022 om 18:20
Ik heb trouwens ook het oude topic gevonden, ik lees er zelf even wat doorheen, misschien vind ik nog wat interessante tips
mode-beauty/curly-girl-methode/list_messages/464738
mode-beauty/curly-girl-methode/list_messages/464738
vrijdag 13 mei 2022 om 18:47
mode-beauty/begonnen-met-curly-girl-met ... ges/446993
Dit topic liep daarvoor nog, staan ook nog veel tips in en beschreven zoektochten.
Dit topic liep daarvoor nog, staan ook nog veel tips in en beschreven zoektochten.
zaterdag 14 mei 2022 om 09:10
Thanks! Hier had ik ook nog naar gezocht maar kon ik niet vindenAija schreef: ↑13-05-2022 18:47mode-beauty/begonnen-met-curly-girl-met ... ges/446993